Camino de Santiago

(Luettu 16400 kertaa)

naturfocus

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Camino de Santiago
« Vastaus #20 : 02.03.2009, 14:28:10 »
Tuleeko kellekään mieleen muita vastaavia reitistöjä Euroopassa, sellaisia, joiden varressa on mahdollista majoittua halvalla ja joissa maisemat ovat hienoja ja luonto kaunista?
Espanjan keskeisistä kävelyreittikeskuksista on tehty suomenkielinen nettiopas www.topwalks.net Sivusto esittelee päiväkävelyitä, mutta sen runsaan kuvituksen ansiosta voit ainakin tutustua maisemiin.
Pidemmillä vaelluksilla voi majoittua refugioissa, joita löytyy ainakin Picos de Europan vuoristosta (Asturia, Kantabria), Pyreneiden vuoristosta (Aragonia) ja Sierra Nevadan kansallispuiston alueelta (Andalusia).
Omien kokemusteni perusteella suosittelen yllämainittuja Espanjan patikointi- ja vaelluskohteita.

Generig

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 02.03.2009, 18:17:17 »
Ellei ole YLE Teemalta tullut silmään niin siellä menee Löytöretki niminen sarja jossa muutama hlö tallaa sen noin 800km kuukauden aikana.

http://areena.yle.fi/hae?keyword=l%C3%B6yt%C3%B6retki

Videot löytynee tuolta. Ainakin tämä sarja on hieman ristiin päin kallellaan vaikka se ei välttämättä pointtina matkalla olekkaan.

Atte P.

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 11.03.2009, 13:19:21 »
Mielestäni tuo Löytöretki oli todella vaisu. Ihmetellä täytyy, ettei aiheesta saatu tuon enempää irti. Ei siitä välittynyt vaelluksen kokonaisuus millään lailla. Mielestäni tekijöiden olisi kannattanut pistää kuvaaja ja äänittäjä vaeltamaan ilman muita kamoja kävelijöiden mukana. Olisivat pystyneet varmastikin antamaan parempaa tuntua varsinaisesti lopullisen ohjelman tekijöille. Tässä ohjelmassa ilmeisesti kuvaajat ajoivat autolla pisteestä A pisteeseen B ja sitten kuvattiin! Majoitukset olivat ilmeisesti ennakkoon valikoituja ja varattuja "luksuspaikkoja". Oleskelut ja keskustelut majapaikoissa olivat äärimmäisen teennäisiä, mikä ei kylläkään ollut vaeltajien vika, vaan lähinnä ohjelman tekijöiden. Veikkaanpa, että se, joka lähtee tuon ohjelman pohjalta Caminoille, joutuu todella koville, ellei ota paremmin selvää asiasta.
Mielestäni hyvä aihe pilattiin huonolla toteutuksella!

Alppimurmeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 12.03.2009, 13:33:40 »
Alpeilla riittää vaellusreittejä päiväretkistä usean viikon mittaisiin patikoihin. Itse olen tehnyt molempia ja jotain siltä väliltäkin. Ikimuistoisin vaellus oli viisi viikkoa kestänyt koko Alppien ylitys jalkapatikassa Münchenistä Venetsiaan :) Jotain vastaavaa haluaisin tehdä uudestaankin, kunhan aikaa ja matkaseuraa löytyy...

Atte P.

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 19.11.2009, 13:37:23 »
Tervehdys jälleen!
Kävimme alkusyksyllä kävelemässä seuravan reittimme, eli Camino Portuguesin.
Varsin mukava reitti tämäkin. Tuo noin 250 km taittuu mukavasti 10 päivässä. Ikävin osuus on alun n. 1,5 päivää, jolloin joutuu kulkemaan pääsääntöisesti kivettyjä teitä ja katuja. Sen jälkeen pääseekin varsin mukaviin maisemiin. Kyllä tälläkin reitillä on tylsiäkin kohtia, vaan missäpä niitä ei olisi. Galiciassa on tämän vuoden alussa vaellusmajapaikoissa, albergeissa, siirrytty yhtenäiseen käytäntöön. Majapaikat aukeavat klo 13, yöpymismaksu on 3€/nuppi, johon hintaan sisältyy kertakäyttöiset aluslakana sekä tyynyliina. Sinänsä tällä reitillä on varsin mukavat majoituspaikat lukuunottamatta ensimmäistä paikka, eli Vilarinhoa.  Parissa paikassa on kylläkin yövyttävä hotellissa, Portugalin puolella Barceloksessa sekä Espanjan puolelle Palas de Reissä. Vaan eipä noissa paikoissa hotellihuoneella ole paljoakaan hintaa. Vaelluksen ehkä pahin paikka on n, 4 km:n nousu neljäntenä vaelluspäivänä Ponte de Liman ja Rubiaesin välillä. Eikä sekään ole hankala verrattuna Camino Primitivon vuoristoalueisiin.  Camino Portugues on sikälikin mukava reitti, että samalla voi tutustua Porton kaupunkiin, jos palaa sinne vaelluksen jälkeen. Oltuamme pari päivää jälleen Santiagossa, ajoimme bussilla Santiagosta Portoon, eli ensin 10 päivää vaellusta ja sitten 3 tuntia 45 minuuttia bussilla takaisin!
Kokonaisuudessaan tämä vaellus on sen verran helppo, että hyvinkin kannattaa ja jaksaa patikoita Porton jyrkkiä katuja muutamia päiviä. ;D

