Matkavakuutus

(Luettu 371577 kertaa)

Onkiveikko

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Matkavakuutus
« Vastaus #280 : 09.09.2009, 21:10:48 »
Jaa... Itse lähetin suoraan mailia tuonne Pohjolaan ja sanoivat etteivät myönnä yli 3kk matkoille vakuutuksia. Tiedä sitten.. ::) Itselle nyt tulossa tuo Lähivakuutuksen nuorisovakuutus paketti johon saa sitten lisäkuukaudet kohtuulliseen hintaan. No, maksaahan tuokin koko hoito kohtuullisesti mutta eipä oikein halvemmallakaan irronnut.

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #281 : 09.09.2009, 21:27:45 »
Pohjolan vakuutuksesta:
Itse jouduin pidentämään vakuutusta yhdellä kuukaudella viime joulukuussa eli 3 + 1 kuukautta ja pidennys maksoi (matkustaja + matkatavarat) 49.80 eur (Tarkistin juuri tiliotteelta).

Meillä on nuorison easy-vakuutus Pohjolassa, kahdelle henkilölle matkavakuutukset, tapaturmavakuutukset ja kotivakuutus noin 160 eur vuodessa. Hinnassa huomioitu: Maksutapa-alennus 2.5%, Keskittämisalennus 7% ja OP-bonusasiakkaan lisäalennus 3%. Tilit on OP:ssä eli siitä ilmeisesti tuo keskittämisalennus.

Yksi asia mitä hieman vihaan on juurikin vakuutusten vertailu!  >:(
Koska keskittämällä ja kaiken maailman korteilla voi saada alennusta jne...
Lisäksi ehdot voivat poiketa toisistaan. Yleensä vaativat matkavakuutuksia myönnettäessä, että myös esim: kotivakuutus on samassa paikassa.

Lähitulevaisuudessa pitäisi itsekkin tarkistella vakuutusasiat kuntoon, kun ikää tulee lisää ja ehkä se autokin pitää hankkia.  :-\

Sitten vielä tympäisee se, kun perus matkavakuutus ei korvaa trekkausta, kiipeilyä, sukeltelua yms.... Olen harkinnut easyn loppuessa ottavani matkoilleni Goudan, mutta sielläkin on niitä ihme sääntöjä ehdoissa.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #282 : 18.09.2009, 10:32:54 »
Kiva kun eivät Eurooppalaisella viitsi ilmoittaa että 12 kk jälkeen lisäkuukausien hinta tuplaantuu. No, pakko ne on maksaa. Mutta kommunikaatio olisi taas se kaiken aa ja oo...

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #283 : 18.09.2009, 10:49:34 »
Sitten vielä tympäisee se, kun perus matkavakuutus ei korvaa trekkausta, kiipeilyä, sukeltelua yms....

Ei korvaa trekkausta? Milläs sanamuodolla tuo on vakuutusehdoissa kerrottu?

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #284 : 18.09.2009, 16:11:24 »
Kiva kun eivät Eurooppalaisella viitsi ilmoittaa että 12 kk jälkeen lisäkuukausien hinta tuplaantuu. No, pakko ne on maksaa. Mutta kommunikaatio olisi taas se kaiken aa ja oo...

On siis olemassa suomalaisia vakuutusyhtiöitä, jotka myöntävät matkavakuutuksia vielä yli 12kk yhtäjaksoisen ulkomailla oleskelun jälkeen, ymmärsinkö oikein?
Itse en lafkoja kartoittaessani tällaisiin törmännyt vaan kaikilla max. kesto oli 12kk. Syy tähän on KELA:n piiristä pois putoaminen, koska yli vuoden yhtäjaksoisesti ulkomailla oleskelevan katsotaan muuttaneen pysyvästi pois suomesta--> varmasti myös syy koronneisiin kuukausikustannuksiin.
Better to burn out than fade away

Freewheeler

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #285 : 18.09.2009, 18:22:15 »
^ No ainakin Lähivakuutuksella sellaista lupailtiin, kun kysyin mahdollisuutta kahden vuoden yhtämittaiselle ulkomailla oleskelulle. Hinta tosin olisi noussut niin korkeaksi, että jätin ostamatta.

