Matkavakuutus

(Luettu 363786 kertaa)

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Matkavakuutus
« Vastaus #360 : 30.06.2010, 00:07:34 »
Välillä mä oon mietiskellyt, että kuinkahan monella reissaajalla on matkavakuutus. Tai että kuinkahan monella tavallisella suht nuorella ihmisellä on ylipäätänsä mitään vakuutuksia. Autoissa nyt vissiinkin on pakko olla jotain, mutta siis noin muuten. Itse olen nyt 29 -vuotias, eikä mulla ole koskaan ollut mitään vakuutuksia. Vakuutuksien hankkiminenkin tuntuu jostain syystä jotenkin melko kaukaiselta ajatukselta.

Tosin täytyy tunnustaa, etten mä ole koskaan matkustellut Euroopan ulkopuolelle. Johonkin alkeellisempaan tms. maahan kyllä voisi jonkunlaisen matkavakuutuksen hommata.

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #361 : 02.07.2010, 11:43:24 »
Välillä mä oon mietiskellyt, että kuinkahan monella reissaajalla on matkavakuutus. Tai että kuinkahan monella tavallisella suht nuorella ihmisellä on ylipäätänsä mitään vakuutuksia. Autoissa nyt vissiinkin on pakko olla jotain, mutta siis noin muuten. Itse olen nyt 29 -vuotias, eikä mulla ole koskaan ollut mitään vakuutuksia. Vakuutuksien hankkiminenkin tuntuu jostain syystä jotenkin melko kaukaiselta ajatukselta.

Tosin täytyy tunnustaa, etten mä ole koskaan matkustellut Euroopan ulkopuolelle. Johonkin alkeellisempaan tms. maahan kyllä voisi jonkunlaisen matkavakuutuksen hommata.

Mä oon nyt kolmekymppinen ja ainakin mulla on ollut siitä saakka, kun 18 täytyin ja muutin omilleni, kaikki mahdolliset ns. normaalit vakuutukset.
Vakuutusmaksujen ja sieltä saatujen korvausten suhteen oon varmaan aika lähellä nollaa, plussan puolella kuitenkin.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #362 : 02.07.2010, 12:13:15 »
Milasta matkavakuutusta suosittelette, ko olisin lähössä n. 3kk ajaksi reissaamaa aasiaa ?
Kilroyn matkavakuutus on käsittääkseni aika kattava, mutta se kestää enimmillään sen 3kk, ja reissussa saattaa viihtyä pidempäänkin. Euroopalaisen matkavakuutukseen ei taas kuulu minkään näköiset aktiviteetit kuten esim. sukeltaminen, surffaus jne. En kuitenkaan haluaisi rajoitta tekemisiäni sen mukaa mitä vakuutus kattaa ja mitä ei...

janive

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #363 : 02.07.2010, 12:14:27 »
Tässä vähän omia kokemuksia.

Kilpailutin tässä juuri parina viimeviikkona reilu 8kk reissulle Tapiolan, Fennian, Lähivakuutuksen ja Eurooppalaisen (Pohjola) vakuutukset.

Päädyin ottamaan Eurooppalaisen joka oli selkeästi halvin kaikista, kun mukaan sai ympättyä kotivakuutuksen joka oli aikaisemmin Tapiolassa.

Jos reissu olisi ollut lyhyempi (maks. 4-5kk) ja olisi halunnut ottaa urheilulisän laitesukellusta varten niin Fennia olisi ollut minulle paras vaihtoehto.

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #364 : 02.07.2010, 12:19:05 »
Tässä vähän omia kokemuksia.

Kilpailutin tässä juuri parina viimeviikkona reilu 8kk reissulle Tapiolan, Fennian, Lähivakuutuksen ja Eurooppalaisen (Pohjola) vakuutukset.

Päädyin ottamaan Eurooppalaisen joka oli selkeästi halvin kaikista, kun mukaan sai ympättyä kotivakuutuksen joka oli aikaisemmin Tapiolassa.

Jos reissu olisi ollut lyhyempi (maks. 4-5kk) ja olisi halunnut ottaa urheilulisän laitesukellusta varten niin Fennia olisi ollut minulle paras vaihtoehto.

Millaisista hintaeroista puhutaan? Kummankin pituuden hintaerot kiinnostaisi :)

janive

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #365 : 02.07.2010, 12:56:46 »
Hintaerot olivat 40-120e luokkaa.

