Matkavakuutus

(Luettu 298840 kertaa)

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« : 18.03.2003, 19:47:15 »
Kertokaapa oletteko matkustaneet vakuutettuna ja mikä olisi hinta/laatu suhteessa paras vaihtoehto kuukauden matkan ajaksi..  8) että voisi keskittyä matkailemaan eikä huolehtimaan.

(Voisi tietenkin tutustua vakuutusyhtiöiden sivuihin, mutta täältä yleensä löytyy tarvittavaa infoa helpommin!)
Tuija

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Matkavakuutus
« Vastaus #1 : 18.03.2003, 22:06:52 »
Eurooppalaisen matkavakuutus... oiskohan 50e vuodessa. Äippä tuon vuosia sitten otti minulle ja sen olen pitänyt, koska en ole jaksanut alkaa vaihtamaankaan. Pitäisi varmaan ottaa selvää, että mitähän kaikkea siihen kuulukaan  :D

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 18.03.2003, 23:07:45 »
Itsellä on kanssa tuo eurooppalaisen matkavakuutus. En nyt jaksa muistaa mitä se maksaa, mut voin sano et on varmasti maksunut itsensä takasin jotain satakertaisesti. Meikälle tuntuu vähän sattuvan ja tapahtuvan.

Ne makso mulle suoraan sairaalamaksut Thaimaaseen kun jouduin umpparin leikkaukseen siellä. Kyllä siinä sai vähän aikaa soitella eri tädeille että lähettäkääs äkkiä korvauspäätös, et pääsen leikkauspöydälle, mut kyl ne sen lopulta hoisi. Tosin sain korvausta puhelinkuluista 130e et se vähän lohduttaa. Oon saanut kyllä kaikki sairaskulut takasin mitä olen pyytänyt plus sairastumisesta aiheutuneet lisäkustannuksista kuten lentojen síirrot, laivan peruutus ym...

Matkatavaravakuutuksen korvaus summa on ainakin mun vakuutuksessa aika pieni, mut ei mulla koskaan ookkaan mitään yli 1000e arvosta kamaa mukana. Varastetut rahat sai takas kun oli tehnyt asiallisen rikosilmoituksen paikalliselle poliisille.

Must alkaa tuntuu et oon varmaan vakutusyhtion huonoin asiakas kun se broidin autokin vähän lipes... :-[

Suosittelen kylla kaikille vakuutusta, koska sitä ei koskaan tiedä mitä sitä satuu.
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.03.2003, 23:16:40 »
Joo, kylla jonkinlainen vakuutus on hyva olla. Kannattaa kuitenkin selvittaa, jos sinulla on jonkinlainen voimassa oleva koti/sairausvakuutus, mita siihen sisaltyy. Itsellani kuuluu tallaiseen 3kk matkavakuutusta.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #4 : 18.03.2003, 23:23:09 »
Jostain kuulin juttua suomalaisesta matkaajasta (en minä), jolle oli tullut Vietnamissa kuume. Hän oli mennyt paikallisen lääkärin vastaanotolle, joka oli todennut että kyseessä saattaa olla dengue kuume ja että hänen mielestään potilas pitäisi viedä lentokoneella Suomeen hoitoon. Siinä ei sitten vakuutusyhtiö voinut kai sanoa paljoa vastaan kun oli lääkärin määräys. Suomesta tilattiin ambulanssilento hakemaan potilaan Vietnamista Suomeen ja hintaa tuli pyöreät miljoona markkaa.

Yksityiskohdat voi olla jonkin verran pielessä mutta luulenpa että juttu on totta kun siitä kuulemma oli ollut julkisuudessakin.

Mutta siis vakuutuksista. Mulla on kans tuollanen Eurooppalaisen jatkuva matkustaja- ja matkatavaravakuutus. Kerran olen kummastakin korvausta hakenut ja saanutkin vaikkei ihan kaikki kuitin ollu tallessa. Ainoa negatiivinen kokemus on kun vietnamissa ei voinut lääkärin palkkiota (ei sama tapaus kuin tuossa yllä) ja malariatestiä laskuttaa suoraan vakuutusyhtiöltä vaan se piti itse maksaa ja periä sitten Suomessa. Mutta tuokin varmaan oli enemmän lääkäriaseman huonoutta kuin vakuutusyhtiön.

