Matkavakuutus

(Luettu 289082 kertaa)

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Re: Matkavakuutus
« Vastaus #20 : 05.04.2003, 16:45:27 »
Maksaako matkustaja vakuutus 50€ vai matkustaja ja matkatavara vakuutus yhdessä 50€? Ei kyllä olis paha hinta...
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 06.04.2003, 13:49:52 »
Itse päädyin lopulta tapiolan easy-vakuutukseen joka sisältää kaikki koti-, matka-,matkatavara-, oikeusturva-, puolisovakuutukset ym.. Jos pelkkä matkavakuutus on 50 € / nenä niin tämä kannatti minulle ( 120 €/vuosi ja molemmille vakuutus)
Käy tutustumassa esim:
http://www.eurooppalainen.com tai
www.tapiola.fi
Tuija

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #22 : 07.04.2003, 09:17:12 »
Jatkuva matkavakuutus on tosiaankin kaikkein paras. Se on voimassa myös kotimaassa tehtävillä matkoilla (jos matka on yli 50 km kotoa ja ei ole työmatka).

Itselläni on jatkuva matkavakuutus, joka sisältyy kotivakuutukseen. Kannattaa aina lukea myös ne pienellä painetut asiat vakuutusehdoissa, ettei tule yllätyksiä.

Vakuutusta ottaessanne ei mielestäni kannata tuijottaa vain vuosimaksuuun. Vakuutuksen hinta muodostuu myös siitä, mitä yhtiö korvaa silloin kun jotain sattuu  :'(

Tarkastakaa ainakin omavastuuosuus. Myös eri yhtiöiden korvauskäytäntö vaihtelee aika tavalla. Jotkut vaativat valtavan pinon kuitteja ja todisteita, kun taas toiset saattavat luottaa jopa itse tekemääsi kirjalliseen selvitykseen tapahtumien kulusta. Kannattaa siis kehittää kirjallista ilmaisutaitoa... ;D

Kun muutkin ovat mainostaneet eri yhtiöitä, niin sanonpa minäkin oman mielipiteeni: Lähivakuutus. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla korvauskäytäntö ja tavoitettavuus ovat ihan toista kuin suurilla yhtiöillä. Korvauspäätöksen tekee tuttu henkilö ja se tehdään muutamassa päivässä ja rajatapauksissa yhtiö korvaa asiakkaan eduksi.

Omakohtainen kokemus on parin vuoden takaa, kun minut huumattiin ja ryöstettiin Sofiassa. Silloin nimittäin meni kaikki: kännykkä, gore-tex takki, rahaa, kello, sormus, kaulaketju, itsekunnioitus....Yhtiö luotti selvitykseeni ja hankin uudet tavarat tilalle. Rahoista ja koruista se maksoi käyvän hinnan. Laskua taisi tulla lähes 10.000 markkaa. Rahat olivat tililläni 2-3 päivää ilmoituksesta.

Myös KELA:n korvauskäytäntöön kannattaa tutustua ja hankkia se lappu. Se ei paljoa paina rinkassa ja saattaa olla tarpeellinen ainakin EU-maissa.

Viikon päästä lähden Portoroziin kesää vastaan. Mukavaa viikkoa kaikille!

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 08.04.2003, 20:17:59 »
Anteeksi!! Siis easy- vakuutuspaketti on Pohjolan ei Tapiolan vakuutus...   ;D hups..
siis tutustumassa voi käydä sivuilla
www.pohjola.fi

-Tuija
Tuija

hile

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 11.04.2003, 13:29:04 »
Korvataanko tavarat vain kuitteja vastaan? Mulla ainakin kamera ja kannettava CD-soitin, joissa ei kuittia...Mitenkäs jos ne hävii, ni saako rahaa takaisin? Jos ei, ni turhaa mun on ottaa matkatavaravakuutusta, koska en harrasta kuittejen keräämistä=)

I-Wayne -Living In Love

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #25 : 11.04.2003, 13:32:01 »
Ei minulta vaadittu mitään kuitteja... 23 CD-levyä ilmoitin ja kaikista sain rahat. CD-soitinta eivät korvanneet, koska sitä ei ehtojen mukaan olisi saanut jättää telttaan.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #26 : 11.04.2003, 13:44:49 »
Ei ne kuitit mitenkään välttämättömiä ole korvauksen saannin kannalta, mutta usein ne saattavat helpottaa asiaa. Noin yleisesti ottaen ei se kuittien kerääminen mikään kamalan huono harrastus ole :-)