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #286 : 18.09.2009, 19:25:37 »
Kelan mmuutto ulkomaille-sivujen mukaan on joissain tapauksissa mahdollisuus erikseen anomalla pysyä Suomen sosiaaliturvan piirissä vaikka olisi ulkomailla useita vuosia.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #287 : 18.09.2009, 21:22:53 »
Kelan mmuutto ulkomaille-sivujen mukaan on joissain tapauksissa mahdollisuus erikseen anomalla pysyä Suomen sosiaaliturvan piirissä vaikka olisi ulkomailla useita vuosia.

Eiköhän tämä suomalaisen sosiaaliturvan piirissä pysyminen/siitä poisjoutuminen ole jo jauhettu eräissä muissa keskusteluissa kaikin puolin selväksi?
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #288 : 19.09.2009, 03:55:16 »
Juu, eli koska olen yli 12 kk pois Suomesta opiskelun takia, olen edelleen sosiaaliturvan piirissä. Tämän vuoksi minulle voidaan myöntää suomalainen matkavakuutus.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #289 : 19.09.2009, 13:23:57 »
Juu, eli koska olen yli 12 kk pois Suomesta opiskelun takia, olen edelleen sosiaaliturvan piirissä. Tämän vuoksi minulle voidaan myöntää suomalainen matkavakuutus.

Tämä opiskelija status ilmeisesti on tässä se ratkaiseva? Muuten ilmeisesti hankalampaa/mahdotonta.
Better to burn out than fade away

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #290 : 19.09.2009, 14:39:20 »
Juu, ihan ilman mitään syytä ei onnistu. Jotenkin pitää osoittaa että Suomeen on vahvat siteet (ja että on palaamassa vielä kotimaahan).

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #291 : 25.10.2009, 16:48:17 »
Sitten vielä tympäisee se, kun perus matkavakuutus ei korvaa trekkausta, kiipeilyä, sukeltelua yms....

Ei korvaa trekkausta? Milläs sanamuodolla tuo on vakuutusehdoissa kerrottu?

"ulkomailla vuoristoon, viidakkoon, aavikolle,
erämaahan tai muille asumattomille
seuduille tehtävät vaellukset tai tutkimusretket."

Tämän tekstin pohjalta kysyttiin hieman tarkennusta ja vastaukseksi saatiin, että ulkomailla ei kata vaeltelua/trekkausta edes merkityillä poluilla. Kattoi tietyillä erityisehdoilla taisi olla jotain, että opas mukana ja yöksi palataan hotellille. eli revi siitä sitten huumoria.

eli periaatteessa esimerkiksi Gardajärvellä, kun suomalaiset menevät omatoimisesti hissillä ylös Monte Baldolle ja lähtevät käppäilemään merkittyä polkua niin jos jotain sattuu niin vakuutus ei olisi voimassa.  :o

alvin

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.keranen.org
« Vastaus #292 : 01.11.2009, 22:07:50 »
Olen tässä itsekin yrittänyt pähkäillä sopivaa matkavakuutusta pidemmälle reissulle, mutta aika olematon tarjonta tuntuu Suomessa olevan? Erityisen hankalaksi tilanteen tekee se, ettei reissun kestosta ole varmuutta vaan se on jotain välillä 1kk - hama tulevaisuus

Vaikuttaa, että järkevintä/edullisinta olisi upgreidata Nordean hopeinen mastercard kultaiseen, turvata siihen ensimmäiset kolme kuukautta jonka jälkeen jatkaa vakuutusta joko world nomadsista tai worldwide travel insurancesta, jotka myöntävät vakuutuksia myös jo tien päällä oleville.

Jouduin itse viime vuonna Suomalaisen sosiaaliturvan piiristä pois pullahtaneena ottamaan kuuden ja puolen kuukauden vakuutuksen tuolta worldwideinsure.com:sta ja hinta oli kohtuu edulliset 134£, mutta mitään ei onneksi sattunut eli kokemusta korvausten ym. hakemisesta ei ole. Onko joku tallaajista joutunut täyttelemään korvaushakemuksia sinne ja miten homma sujui?

Muistelen lisäksi jatkaneeni vuonna 2006 eurooppalaisen umpeutunutta matkavakuutusta ingonord vakuutusyhtiöstä parilla viikolla ollessani ulkomailla, mutta tuon firman sivut ovat aivan ala-arvoiset, päivitetty vuonna 2005 eikä informaatiota juuri löydy. Onko kenelläkään tietoa voiko ingonordin kautta nykyään saada matkavakuutuksen  jos on jo reissussa?
... and this bird you can not change

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #293 : 14.11.2009, 06:09:06 »
Jouduin itse viime vuonna Suomalaisen sosiaaliturvan piiristä pois pullahtaneena

Hieman off-topicina totean, että tuohon ei kannata ryhtyä. Jouduin itsekin aikoinaan pois ja ei se aivan läpihuutojuttu ollut päästä siihen takaisin. On aivan naurettavan helppo järjestää asiat niin, että tuommoisia ei edes joudu miettimään. Silloin en sitä tiennyt ja tein virheen.