Nyt kun vaihdoin kotivakuutuksen ja matkavakuutuksen Eurooppalaiselle siten, että mukaan pakettiin tulee kotivakuutus, matkavakuutus, matkatavaravakuutus, tapaturmavakuutus, oikeusturva ja -vahingonaiheutusvakuutus? niin säästän n. 160e vuodessa.

Jos olisi ottanut kotivakuutuksen vanhempien asuntoon eikä omaan vuokra-asuntoon niin olisi säästänyt vielä hinnasta n. 50e. Jotain pakettivakuutuksien kikkailujuttuja tjs...

Nuo lyhyemmät ajat tulivat esille siinä, kun yritin selvittää, että mistä saisin halvimmillaan urheilulaajennuksen mukaan, että voisi sukellella.

Fennialla olisi ollut halvin jatkuvan urheilulaajennuksen kanssa jos reissupituus olisi ollut max 3kk. Yli 3kk ajalle olisi pitänyt ottaa urheilulaajennus koko ajalle jolloin kulut nousevat enemmän. Ei ollut siis mahdollista ottaa esim. vain yhdelle kuukaudelle.

Nyt päädyin eurooppalaiseen, koska sieltä sain edullisen pakettivakuutuksen ja lisänä urheilulaajennuksen 9pv hintaan 75e siten, että etukäteen ilmoitan millon haluan sen voimaan.

Olipas sekalainen teksti, mutta koittakaan saada selvää ;D

Star.Fly

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - hanna@sair.as
    • Profiili
« Vastaus #366 : 15.07.2010, 18:55:47 »
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010070912013115_uu.shtml
tollanen uutinen osu silmiini..ihan btw.

eppulii

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #367 : 21.07.2010, 12:29:18 »
Anteeks, en millään ehdi lukemaan koko ketjua läpi, joten en ole varma onko tästä jo puhuttu, mutta...

Onko kenelläkään tietoa mikä firma myöntäis mulle matkavakuutuksen jos olen jo ulkomailla? Mulla oli 10 kuukauden määräaikainen vakuutus voimassa (koska reissu kesti yli 3 kk) joka loppui kesäkuun lopussa enkä ehtinyt siihen ostaa lisää kuukausia reissun venähtäessä. Ifistä ja Nordeasta jo mulle kerrottiin ettei vakuutusta saa jos on jo lähtenyt matkalle. Ifistä otin tuon viimeisimmän määräaikaisen vakuutuksen (joka muuten maksoi ihan sairaasti...).

JN1234

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #368 : 21.07.2010, 14:46:29 »
Ainakin World Nomadsilta onnistuu. http://www.worldnomads.com/

Touraco

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #369 : 21.07.2010, 15:52:56 »

Tuolta löytyy hintatietoja matkustaja- ja matkatavaravakuutuksista 13kk ajalle.

http://www.touraco.info/2010/07/matkavakuuttelu-strikes-back/

eppulii

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #370 : 21.07.2010, 16:33:43 »
Kiitos paljon! Tuo World Nomads näyttää olevan just mulle sopiva  :)

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #371 : 22.07.2010, 09:20:14 »
Onkohan vakuutusten hinnat tulleet alas jonkin verran, muistelisin, että syksyllä 2007 joutui maksamaan syyskuun alusta tammikuun loppuun voimassa olevasta vakuutuksesta pitkälti yli 200e, olikohan melkeen 300€.

Nyt IF tarjoaa samalle ajalle vakuutusta 190e hintaan, ja ensi vuoden kesäkuun loppuun 350e hintaan. (tämän lisäksi itselläni normaali jatkuva matkavakuutus IF:ssä, muistaakseni oli jossain 50e paikkeilla vuodessa??) Eli siis jatkuva 45pv loput määräajalla olisi yhteensä n.250e.

Turvalla puolestaan vakuutus samalle ajalle maksaisi 130e, ja vuodeksikin saa, mutta pitäisi kuulemma vierailla toimistolla. (Tähän hintaan saa 3kk jatkuvan(45e)+loput määräajalla(85e)

Vakuutus sisältää siis vain hoitokulut.