Viime kesänä sain kadonneeksi tuomitusta vanhasta Nokian 6110:sta vakuutusyhtiöltä 85 euroa, mihin olin aivan tyytyväinen. Puhelin oli useita vuosia vanha eikä minulla siitä mitään kuiteja ollut. Hankintahinnaksi ilmoitin reilut 2000mk mikä vastasi suunnilleen todellisuutta.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 12.04.2003, 01:28:36 »
Kun joku tuota lähivakuutusta kehui, niin täytyy huomioida se asia, että matkavakuutuksen ehdoissa on pykälä, joka evää korvauksen sairauksista, jotka aiheutuu hyönteisen puremasta. Tämä kannattaa huomioida varsinkin kauemmaksi matkustaessa, jolloin mm. malaria, denguekuume, japaninaivokuume ym. ovat periaatteessa korvauksen ulkopuolella.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #28 : 12.04.2003, 15:49:11 »
Tuo on kyllä aika tärkee pointti noissa ehdoissa. Itse en tollaista vakuutusta ottaisi jos olisin menossa malaria-alueelle esim. kaakkois-Aasiaan tai muihin trooppisiin maihin.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

reppuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lähivakuutus??
« Vastaus #29 : 14.05.2003, 11:57:16 »
Paljonko toi lähivakuutus maksaa, kauanko on voimassa ja mistä sen saa?? :) :)
onakin aikaisena aamuna Nuuskamuikkunen heräsi teltassaan Muumilaaksossa ja huomasi että ilmassa oli syksyn ja lähtemisen tuntu.

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Lähivakuutus??
« Vastaus #30 : 14.05.2003, 12:26:23 »
Lainaus
Paljonko toi lähivakuutus maksaa, kauanko on voimassa ja mistä sen saa?? :) :)
60€/kk, niinpitkään kun haluaa ja lähivakuutuksen toimistosta ::)

Lähivakuutuksen nuorisovakuutukseen kuuluva matkavakuutus on voimassa 3kk ja sitten toi 60/kk jatkoa sille. Koko vakuutuspaketti on muistaakseni jotain alle 100€/vuosi.

Yleisesti ottaen matkavakuutuksissa tärkeitä seikkoja ovat seuraavat:
- Korvaus suoraan hoitavalle sairaalalle, ettei tarvitse itse taikoa 10000€ saadakseen hoitoa ja korvauksen myöhemmin.

- Korvaus mahdollisesta kuljetuksesta Suomeen, jos vamman laau sitä vaatii.

- Pienellä painetut kohdat vakuutusehdoissa kannattaa lukea sillä joitakin sairauksia saatetaan jättää korvaamatta niiden perusteella esim. kun matkustaa viidakkoon on hyönteisten pistoista leviävät sairaudet hyvä olla katettuna vakuutuksessa.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #31 : 14.05.2003, 12:40:33 »
Lainaus
Lähivakuutuksen nuorisovakuutukseen kuuluva matkavakuutus on voimassa 3kk ja sitten toi 60/kk jatkoa sille. Koko vakuutuspaketti on muistaakseni jotain alle 100€/vuosi.
Ei kuulosta mitenkään erityisen halvalta vieläpä kun noissa ehdoissakin on noita ihmeellisyyksiä.
Lainaus
- Korvaus suoraan hoitavalle sairaalalle, ettei tarvitse itse taikoa 10000€ saadakseen hoitoa ja korvauksen myöhemmin.
Tässä taikomisessa Visa-kortti on muuten oiva apuväline. Ei vakuutusyhtiöilläkään voi olla laskutussopimuksia ihan jokaisen puljun kanssa, jolloin kulut voi joutua maksamaan itse ja perimään sitten vakuutuksesta takaisin. Jos luottoraja tulee vastaan niin soitto Luottokuntaan Suomeen auttaa yleensä tai jos siellä epäröidään niin voi pyytää vakuutusyhtiön edustajaa soittamaan sinne että lisäävät luottorajaa tilapäisesti.

