Camino de Santiago

(Luettu 20956 kertaa)

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Camino de Santiago
« : 10.10.2005, 11:39:47 »
Onko kukaan patikoinut Espanjan pohjois-osissa kulkevaan vanhaa pyhiinvaellusreittia Camino de Santiagoa eli Pyhän Jaakobin tietä? Olisi mukavaa kuulla kokemuksia!

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Camino de Santiago
« Vastaus #1 : 10.10.2005, 17:03:41 »
Työkaveri on parisen kertaa, viimeisin viime kuussa 60-vuotiaana. Kova äijä! Tällä kertaa kuukauden reissu osottautui liian kovaksi palaksi, sillä jalka alkoi mätänemään... uhh. Olen saanut kuulla mielenkiintoisia tarinoita näistä vaelluksista. Viimeksi hehkutti kuinka jonkun luostarin seinästä sai ilmaiseksi punaviintä  :D
Elokuu on tietenkin huonoin ajankohta mennä, koska kaikki paikat ovat tukossa. Suosittelikin kevättä, jolloin ei ole liian kuumakaan.

Camino de Santiago eli ole vain siirtymistä paikasta A paikkaan B, vaan pitkä matka omaan itseensä. Tässä otteita ensimmäisestä postikortista, jonka sain työkaveriltani;

"Yhdeksäs vaelluspäivä. Ensimmäisen viikon helle vei hengen, iltapäivän kävely oli hoipertelua, hiki valui tippumalla, rakot ja lihaskivut iski täysillä. Nyt on paremmin, on viileämpää, jopa +16, haavat paranee, äijä kohenee. Camino on oma maailmansa, vain perusasiat merkitsee jotain, ruoka, juoma, jaksaminen, puhtaus, lepo. Kaukana pinnallinen maailma."

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Camino de Santiago
« Vastaus #2 : 11.10.2005, 13:24:06 »
Olen vaeltanut reittiä vain yhden päiväetapin ja senkin väärään suuntaan. Se tosin oli yksi caminon hienoimmista osuuksista Roncesvallesista St-Jean-Pied-de-Portiin (normaalisti reitti siis kulkee toiseen suuntaan). Muutamia kuvia vaellukselta:
http://www.domnik.net/topoi/fi/04fr4.shtml

Siskoni vaelsi reittiä pidemmänkin matkan ja jäi sen jälkeen yhteen majataloon töihin. Hänen mielestään reitti on yliarvostettu: vaellusnäkökulmasta paljon hienompiakin reittejä löytyy paljon. Tuolla reitillä on tietysti paljon vaeltajia ja siksi palvelut pelaavat. Hostelleja ja refugioita riittää ja kirkoista saa sielunravintoa. Suurin osa matkasta on kuitenkin sinänsä melko tylsää maantienvartta. Mutta ehkä se juuri onkin kasvattavaa, jos on nimenomaan pyhiinvaeltamassa.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Re: Camino de Santiago
« Vastaus #3 : 11.10.2005, 14:07:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Onko kukaan patikoinut Espanjan pohjois-osissa kulkevaan vanhaa pyhiinvaellusreittia Camino de Santiagoa eli Pyhän Jaakobin tietä? Olisi mukavaa kuulla kokemuksia!

Luepa Susanna Linnan mainio kirja "Simpukankuorelta kotiin - matkani Santiago de Compostelaan".
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Camino de Santiago
« Vastaus #4 : 12.10.2005, 08:53:25 »
Kiitos kaikille vastauksista! Ja enhän minä sinne uskonnollisessa mielessä, kunhan vain kiinnostuin reitistä muuten, patikoinnin ja luonnon vuoksi.
Tuleeko kellekään mieleen muita vastaavia reitistöjä Euroopassa, sellaisia, joiden varressa on mahdollista majoittua halvalla ja joissa maisemat ovat hienoja ja luonto kaunista? Suomen Lappi tietysti, mutta sinnehän maksaa lennot monta kertaa enemmän kuin moneen Euroopan maahan.. Ja siellä olen jo käynyt.

