Tansania vai Kenia?

(Luettu 23009 kertaa)

Lucilla

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« : 12.10.2005, 15:50:33 »
Joku aika sitten kirjoitin Afrikka-suunnitelmista ja silloin olin miettinyt reissu Länsi-Afrikkaan. Nyt kuitenkin olen kääntymässä Itä-Afrikan suunnalle.
Nyt tarvin sitten mielipiteitä:

Tansania vai Kenia? Vai ehkä joku muu? Aikaa kuukausi.

spedu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - spedu_lee@hotmail.com
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #1 : 12.10.2005, 20:31:51 »
Olin syyskuussa ensimmäistä kertaa Afrikassa ja kohteekseni valitsin Tansanian ja Malawin. Tansaniaa voin suositella löytyy rantaelämää Zanzibarilta, suuria luonnonpuistoja mm. Serengeti ja jos haluaa kiipeillä voi valloittaa Afrikan korkeimman vuoren Kilimanjaron.

Tansaniassa oli myös suhteellisen turvallista matkustaa ja ihmiset pääsääntöisesti todella ystävällisiä. Keniaa en osaa kommentoida, mutta varmasti myös hieno matkakohteena.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #2 : 17.10.2005, 21:55:50 »
Minä taas suosittelen Keniaa 8)

Rantaelämää löytyy rannikolta Mombasan molemmin puolin. Pohjoispuoli tosin on suositumpi. Matkustaminen myös melko turvallista ja safareita voi tehdä monessa suositeltavassa puistossa. Ohittamaton ja ihan must on Masai Mara, joka on Tansanian puolella sijaitsevan Serangetin Kenian puoleinen koko Afrikan eläinrikkain osa. Jos siis haluat nähdä paljon määrältä ja eri lajeja eläimiä, niin niitä siellä on. Nairobin kansallispuistossa taas näkee lähes takuuvarmasti sarvikuonoja.

Mt Kenia on myös ihan komea vuori ja Kenian puolelta tehdään paljon retkiä Kilimanjarolle, joka tietenkin on Tansanian puolella. Viisumin saa siitä rajalta, kun lähtee nousemaan.

Vaikea kyllä oikeastaan mitään suositella. Se riippuu vähän, mitä hakee. Jos haluaa nähdä valtavasti luontoa, on Serengeti ehkä vaikuttavampi, kun se on niiiiiiin iso. Jos taas haluaa nähdä eläimiä, suosittelisin sitä Masai Maraa. Kaupunit Mombasa, Nairobi ja Dar es Salaam ovat kaikki näkemisen arvoisia, joskin kaksi jälkimmäistä ovat inhokkipaikkojani maailmassa. Mutta olen tyytyväinen, että olen ne nähnyt.  

Minkä minä teen sitten joskus, kun seuraavan kerran menen Itä-Afrikkaan, niin matkustan Mombasasta junalla ajaen legendaarista ja historiarikasta rautatietä Nairobiin.  Vaan milloinkahan sinne kerkeäisin....

Ucee

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jjsoini@hotmail.com
    • Yahoo Instant Messenger - jjsoini@yahoo.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Uganda on Afrikan vihreä helmi
« Vastaus #3 : 31.10.2005, 01:24:01 »
Uganda on tuolta suunnalta aivan helmi... ja senhän voi yhdistää ihan hyvin kumpaan vaan tai vaikka molempiin:

2 vkoa Ugandassa:
esim. Murchison Falls NP, Nkuruba & Kibale-metsä, Queen Elizabeth NP, Bunyonyi, Mgahinga NP ja vuorigorillat, Jinja ja rafting Niilillä
ja sitten 2 vkoa Keniassa/Tansaniassa:
esim. Nakuru/Naivasha-järvet, Masai Mara, Arusha, Ngorongoro, Zanzibar ja kotiin Darista.

ja miksi erityisesti Uganda: maailman paras vaellusvuoristo Rwenzori, vuorigorillat, Ssese-saaret Victoria-järvellä, paljon vehreämpi kuin tomuiset T ja K ja sademetsääkin jäljellä, Murchisonin putoukset, joilla voi tehdä myös kävelysafareita, leijonia puissa (Queen Elizabeth NP), Niilin lähde ja maailman parhaat koskenlaskukuohut...

ja ennen kaikkea superystävällisimmät ja vieraanvaraiset ihmiset jotka ei koko ajan ole tyrkyttämässä safareita!!!

