Yleisiä "tarvitseeko näitä reilille-kysymyksiä" jn

(Luettu 9578 kertaa)

jenn

• Aloittelija
    • Profiili
Heips (:

Olen ensimmäistä kertaa lähdössä global-reilille (länsi-etelä-keski eurooppa suunnitteilla) kaverini kanssa kesällä -07 (valitettavasti vasta silloin). Olisin kuitenkin utelias saamaan vastauksia päässäni pyöriviin (mahd. tyhmiin) kysymyksiin. Eli jos joku ihana ihminen jaksaisi/kerkeäisi/osaisi vastata omalta kokemuspohjaltaan seuraaviin kysymyksiin, niin olisin todella kiitollinen. Eli...

1) Kannattavuus seuraavissa mukaanotettavissa tai muissa asioissa...

-makuupussi
-makuualusta
-lakana
-hostellikortti
-retkikeitin
-eväitä
-muut kengät kuin merrelit
-lämpimät vaatteet

2) Entä onko tämä tosi: paikanvaraus (istuma- tai lepopaikka) = lisämaksu?

3) Vinkkejä, missä kannattaa käydä.

4) Riittääkö n. 1200 € käyttörahaksi? (ei sis. reililippua)

5) Kertyykö seuraavista asioista paljon maksuja:

-bussi/metro/taksi/ratikka yms. liput
-sisäänpääsymaksut (alle 18v) mm. Colosseum, Eiffel, Louvre, yms. nähtävyydet
valaistus päivässä pitää kärpäset loitolla.

mfly

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 09.10.2005, 21:15:19 »
moi jenn!

oot ainaki aikasin liikkeellä ja miettimässä näitä juttuja. kirjotan tähän oman kokemukseni pohjalta (olin euroopan reilillä kesällä 2004).. olen aika vähällä toimeen tuleva, muistaakseni rinkka painoi 8-9kg kun lähdin ja tyhjää tilaa oli jonkinverran.

-makuupussi - mulla oli sellanen pieni alle kilon mukana ja se oli ihan tarpeellinen, joskus nimittäin tehny mieli nukkua hostellien likaisissa lakanoissa tai ei ollut lakanoita ollenkaan. joskus myös yöjunissa makuupussi pelasti vilulta. ja tuli sitä yö rannallakin nukuttua, jossa ilman makuupussia ei olis selvitty...

-makuualusta - ei tulis mieleen ottaa mukaan

-lakana - selviää hyvin ilmankin

-hostellikortti - tästä en osaa sanoa, en ainakaan mä tarvinnut

-retkikeitin  - usein hostelleissa voipi olla keittiö käytettävissä, en kantaisi mukana. tää ja makuualusta on ihan oma juttunsa mukaanotettavien listoilla, jos on telttakin ja aikoo yöpyä leirintäalueilla.

-eväitä - otin mukaan ruisleipää, koska vatsani kaipaa kuituja ;) mukana oli myös salmiakkia, jota oli kuva tarjoilla tapaamille ulkomaalaisille tuttavuuksille. ja onhan noita ruokakauppoja...

-muut kengät kuin merrelit - euroopassa pärjää kesällä kyllä ihan hyvin vain yhillä. itellä oli sellaset havaianas-flipflopit rannalle + biletykseen

-lämpimät vaatteet - jokunen. takki oli mulla turha kantamus, kun oli mukava fleece mukana. yhillä pitkillä housuilla pärjäs hyvin.

2) Entä onko tämä tosi: paikanvaraus (istuma- tai lepoipaikka) = kyllä, vaikka on reilikortti ni aina joutuu junista melkei maksaa jotain, se yllätti mutkin... onneks oli budjetoinu vähän yli.

3) Vinkkejä, missä kannattaa käydä. - sepäse.kannattaa lukea eri maista ja tutustua mikä itteä kiinnostaa, mitä haulaa nähdä. rantoja, museoita, shoppailua, pieniä kyliä, vuoristoa, turistinähtävyyksiä, luontoa vai suuria kaupunkeja... senmukaan etsiä paikkoja ja kannattaa jättää jotain suunnitelmastapoikkeamisvaraa, koska matkalla tutustuu kenties muihin reilaajiin, jotka suosittelevat jotain vierailunarvoisia paikkoja... suosittelen espanjaa (barcelona, madrid..) :)

4) Riittääkö n. 1200 € käyttörahaksi? (ei sis. reililippua) -kuukaudeksi riittää, veikkaisin ihan hyvin...