Nyt on vain ongelmana, etten tiedä matkani pituutta vielä. Se voi olla vain tammikuun loppuun, mutta yhtä hyvin se voi olla vaikkapa syyskuun loppuun 2011. IF:llä hintaa on enemmän, mutta joustavat sen suhteen, että vakuutuksen pituutta pystyy muuttamaan matkan aikana. IF:llä on myöskin mahdollista ottaa pidempi vakuutus, ja jos palaan aikasemmin Suomeen, niin käyttämätön aika hyvitetään takaisin.

Turva puolestaan on halvempi, mutta vakuutusta ei voi pidentää tarvittaessa, eikä vakuutuksen "lyhentäminen" onnistu, jos palaankin aikaisemmin Suomeen.

Eli ongelmana on; säästäkön mieluummin rahaa vai otanko joustavammat ehdot. Miten te tekisitte? :)
Pitänee vielä käydä Turvan toimistolla kysymässä paljonko vuoden mittainen vakuutus maksaisi, jos se on selvästi halvempi, niin varmaan käännyn Turvan puoleen.

Sinäänsä tekisi mieli ottaa IF:n vakuutus, koska heillä on matkavakuutuksesta aina kaikki hakemani jutut korvattu ilman ongelmia.
Tosin autovakuutukseni on Turvassa, ja siellä ainakin lasivakuutus toimi täysin ongelmitta...

Fennia ei anna tarjousta, ellen ole kiinnostunut kolmen vakuutuksen paketista...

Sixx

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #372 : 22.07.2010, 09:27:21 »
Kovilta kuulostaa hinnat. Otin just Pohjolasta jatkuvan matkustajavakuutuksen ja hintaa tuli alle 60 euroa. Mulla on toki kaikki muutkin vakuutukset samassa puljussa, niin se tiputtaa hintaa.

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #373 : 22.07.2010, 09:28:44 »
Kovilta kuulostaa hinnat. Otin just Pohjolasta jatkuvan matkustajavakuutuksen ja hintaa tuli alle 60 euroa. Mulla on toki kaikki muutkin vakuutukset samassa puljussa, niin se tiputtaa hintaa.

Niin siis kyllähän Turvasta tuohon 45e hintaan saa tuon jatkuvan matkavakuutuksen, mutta kun reissu ei saa kestää kuin 45pv/90pv kerrallaan. Ne jatkopäivät tuon jälkeen niistä tekee kalliita :-\

Beef

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #374 : 22.07.2010, 14:49:46 »
Kävin kans tänään kattelemassa ensimmäistä kertaa vakuutuksia vähän reilun puolen vuoden reissulle. Paketoimalla (easy tms. nimeltään tämä paketti) matkavakuutuksen (kaks asiakasryhmässä nuoriso olevaa henkilöä lähdössä samasta taloudesta) ja kotivakuutuksen Pohjolasta (eurooppalainen) saisi vakuutuksen sisältäen matkatavarat hintaan 246e/henkilö. Ei sisällä painekammiohoitoja eikä vuoristotautiin sairastumista. Homma meni hankalaksi ku ilmeni, että voisin alkaa pankkiin Jäseneksi (wuut?) ja kun luottokorttiakin ajattelin ottaa. Lupasivat ottaa yhteyttä jos noiden pankkiasioiden järkkäämisen jälkeen saisi tuota hintaa kans vielä höylättyä.

Miettiny kans et ottaisko noille tavaroille edes välttämättä vakuutusta. Vähä riippuu jaksaako läppäriä ottaa messiin. Muuten kamat on aika minimaaliset. Miinuspuolena tossa oli kyl selkeesti se et 3kk:n jälkeen siirryttäessä lisäkuukausille sairashoidon omavastuu nousee 0:sta 50 euroon. Positiivista se, ettei tavaroilla ole omavastuuta.

Mitäs kokeneemmat itsensävakuuttajat on mieltä tuosta hinnasta, saakoha mahdollisesti aidan toiselta puolelta parempia tarjouksia? Ja tosiaan nuorisoasiakkaisiin lukeudun.

Sixx

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #375 : 22.07.2010, 16:50:57 »
Niin siis kyllähän Turvasta tuohon 45e hintaan saa tuon jatkuvan matkavakuutuksen, mutta kun reissu ei saa kestää kuin 45pv/90pv kerrallaan. Ne jatkopäivät tuon jälkeen niistä tekee kalliita :-\

Joo kävi ajatus moka. Pohjola taitaa mennä Turvan kanssa aika samoihin, jos ottaa jatkuvan(max 3kk kerralla) lisäksi 3kk määräaikaisen vakuutuksen. Pitempää vaihtoehtoa ei nettilaskuri tarjonnut.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2010, 16:53:25 kirjoittanut Sixx »

Beef

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #376 : 29.07.2010, 14:48:58 »
Jatkanpas tässä vielä kokemuksista matkavakuutuksien saralla.

