Autovuokraus

(Luettu 4151 kertaa)

eeeerja

• Reissaaja
    • Profiili
Autovuokraus
« : 12.10.2005, 01:21:07 »
No hitto,

auttakaa nyt tyhmää..

Mä olen ekaa kertaa elämässäni vuokraamassa autoa. Mistä saisi halvimman, mutta luotettavimman (Portugali). Mihin mun pitäisi kiinnittää huomiota autoa vuokratessa? Sisältyykö hintaa vakuutus. siis jos mä törmäilen, tai muhun törmäillään? tai mitä jos joku varastaa mun auton tai tavarat auton sisältä. entä lisäkuljettaja? Sellasen voi ilmeisesti myös ottaa.
Itseasiassa mä en ees tiiä, että mitä mun pitäisi kysyä. Kertokaa mulle kaikki autonvuokrauksesta vaihevaiheelta.
Niin ja lentokentälle pitäisi toimittaa. itse en lentokoneella tule, mutta loput porukasta. pitäiskö mun itekin olla lennolla, jotta voisin sen auton saada? Sellasta olen joskus kuullut. siis jos auton mun nimiin ottaisin.
Äh, onpas vaikeeta..
Kiitos avusta!

Nyt nukkumaan.

-Erja
ortaita on kivempi kulkea ylös kuin alas. ... niin sit voi jännittää, että mitä siellä ylhäällä on!

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Autovuokraus
« Vastaus #1 : 12.10.2005, 06:54:06 »
Jos olet pakettimatkalla etkä oikein tiedä
mitä tehdä niin anna matkatoimiston hoitaa
homma.

MUTTA:
Portugali on Euroopan vaarallisin maa.
Eniten liikennekuolemia eikä mikään ihme
kun tietää miten ne ajaa.
Jos olet joskus Suomessa nähnyt jonkun
törpön kaaharin niin kuvittelepa että jokainen
ympärilläsi ajaisi samallalailla. Portugalissa pitää
olla todella nopeat refleksit ja itsekin kaahailla
muiden mukana sillä muuten kolahtaa.

Joitain kertoja kun olen siellä ajellut niin
esim. 80 km/h alueella kaikki tuntuu ajavan
120 km/h ja poliisi seuraa tilannetta tienposkesta
ja puuttuu asiaan vasta kun kolahtaa.

Itsellä yhdenkin viikon aikana joku kiilasi tieltä
satasen vauhdissa ja ajoin ulos tieltä.
Rengas räjähti, vanne solmussa ja kapseli
päreinä. No eikun nilkutin yön pimeydessä
syrjään vaihtamaan rengasta. Kerran olin 5min
pois autolta niin joku oli rutannut kuskin oven
kunnolla. Toinen takaroiskeläppä katosi jonnekin
kokonaan ja toinen jäi roikkumaan. Jossain montussa
(ihan asfalttitiellä) pohja kolahti tiehen ja pohjapanssari
repsotti ja kolisi maahan.

Onneksi oli vakuutuksen kunnossa ja kävin vuokraamolla
vain hakemassa uuden vararenkaan ja kerroin samalla
kolhuista jolloin vuokraamon heppu vilkaisi vaan toimiston
ikkunasta ja toivotti hyvää matkaa ;)

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Autovuokraus
« Vastaus #2 : 12.10.2005, 08:58:48 »
Pari pientä juttua:

Vakuutus ja sen sisältö kannattaa tarkastaa joka kerta huolella, se ei automaattisesti sisälly vuokraamon tarjoukseen. Varsinkin jos LateXin kuvailema on arkipäivää Portugalin liikenteessä, ottaisin niin hyvän turvan kuin mahdollista.

En usko että sinun täytyisi olla lennolla, jonka laskeuduttua auto lunastetaan käyttöön, mutta jos olet sen omiin nimiisi ottanut, sinun täytyy olla paikalla ja ajaa autoa koko vuokra-ajan. Yleensä lisämaksusta voi nimetä myös toisen kuskin (mutta en tiedä, onko silloin molempien oltava paikalla autoa vastaanottamassa). Ja kuskeilta vaaditaan usein jonkinlaista ajokokemusta, esim. muodollisesti se voi tarkoittaa, että alle 25-vuotias (tai jotain) pikkuveljesi ei saa ajaa vuokra-autoa. Olenpa kuullut myös näistä jutuista, että tiettyyn riskiryhmään luokitellut miespuoliset kuskit maksavat paljon korkeampaa vuokraa (tyyliin kaikki alle 35-vuotiaat).