Jos kuuluut (tai esim. vanhemmat tai puoliso kuuluu) johonkin (ammatti)liittoon tai yhdistykseen niin kannattaa ottaa selvää saako sen kautta alennusta. Usein niillä on sopimuksia vakuutusyhtiöiden kanssa.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.03.2003, 10:18:12 »
Lainaus
Jos kuuluut (tai esim. vanhemmat tai puoliso kuuluu) johonkin (ammatti)liittoon tai yhdistykseen niin kannattaa ottaa selvää saako sen kautta alennusta. Usein niillä on sopimuksia vakuutusyhtiöiden kanssa.
Matkavakuutus saattaa kuulua jopa suoraan jäsenyysetuihin. En nyt ota kantaa, onko se sitten ainoa vai yksi monista syistä kuulua johonkin liittoon. ;)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 19.03.2003, 10:34:30 »
Jos maksat matkasi joillakin korteilla, tulee matkavakuutus kylkiäisiksi. Näin säästät helposti matkavakuutuksen hinnan. Ainakin Diners Club on tällainen kortti, jolla saa Pohjolan vakuutuksen mukaan jos matkan maksaa sillä.

Tiedustelin asiaa ennen viime kesää koskeeko tämä muitakin kuin charter-erkkejä, ja asia on todellakin näin: Jos maksat reililippusi kortilla, saat matkavakuutuksen koko reilin ajaksi.

Jos omistat siis jonkun kortit, tai lähiomaisellasi on sellainen, kannattaa asiasta ottaa selvää!  ;)
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 19.03.2003, 15:36:13 »
Minulla on myös jatkuva matkustajavakuutus, joka kattaa myös tavarat. Sainpa sillä kerran reseptilääkkeistä korvaustakin :-)

Mutta jos Euroopassa matkustelee, kannattaa ottaa selvää mitä nämä KELAn lomakkeet (E111, E128, Emikälie) pitää sisällään. Ainakin kerran kun matkustin Sveitsiin konferenssiin, sieltä tuli ohjeet hankkia E111-lomake mukaan matkaan jos jotain sattuu. Itse oon niin kyllästynyt KELAn byrokratioihin (en vieläkään tiedä mitä saisin E128-lomakkeellani täällä Irlannissa) etten ole ikinä saanut otettua selvää mitä ne oikeasti kattavat, mutta kannattaa varmaan tutkia...!!

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 19.03.2003, 18:06:14 »
Kiitos vaan kaikille jo vastanneille!
Olen itse myös tutustunut tuohon eurooppalaisen matkavakuutukseen (hakemus/laskun saa vr:n toimistosta, 50 €) , mutta on myös harkinnassa ottaa kotivakuutus, johon ilmeiseti kuuluu tapaturma/matkavakuutus..
Mielenkiintoni heräsi myös ammattiliitoani kohtaan joten onkohan toimihenkilöunionilla kyseistä vakuutustoimintaa..hmm  ???
Tarvitsee vain ilmeisesti valita paras..

On se kuitenkin hyvä kun on varaa valita, kun vaan valitsee ajoissa  ;D
Tuija

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #9 : 19.03.2003, 18:51:45 »
Lainaus

Mielenkiintoni heräsi myös ammattiliitoani kohtaan joten onkohan toimihenkilöunionilla kyseistä vakuutustoimintaa..hmm  ???

http://www.toimihenkilounioni.fi/web/easypagepro/viewer.php?id=133

Näyttääpi olevan ja vielä ilmainen. Nopealla vilkaisulla en huomannut että tuohon kuuluisi matkatavaravakuutus enkä muutenkaa ennättänyt vertailla vakuutuksen ominaisuuksia.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Pera

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 19.03.2003, 19:02:39 »
Ihan pakko mainostaa (kun interrail-kilpailun sponsoreita ovat), että Eurooppalaisen matkavakuutuksen voi ostaa myös netin kautta:

http://www.eurooppalainen.com
id�tteleminen on ep�rehellisyytt�.

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://metripping.blogspot.com
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 19.03.2003, 19:30:13 »
Sain miltei vuoden kestävän matkavakuutuksen Tapiolasta jollakin todella törkeän halvalla hinnalla. Tosin en hankkinut sitä itse ja se on saatu kai jonkinlaisilla suhteilla joten pieni kusetuksen maku.. Meinasin jättää hankkimatta koska yleensä mitään ei tapahdu/häviä matkoillani. Onneksi aurinkolasit vietiin joten sain mittavan korvauksen...