-bussi/metro/taksi/ratikka yms. liput -hinnat vaihtlee eri maissa, esimerkiksi prahassahan on ihan ylihalpa metro, ranskassa kalliimpaa.

-sisäänpääsymaksut (alle 18v) mm. Colosseum, Eiffel, Louvre, yms. nähtävyydet - eniten meni rahaa niihin junalippumaksuihin ja yöpymiseen sekä ruokaan. jonkinverran jos haluaa tinkiä niin kannattaa ottaa selvää esim jotkut isotkin museot ovat jokatoinen sunnuntai ilmaisia tms. kannattaa opiskelija-korttia pitää mukana jos on sellainen.

takasin tullessa rinkka olikin sitten pullollaan, ostoksia ja kokemuksia.
amera ei valehtele, se ikuistaa valheen

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: Yleisiä "tarvitseeko näitä reilille-kysymyksiä"
« Vastaus #2 : 10.10.2005, 01:16:03 »
Lainaus käyttäjältä: "jenn"

Jos olet matkaamassa vain EU-alueen sisällä, niin ei ole mitään ongelmia, mutta jos olet menossa jonnekkin EU-alueen ulkopuolelle, niin sitten pitää olla passi ja vähintään yhdet Reebokit. No ei, minä olen pärjännyt Merrelleillä muutaman kymmenen maata, mutta minulla onkin Merrellin vaellussaappaat, "vaelluslenkkarit" ja flip-flopit, joista valita oikeat jokaiselle reissulle.

-makuualusta

Tästä ei kannata tinkiä jos meinaa jossain muualla kuin hostelleissa tai junissa öitänsä viettää. Solumuovinen ei maksa juuri mitään, ei paina juuri mitään, eristää maasta hohkaavaa kylmää ja pienenä pehmikkeenä takaa monille hieman paremmat unet. Ja kun kiinnittää rinkan ulkopuolella niin ei edes vie tippaakaan tilaa ja sen jälkeen näyttää taas hippusen enemmän "viralliselle interreilaajalle". :D

Tuon makuualustan kantamisen järkevyyttä enempää en jaksa kuitenkaan alkaa noita mflyn vastauksia puimaan, koska jokaisella on näihin omat mielipiteensä, enkä usko niiden puimisen varmasti tekevän ketään hullua hurskaammaksi. Jokaisen pitää pakata sen mukaan mitä itse ajattelee tarvitsevansa. Toiset diggaa kantaa  mukanaan kaiken mitä ehkä saattaa tarvita ja toisille taas mahdollisimman pieni tavaranmäärä tuntuu olevan liki pakkomielle, itse koitan kikkailla jossain siinä puolivälissä.

Pääasia itselläni on, että mukana on lippujen, rahojen plus muiden pakollisten juttujen lisäksi tarpeeksi puhtaita alusvaatteita ja t-paitoja (olen saatanan laiska pyykkäämään), jotain lämmintä vaatetta ja PIENI makuupussi tai joku fleecehuopa tai vastaava, jonka saa helposti vedettyä päälle, jos iskee vaikkapa junassa vilu. Niin ja tähän päälle kun valitsee HYVÄT kengät (mukavuus pääasia ei ulkonäkö); noilla pärjää ja kaikki muut tavarat (kannettava MD-soitin, kamera, toiset pitkät housut, etc..) mitä itse mukanani kannan on pelkkää mukavuuden maksimoimista.

Ps. Ruisleipä kannattaa jättää ihan suosiolla kotiin, koska sillä on monasti tapana homehtua jo "vähän" ennen kuin reililipusta loppuu aika; ja uskokaa tai älkää, kuitua saa tarvittaessa kyllä muistakin ruoka-aineista. Salmiakki ajaa asiansa siinä, jos haluaa järkyttää kanssamatkaajia monasti täydellisen uudella makuelämyksellä. :mrgreen:

LeeLo

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - soysanna@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 26.12.2005, 00:42:53 »

-makuupussi= On hyvä olla mukana, itse tykkään siitä enemmän kuin lakanoista. Tosin useimmissa hostelleissa lakanat sis. maksuun tai ovat noin parin euron hintaiset. Etelä-euroopassa itselläni oli mukana ohut, ilman täytettä oleva makuupussi

-makuualusta= Ei tarvitse, ellet meinannut teltassa yöpyä

-lakana=sis. usein hostellien hintaan, ja jos makuupussi niin et tarvitse. Jos haluat, niin ota aluslakana mukaan.