Siinä ei ole mitään kuulia olla niin kova trävellääjä, että ei edes kelakorttiin ole oikeutta.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #294 : 14.11.2009, 07:44:44 »
Lähivakuutuksesta kun ottaa kotivakuutuksen, niin saapi ympärivuotisen matkavakuutuksen n. 39 eurolla. Se on voimassa max. kolmen kuukauden matkoilla, mutta siihen voi ostaa lisäkuukausia niin monta kuin haluaa. Tuon kun tekee ennen kuin jättää kodin ja Suomen....
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #295 : 15.11.2009, 23:41:44 »
Onko kenelläkään ideoita/suosituksia matkavakuutuksesta matkalle, jossa olisi tarkoitus trekata Kilimanjarolle? Mulla on Pohjolan Easy-vakuutus jo ennestään ja siihen sisältyy matkatavara- ja jonkinmoinen matkustajavakuutus. Kyseiset eivät kuitenkaan korvaa mitään mikäli jotain sattuu tiettyjä urheilujuttuja harrastaessa (esim. Kilin vaellus menee noihin "ei korvattaviin" ihan varmasti).

Törmäsin tuohon Goudan Super-vakuutukseen ja täälläkin siitä on esitetty pari kommenttia. Ilmeisesti toisen mielestä ihan toimiva vakuutus, mutta toisen mielestä ei. Se kuitenkin vaikuttaisi sopivan hyvin tuohon mun reissuun. "Voit sukeltaa, kiipeillä, vaeltaa, surfata, hypätä laskuvarjolla tai harrastaa mitä tahansa extreme-lajia, ja olet vakuutettu! Ei korkeusrajoja tai muita menoasi hidastavia tekijöitä."

Olen siis pohdiskellut, että jos menisin reissuni Easy-vakuutuksella, mutta ottaisin Kilimanjaron reissun ajaksi myös Goudan. Olisikos tässä mitään päätä taikka häntää?

Saa tosiaan suositella muitakin vakuutuksia. Itse en oikein ole löytänyt mitään yhtä hyvää ratkaisua.

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #296 : 16.11.2009, 11:34:18 »
Onko kenelläkään ideoita/suosituksia matkavakuutuksesta matkalle, jossa olisi tarkoitus trekata Kilimanjarolle? Mulla on Pohjolan Easy-vakuutus jo ennestään ja siihen sisältyy matkatavara- ja jonkinmoinen matkustajavakuutus. Kyseiset eivät kuitenkaan korvaa mitään mikäli jotain sattuu tiettyjä urheilujuttuja harrastaessa (esim. Kilin vaellus menee noihin "ei korvattaviin" ihan varmasti).

Jos pelkästään trekkiä varten muutamaksi päiväksi tarvitset vakuutuksen. Niin kannattaa käydä pohjolasta kysymässä, että paljonko "urheilulaajennus" maksaa lisää trekin ajaksi? Mainitse kilimanjaro ja korkeudet yms...
Jos myöntävät niin voi tulla halvemmaksi kuin Gouda, koska trekki ei varmaankaan kestä viikkoja. Pitemmillä reissuilla Goudan hinta varmastikkin on edullisin. Toimivuudesta/kokemuksia olisi kiva Goudasta kuulla enemmänkin!?

Itsellä on suunnitteilla pitempi reissu 3-6 kuukautta ja tarkoitus olisi kiipeillä/trekata ehkä vajaaseen 6000 metriinkiin sekä lisäksi sukeltaa useammassa paikassa eli Gouda voi jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi. Vai onko hinta/laatusuhteeltaan parempia?  ::)

alvin

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.keranen.org
« Vastaus #297 : 19.11.2009, 22:03:42 »
Jouduin itse viime vuonna Suomalaisen sosiaaliturvan piiristä pois pullahtaneena

Hieman off-topicina totean, että tuohon ei kannata ryhtyä. Jouduin itsekin aikoinaan pois ja ei se aivan läpihuutojuttu ollut päästä siihen takaisin. On aivan naurettavan helppo järjestää asiat niin, että tuommoisia ei edes joudu miettimään. Silloin en sitä tiennyt ja tein virheen.