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 19.03.2003, 20:20:18 »
Mielenkiintoista tietoa ammattiliitosta! Olen näet siirtymässä opiskeliajäseneksi (lue ilmaisjäseneksi) ja matkavakuutus on voimassa vaikka ei jäsenyydestään mitään maksakaan..  :-*
Eli meikäläisellä on "ilmainen" matkavakuutus (siis onhan niitä liiton kiskurihintoja makseltu joka ainoosta palkasta..  :D )

Mutta neuvonpa tässä asiassa myös työkavereitani kun luulen etteivät välttämättä tiedä tästäkään edusta yhtikäs mitään  ;)
Tuija

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #13 : 20.03.2003, 10:53:15 »
Opiskelijauninonikin tarjoaa ilmaisen matkavakuutuksen. Taitaa olla Eurooppalisen vakutuus. Ehtoihin ja muihin en ole vielä ehtinyt tutustua. Ilmainen jäsenyys kuitenkin on. Ja tuo vakuutus on tarkemmin katsottuna sama minkä Toimihenkilöunioni tarjoaa jäsenilleen. Linkki löytyy ylempää Tuukan viestistä.

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 20.03.2003, 12:08:07 »
Lainaus
Meinasin jättää hankkimatta koska yleensä mitään ei tapahdu/häviä matkoillani.

Tuo on aika yleinen asenne reissaajilla ja ymmärtäähän sen, että jos tiukasta matkabudjetista joutuu heittämään vielä 50€ vakuutukseen ja vastineeksi saat vaan keltaisen muoviläpyskän niin se harmittaa. Itsekin ajattelin samalla tavalla vielä puoli vuotta sitten. Onneksi uuteen nuorisovakuutukseen sattui kuulumaan kattava matkavakuutus, sillä nyt olisin n.2000€ köyhempi ja paljon katkerampi henkilö. Voi tietenkin olla et joku reissaa koko elämänsä ilman yhtään korvausta vakuutusyhtiöstä, mutta se on varmasti harvinaista. Toisaalta tuurilla ne laivatkin seilaa.....

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 20.03.2003, 13:40:05 »
Pitäisköhän jonkun näkönen matkavakuutus hankkii...Kaipa se olis iha hyvä, kävis vähä v*tuttaa jos jotai tapahtuis ja olis monia satoja euroja köyhempi...Mihis mä kävelen/soitan jos haluun ton Eurooppalaisen?
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Pera

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 20.03.2003, 14:32:44 »
Lainaus
Pitäisköhän jonkun näkönen matkavakuutus hankkii...Kaipa se olis iha hyvä, kävis vähä v*tuttaa jos jotai tapahtuis ja olis monia satoja euroja köyhempi...Mihis mä kävelen/soitan jos haluun ton Eurooppalaisen?

Kyllä se on syytä olla, ei ihan sadat eurot riitä, jos jotain sattuu sulle ihtelle (esim. vähän kuolet tai halvaannut)  :P. Isukki on aina opettanu, että vakuutus on kaiken varalta, eikä se meinaa mitään että niitä ei joudu "käyttämään". Se kun saattaa ihan hyvin olla just se seuraava reissu kun jotain sattuu. Tietysti ei turhan hyvän turvan sisältävää vakuutusta kannata ottaa (=hintavaa).

Juska

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 20.03.2003, 16:46:17 »
Ehdottomasti kannattaa ottaa vakuutus, vaikkei sitä yleensä tarvitsekaan. Vastahan oli lehdissä juttua siitä Kanarialla loukkaantuneesta tytöstä (putosi johonkin rotkoon tms. ja niska/päävamma) joka loukkaantui eikä ollut vakuutusta. Perheen piti kerätä rahaa jo toiselle miljoonalle (markkoja) meneviin laskuihin..

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 20.03.2003, 17:38:54 »
Lainaus
Mihis mä kävelen/soitan jos haluun ton Eurooppalaisen?

Lainaus
Ihan pakko mainostaa (kun interrail-kilpailun sponsoreita ovat), että Eurooppalaisen matkavakuutuksen voi ostaa myös netin kautta:

http://www.eurooppalainen.com

Eli ei tarvii kävellä mihinkään ja sehän on hyvä, sillä menomatkalla voi loukata itsensä, eikä ole vakuutusta.

Pera

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 20.03.2003, 19:17:40 »
Lainaus
Eli ei tarvii kävellä mihinkään ja sehän on hyvä, sillä menomatkalla voi loukata itsensä, eikä ole vakuutusta.

;D Se on tosiaan suomessakin voimassa tuo matkavakuutus (yleensä).