-hostellikortti= Itse en ole ikinä käyttänyt, eihän se kortti edes käy kovin moneen hostelliin..

-retkikeitin= Riippuen missä yövyt. Telttailussa voi olla hyväkin, mutta hostelleissa et tarvitse.

-eväitä= Omia snackseja kannattaa ottaa ainakin alkumatkalle ja ostella rinkkaan mukaan matkan varrelle. Kyllä yöjunassa noin 9 tunnin matkalla on kiva jotain napostella :D

-muut kengät kuin merrelit= Riippuu taas matkustus tyylistä. Kyllä kaupungeissa pärjää millä kengillä vaan..

-lämpimät vaatteet= kyllä aina kannattaa pari pitkähihaista ottaa mukaan, junissa on usein kylmä varsinkin öisin! Pitkät housut myös messiin vaikka menisitkin lämpimiin maihin. Espanjan yöjunassa olin jäätyä, kun rikkinäinen ikkuna puhalsi oman istumapaikan kohdalle...

2) Entä onko tämä tosi: paikanvaraus (istuma- tai lepopaikka) = lisämaksu? Kyllä, ainakin Espanjassa ja Portugalissa jouduin joka junaan maksamaan. 2 luokka maksoi 6-7 euroa, mutta jos joutui vaihtamaan lipun 1. luokkaan, maksoi 27 euroa. Itse käytin maakohtaista EuroDomino- korttia. Lisämaksut oli pienoinen yllätys, varsinkin kun 2.luokka oli melkein aina täynnä. Liput olisi pitänyt ostaa muutamaa päivää aiemmin eikä matkustuspäivänä  :?

3) Vinkkejä, missä kannattaa käydä= Suosittelen etelästä Portoa, Valenciaa ja Madridia!

4) Riittääkö n. 1200 € käyttörahaksi? (ei sis. reililippua)= kyllä riittää, itselläni meni noin tonni, ja hyvin riitti shoppailuunkin  :wink:

-bussi/metro/taksi/ratikka yms. liput= Riippuu kaupungin koosta. Monessa kaupungissa jalan näkee paljon nähtävyyksiä. Metroverkosto kannattaa kaupungista katsoa, esimerkiksi juna-asemien info pisteistä voi kysyä kaupungin metrokarttaa ja info kaupungista. Metron olen todennut parhaimmaksi tavaksi kulkea. Esim. hintoja : Madrid 2 päivän rajaton metrolippu 6 euroa, yleisesti yhdensuuntainen matka noin 0.40-1.00 e. Bussit on muutaman euron luokkaa..

-sisäänpääsymaksut (alle 18v) mm. Colosseum, Eiffel, Louvre, yms. nähtävyydet[/quote] Jos saat ennen matkaa käsiisi matkaoppaita, niin kannattaa vinkkiosiot lueskella tarkkaan. Monissa kaupungeissa on sunnuntaisin ilmaiset sisäänpääsyt esimerkiksi museoihin. Varaudu tungokseen sillä moni tietää tämän vinkin. Liikkeelle kannattaa lähteä heti aamusta. Valenciassa pääsin heti aamusta sisälle ja populaa oli hyvin vähän. Sain rauhassa katsella Dalin Don Quijote- kokoelmaa :D pois lähtiessä oli jo jonoksi asti porukkaa!

Itse en osaa reilin suunnittelua kauheasti kommentoida, sillä itse en liikoja suunnitellut. Espanjan ja Portugalin kierroksella en varannut yhtään hostellia ja hieman tuurinkin kanssa saimme kavereiden kanssa huoneen ensimmäisellä yrittämällä :D
ia De La Suerte

Mister X

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - carman1@mail.com
    • AOL Instant Messenger - Zub4d4
    • Profiili
    • http://jfic.atspace.com
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 26.12.2005, 01:41:23 »
-makuupussi

Ei välttämätön.

-makuualusta

Ei kannata

-lakana

Ei kannata.

-hostellikortti

Ei kannata.