Vaikka saattoikin kuulostaa tylsältä, olen silti menestyksekkäästi vuokrannut auton monessa maassa, eikä suurempia ongelmia ole ollut - jopa Sisiliassa selvisimme kolhuitta. Ongelmien sattuessa otetaan aina yhteyttä vuokraamoon, jonka on määrä auttaa esim. korvaamalla vaurioitunut auto käyttökelpoisella..
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Autovuokraus
« Vastaus #3 : 12.10.2005, 15:07:37 »
Kävin juuri vuokra-autolla Kroatiassa. Vuokrasimme halpisvuokraamo Smart Travelilta käytetyn auton ja teimme sillä kahden viikon reissun. Auto kesti hyvin eikä alun pienten paperisotkujen jälkeen ollut ongelmia. Kahden viikon vuokra oli 340 euroa, joten turhan kallista ei ollut.

Lisäinfoa sivuilta: http://www.smart-travel.org/
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Autovuokraus
« Vastaus #4 : 12.10.2005, 15:46:14 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Kävin juuri vuokra-autolla Kroatiassa. Vuokrasimme halpisvuokraamo Smart Travelilta käytetyn auton ja teimme sillä kahden viikon reissun. Auto kesti hyvin eikä alun pienten paperisotkujen jälkeen ollut ongelmia. Kahden viikon vuokra oli 340 euroa, joten turhan kallista ei ollut.

Lisäinfoa sivuilta: http://www.smart-travel.org/

Firmalla näkyy olevan 80-luvun
500-1000 euron arvoisia ritsoja.
Aika rankat vuokrat suhteessa
autojen hintaan.

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Autovuokraus
« Vastaus #5 : 12.10.2005, 17:13:31 »
Mun vanhemmat vuokras Sveitsissä Avikselta auton 7 päiväks, suht uus ja hyväkuntoinen Ford Galaxy, ja alle 800 euron päästiin. Finnairin Plus-kortista oli jotain hyötyä ;) Eikä entuudestaan siellä mitään bonuksia sen kummemmin ollut.. Hinta siis edullinen siinäkin suhteessa, että auto on 7-paikkanen.

Kaikki vakuutukset kuulu hintaan, lisäkuljettajasta maksettiin nimellinen n. 10-20 euroa päivä. Sveitsin hintatasoon suhteutettuna oli edullinen, isolla porukalla autoilu on kuitenkin edullisempaa Sveitsissä.

Lennoista eivät kyselleet mitään, ja selittivät kyllä erittäin tarkasti koko sopimuksen kohta kohdalta :)

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Autovuokraus
« Vastaus #6 : 12.10.2005, 20:02:29 »
Lainaus käyttäjältä: "LateX"
Firmalla näkyy olevan 80-luvun
500-1000 euron arvoisia ritsoja.
Aika rankat vuokrat suhteessa
autojen hintaan.

Varmaan olisi halvemmalla päässyt ostamalla vastaavan käytetyn auton ja myymällä sen palatessa pois. Mutta oma vaivansa siitäkin on. Nuo ovat sentään huollettuja ja kunnossa pidettyjä autoja. Ainakaan meillä autoon ei tullut minkäänlaista vikaa koko matkan aikana. Minusta ihan kohtuullinen hinta.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Päivi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Autovuokraus
« Vastaus #7 : 12.10.2005, 22:06:37 »
Se tärkein sääntö on: lue vuokraehdot TARKASTI läpi. Monella vuokraamolla on tosiaan noita ikärajoja, eikä ilman luottokorttia onnistu mikään. Vuokraamot saattavat myös autoa vuokratessa veloittaa kortilta (isonkin) takuusumman, jonka saa takaisin, kun auton palauttaa - kannattaa siis pitää huolta, ettei se oman kortin luottoraja pauku juuri kriittisellä hetkellä.

