Matkavakuutus

(Luettu 322846 kertaa)

Jii_Tee

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Matkavakuutus
« Vastaus #560 : 19.03.2013, 13:59:57 »
Sain juuri Pohjolalta tietoa jatkuvan matkavakuutuksen pidennyksestä kattamaan koko kuuden kuukauden reissun. Pitkäaikaislisä kattamaan reissun jälkimmäiset kolme kuukautta kustantaa yhteensä 450 euroa (sis. USA) tai 150 euroa (ei-USA). Urheilulaajennus, jonka voi ottaa kesken reissun halutulle ajanjaksolle maksaa kahdelle viikolle 80 euroa, kuukaudelle 168 euroa.

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #561 : 07.05.2013, 14:21:12 »
Moikka

Onko kenelläkään kokemusta saako Suomen vakuutusyhtiöistä matkavakuutusta mikäli yhtenäinen ulkomaillaoleskelu ylittää vuoden ja putoaa näin Suomen sosiaaliturvasta pois?
Mikäli näin on niin onko tässä kohtaa ainut vaihtoehto hakea vakuutusta siitä maasta, jonne aikoo myös matkustaa?

Erkko Svantte

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #562 : 07.05.2013, 14:44:41 »
Moi,

Tuolta lähivakuutuksesta hommattiin meille molemmille matkustaja- ja matkatavaravakuutus 19:ta kuukaudeksi ja hinta oli kokonaisuudessaan per pää n.550€. Hyvin on toiminut ja rahaa on vahingon/sairastumisen takia kilahtanut tilille takaisin. 

Sosiaaliturvasta putoat pois kuten minulle kävi, jos kela löytää että oleillet ulkomailla. Eli jätä joku osoite suomeen, mutta älä ole yhteydessä millään tavoin kelaan matkasi aikana:)
« Viimeksi muokattu: 07.05.2013, 14:48:07 kirjoittanut Erkko Svantte »

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #563 : 07.05.2013, 17:25:53 »
Moi,

Tuolta lähivakuutuksesta hommattiin meille molemmille matkustaja- ja matkatavaravakuutus 19:ta kuukaudeksi ja hinta oli kokonaisuudessaan per pää n.550€. Hyvin on toiminut ja rahaa on vahingon/sairastumisen takia kilahtanut tilille takaisin. 

Sosiaaliturvasta putoat pois kuten minulle kävi, jos kela löytää että oleillet ulkomailla. Eli jätä joku osoite suomeen, mutta älä ole yhteydessä millään tavoin kelaan matkasi aikana:)

Se ilmoittamatta jättäminen olisi varmasti ihan järkevää. Mutta ennen tuota matkalle lähtöä lähden kesätöihin toiseen EU-maahan. Se tulisi taas ilmoittaa Kelalle. Ilmoittamatta jättäessä saavat varmaan sen tiedon selville helposti esimerkiksi verottajalta ja pyytävät sitten lisäselvityksiä. Siinä yhteydessä saattaa käydä ilmi, ettei olekaan ollut Suomessa aikoihin tai aikoo olla yli vuoden poissa Suomesta. Vaikka sähköisesti ilmoitukset pystyykin tekemään. Menetitkö kuitenkaan vakuutusta, vaikka sosiaaliturvasta putosit?

Erkko Svantte

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #564 : 07.05.2013, 18:27:02 »
sosiaaliturva ja vakuutus ei kulje käsi kädessä onneksi ;)

Ilmoita se että olet töissä x ajan eu alueella kaikkiin tarvittaviin virastoihin. Mutta älä sitä kerro että et palakkaan suomeen. valehteleminen on huonoa käytöstä mutta ei sitä tarvitse kertoa mitä joku ei osaa kysyä.

voithan toki ilmoittaa että palaat suomeen töiden jälkeen, mutta suunnitelmat muuttuivat etkä muistanut sitä ilmoittaa.

jks

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #565 : 07.05.2013, 19:09:45 »
Itseasiassa sosiaaliturva ja matkavakuutus kulkevat käsikädessä. Et saa Suomalaisesta yhtiöstä matkavakuutusta, jos et kuulu Suomen sosiaaliturvaan.
Se on sitten ihan oma asia valehteleeko vai jättääkö jotain kertomatta.

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #566 : 07.05.2013, 21:00:15 »
sosiaaliturva ja vakuutus ei kulje käsi kädessä onneksi ;)

Ilmoita se että olet töissä x ajan eu alueella kaikkiin tarvittaviin virastoihin. Mutta älä sitä kerro että et palakkaan suomeen. valehteleminen on huonoa käytöstä mutta ei sitä tarvitse kertoa mitä joku ei osaa kysyä.

voithan toki ilmoittaa että palaat suomeen töiden jälkeen, mutta suunnitelmat muuttuivat etkä muistanut sitä ilmoittaa.