-retkikeitin

Ei kannata

-eväitä

Kannattaa ostaa matkalla.

En osaa sanoa

-lämpimät vaatteet

Kannattaa

Joo, mutta voi välttää.

Sloveniassa.

Pitäs jäädä ylikin.

Riippuu miten paljon käytät niitä. Itte kävelin joka paikkaan ja menin pummilla metrossa kun en tiennyt että sinne piti maksaa. En jäänyt kiinni.

Maksaa minkä maksaa  :D

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 26.12.2005, 23:31:40 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

Jos olet matkaamassa vain EU-alueen sisällä, niin ei ole mitään ongelmia

Tähän vain hieman puuttuisin, että jos meinaa käydä baareissa/yökerhoissa/vastaavissa paikoissa, niin joillakin ovilla voidaan tyrmätä sisäänpääsy, jos on sandaalit jalassa. Näin kävi ainakin meille Budapestissä yhdessä paikassa, ei ollut edes mikään hieno, vaan semmonen aika perusbaari. Ehkä syynä oli myös että kaveri oli mustaihoinen, ja portsari yritti viimeiseen asti olla päästämättä tätä sisälle, mutta käytiin vaihtamassa lenkkarit alle ja päästiin sisälle.
Myös joskus junissa on kiva vaihtaa lenkkarit päälle, lämmittää enemmän kuin sandaalit (ilmastointi voi olla kovalla tai muuten vaan tulla kylmä).
Eli itse ottaisin lenkkarit mukaan.
(olettaen siis että Merreleillä tarkoitettiin nimenomaan sandaaleja tässä tapauksessa)

Sistis-80

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.12.2005, 14:20:01 »

-makuupussi
-makuualusta
-lakana
-hostellikortti
-retkikeitin
-eväitä
-lämpimät vaatteet

Hostellikortti on vähän niin ja näin. Kannattaa hieman tehdä alustavaa matkasuunnitelmaa ja tsekkailla, onko niissä paikoissa, joihin meinaatte mennä sellaisia hostelleja, joihin ei tarvitse tuota korttia.

Lämpimät vaatteet kannattaa ottaa. Kengät vähän tilanteen mukaan. Itselläni oli syyskuun reilillä sandaalit, lenkkarit ja kävelykengät. Kaikille oli käyttöä.

Paikanvaraus tarkoittaa aina lisämaksua. Siksi me emme ainakaan varanneet paikkoja etukäteen, vaan menimme junassa sinne, missä oli tilaa. Olimme tosin reissussa tosiaan pahimman turistikauden ulkopuolella.

Itä-Eurooppaa et ilmeisesti aikonut kierrellä. Mutta yksi vinkki Keski-Euroopasta: Slovenia. Aivan uskomattoman upea maa, joka jostain syystä aina mielletään Itä-Eurooppaan. Maantieteellisesti kuitenkin eteläistä Keski-Eurooppaa. Maisemat erittäin upeita, kaikki puhuvat englantia, hinnat suhteellisen edulliset ja muutenkin paikat ovat siistejä. Ljubljana on ainoa paikka, jossa olen kyseisessä maassa ollut, ja sekin oli todella kiva kaupunki. Junamatka maan läpi oli elämys.

Toinen vinkki voisi olla Itävallan Bregenz. Pienehkö kaupunki sijaitsee aivan Saksan ja Sveitsin rajojen tuntumassa suuren Bodense-järven rannalla. Kaupungin yksi nähtävyys on kilometrin korkuinen Pfäenderin kukkula, jonne pääsee köysiradalla.

Veikkaisin, että riittää hyvinkin. Itsellä oli 17 päivän Keski- ja Itä-Eurooppa -reilin kulut noin 1000€ sisältäen reili-lipun, varustehankinnat, lentoliput Ryan Airilla Frankfurtiin ja A-hepatiittirokotuksen.

Nähtävyyksistä on vähän kokemusta noissa paikoissa. Budapestin eläintarhaan maksoi 4€ opiskelijakortilla ja Ljubljanan linnassa nähty virtuaalishow kaupungin historiasta taisi kustantaa 3€. Bregenzin köysiradan meno-paluu kustansi 10€.

