Kansantanssit

(Luettu 2669 kertaa)

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Kansantanssit
« : 10.09.2005, 19:34:42 »
harrastaako kukaan esim flamencoa tai havaijilaistanssia?
eli onko matkalla nähty erikoinen tanssi jäänyt kiehtomaan kotiin palattua sen verran että on täytynyt hankkia lisätaitoja ko lajissa?

mielenkiinnosta ihan kysyn, tekisi mieleni nimittäin juuri flamencokurssille, jos ne eivät olisi niin kalliita...
Krooninen euforia ¤ Ladurée

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kansantanssit
« Vastaus #1 : 11.09.2005, 01:59:34 »
mua kiinnostaa aina paikalliset tanssit, aina. tanssin paljon ja olen tanssinopettaja, ehkäpä juuri siksi. unkarilaiset ja balkanilaiset kansantanssit on toistaiseksi sellasia joita haluaisin opiskella lisää, suomessa se vaan on hiukan vaikeaa mikäli haluaa saada tasokasta opetusta. karjalaiset tanssit kiinnostaa myös ja niissä saa suomessakin hyvin tasokasta opetusta jos tietää mistä tai keneltä etsiä. mutta maassa maan tavalla - suomessa suomalaisia ja muita sen mukaan mitä tässä kulttuurissa on tarjolla, maailmalla sitten taas kaikkea muuta kuin suomalaista :)

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kansantanssit
« Vastaus #2 : 12.09.2005, 10:36:21 »
Täällä yksi Flamenco-harrastaja. Kipinää en kyllä varsinaisesti ole saanut matkaillessani Espanjassa, se on mun mielestä muuten vaan niin makeeta. Nuorempana olisin halunnut harrastaa suomalaisia kansantansseja, mutta en saanut ketään kaveriksi ja silloin ei riittänyt uskallus mennä yksin mukaan (ilman paria). Nykyään Flamenco ja viimeisimpanä innostuksena Klassinen baletti vievät ajan, joten se ei enää ole ajankohtaista.

Flamencohan on hyvin suosittua kulttuureissa, jossa tunteita ei perinteisesti näytetä, kuten skandinaviassa ja Japanissa. Siinä sitä voi sitten tanssin avulla purkaa kaikki tunteensa, hyvät ja ikävämmät.

Totta on, että tanssiharrastus on kallis verrattuna esim. lenkkeilyyn, itsekin jouduin opiskeluajaksi keskeyttämään. Tosin ei se sen kalliimpi ole kuin muutkaan ulkopuolista ohjausta ja välineitä vaativat harratukset.

Flamencohan on kokonainen kulttuuri, siihen kuuluu tanssin lisäksi kitaran soitto ja etenkin laulu, joka on huimaa. Espanjan kielen ymmärtäminen on eduksi, vaikka en itsekään sitä puhu/ymmärrä.

Mun mielestä eurooppalaiset kansantanssit ovat hyvin lähellä toisiaan, samaa viulunvingutusta ja tanhuamista se on muuallakin, siis ainakin jos katsoo näitä Euroviisujen kansantanssiesityksiä. Flamenco poikkeaa näistä, mutta sehän onkin vain yhden alueen kulttuuri, ei koko Espanjan.

Itämainen tanssihan on myös hyvin suosittua. Luulen tosin, että se mitä täällä suomessa opetetaan, on yhdistelmä erilaisista tansseista, eikä minkään tietyn maan tai alueen kansantanssi. Samoin Afro-tanssi on varmaan vastaavanlainen. Ja onhan teinien keskuudessa suositut Reggae-tanssi ja Hip Hop/Street Dance myös tavallaan kansantansseja.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kansantanssit
« Vastaus #3 : 12.09.2005, 16:49:56 »
en ole kyllä euroviisuissa kovinkaan monesti kansantanssia nähnyt... perinteisiä vaikutteita toki joita on käytetty hyväksi muokattaessa sopivaa esiintymiskokonaisuutta, kuitenkin enemmän siellä näkee moderneihin tanssitekniikoihin ja jopa klassisen tanssin tekniikkaan tukevaa tanssia kuin itse kansantanssia puhumattakaan kansan tanssista. euroviisut on puhdasta showta, suosittelisin tutustumaan "oikeasti" eri maiden tanssikulttuureihin ja perinteisiin.