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 14.05.2003, 12:50:59 »
Lainaus
Ei kuulosta mitenkään erityisen halvalta vieläpä kun noissa ehdoissakin on noita ihmeellisyyksiä.
Joo, yli 3kk reissuille hintaa tulee aika kivasti lisää, mutta tuo 100€ kuussa sisältää siis koti-, tapaturma-, henki ym. vakuutukset.
Lainaus
Tässä taikomisessa Visa-kortti on muuten oiva apuväline. Ei vakuutusyhtiöilläkään voi olla laskutussopimuksia ihan jokaisen puljun kanssa, jolloin kulut voi joutua maksamaan itse ja perimään sitten vakuutuksesta takaisin. Jos luottoraja tulee vastaan niin soitto Luottokuntaan Suomeen auttaa yleensä tai jos siellä epäröidään niin voi pyytää vakuutusyhtiön edustajaa soittamaan sinne että lisäävät luottorajaa tilapäisesti.
Ei kai siinä mitään laskutussopimuksia tarvita, vaan sairaala soittaa varmistuksen siitä, että tapaus korvataan ja sairaala lähettää sitten laskun aikanaan vakuutusyhtiöön. Kys. yhtiön verkkosivuilla mainitaan "useimmiten saat hoidon maksutta". Tiedä sitten miten usein...  ::)

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : 14.05.2003, 13:05:49 »
Lainaus
Joo, yli 3kk reissuille hintaa tulee aika kivasti lisää, mutta tuo 100€ kuussa sisältää siis koti-, tapaturma-, henki ym. vakuutukset.

Voiko tuon 3 kuukautta jakaa useammalle reissulle vain onko se yksi kolmen kuukauden yhtäjaksoinen aika vuodessa? Minulla ainakin tulee pitkin vuotta lyhyitä reissuja joissa on hyvä olla matkavakuutus voimassa. Eurooppalaisen jatkuva matkavakuutus on voimassa kaikkialla yli 50 kilometrin päässä kotoa (pl, mm. kesämökki ja vanhempien koti).

Lainaus
Ei kai siinä mitään laskutussopimuksia tarvita, vaan sairaala soittaa varmistuksen siitä, että tapaus korvataan ja sairaala lähettää sitten laskun aikanaan vakuutusyhtiöön. Kys. yhtiön verkkosivuilla mainitaan "useimmiten saat hoidon maksutta". Tiedä sitten miten usein...  ::)
En varsinaisesti tarkoittanut sopimuksia vaan laskutuksen onnistumista. Käytännössä en edes tiedä miten asia varmennetaan, mutta sen ainoan kerran kun minulla olisi ollut tarve laskuttaa vakuutusyhtiötä niin se ei onnistunut siinä pienesä vietnamilaisessa yksityissairaalassa. Maksoin summan Visalla ja sain rahat vakuutusyhtiöltä Suomessa. Onneksi summa ei ollut kovinkaan suuri. Toinen tapaus kävi kaverilleni kazakstanilaisessa julkisessa sairaalassa. Sielläkään ei onnistunut laskutus vaan hyväksyivät ainoastaan sileät setelit ennenkuin pääsi näkemään lääkärin edes vilaukselta.

Vaikka kaikenlaisia hienoja muovikortteja onkin niin niissä on kuitenkin pieni epävarmuus, joka vaihtelee aika paljon sen mukaan missä matkustaa. Kuitenkaan koskaan en ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa käteinen ei olisi kelvannut.

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 14.05.2003, 13:07:26 »
Markus, mikä vakuutus teillä oli siellä E-Amerikassa? Paljonko yhteensä maksoi? Mä sitten inhoan näitä vakuutusten selvittelyjä ja semmonen pitäisi kumminkin jostain hoitaa... Sori muuten jos olet sen jossain aiemmin jo maininnut, en laiskuuksissani/kiireessäni lukenut kaikkia tän topicin viestejä läpi :)

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 14.05.2003, 13:31:36 »
Lainaus

Voiko tuon 3 kuukautta jakaa useammalle reissulle vain onko se yksi kolmen kuukauden yhtäjaksoinen aika vuodessa? Minulla ainakin tulee pitkin vuotta lyhyitä reissuja joissa on hyvä olla matkavakuutus voimassa. Eurooppalaisen jatkuva matkavakuutus on voimassa kaikkialla yli 50 kilometrin päässä kotoa (pl, mm. kesämökki ja vanhempien koti).