Minne tahansa matkani sitten mahdollisesti suuntaankaan, olisi kai ensimmäiseksi kohotettava hieman kuntoa ja harjoiteltava pidempien matkojen käppäilyä ihan vain lähimaastossa. Mahtaakohan tulla mitään! :)

Ai niin, kiitos nl linkistä, varsin hyviä otoksia!

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Irlantiin patikoimaan
« Vastaus #5 : 12.10.2005, 13:53:56 »
Irlanti tulee ensimmäiseksi mieleen. Ei niin halpa maa, mutta mahtavat maisemat ja b&b majoitusta löytyy reitin kuin reitin varrelta, samoin rinkan kuljetus tarvittaessa seuraavaan etappiin järjestyy. Itse patikoin Dinglen niemimaata pienessä porukassa pari vuotta sitten toukokuussa. Kosteita kelejä piisasi, mutta myös hienoa luontoa, ystävällisiä ihmisiä ja mukavia majapaikkoja. Pubeja unohtamatta.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Camino de Santiago
« Vastaus #6 : 12.10.2005, 14:55:16 »
Korsikalla on upeat maisemat ja paljon hienoja vaellusreittejä. Sieltäkin omat kokemukseni rajoittuvat vain varsin lyhyisiin taipaleisiin, mutta mieleeni jäi, että uudestaankin voisi mennä. Korsikan poikki menee maisemistaan ja myös rankkuudestaan tunnettu reitti, jonka marssiminen kuuluu muun muassa muukalaislegioonalaisten koulutukseen.

Mikään halpakohde Korsikakaan ei tosin ole.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Dimangi

• Reissaaja
    • Profiili
Camino de Santiago
« Vastaus #7 : 12.10.2005, 23:02:01 »
Ensinnäkin: Entinen duunikaveri on ainakin muutaman kerran viettänyt kesälomansa "caminolla" ja tykännyt todella paljon. Varmasti vetää turisteja, varsinkin huippuaikaan, mutta kyllä sieltä kokemuksiakin löytyy. Ainakin näin olen päätellyt ex-duunikaverin kertomuksista ja upeista, upeista valokuvista.

Toiseksi: Voisin suosittella patikointikohteeksi Skotlantia. Vaikken itse ole vielä kauhean pitkälle Edinburghista päässyt (ennätyksenä roikkuu viime sunnuntain käväisy Petland Hillsillä), niin uskon, että täältä löytyy paljon nähtävää, koettavaa ja ihanaa skotlantilaista säätä. Nyt menee maine, jos olen väärässä, mutta "Humiseva harju" kuvaa hyvin maisemaa, jopa romantisoiden. :) Odotan jo innolla kuun lopussa olevaa 2 päivän taukoa luennoista, että pääsen johonkin kauemmas.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Camino de Santiago
« Vastaus #8 : 14.10.2005, 23:59:19 »
No Alpeilla nyt ainakin on mukava tallustella. Ja majoja löytyy joka kylästä ja mäkien päältä ja notkoista.
Myös Bulgariassa oli ilahduttavan paljon retkeilymajoja vuoristossa, ainakin Rila vuorilla. Ja kaunista seutua.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Camino de Santiago
« Vastaus #9 : 15.10.2005, 09:52:24 »
Lainaus käyttäjältä: "illusia"

Luepa Susanna Linnan mainio kirja "Simpukankuorelta kotiin - matkani Santiago de Compostelaan".

Aloin itsekin lukemaan tätä kirjaa ja vaikuttaa vallan mainiolta matkakertomukselta, vaikka vielä aika alussa olen. Kyseinen duunikaveri kun kirjan minulle toi. Suosittelen lukemaan kirjan!

oukau

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Camino de Santiago
« Vastaus #10 : 20.03.2008, 10:06:14 »
Kävelin viime elokuussa kesällä 2007 Pamplonasta Santiago de Compostelaan ja siitä edelleen maailman loppuun, eli Finisterraan. Huippu reissu, 800 kilometriä. Kevyesti voi kävellä kohtuullisella kunnolla kuukaudessa ton 800 kilometriä. Elokuussa sää oli sopiva ja vaihteli sateesta auringonpaisteeseen. Camino frances on reiteistä tunnetuin ja kuljetuin, mutta Santiagoon pääsee myös muita reittejä: mm. pohjoisreittiä ja "via de la plata" reittiä pitkin. Ranskan puolelta Le Puy -kaupungista voi myös lähteä kulkemaan. Reitit ovat hyvin varusteltuja ja vähemmän ruuhkaisia, kuin Camino frances. Ja jotkut lähtee kotioveltaan. En voisi kuvitella tuon reissun jälkeen mitään perinteistä rantalomaa, varmaan tylsistyisin parissa päivässä.