Itä-Euroopassa joukkoliikenne on halpaa. Länsi-Euroopasta en osaa sanoa.
ee

SoFro

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.12.2005, 01:18:58 »
2007 kesäksi sijoittuisi reissu, niin olisi varmasti parempi, että eläisi 2006 kesän ja sitten alkaisi vasta pohtimaan, tarvitseeko retkikeitintä mukana  :lol:.
Mutta eiköhän anneta rauhassa jenn:n suunnitella, vaikka mieli tuppaa muuttumaan viikon välein.

MinttuK

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaker@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.01.2006, 15:09:39 »

-makuupussi

Suosittelen. Voi olla ihan mukava, jos nukkuu yönsä jossain muualla kuin sängyssä. Tai jos hostellin petivaatteet on mitä on.

-makuualusta

Itse en raahaisi. Tosin en ole esim. teltassa yöpynytkään, muualla makuupussi on riittänyt ihan hyvin.

-lakana

Lakanaa ei tarvitse, jos on makuupussi. Jossain hostelleissa vaaditaan jompikumpi.

-hostellikortti

Tämän voi hankkia matkaltakin, jos tarvitsee. Ei tarvitse hankkia etukäteen.

-retkikeitin

Ei, jollei yövy teltassa. Syö sitä kylmääkin ruokaa.

-eväitä

Ostetaan matkan varrelta. Suosittelen leipomoita.

Kaverillani taisi olla neljät tai viidet erilaiset kengät reilillä, minä en raahaisi kuin korkeintaan kaksia. Tennarit on vesisateella kivemmat kuin sandaalit :)

-lämpimät vaatteet

Pohjoisempana ehkä ihan tarpeen, mutta ei niitä kuitenkaan viitsi mukaan ottaa  :D

Jep. Tosin hieman maasta riippuu onko paikanvaraus pakollinen. Mitään logiikkaa tässä ei ole. Esim. Italiassa etelään mentäessä varausta ei tarvita, mutta pohjoisen suuntaan taas pakollinen. Lisämaksu ei tosin yleensä ole iso, ainakaan tavallisissa istumapaikoissa.

Riippuu ihan siitä mitä haluaa nähdä  :D

Ihan hyvin pitäisi riittää, jos melko säästäväisesti elelee.

Takseista en tiedä, mutta ei muista suuria kuluja pitäisi tulla.

Riippuu vähän kuinka paljon käy... osa nähtävyyksistä on ilmaisia, osa käsittämättömän kalliita. Eniten rahaa meni myös minulla juniin, yöpymiseen ja ruokaan, koska nähtävyyksistä tuli käytyä lähinnä niissä ilmaisissa. Siis mm. aika monessa kirkossa  :D

Suunnitteluhan on iso osa iloa  :D

elcapitano

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04.09.2006, 15:08:03 »
Ei ainakaan Latviassa, Puolassa, Slovakiassa, Unkarissa, Tsekeissä tai Kroatiassa kysytty kertaakaan mitään hostellikorttia. Taitaa olla hostellikortin aika jo ohi...

Makuupussia en käyttänyt kertaakaan Itä-Euroopassa elokuussa. Ehkä syksyllä sitä saattaa jo tarvita?

Paikkalippuja ei tarvittu kertaakaan. Toki jos haluaa olla 100 % varma siitä että saa istua koko matkan niin voi varata parilla eurolla paikan. Kyll muutenkin pääsee lähes aina istumaan, ja melkein aina löytyy samasta kopista kaverillekin istumapaikka!

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.09.2006, 22:53:05 »
Lainaus käyttäjältä: "mfly"
kannattaa opiskelija-korttia pitää mukana jos on sellainen.

Kannattaa pitää vaikka se olisikin vanhentunut. Itse otin mukaan tämän kesän reilille vaikka lukuvuositarra oli vuodelta 2004-2005.
Suurimmassa osassa nähtävyyksiä ne ei edes halua nähdä sitä korttia jos sitä pitää silleen muka valmiina kädessä. Lisäksi Hertha Berlinin kotipeliin opiskelijat saivat 5 euron alennuksen, siellä ne katsoivat tuon kortin tosi tarkkaan ja sanoivat että Saksassa opiskelija saa joka vuosi uuden tarran. Mä sanoin että se tarra kertoo vuoden jolloin aloitin opiskelun. Ei ne jaksa yhden jästipään kanssa kauaa kinata. :wink:
Itse säästin kymmeniä euroja tuolla kortilla.
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

-vr-

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - valtteri-85@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.09.2006, 20:53:16 »
Itse suosin pussilakanaa makuupussin sijaan. Mitään alustoja tai keittimiä ei kyllä tarvinut kun en teltoissa nukkunut.