En varsinaisesti tarkoittanut sopimuksia vaan laskutuksen onnistumista. Käytännössä en edes tiedä miten asia varmennetaan, mutta sen ainoan kerran kun minulla olisi ollut tarve laskuttaa vakuutusyhtiötä niin se ei onnistunut siinä pienesä vietnamilaisessa yksityissairaalassa. Maksoin summan Visalla ja sain rahat vakuutusyhtiöltä Suomessa. Onneksi summa ei ollut kovinkaan suuri. Toinen tapaus kävi kaverilleni kazakstanilaisessa julkisessa sairaalassa. Sielläkään ei onnistunut laskutus vaan hyväksyivät ainoastaan sileät setelit ennenkuin pääsi näkemään lääkärin edes vilaukselta.

Vaikka kaikenlaisia hienoja muovikortteja onkin niin niissä on kuitenkin pieni epävarmuus, joka vaihtelee aika paljon sen mukaan missä matkustaa. Kuitenkaan koskaan en ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa käteinen ei olisi kelvannut.
Muistaakseni se tarkoittaa 3kk yhtäjaksoista matkaa. Jos käyt sen jälkeen päivän kotona se alkaisi uudestaan. Tällä vaan ilmeisesti halutaan estää ettei kukaan asu ulkomailla pysyvästi ja laskuta matkavakuutusta. En minä voi missään nimessä tätä suositella minkään muun vakuutuksen edelle jo senkin takia, etten ikinä ole matkavakuutuksesta korvauksia hakenut ja muista vastaavista ei ole kokemusta. Niin ja aikaisemmin mainittu hyönteisjuttu pistää suorastaan vi***tamaan...

Eli "useimmiten saat hoidon maksutta" on siis juuri niin epämääräinen lupaus kun miltä se kuulostaakin kokemuksiesi perusteella...

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 14.05.2003, 13:35:54 »
Lainaus
Markus, mikä vakuutus teillä oli siellä E-Amerikassa? Paljonko yhteensä maksoi? Mä sitten inhoan näitä vakuutusten selvittelyjä ja semmonen pitäisi kumminkin jostain hoitaa... Sori muuten jos olet sen jossain aiemmin jo maininnut, en laiskuuksissani/kiireessäni lukenut kaikkia tän topicin viestejä läpi :)
Mulla oli just tuo mistä yllä kerroin, mutta ainoastaan sen takia, että minulla oli jo valmiina siihen se 3kk maksettu. Jos sinulla ei ole vastaavia systeemejä, niin kannattaa varmaan ottaa joku Eurooppalaisen tai vastaavan vakuutus. Taidettiin me maksaa jotain 180€ sille toiselle kolmelle kuukaudelle matkatavaravakuutuksineen. Jos oikein muistan.

hile

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #37 : 26.07.2003, 16:27:18 »
Lainaus
Muistaakseni se tarkoittaa 3kk yhtäjaksoista matkaa. Jos käyt sen jälkeen päivän kotona se alkaisi uudestaan.

Niin, ainakin Eurooppalaisessa matka saa kestää enintään 3kk, sitä pidemmistä matkoista pitää tehdä terveysselvitys ja maksaa aivan älyttömästi verrattuna siihen, että koko vuoden vakuutus maksaa jotain viiskymppii.

"Matkavakuutukset ovat voimassa enintään kolme kuukautta kestävillä matkoilla. Tämän jälkeen vakuutusturvaa voidaan jatkaa lisäkuukausilla. Lisäkuukausia voi ostaa enintään yhdeksän kuukauden ajalle. Jos kuitenkin käy Suomessa kotona 3 kuukauden välein, on vakuutus normaalisti voimassa.

Matkustajavakuutuksen lisäkuukaudet maksavat USA:han 84 EUR/kk ja muualle maailmaan 50 EUR/kk.
Matkatavaravakuutuksen lisäkuukaudet maksavat 33
EUR/kk.

Lisäkuukausia emme myönnä, jos vakituinen asuinpaikkasi ei ole Suomessa.

Pitkäaikaislisän matkustajavakuutuksessa on 50 euron omavastuu/vahinko.

(Lähde: Eurooppalaisen asiakaspalvelu)

I-Wayne -Living In Love

Cantinero_de_Cuba

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : 26.07.2003, 18:29:36 »
Haloo, onkos teillä kaikil jokin vakuutus matkoilla?? En minä ainakaan mitä vakuutusta ajjo ottaa, enkä mitään arvokasta mukaan...

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 26.07.2003, 18:40:26 »
No kukin tyylillään, mutta onhan se hyvä olla, jos jotain sattuu tapahtumaan. Mulle ei oo koskaan tapahtunu mitää eikä tapahu! :D