No niin...
Koska kortteja perheessämme on enemmän kuin oikeasti olisi tarvis, on tullut joskus laskettua yhteen myös noita vuosimaksuja ja vertailtua niitä todellisiin hyötyihin. Useinhan kortin saa kytkytetty johonkin muuhun ( esim Stockmann & Masters ), jolloin ei tule vuosimaksuja.
Amex on hyvä. Kuitenkin kulta taso maksaa 170 eur. vuodessa, joten kannattaa miettiä saako sille itse vastinetta. Itse koen, että tuolla rahalla pitää jo saada paljon, joten kortin lopettaminen on taas mietinnässä. Joskushan on onnekas tilanne, että työnantaja maksaa vuosimaksuja, jolloin ongelmia ei ole. Toisaalta...tähän asti nimenomaan tuo kortti on ollut se, joka on pelastanut, kun Visa, Masters ja Diners, ovat pettäneet.
Ostamme Amexilla lentoliput usein ja suurimman osan hotellinvarauksista, autonvuokrauksista ym. Kuitenkin, tuo 75 % sääntö, joka määritellään matkasta ja majoituksesta, aiheuttaa sen, että todellisuudessa on pakko olla TOINENKIN matkavakuutus olemassa.
Amexin vakuutus kattaa tavalliset lomaurheilulajit, myös laitesukelluksen ( alle 30 min ), mutta jälleen lähtisin siitä, että on oltava myös TOINEN vakuutus varalta. Ja sukelluksen kohdalla ottaisin juurikin tuon DAN:in.
Amexin platinan vuosimaksu on kallis ( 550 eur ) ja itse en sitä hankkisi vain siksi, että pääsisin loungeen. Sinne pääsee halvemmalla joko lentoyhtiön kortilla ( jos on kultapossu kerhoa ) tai Dinersillä, tai ihan rahalla.
Eli en hankkisi Amexia kuin nimenomaan toisen maksukortin tarpeen takia. Ja silloin siihen riittää halpakin taso.
Ja mitä "rikkaaksi" pitämiseen tulee...Todella köyhässä maassa Amexillasi et tee yhtään mitään ja rajanatsi ei sitä sinulta kysele. Tai jos kysyy, olet ongelmissa... Niin ja niissä Intian slummeissa EI kannata maksaa luottokortilla

Varsinainen matkavakuutus turva on hankittu Pohjolasta, johon todellakin saa hyvin pidennetyn turvan pitkille matkoille. Tämä vakuutusyhtiö on käytännössä hoitanut kaikki ongelmatapaukset matkoilla moiteetta, mm. varkaudet, pienet onnettomuudet ja tavaroiden myöhästymiset. Onneksi sen palvelutasoa ei ole joutunut testaamaan missään äärimmäisessä tilanteessa.
Typoja korjattu. Pahoittelen edelleen jos niitä löytyy