Sirri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.11.2008, 01:02:37 »
Hyviä uutisia Caminolle suuntaaville: Blue1 aloittaa kesällä suorat lennot Helsingistä Biarritziin. Säästää paljon aikaa Raikulla kikkailuun verrattuna, eikä hintakaan ole välttämättä kalliimpi.

ironchef

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.02.2009, 21:06:17 »
Kävelin viime elokuussa kesällä 2007 Pamplonasta Santiago de Compostelaan ja siitä edelleen maailman loppuun, eli Finisterraan. Huippu reissu, 800 kilometriä. Kevyesti voi kävellä kohtuullisella kunnolla kuukaudessa ton 800 kilometriä.

Voisin kuvitella että kohtuullisella kunnolla selviää kuukaudessa jos äitini selvisi muutama vuosi sitten 16 päivässä.  :)

Yksi varteenotettava vaelluskohde on Mont Blancin kierros, jos haluaa hulppeita maisemia.

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 07.02.2009, 10:50:46 »
No kyllä kovakuntoisia ihmisiä näköjään on kun kuukaudessa tuo 800km tekis 27km päivä ilman yhtään lepopäivää. Ja 16 päivässä 800km tekee jo 50km/pvä ilman lepopäiviä. Mahtaa ironchefin äitikin olla rautaa kun tuollaisia päivämatkoja painelee ihan jalkapatikassa!

Kyllä tää Camino de Santiago muakin kiinnostaa, nappasin matkamessuilta mukaani todella hyviä esitteitä. Pikkuhiljaa kehittyy suunnitelmia päässä vaikka voi olla että Camino odottaa vuoroaan vielä vuosia.  :)

SanJago

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 07.02.2009, 11:24:13 »
Suosittelen jokaiselle! Olipa syy sitten usko, uskonnollisuus tai jokin muu, niin matkaan vain.
i ole suurempaa elämää, kuin tämä tänään

Kalendulo

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 11.02.2009, 11:11:15 »
"Pyhä vaellus" Espanjassa kiinnostaa - unelmoin matkasta vuoden 2010 toukokuun alusta kesäkuun ensimmäiselle viikolle. Kertokaa kokemuksistanne, jos olette vaeltaneen tänä aikana Espanjassa.  Aloituspistettä en vielä tiedä, sillä olen tällä hetkellä tutustumassa netissä ja kirjojen välityksellä aiheeseen.  Lisäksi haluaisin välttää lentomatkaa. Haluan tehdä vaelluksen "kiitoksena elämälle" - nauttien kiireettömästi luonnosta ja maisemista, ikuistaa retken valokuvin ja videoin jälkipolvilleni muistoksi. Matkaseurastakaan en vielä tiedä, mutta yksinkään en pelkää vaeltaa!