Lemierre

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 20.11.2009, 16:41:09 »
Itse olen suunnittelemassa vähän kevyempää matkaa. Onko matkatoimistoilla mitään helppoa vaihtoehtoa? Itse löysin melkein luksusmatkan Pyhän Jaakon kintereille.

www.pyhajaakko.net

talvicamino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #26 : 27.06.2010, 11:53:22 »
"Itse olen suunnittelemassa vähän kevyempää matkaa."

Majoitusmahdollisuuksia on (Ranskan reitillä) kymmenen kilometrin välein, joten päivämatkan voi valita mieleisekseen. Lisäksi kun pakkaa kevyesti ja varustaa itsensä hyvillä kengillä, eivät päivämatkat välttämättä ole raskaita. Itselläni on ollut viiden kilometrin vaelluspäiviä.

pirkkohelinä

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #27 : 23.03.2011, 09:19:51 »
Heippa Tallaajat!
Onkos kukaan lähdössä syksyllä 2011  Caminolle??

vaeltaja2011

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #28 : 04.05.2011, 22:09:31 »
Miten ruuhkaiseksi koitte Camino Francésin? Katsoin tilastoja viime vuodelta ja siellä oli vaeltajia ollut miltei 190.000! Vaikka tuon jakaa 365 päivälle niin vaeltajia tuntuu liikkuvan paljon reitillä.

talvicamino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #29 : 13.11.2011, 13:37:32 »
Miten ruuhkaiseksi koitte Camino Francésin? Katsoin tilastoja viime vuodelta ja siellä oli vaeltajia ollut miltei 190.000! Vaikka tuon jakaa 365 päivälle niin vaeltajia tuntuu liikkuvan paljon reitillä.

Kävijämäärät ovat lisääntyneet Camino Francésilla aivan huikeasti. Kuten tuossa aiemmin kirjoitettiin, toukokuusta lokakuulle on tungosta. 2010 oli ruuhkainen pyhä vuosi, joten silloin monet kulkivat teltan kanssa, vaikka sitä yleensä ei tarvita.

Talvisin on rauhallisempaa, joulukuussa 2009 (Burgos – Santiago) sain välillä olla (/jouduin välillä olemaan) montakin päivää aivan yksin. Jos haluat lukea kokemuksistani, silloinen blogini alkaa sivulta:
http://talvicamino.wordpress.com/2009/11/

talvicamino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #30 : 09.12.2012, 14:42:27 »
Buen camino,
nyt kannattaa seurata Minnankengissä-blogia, jonka kirjoittaja saapuu tänään Leoniin:
http://minnankengissa.blogspot.fi/

Camino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #31 : 23.06.2015, 23:14:19 »
Hei, muakin kiinnostaisi loka- tai syyskuussa lähteä vaeltamaan St jean de portilta Santiago de compostelaan ja sieltä vielä "maailman laidalle" (eli ilmeisesti Finisterreen).  Onko kukaan käynyt tuolla meren rajalla? Ja miten olette kulkeneet Suomesta vaellusreitille ja takaisin? Paljonko mennyt rahaa ja paljonko yöpyminen maksaa nuossa vaeltajille tarkoitetuissa paikoissa? Joissakin matkaoppaissa lukee jopa että ne olisi ilmaisia mutta kaikissa matkapäiväkirjoissa kyllä on aina maksanut jotakin...?

Vampa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 09.10.2015, 18:36:19 »
Olen myös alkanut suunnitelemaan reissua Santiagoon ensi keväälle. Mahdollisesti toukokuun alkupuolella olisi tarkoitus lähteä. Vielä en ole tehnyt tarkkoja laskelmia, mutta kiinnostaisi kovasti kulkea pohjoinen reitti ja koukata primitivon kautta. Lähtöpaikka riippuu pitkälti siitä paljonko saan kesälomaa järjestymään. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta reitistä paljonko aikaa kannattaisi varata, jos haluaisi Irunista lähteä liikkeelle, jos kunto on normaali?