Siinä ei ole mitään kuulia olla niin kova trävellääjä, että ei edes kelakorttiin ole oikeutta.

Totta turiset, mutta ei se paluu Suomen sosiaaliturvan piirin omalla kohdallani ollut erityisen vaikeaa: opintotukianomusta kelan toimistolla täyttäessä ilmoitin, että olen taas Suomessa, niin kuin näkyy, jolloin täti pyysi täyttämään maahanmuuttoilmoituksen ja homma oli sillä selvä.
... and this bird you can not change

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #298 : 09.12.2009, 17:26:10 »
jos pitkään reissussa.....niin tuli mieleen,että voikohan ottaa 3kk jälkeen(mikä usein jatkuvassa vakuutuksessa on takaraja) reissun päällä jostain toisesta yhtiöstä esim.europpalainen tai gouda... vakuutuksen netissä,tulis kuitenkin hieman halvemmaksi ,kuin ostaa lisäkuukausia omasta yhtiöstä. vai pitääkö sopimusta tehdessä olla suomessa? tuohon en löytänyt tarkkaa vastausta...onko kokemuksia? tää nyt ideana jos vaikka 6kk matkalla...

Tähän en nähnyt kovin selkeää vastausta, joten: Käsitykseni on, että pääsääntöisesti matkavakuutus pitää ottaa samasta vakuutusyhtiöstä koko matkan ajaksi lähtöpäivästä lähtien. Eli yleensä ei ole mahdollista ottaa ensin 45 päivää yhdestä vakuutusyhtiöstä ja seuraavat päivät toisesta. Tosin en tiedä miten menee, jos menee yli tuon 3 kk:n. Ja sopimusta tehdessä ymmärtääkseni pitää olla Suomessa eli vakuutus ottaa ennen matkan alkamista.

Ennen minulla oli Tapiolasta vuosimatkavakuutus (noin 70 euroa) ja siihen otin sitte lisämatkavakuutuksen Tapiolasta kun matka ylitti 30 tai 45 päivää (en muista kumman se oli voimassa).

Nyt minulla on ammattiliiton (JHL) kautta matkavakuutus Turvasta 45 päivän pituisille matkoille ja Tapiolan kotivakuutukseen kuuluu matkatavaravakuutus 45 pv. Tiedustelin Tapiolasta lisämatkavakuutuksesta, mutta olisi pitänyt ottaa vakuutus koko matkaksi. Heiltä max 3kk:n matkat kattava vuosivakuutus maksaa 65,45e. Turvasta pystyn ottamaan lisämatkavakuutuksen 1,5 kuukaudeksi alkaen 71 eurolla (jos enempi jotain katetta, jopa 141e).

Mutta tulen reissullani harrastamaan laitesukellusta. Turvalla ei ole tähän vakuutusta tarjota. Tapiolasta voisin sellaisen hankkia, mikäli hankkisin heiltä vakuutuksen koko matkan ajaksi ja jos tietäisin etukäteen päivät, jolloin sukellan. Maksaisin siis vain noilta päiviltä erikoisvakuutusta. Mutta koska en tiedä päiviä etukäteen, ja koska nuo erikoisvakuutuspäivät pitäisi käydä ennen vakuutettavia päiviä maksamassa toimistossa, niin menee hiukka vaikeaksi jos joka kerta joku valtakirjallinen kaverini hilppaisi toimistossa maksamassa.

Hankin siis varmaan 138 euron arvoisen Gouda Super -matkavakuutuksen Kilroysta. Hinta ottaa aivoon, mutta koska jokatapauksessa joku matkavakuutus tässä pitäisi hankkia vähintään 71 eurolla, niin tuosta tulee tavallaan 67 euroa hintaa lisää sukellusharrastukselleni. Pitää siis sukeltaa koko rahan edestä, trekkailla, riippuliitää, mitä ikinä keksinkin...
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #299 : 27.12.2009, 13:43:41 »

Ifistä saat 45 päivän jatkuvan matkavakuutuksen jota voidaan jatkaa määräaikaisesti maksimissaan vuoden mittaiseksi. Hinta riippuu siitä mihinpäin maailmaan menee. Ei vaadi keskittämistä, mutta keskittämällä saa alennusta.

Onko mitään tietoa paljonko tuon 45 vrk päälle kustantaa vakuutukset If:issä? Itelläni hiukka yli 3 kk olisi reissulla mittaa........