Olisipa se näin yksikertaista. Mikäli ilmoittaa lähdöstään töihin toiseen EU maahan Suomen Kelalle, putoaa heti sosiaaliturvasta. Nimittäin Suomessa kuvitellaan, että kuuluu automaattisesti EU:n sisällä olevan työskentelymaan sosiaaliturvan piiriin, eikä voi olla kuin yhden sosiaaliturvan piirissä kerrallaan. Näinhän asia ei ole, vaan sitä pitää aina erikseen hakea työskentelymaasta eikä sitä välttämättä lyhyeksi periodiksi myönnetä. Kun palaa takaisin Suomeen, on haettava uudelleen kuulumista Suomen sosiaaliturvaan, vaikka olisikin ilmoittanut paluustaan jo lähtiessä. Tähän "uudelleenkäsittelyyn" voi kulua huonolla tuurilla helposti puolesta vuodesta vuoteen.
Koska Kelan mukaan tulisi kuulua automaattisesti työskentelymaan sosiaalituran piiriin, ei pitäisi tulla EU:n sisällä katkosta tuohon sosiaaliturvassa pysymiseen. Sehän vaikuttaa luultavasti eläkkeisiinkin ym. Joka tapauksessa tällainen aukko sosiaaliturvan piiriin kuulumisessa tulee, joka on oikeastaan aika kummallista.   

Ja mikäli vakuutus asiat on kuten nimimerkki Jks toteaa, niin ongelma on juurikin sama kuin alkuperäisesti kyselinkin. Edelleen siis vinkkejä otetaan vastaan :)

Tietysti ilman vakuutustakin voi lähteä, mutta työskenteltäessä jotkin työnantajat saattavat edellyttää omaa vakuutusta ja pyytää siitä todistusta.

ukkonen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #567 : 08.05.2013, 13:54:31 »
En oikein ymmärrä, että monet suomalaiset ovat vuodesta toiseen ulkomailla kuukausia, jopa kokonaisia vuosia, mutta heillä on koko ajan sairaus- ja terveysvakuutus jostakin suomalaisesta yhtiöstä, esim. Pohjolasta.

Kun minä olin ollut ensimmäisen kerran ulkomailla yli 6 kk, meni tieto tästä mm. Pohjolaan, ja sen jälkeen en ole saanut mistään vakuutusyhtiöstä vakuutusta, kun olen uudelleen lähtenyt Suomesta pois. 
Selityksenä on kerran tapahtunut 6 kk:n poissaolo Suomesta.

Viime kesänä minulle sanottiin IFI:n toimistossa vakuutusta kysyessäni, että ei tipu ennenkuin olen ollut todistettavasti useita vuosia Suomessa yhtäjaksoisesti yli 6 kk kerrallaan.
Sanottiin, että sääntö on ehdoton ja koskee kaikkia vakuutusyhtiöitä.
Siksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mielettömän kalliit kansainvälisten yhtiöiden vakuutukset, joiden omavastuutkin ovat melkoiset.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #568 : 08.05.2013, 14:56:29 »
En oikein ymmärrä, että monet suomalaiset ovat vuodesta toiseen ulkomailla kuukausia, jopa kokonaisia vuosia, mutta heillä on koko ajan sairaus- ja terveysvakuutus jostakin suomalaisesta yhtiöstä, esim. Pohjolasta.

Kun minä olin ollut ensimmäisen kerran ulkomailla yli 6 kk, meni tieto tästä mm. Pohjolaan, ja sen jälkeen en ole saanut mistään vakuutusyhtiöstä vakuutusta, kun olen uudelleen lähtenyt Suomesta pois. 
Selityksenä on kerran tapahtunut 6 kk:n poissaolo Suomesta.

Viime kesänä minulle sanottiin IFI:n toimistossa vakuutusta kysyessäni, että ei tipu ennenkuin olen ollut todistettavasti useita vuosia Suomessa yhtäjaksoisesti yli 6 kk kerrallaan.
Sanottiin, että sääntö on ehdoton ja koskee kaikkia vakuutusyhtiöitä.
Siksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mielettömän kalliit kansainvälisten yhtiöiden vakuutukset, joiden omavastuutkin ovat melkoiset.

Mielenkiintoista, vastaavasta en ole ainakaan itse koskaan edes kuullut. Ja itsellä ei vastaavaa ongelmaa ole ollut, vaikka olen ollut usean talven peräkkäin pois suomesta ja vakuutus on aina ollut fenniasta. Esimerkiksi 11kk off - 4kk in - 7kk off, ei ollut mikään ongelma.
Better to burn out than fade away

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #569 : 10.05.2013, 11:07:34 »
Voisi kuvitella, että yksityiset vakuutusyhtiöt saavat päättää vakuutusehtonsa aika mielivaltaisesti. En tiedä onko niihin jotakin lakiin kirjoitettuja sääntöjä, mutta ainut viralliselta tuntuva seikka olisi tuo yhtenäinen vuoden ulkomaillaoleskelun raja ja sosiaaliturvan piiriin kuuluminen Suomessa.