IF: Jotenkin jäi vaisu kuva palvelusta toimistolla. Hinta 7kk matkalle 400 euroa ilman matkatavaroita. Tämä oli vähän omituisen tuntuista kun yllä oli IF:llä huomattavasti parempiakin tarjouksia. Liekkö naamakerroin. Kotivakuutuksen ottamalla saisi matkatavarat katettua olikohan se nyt 44 euron hintaan. Eivät ainakaan maininneet olisko jotain nuorisotarjouksia tai paketteja olemassa.

Tapiola: Paljon mukavampi asiakaspalvelu. Hinta 7kk matkalle ilman matkatavaroita 289 euroa (3kk jatkuva + lisäkuukaudet). Matkatavaroiden kanssa 432e. Ehdot tuntui olevan hyvät. Esimerkiksi jos ottaa pidemmän vakuutuksen ja tuleekin aikaisemmin pois, niin täysiltä kuukausilta saa massit takas (kätevää jos ei oo ihan varma reissun kestosta). Keskittämisella saisi varmasti jotain etuja, mutta esim kotivakuutuksen ottaminen vanhempien kämppään matkan ajaksi ei onnistunut.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #377 : 29.07.2010, 16:08:36 »
Mä oon nyt kolmekymppinen ja ainakin mulla on ollut siitä saakka, kun 18 täytyin ja muutin omilleni, kaikki mahdolliset ns. normaalit vakuutukset.
Vakuutusmaksujen ja sieltä saatujen korvausten suhteen oon varmaan aika lähellä nollaa, plussan puolella kuitenkin.
Mielenkiintoista, voitko tarkentaa millaisilla vakuutuksilla ja tempuilla pääsee voitolle. Itselläni on ollut lähinnä jatkuva matkavakuutus, joka on tullut tarpeen.

Jos maksan esim. vuodessa vakuutusmaksua 100 euroa, ja matkalla vaikkapa 200 lääkärinhoito- ja lääkekuluja, niin matkustajavakuutus korvaa 200 euroa. En voi kumminkaan laskea pääseväni edes omilleni, sillä yhteensä kulut siis 300 euroa, ja korvaus 200.

Vai tarkoittaa tässä "plussan puolella" yli 50 % "korvauksia" yhteisistä vahinkokuluista ja vakuutusmaksuista?
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Manitoba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #378 : 29.07.2010, 16:13:40 »
Oon saattanut kertoa asiasta jo aikasemminkin, mutta kun nyt nimenomaan nostit esille Ifin ja Tapiolan, niin kerron omakohtaisen kokemuksen:

Mimmifrendi sairastu pahasti Kiinassa keväällä 2008. Vietimme reilun viikon Kunmingin keskussairaalassa (parasta, mitä oli tarjolla), eikä tytön tila parantunut ollenkaan. Viikon jälkeen alkoi sitten viisumistakin päivät loppua, joten piti alkaa suunnittelemaan maasta poistumista. If (mun vakuutusyhtiö) sanoi samantien maksavansa mun lennon Thaimaahan saattajana, kun tilanteesta heille kerroin. Sitten taas Tapiola (mimmin eli lähes kaks viikkoa kuumeisen/ripulista kärsineen potilaan vakuutusyhtiö) sanoi, että siirrolle ei ole perusteita, vaikka sairaalasta ei löytynyt englantia puhuvaa henkilökuntaa, eikä lekurit saaneet tautia aisoihin kovasta yrittämisestä huolimatta.

Lopulta aikani rähjättyäni sain Tapiolan maksamaan mimmifrendin lennon, mutta ongelmat ei päättynyt tähän. Bangkokissa meidät neuvottiin Bumrungradiin (yks kaakkois-aasian parhaista sairaaloista) Vissiin reilu viikko sielläkin meni, ja laskun loppusumma oli 7500 euroa. Tapiola ei kuitenkaan suostunut maksamaan tätä suoraan, vaan heidän neuvo oli, että maksakaa ite ensin ja laittakaan kuitit POSTILLA SUOMEEN.