polskaaminen ja tanhuaminen on ollut entisaikojen synonyymi tanssimiselle ja leikkimiselle mutta ainoastaan suomessa ja karjalassa (polska tosin myös ruotsinkielisillä alueilla) - muualla maailmassa "tanhua" ei ole tunnettu. nykypäivänä "tanhut" on 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun aikana muistiinmerkittyjä tansseja eri paikkakunnilta ja "tanhuaminen" viittaa siis näiden tanssien tanssimiseen mahdollisimman tarkasti muistiinmerkintöihin ja muuhun perinnetuntemukseen tukeutuen. euroopan kansat ovat toki tanssineet samantyyppisiä tansseja, muotitanssit ovat kulkeneet kauppiaiden ja muiden matkassa jo aikoja sitten ennen nykypäivän mediaa. jokainen paikkakunta ja kansa on kuitenkin tanssinut omalle alueelleen tyypillisiä tansseja ja "lainannut" naapureilta sen mistä ovat tykänneet. tanssitaito ja tekniikat ovat kuitenkin olleet erilaisia ja naapurilta lainattu on aina muokkautunut hyvinkin paljon tai tanssin osia ja vuoroja on yhdistelty aivan mielivaltaisesti. jos kuitenkin verrataan esimerkiksi fär-saarten ikivanhoja ketjutansseja flamencoon, karjalaista ripaskaa bretagnessa tanssittaviin rivitansseihin tai suomalaista polkkaa unkarilaisiin tansseihin, voidaan hyvin huomata, että euroopassakin on monenmoisia tanssikulttuureita jotka poikkeavat hyvinkin paljon toisistaan. en siis ihan yhtyisi tohon "samanlaista viulun vinguttamista ja tanhua se on kaikkialla" -kommenttiin.

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kansantanssit
« Vastaus #4 : 13.09.2005, 09:33:19 »
En ole tanssin ammattilainen, vaan harrastaja, joten tietämykseni ja mielipiteeni perustuu ainoastaan näkö- ja kuulohavaintoihin. Tottakai ymmärrän, että Euroviisut ovat showta, eivätkä sinällään edusta puhdasta maan kansantanssikulttuuria. En pidä Euroviisuja minään tanssin oppiainestona. Jotain päätelmiä asuista ja tyylistä voi kuitenkin tehdä, ja mielestäni etenkin itäisemmän euroopan dantsut muistuttavat usein kotimaistamme. Siis verrattuna esim. juuri flamencoon, rivitanssiin, itämaiseen tanssiin tai afrikkalaisiin tansseihin.

Herkku

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miperala@paju.oulu.fi
    • Profiili
    • http://www.iki.fi/kopera
Kansantanssit
« Vastaus #5 : 16.09.2005, 12:01:39 »
Mua on aina harmittanut, että meillä Suomessa tanhuaminen ja meille perinteisten tanssien tanssiminen on ollut jotenkin häpeällistä ja harrastajaksi tunnustautuminen on ollut verrattavissa seksuaalisen suuntautumisensa valtavirrasta poikkeavaksi tunnustamiseen.

Monissa muissa maissa oma tanssikulttuuri on nostettu jalustalle ja sitä on vaalittu ja se opetetaan myös ensimmäisenä pienille lapsille.

Olen toki kovasti ilahtunut tanssilavakulttuurin henkiinheräämisestä myös nuorten ihmisten suunnattua kulkunsa kohti onnen kaukorantaa, mutta silti enemmänkin soisi ihmisten humppaavaan, tanhuavan ja polkkaavan menemään.

Ainakin minusta on reissun päällä ollessani aina yhtä mukavaa tempautua paikallisen tanssin sykkeeseen, vaikka sitä ei nyt ihan heti sulautuisikaan rytmiin.

High mileage

• Himoreissaaja
    • Profiili
tanssi
« Vastaus #6 : 28.07.2006, 14:17:28 »
Olen kohta 10 v käynyt tiuhaan lavatansseissa. Tanssin valssia, tangoa, humppaa, jenkkaa, polkkaa, foxia, fuskujiveä, Boogie Woogieta (lue jive, jos et tiedä yhtään), rumbaa NAM!, sambaa, salsaa, cha cha chaata, jopa aavistuksen hamboa, unohtamatta buggia ja lindy hoppia.  

Kaikki siis menee, eikä ikä ole vielä pilannut. Ihanaa on kesällä kesälavoilla kellohameen heilahtaessa.

www.tanssi.net ja sieltä seuratanssi
Sävel soi näidenkin askelien
-Let there be drums