Toinen on taas se, että mitä vakuutusyhtiö lopulta ylipäätään korvaa ja missäkin tilanteissa. Ja tuleeko korvaus heti, vai pitääkö ensin maksaa itse ja sitten tapella korvauksista kaikenmaailman lomakkeiden ja todistusten avulla. Nämä ovat varmasti sellaisia kysymyksiä, joita kaikilla tulee mieleen. Tuskin sellaista matkavakuutusta on olemassakaan mikä korvaisi heti kaiken ja missä tahansa onnettomuus tilanteessa.

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #570 : 10.05.2013, 13:22:37 »
ukkonen taitaa olla joutunut vakuutusyhtiöiden "riskiasiakkaiden listalle" 

Suomalaisilla vakuutusyhtiöillä on kaikkien vakuutusten yhteisrekisteri, johon joutuneen on yleensä vaikea tai mahdotonta saada vakuutusta. Tyypillisesti sinne joutuu, jos epäillään vääristellyin perustein vakuutuskorvauksen hakemisesta.

Haitko jotain korvausta (useammankin kerran) vakuutuksesta ilman että kenties olit suomessa välillä (kelakorvauksen oikeutettu), joka on monissa sairauteen liittyvissä vakuutuksissa oleva vakuutusehto?

ukkonen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #571 : 12.05.2013, 13:25:33 »
Kysymys ei ole siitä, että minulta olisi evätty jokin vakuutuskorvaus,
vaan siitä, että että en edes saa enää vakuutusta Suomesta.

Sekä Pohjolassa (josta minulla on kotivakuutus) että IFI:ssä vastattiin
tiedusteluuni sairaus- ja tapaturmavakuutuksesta ulkomaille,
että mikäli olen ollut vähintään kahtena edellisenä vuonna 6 kk tai enemmän
yhtäjaksoisesti poissa Suomesta,
en ole oikeutettu mahdollisiin vakuutuskorvauksiin.
Siksi minun ei kannata ottaa vakuutusta.

Kun ihmettelin sitä, että olenhan oikeutettu KELA:n korvauksiin, jos olen alle
12 kk kerrallaan ulkomailla, vastauksena tuli (esim.viime kesänä viimeksi Itäkeskuksen
IFI:n konttorissa), että vakuutuslainsäädäntö kieltää siitä huolimatta maksamasta
mahdollista korvausta jo yli 6 kk ulkomailla oleskelleelle, ja että varsinkin jos,
kuten minun tapauksessani, ko. oleskeluita on ollut useampana vuonna peräkkäin,
en ole oikeutettu vakuutusturvaan.

Tietysti vakuutusmaksuja voi alkaa maksaa mille tahansa suomalaiselle yhtiölle, mutta
oikeus korvausten saamiseen/hylkäämiseen paljastuu vasta siinä vaiheessa, jos joutuu hakemaan korvausta.

Vakuutusyhtiöiden edun mukaista on tietenkin, että niillä on mahdollisimman paljon
maksavia asiakkaita, joille ei tarvitse maksaa korvauksia vahingon tai sairauden sattuessa, eivätkä he siksi aktiivisesti kysele vakuutuksia myydessään,
kauanko henkilö on oleskellut ulkomailla minäkin vuonna.

Korvauksen saa varmaankin jopa jatkuvasti ulkomailla oleskeleva, jos hän ei kerro
KELA:lle olevansa poissa Suomesta, eikä tietenkään mainitse asiasta vakuutusyhtiölle.
Mutta kannatan kaikessa rehellisyyttä.
Nyt olen kuullut halvasta DAN-vakuutuksesta, josta olen kysellyt lisätietoja.
Sen saamiseen ei pitäisi vaikuttaa aikaisempien ulkomailla oleskeluiden.
Aihetta käsitellään toisessa keskusteluketjussa.

Erkko Svantte

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #572 : 24.05.2013, 19:40:32 »
Kylläpä on hyvä kun on tällainen foorumi. viime kesänä kun vakuutuksia otettiin niin vakuutusneuvoja vakuutteli että kaikki on hyvin puolentoista vuoden reissullemme.

Aikasemmin mainitsin tuon sosiaaliturvan ja vakuutuksen yhteydestä ja tämä perustui viime kesän yhtiön antamiin tietoihin. Nyt laitoimme kyselyn yhtiöön ja sieltä tuli tyly irtisanoominen heti, mutta korjasivat tämän seuraavana arkipäivänä virkailijan töppäykseksi.