Nanumea

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 18.10.2015, 13:13:36 »
Minäkin suunnittelen kevätcaminoa 2016! Tosin huhti-toukokuulle ja reittinä on perinteinen Camino Frances. Aikaisemmin olen vaeltanut puolet Francesista (400km välillä St. Jean - Carrion de los condes). Tuolloin oli tarkoitus vaeltaa koko camino, mutta reissu keskeytyi yllättäen. Keväällä sitten aloitan uudestaan St. Jeanista ja kävelen aina Santiagoon saakka, ehkä jopa Finisterreen.

Jos jollakulla on kysymyksiä tuosta kävelemästäni alkupuoliskosta, vastailen mieluusti. Ja Finisterren vinkkejä otetaan vastaan! Erityisesti bussikyydit Finisterrestä takaisin Santiagoon mietityttävät. Samoin huhti-toukokuun sää koko Camino Francesilla. Edellinen caminoni sijoittui kesä-heinäkuun helteisiin ja keväisin täytyy käsittääkseni varautua sateeseen ja kylmyyteen?

Vampa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 25.10.2015, 10:26:05 »
Ensimmäinen asia, mitä oon selvitellyt, on kengät. Omistan yhdet Hanwagin Banksit leveällä lestillä, jotka kokonsa ja tuntumansa puolesta voisivat olla hyvät. Ostin tuossa loppukesästä, ja olen ollut tyytyväinen yleisesti. Ovat siis sopineet omaan jalkaan hyvin. Joitakin pitempiä matkoja kerennyt niillä jo kävelemään. Mutta ovatko tuollaiset gore-tex retkikengät liian tukalat? Osa porukkaa ilmeisesti käyttää keveämpiäkin kenkiä. Ja touko-kesäkuu oli siis reissun ajankohta.

Nanumea

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #35 : 26.10.2015, 19:49:29 »
Ensimmäinen asia, mitä oon selvitellyt, on kengät. Omistan yhdet Hanwagin Banksit leveällä lestillä, jotka kokonsa ja tuntumansa puolesta voisivat olla hyvät. Ostin tuossa loppukesästä, ja olen ollut tyytyväinen yleisesti. Ovat siis sopineet omaan jalkaan hyvin. Joitakin pitempiä matkoja kerennyt niillä jo kävelemään. Mutta ovatko tuollaiset gore-tex retkikengät liian tukalat? Osa porukkaa ilmeisesti käyttää keveämpiäkin kenkiä. Ja touko-kesäkuu oli siis reissun ajankohta.

Minulla oli juuri tuollaiset gore-tex vaelluskengät kesäkuun caminollani, ja olivat aivan liian tukalat. :D Toisaalta reittini oli Camino Frances joka on huomattavasti lämpimämpi kuin Norte (jota käsittääkseni suunnittelet?) ja ajankohtakin oli myöhäisempi kesä. Veikkaan että pohjoisemmalle reitille alkukesään tuollaiset kengät sopisivat hyvin. Kunnon vaelluskengissä on myös se hyvä puoli, että niistä tulee vähemmän rakkoja kuin lenkkareista ym. "pehmeämmistä" kengistä. Vaikka kirosinkin kömpelöitä ja painavia kenkäni kävellessä, olin loppujen lopuksi iloinen siitä, että sain vähemmän rakkoja kuin monet kanssavaeltajat. Sateella on myös luksusta, jos kenkä pitää vettä!

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
« Vastaus #36 : 10.01.2017, 23:03:05 »
Suunnitelmissa olisi tehdä pohjoinen reitti (camino del norte) sen tunnetuimman ja "perinteisimmän" reitin sijaan. Kuulemma se on kaikista kaunein.

Onko kenelläkään kertoa kyseisestä reitistä enemmän tietoa? Aikaa ja reitin maastoa-vaikeustasoa. Vai olisiko sittenkin fiksumpaa tehdä se camino Frances?

Luultavasti saan lomia sen 3-4vkoa. en ole kokenut vaeltaja, mutta ihan kevyesti on tullut käveltyä esim Thaimaassa se 20km pvä. (Ja nyt en tarkoita bangkokissa shoppailua 😂)
Ajankohta olisi varmaankin jossain heinäkuun lopun ja syyskuun alun välissä.

Ja varustus. On kehuttu vaelluskenkiä sekä kevyitä lenkkareita. Itsellä ei nilkat mitenkään muljahdus herkät ole joten suurta tulea en koe tarpeelliseksi. Olen tehnyt aasiassa muutaman päivän mittaisia vaelluksia lenkkarit jalassa. Mutta sehän on tietenkin eri juttu kun kuukausi.

Makuupussi ja alusta?

Kiitos!
www.varjossa39.wordpress.com/
Avainrengas on kätevä pikku härveli, jonka ansiosta voit hukata kaikki avaimesi yhdellä  kerralla