Hinnatkin kannattaa katsoa tarkkaan. Monesti näkee hyviä tarjouksia, mutta kun lukee ehdot läpi, huomaakin, että hintaan lisätään ties mitä "ylimääräisiä" polttoainemaksuja, vakuutusta jos jonkinlaista, ja lisämaksuja esim. siitä, jos palauttaa auton eri paikkaan, kuin mistä sen vuokraa. Onpa lentokenttälisiäkin, joita ei välttämättä voi kiertää, jos kaupungin ainoa vuokrauspiste sattuu sijaitsemaan lentokentällä... :? Pointtina siis se, että hinnat eivät aina ole sitä, miltä näyttävät.

Itsellä on kokemuksia vain Whizz Car Rentalista Irlannissa (http://www.whizzcarrental.net). Kaikki meni lopulta ok, vaikka pientä hapuilua olikin (varausvahvistus jäi alun perin tulematta, ja Budgetille, jonka autoja he siis välittivät eteenpäin, oli mennyt joitain virheellisiä tietoja). Hintaa kolmelle vuokrapäivälle tuli n. 150€. Ainoa pieni ongelma liittyi juuri luottokorttiin. Miehen piti ajaa, mutta hän ei voinut toimia vuokraajana, koska luottokortti oli minun nimelläni. Minut oli määriteltävä pääkuskiksi ja miehestä maksettava lisäkuljettajamaksu, jotta hän sai ajaa. Ei se ollut kuin 7€ ylimääräistä per päivä, mutta kuitenkin.