Summasummaarum: en ole suomen sairasvakuutuslain piirissä, mutta silti vakuutus suomalaisessa yhtiössä. Onko lie erikoistapaus, vai vakuutusyhtiöden tavasta saada tasaista kassavirtaa.

Useimmat yhtiöt eivät myönnä yli vuodeksi, koska tuo KELAN paketti estää sen tehokkaasti...

ukkonen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #573 : 26.05.2013, 17:51:04 »
Minulle on sanottu IFI:n ja Pohjolan konttoreissa, että jos ei ole oikeutettu
KELA:n etuuksiin (yli vuoden poissaolo Suomesta), matkavakuutuksen voi saada, mutta mahdollisia vakuutuskorvauksia ei tulla myöntämään.

Sama koskee minun tapaustani.  Minulla on monta peräkkäistä yli 6 kk/vuosi poissaoloa Suomesta.
Vaikka KELA:n etuudet säilyvätkin, mikään vakuutusyhtiö ei maksa koskaan tällaiselle henkilölle vakuutuskorvauksia.
Näin siis kerrottiin viimeksi viime kesänä.
Ovatkohan käytännöt muuttuneet?

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #574 : 26.05.2013, 18:04:46 »
mita tekee vakuutuksella josta ei saa mitaan korvauksia?

ukkonen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #575 : 26.05.2013, 18:10:00 »
Vakuutusyhtiöt ottavat mielellään vastaan rahaa, kun tietävät, että
eivät kuitenkaan joudu maksamaan korvauksia, jos niitä joku erehtyy anomaan

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #576 : 26.05.2013, 18:11:31 »
Mulla on Suomesta sairasvakuutus, joka on voimassa, mutta sitä ei voi käyttää, koska en kuulu Kelaan. Pidän sen, koska näillä näkymin palaan Suomeen, enkä vastaavaa vakuutusta enää saisi. Varmaan monella täällä on matkavakuutuksen kanssa sama asia, saat vakuutuksen, mutta korvauksia ei tule, jos et Kelaan kuulu. Saavatko sitten taas tietää sitä, koska itse en ainakaan koskaan hakenut kelakorvauksia ulkomailla annetusta hoidosta.

Matkavakuutus on luottokortin (master gold) yhteydessä ja kovasti vakuuttivat, että on voimassa vaikken kelaan kuulukaan, kun sinne soitin.. Enpä tiedä, voiko siihen luottaa!?

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #577 : 26.05.2013, 18:59:51 »
Vaikeita tuntuu nää vakuutusasiat olevan...

Mua kiinnostais, et minkä hintaisia vakuutuksia olette saaneet? Lähinnä mua nyt siis kiinnostaa, jos ootte ollu vuoden reissussa, että milllasta pakettia on tarjottu? Goudalta sain ite nyt ekan tarjouksen, joka oli piirun päälle tonnin! Sisältäen tavarat ja sairaudet. Ihan järkyttävä hinta!

mima

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #578 : 30.05.2013, 16:42:10 »
Ensimmäinen pidempi reissu tiedossa ja matkavakuutus tarvittaisiin 4,5 kuukauden ajaksi. Mulla on jo vuosien ajan ollu käytössä Pohjantähden jatkuvamatkavakuutus ja heiltä nyt tietysti kyselin lisäkuukausista ym, että vakuutus olisi koko reissun ajan voimassa. Vastaus oli, että heidän jatkuvamatkavakuutus on voimassa enintään 3kk yhtäjaksoisella matkalla eikä heillä ole ollenkaan lisäkuukausia, eli jatkuvamatkavakuutus on voimassa 3kk:n matkalla piste :( Tuosta 3kk:n säännöstä tiesin, mutta olin jotenkin kuvitellut, että kaikilla vakuutusyhtiöillä on lisäkuukaudet, joiden avulla pidemmätkin reissut onnistuvat, mutta näköjään olin väärässä. Eipä tässä sit muu auta, kun lopettaa tuo vakuutus ja vaihtaa se johonkin sellaisen yhtiöön, jossa niitä lisäkuukausia on mahdollista saada. Ei vain yhtään jaksaisi aloittaa tuota vertailurumbaa...

JohnOfTheJungle

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #579 : 02.06.2013, 13:00:04 »
Olipa hyvä että aloin tätä viestiketjua lukemaan. Mulla on nimittäin kans tulossa 12kk+ reissu pois suomesta. Tarviikin muistaa kysyä että onko mahdollista saada korvauksia (joita en toivottavasti joudu hakemaan) vaikka ei olisikaan suomen sosiaaliturvan piirissä.