hammaskeiju

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.02.2009, 13:10:43 »
Vaelsin vain reilun viikon verran Caminolla viime elokuussa, ja voin kyllä suositella matkaa kaikille! Kuljin Camino francesia Roncesvallesista Logronoon asti, ja suunnitelmissa on joskus vielä tehdä matka loppuun asti. Monet itseasiassa (ainakin  lähellä asuvat espanjalaiset ja lapsiperheet) tekevät vaelluksen osissa ja jakavat vaelluksen useammalle vuodelle. Elokuussa oli todella kuuma mutta kun lähti matkaan muiden mukana aamunkoitossa, vältti melko hyvin tukalimman iltapäiväauringon. Tavaraa kannattaa ottaa mukaan vain vähän, jostain matkakertomuksesta löysin hyvän neuvon, eli rinkka saisi painaa vain kymmenesosan omasta painosta. Tämä neuvo toimi kyllä tosi hyvin, ilman sitä olisin varmaan ottanut mukaan kaikkea "kaiken varalta", enkä olisi jaksanut kävellä niin pitkiä matkoja. Rinkka on selässä noin kahdeksan tuntia päivässä joten kannattaa miettiä tarkkaan mitä ottaa mukaan. Camino myös kulkee kaupunkien ja kylien läpi joten aina voi ostaa jotain jos tarvitsee. Caminolle voi hyvin lähteä yksinkin, siellä ujompikin tutustuu helposti uusiin ihmisiin. Ennen matkaa kannattaa varmaan myös opetella hieman espanjaa, Espanjassa puhutaan aika huonosti englantia. Ei myöskään tarvitse olla mikään kovakuntoinen, siellä oli kaikenlaista tallaajaa ja halutessaan voi tehdä lyhyempääkin päivämatkaa, majapaikkoja on sen verran usein. Itse olen ihan normaalikuntoinen ja kävelin noin 20 kilometriä päivässä, mutta kylmempänä vuodenaikana jaksaa varmasti enemmän. Hyvää matkaa! 

sissy

• Vieras
« Vastaus #17 : 11.02.2009, 13:25:33 »
Miekin kuulen Caminon kutsun :D. Luin juuri Susanna Linnan kirjan Simpukankuorelta kotiin ja olen seurannut Ylen Löytöretki- sarjaa.

Olen kyl tosin niin sohvaperuna, et toi yli 20km päivässä on mulle aivan mahdoton urakka. Mut eihän se Camino mikään kilpailu ole, tietä riittää myös hitaammin eteneville.

Oon ajatellut tekeväni Caminon keväällä, kun on vielä viilempää ja maastossa näkee välillä jopa jotain vihreää.

Pellegrina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 13.02.2009, 16:16:42 »
Olen kävellyt camino de santiagolla kolmeen otteeseen, kolmea eri reittiä, yhteensä reilut 1000 km. En suosittele kenellekään. Se olisi väärin. Mutta rohkaisen: jos tunnet sisimmässäsi kutsun, jota et voi vastustaa, vastaa siihen!

Väkeä tuolla pääreitillä on vuosi vuodelta enemmän, niin että jos haluaa rauhaa eikä taistelua yöpaikasta, kannattaa valita jokin muu reitti kuin camino frances tai kävellä muulloin kuin touko-lokakuussa.

Atte P.

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 17.02.2009, 21:57:38 »
Olen vaimoni kanssa tehnyt pari vaellusta, ensimmäinen oli "aito ja alkuperäinen" eli Camino Primitivo, jonka pituus on n. 320 km. Reitti alkaa Oviedosta. Teimme tuon vaelluksen alkukesällä -06. Seuraavana vuonna, myös alkukesällä, vaelsimme rannikkoa pitkin eli Camino del Norten lähtöpaikkana jälleen Oviedo, josta vaelsimme suoraan rannikolle Avilesiin ja sieltä edelleen. Matkaa kertyi n. 340 km. Mikäli aika, jonka voi varata vaellukseen, on rajoitettu, niin nämä ovat hyvät reitit noin parin viikon vaellukseen. Primitivo on vaativa, mutta ei mahdoton jos kunto on kohtuullinen.Norte on huomattavasti "löysempi", mutta kyllä silläkin hiki tulee vaikka vettä sataisi.
Olemme reilusti yli 6 -kymppisiä, mutta harrastaneet liikkumista melkoisesti eri muodoissa. Vuosi -08 jäi väliin, mutta ensi syksynä on vuorossa Camino Portugues, lyhyt, noin 250 km Portosta Santiagoon.
Sekä Primitivolla että Nortella on kuitenkin se pieni ongelma, että jos ei osa espanjaa tai puhu hyvin käsillä ja sanakirjalla, niin saatta tulla ongelmia. Noilla reiteillä on paikkoja, joissa on vaikea löytää muita, kuin espanjan taitoisia ja lisäksi saattavat puhua vain paikallista murretta. Vaan eipähän noilla reiteillä ole tungosta!
Eikun matkaan vain rohkeasti!