Junista ei kannata turhaan maksaa ylimääräistä. Aina löytyy joku juna jossa ei ole lisämaksua. Bussi/metro/raitiovaunulippuihin ei paljoa mennyt. esim Frankfurt, Zürich, Rooma... aika paljon pummilla, kun näytti olevan yleinen tapa :) Toisissa paikoissa (Ateena...)piti aina kyllä olla lippu.

Opiskelijakorttilla sai hyvät alennukset mm museoista. Hostellikortti oli mukana ja pari kertaa oli sille käyttöä

Olof

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - Felix_V
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.09.2006, 00:22:01 »
Meikä on käynyt euroopassa reilaamassa jokusen kerran ja kolme niistä on kohdistunut kesäajalle.

1.
-makuupussi
Suosittelen ottamaan mukaan. Yöjunissa on viileetä, joten pussiin on mukava sujahtaa. Minä tajusin ottaa makuupussin mukaan vasta viime kevään reilille... Kun talvi reililläni olin muutaman kerran lähellä jäätymistä. Tosin kesä etelä/länsi euroopassa on yleensä kuuma. Kannattaa miettiä?

-makuualusta
Mikäli aiot nukkua ulkosalla niin OK. Esim:Aseman likaisella lattialla.

-lakana
Minulla on ollut kesä reissuissa mukanani pussilakana johon olen sujahtanut kuin makuupussiin. Toimii varsin kivasti lämpöisissä olosuhteissa. Lisäksi voi käyttää esim. rannalla auringon palvonta alustana tai piknikki alustana. Eli ota mukaan sellainen äitisi hylkäämä, jo kulahtanut pussilakana. Niin voit surutta käyttää ja jättää jollekkin rantojen miehelle kun et enään itse tarvitse. Joko tämä tai makuupussi?

-hostellikortti
Et tarvitse... Jos tarvitset voi hankkia ulkomaillakin. Kannattaa tosiaan katsoa hiukan kaupunkeja joihin haluaa mennä, et onko niissä hostelleja joissa kyseinen läpyskä käy.

-retkikeitin
Aivan turha jos et telttaile.

-eväitä
Minulla on traditio ottaa mukaan muutama mummon tekemä sämpylä, joilla pärjää muutaman aamun alkumatkasta. Salmiakkia pitää olla...Jos vaikka sattuu kurkku tulemaan kipeäksi.

Pärjäät kyllä. Minulla yleensä mukana yhdet katuvaelluskengät sekä sandaalit, joita on mukava käyttää hostelleissa(esim.suihkussa käydessä) tai rannalla kuljeskellessa.

-lämpimät vaatteet
Ehdottomasti (ainakin) yksi pitkähihainen paita tai kevyt kangastakki. Aamuyöt/aamut saattavat olla kylmiä ja kosteita, niin junissa kuin rautatieasemilla(esim. yöjuna saapuu aikaisin aamulla kohteeseen).

2.
Euroopassa kulkee monenlaisia junia. Osaan joutuu maksamaan jonkinlaisen lisämaksun. Mutta on myös paljon junia joihin ei tarvitse ostaa mitään lisä lippusia. Mutta jos sattuu eksymään junaan joka on lisämaksullinen eikä ole sellaista ostanut on se aikast paljon kalliinpi junasta ostettuna. Joten kannattaa käydä tsekkaamassa rautatieaseman lipputiskiltä onko juna lisämaksullinen, jos vähänkään epäilee. Sillä säästää rahaa!

Viime keväänä matkustin ympäri eurooppaa (tosin enemmän itä euroopassa) ja maksoin ainoastaan kaksi kertaa lisämaksun matkastani. 1.halusin nukkua yöjunamatkan sängyssä.
2. Matkustin nopealla junalla euroopan halki.

3.
Ehdottomasti SLOVENIA. Hyvänä kakkosena PARIISI,öinen kävely Seinen rantaa. UPEAA!!
Ja jos tykkää upeista vuoristo maisemista niin: BERNINA EXPRESS
http://www.rhb.ch/berninaexpress/berninaexpress.e.php

4.
1200€ on todella runsas summa. Pitäisi pärjätä TODELLA hyvin.
 8)

5.
Pääsyliput ovat mitä ovat. Eli yleensä aikast kalliita. Opiskelijakortti tai joku sellainen mukaan niin säästää rahaa. Minulla melkeinpä se suurin kulujen aiheuttaja yöpymisten jälkeen.