Koitettiin pilkkoa lasku kolmelle luottokortille, mutta kun se ei natsannut, niin jouduin soittamaan perään. Virkailija oli todella närkästyneen oloinen, eikä suostunut uskomaan, ettei maksaminen muka onnistu. Lopulta sanoin, että majoitumme sitten vakuutusyhtiön piikkiin tässä sairaalahuoneessa (oli muuten hämmästyttävän viihtyisä huone), koska emme pääse poistumaan ennen kuin lasku on kuitattu. Tämäkään ei tuntunut auttavan. Tilanne kuitenki ratkesi, kun faija soitti yhtiöön. En tiedä keskustelun sisällöstä, mutta tilanne sitten lopulta onneksi ratkesi. Ite en ois nimittäin pokannu laittaa 7500 euron arvoisia kuitteja Suomeen edes sitten millään kalliilla kuriirifirmalla. Sen verran iso raha kyseessä.

Sori, jos tää oli wanhan toistoa, mutta ainakin tossa tilanteessa (kun rakas on vakavasti sairaana eikä tilanne näytä paranevan, ja kommunikaatio on todella hankalaa) Tapiolan kanssa asioiminen oli ihan helvetin raskasta ja aikaa vievää, enkä todellakaan toivo kenenkään joutuvan samanlaisiin ongelmiin matkoillaan, olkoon sitten ongelmia aiheuttava vakuutusyhtiö mikä tahansa. Sillä kertaa se oli Tapiola

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #379 : 29.07.2010, 17:32:29 »
Mielenkiintoista, voitko tarkentaa millaisilla vakuutuksilla ja tempuilla pääsee voitolle. Itselläni on ollut lähinnä jatkuva matkavakuutus, joka on tullut tarpeen.

Jos maksan esim. vuodessa vakuutusmaksua 100 euroa, ja matkalla vaikkapa 200 lääkärinhoito- ja lääkekuluja, niin matkustajavakuutus korvaa 200 euroa. En voi kumminkaan laskea pääseväni edes omilleni, sillä yhteensä kulut siis 300 euroa, ja korvaus 200.

Vai tarkoittaa tässä "plussan puolella" yli 50 % "korvauksia" yhteisistä vahinkokuluista ja vakuutusmaksuista?

No esimerkkinä: tuossa toissa talvena meijän kerrostalon pääsulake oli pamahtanut ja pakastin pääsi sulamaan, kun olin yötä poissa kotoa.
Metsästystä, kun harrastan niin kävin ihan piruuttani kysymässä, et mites noiden riistalihojen korvaus kun ovat aika arvokkaitakin ja pilalle ovat "menneet"
Vakuutusyhtiöllä ei ollut korvauslistaa valmiina, vaan käskivät mennä kaupoista katsomaan, mitä riista kaupassa maksaa...  ;D Myöskään vakuutustarkastaja ei halunnut "mädäntyneitä" lihoja nähdä, joten sain käytännössä itse valita mielipahan määrän. 1357€ tuli hirvelle, kauriille, metsoille ja teerille yhteishintaa.
Fileitä en edes heittänyt pois, vaan otin parempaan talteen. Jos saturaisen niistä lihoista olisin alunperin saanut, olisin ollut tyytyväinen.
Myös jos sattuu esim. reppu häviämään, niin rikosilmoituksen käyn aina tekemässä.
Yhtään tuulesta temmattua räikeätä vakuutuspetosta en ole tehnyt, mutta jos tavara häviää niin kyllä sen kalleimman hinnan mukaan, mitä tuote jossain maksaa korvauksen laitan. Eihän sun täydy laittaa tuotteen arvoksi sitä, mitä siitä itse olet maksanut vaan sen yleisen hinnan. Jos vaikka kummisetä myy sulle kameran omakustannushintaan 50€ ja liikkeessä kamera maksaa 200€, niin laita nyt korvaushakemukseen tavaranarvoksi tuo 200€ vaikka pistäisitkin kuitit mukaan. Kyllä vakuutusyhtiö sopivan summan sieltä jostain välistä löytää. Olen siis saanut enemmän korvauksia kuin mitä olen tuotteesta maksanut, kun olen korvaushakemukseen selityksesi laittanut, että tuote oli alessa ja sain viel naama-alennusta
Noissa omaan terveyteen sattuneissa korvauksissa ei pystykään vedättämään.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better