jypht30

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Autovuokraus
« Vastaus #8 : 14.10.2005, 20:18:43 »
No jopas sattu kohille. Kyprokselta terveisia, tyonskenten taalla Avis rent a car puikois.  Auton vuokrauksesta, muutamia erittain tarkeita yksityiskohtia.  Aloitan kun kyseessa on iso firma, Avis, europcar, hertz jne.  Ilman luottokorttia et paase pitkalle, varsinkaan kun vuokraat lentokentalta, palautatte myos sinne ja heilla ei ole vastaan ottoa vain postiluukku, jonne avaimen pudotat. Jos pystyt vuokraamaan auton sielta ilman luottokorttia, edellyttavat, etta joudut ottamaan kaikki ylimaaraiset vakuutukset.  Taalla jos vuokraat auton. Esim. Opel Astra, sesonki paalla, joten paiva vuokra on 39 CYP veroineen(noin 70ekee). On pelkka normaali vakuutus eli jos kolhit autoa tai naarmutat. Maksat vahingon. Esim. Autosi on parkkeerattu kaupan eteen joku kolhii autoasi ja et tieda kuka teki tai et edes huomaa sita. Kun palautat auton, he veloittavat vahingon sinulta. Rengas puhkeaa ja vanne vahingoittuu. Jos ei ole vakuutusta, veloittavat. Tuulilasiin tulee saro jostain syysta. Ei vakuutusta, veloittavat koko tuulilasin, koska saroa ei voi korjata. Olkaa erittain varovaisia.  Suosittelen lampimasti, etta ottakaa kaikki ylimaaraiset vakuutukset. Vaikka ne tuntuvat maksavan silla hetkella paljon, mutta sita ei koskaan tieda, varsinkaan portugalissa.  Astra 39CYP. Rate includes: Free delivery, unlimited mileage, CDW(norm.liikenne vakuutus), and vat 15%.  Edellamainittujen vahinkojen sattuessa nailla ehdoilla olet vastuullinen korvaamaan vahingon 500CYP asti.
  Haluat varmistaa, etta jos jotakin sattuu et joudu maksamaan suuri summia.  Optional extras: SCDW (3,45CYP, noin 6ekee.) Tama korvaa peltivauriot, naarmut ja esim. tupakanaiheuttaman reian penkissa. EDW( extra damage waiwer, 2,55CYP, vajaa 5ekee.) on vakuutus renkaille, tuulilaseille ja oljypohjalle. Nailla vakuutuksilla et joudu maksamaan mahdollisista vahingoista. Mutta jos autosi varastetaan, olet velvollinen maksamaan omavastuun joka eri summa eri yhtioilla. Meilla 700CYP. Varkausvakuutus on 3CYP. Nyt olet turvassa ja yllatyksia ei pankkitililla tapahdu.  Voivat myos tarjota PAI, henkilokohtaista vakuutusta, mutta jos sinulla on henkilokohtainen lomavakuutus, et tarvitse tata.  Ylimaaraisesta kuljettajasta. Henkilon ei tarvitse olla lennolla mukana, mutta sopimusta tehdessa on oltava paikalla ajokortti mukana tietysti. Jotkut veloittavat ylim. ajajasta, jotkut eivat. Tama johtuu siita etta minkalainen sopimus autovuokraus yhtiolla on vakuutus yhtion kanssa. Me veloitamme 2,5CYP.  Kolarin sattuessa alkaa siirtako autoa senttiakaan, ennen poliisin saapumista. Vaikka auto olisi keskella tieta aiheuttaen ruuhkan ja poliisin saapumista olette odottaneet tunnin. Miksi, ette siirra autoa pois muiden tielta-Vakuutus syista. Siirtaessa autoanne rikotte vakuutus ehtoja.  Avis ikarajat alle 25 vuotias ei saa ajaa autoa, mikali ei ole omistanut ajokorttia vahintaan kolmea vuotta. Omistanut ajokortin vah. kolme vuotta alle 25-vuotias. Lisamaksu nuoresta ajajasta 3CYP. Sama patee yli 73- vuotiaita.  Tays vakuutus autolle taalla maksaa 9CYP.Noin 16ekee.  MUISTUTTAISIN etta alkoholin alaisena tai suurena ylinopeutena kaikki vakuutukset ratkeavat. Epailen myos, etta lentokentalla joudutte maksamaan tayden tankin bensiinia tai diselia. Palauttaessanne auton, palautatte niin tyhjana kuin mahdollista. Mikali teilla on ainetta tankissa kun palautatte eivat maksa refundia. Tarkistakaa. Vahinko lomaketta tehdessanne olkaa tarkkoja ja merkatkaa pienimmatkin vahingot. Autot normaalista omistavat naarmuja, lommoja, saroja tuulilaseissa jne. Turvallisuus kikka: pyytakaa pokeri naamalla vuokraajaa siirtamaan autoanne, joten naatte mahdolliset oljyvuodot. Viela koska vastaanotatte auton lentokentalta, saattaa olla etta antavat vain ohjeet mista loydatte auton. Tarkistakaa auto paikan paalla. Tiedan, etta vuokraaja saattaa olla VIT......... teihin, koska olette ns. vaikeita asiakkaita. Mutta end of the day, you are renting the car not her or him. Mikali, ette saa kuitteja lomakkeista pyytakaa niita. Mahdollisten epaselvyyksien vuoksi, sailyttakaa kuitit pari viikkoa kun olette palauttaneet autonne. Vuokraaja saattaa sanoa, teilla on tays vakuutus, alkaa valittako naarmuista jne. jotka ovat jo autossa. Osiltaan totta, mutta suosittelen auton tarkistamista.  Tuntupa oudolta sanoa nama kaikki suomeksi, vahan tuli poltettua pohjaan ja ei niinkaan vahan. Aikka kurssille.   Mikali viela jai jotain ehka mainittematta. Kysellaan.
  Niinkuin itse jatin juuri lentomatkustus palstalle oman "ongelman".
You never know where we meet, world is amazing place-
                           [email protected]

eeeerja

• Reissaaja
    • Profiili
Autovuokraus
« Vastaus #9 : 17.10.2005, 03:09:52 »
Kiitos kaikille! Erityisesti Jypth30:n loistavalle ohjeelle. juuri tuota kaipasin.

ps. portugalin hulluista kaahareista... Juuri äsken kun suuntasin takaisin kotiini pohjoisesta portugalista, näin kun yksi nainen jäi auton alle jalankulkijoiden vihreillä. Suosittelen siis, että vaikka olisi jalankulkioiden vihreä niin tarkistakaa kahdesti, tuleeko autoa (jos portugalissa matkaatte)..

-Erja
ortaita on kivempi kulkea ylös kuin alas. ... niin sit voi jännittää, että mitä siellä ylhäällä on!