Yleiset kulkuneuvot esim. metrot ovat kohtuu edullisia. Varsinkin jos ostaa kolmenpäivänlipun tms. (edellyttää että käyttää paljon kyseisiä kulkuneuvoja).
Minä tykkään kävellä ympäri kaupunkia mahdollisimman paljon. Näkee kaupunkia huomattavasti enemmän. Ja ainahan tosiaan voi mennä pummilla, varsinkin itäeuroopassa...
Vaatii tiettyä uskallusta... :twisted:

Hienoa että joku suunnittelee matkaa jo näin aikaisin. Kannattaa muistaa että jokainen kokee yksilöllisesti sen mitä tarvitsee reppuunsa ja kokemuksen kautta pystyy paremmin karsimaan tavarat pois, joita ei tarvitse matkalla.
Toivottavasti pääsette matkaan ja löydätte upeita kokemuksia jne... Mutta älkää suunnitelko turhan tarkasti matkaanne esim.kohteita, sillä reilaukseen kuuluu tietty vapaus mennä tai jäädä. Riippuen siitä mikä fiilis on päällä.
Ja ainahan voi eksyä reitiltä muttei kartalta :lol:
quot;Even a bad day on the river is better than a good day at work."

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 11.09.2006, 13:47:55 »
Lueskelin tätä viestiketjua, ja vähän ihmetyttää tämä lakana/makuupussi -juttu. Kaikissa hostelleissa, joissa olen ollut, ovat lakanat joko kuuluneet hintaan tai sitten niistä on pitänyt maksaa joku pari euroa (joskus vain pantti!). Joka tapauksessa en ole koskaan törmännyt hostelliin, jossa ei olisi ollut lakanoita, vaan päinvastoin on vaikuttanut siltä, että hostelli haluaa asiakkaan käyttävän heidän lakanoitaan. Ei kyllä tulisi mieleenkään hyväksyä likaisia lakanoita, mutta hostellien lakanat ovatkin aina olleetkin puhtaat ja usein vielä nätisti mankeloidut ja viikatut. Olenkohan sitten vain onnistunut välttämään pahimmat loukot ja valitsemaan ne parhaat majoituspaikat?

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #14 : 11.09.2006, 17:42:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Maahinen"
Olenkohan sitten vain onnistunut välttämään pahimmat loukot ja valitsemaan ne parhaat majoituspaikat?

Muistelisin, etta omalla reililla joskus kauan sitten tarvitsin makuupussia a) tutun luona yopyessa b) ulkona bussiasemalla yopyessani.

Itse asiassa monet hostellit erikseen kieltavat oman makuupussin kayton (eivat halua luteita tms.).
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 11.09.2006, 17:55:15 »
90 % hosteilleissa missä olen käynyt, on ollut puhtaat (tai anakin siedettävät) vuodevaatteet. Jos niissä suunnittelee yöpyvänsä, on turha ottaa makuupussia painolastiksi.

em7sus4

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - em7sus4@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.lob.me.uk
« Vastaus #16 : 12.09.2006, 03:43:01 »
Makuupussista sen verran, että ainakin Pohjois-Norjassa joutui lakanoista maksamaa noin 7e ylimääräistä, makuupussilla olisi ollut käyttöä... :(

Saduli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 16.09.2006, 15:56:08 »
Minäkin olin aikaisemmin pussilakanan kannattaja, mutta viime reilillä mukana oli makuupussi, ja se tuli kyllä todella tarpeeseen monta kertaa. Paitsi että saan yöjunissa ja -busseissa tosi paljon paremmin nukuttua sen kanssa, oon myös muutaman kerran ollut sellaisessa hostellissa jossa on ollut niin kylmä, ettei pelkällä hostellin peitolla ole pärjännyt. Viimeeksi nyt elokuussa (sateisen koleassa Sarajevossa). Pieni makuupussi ei tosiaan paljoa paina tai vie tilaa, mutta sitä osaa tosiaan arvostaa silloin kun väsyttää ja haluaa nukkua lämpimässä.