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=7807

Jussi Soini
ussi Soini
Matkanjohtaja/Aventura

r.pete

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.tkk.fi/~proine
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #4 : 11.11.2005, 14:03:09 »
Ehdottomasti Tansania!

Tansanian Serengetissä elää noin kaksi miljoonaa suurta eläintä, joista kymmenetuhatta on suurpetoja, kuten leijonia ja täplähyeenoita. Serengetin sanotaan olevan maapallon viimeinen luonnollinen laidunekosysteemi ja siellä on laidunnisäkkäiden ja petoeläinten ylivertaisen suuret yhdyskunnat. Lisäksi Tansanian Ngogongoron kraaterissa elää koko maapallon tihein petokanta leijonineen ja muine suurpetoineen.  :D

Masai Mara on yksi Afrikan luonnon huippupisteistä ja Kenian jalokivi, mutta turismin on annettu Keniassa häiritä luontoa enemmän kuin Tansaniassa. Teiltä poistuminen Keniassa on enemmän sääntö kuin poikkeus ja safaritoiminta on paisunut hallitsemattomiin mittoihin. Asiasta enemmän tietävät sanovatkin Masai Maran olevan enemmän rallikenttä, kuin mikään muu Afrikan luonnonsuojelualue. Amboselli ja Tsavo ei liene parempia :(
h Yeah,
the moon - beautiful,
the sun - even more beautiful

Lucilla

• Reissaaja
    • Profiili
Sitten budjettikysymys
« Vastaus #5 : 23.11.2005, 10:57:13 »
Olen nyt ajatellut, että matka suuntautuisi molempiin maihin. Mikä on ko. maissa sopiva päiväbudjetin suuruus?

saha03

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #6 : 02.12.2005, 15:41:49 »
Itse juuri Keniasta tulleena yllätyin maan hintatasosta. Tietysti paljon johtuu itsestään, mutta maan tavoille oppiminen vei ainakin minulta jonkin aikaa.

Keniassa pyytäminen tai huijaaminen ei ole mitenkään moraalitonta, joten oppirahat tuli kyllä maksettua useamman kerran. Lisäksi on mahdotonta sulattautua minnekkään, vaan aina olet turisti, varsinkin jos et osaa swahilia. Paikalliset pukka aina päälle kun näkevät turistit ja myyvät mitä milloinkin (in Kenya everybody is a tour operator...), joten välillä täytyy maksaa enemmän jotta pääsee "rauhaan".

Näin siis minun tapauksessa. Suosittelisin ainakin varaamaan vähän ylimääräistä jos budjetti sattuisi ylittymään.
Safarit (2x) sun muut liikkumiset paikasta toiseen (lento m/p mombasaan) mukaanlaskettuna minulta meni rahaa noin 100 usd/päivä. Suosittelisin varautumaan vähintään 50 euro/päivä ellet ole tottunut budjettimatkaaja "hankalissa maissa".

Keniassa muuten Visa kortti toimii huomattavast yleisemmin kuin mastercard, joten jos voit valita niin ota visa. Helpottaa huomattavasti jos ainakin yhdellä seurueesta on visakortti.

Vaikka ylläoleva kirjoitukseni onkin ehkä hiukan negatiivispainotteinen niin reissu Keniaan oli kyllä ehdottomasti myönteinen kokemus. Siellä vaan kaikki on hiukan erillaista...

shujaa

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #7 : 17.12.2005, 00:25:58 »
keniassa asuneena ja matkustaneena en mitenkään saisi kulutettua sataa dollaria päivässä... Esim Mombasasta voi ainakin off-seasonin aikana saada alle 20$ hintaan saada vuoteen neljän tähden Hotellista. Junamatka Nairobista Mombasaan maksanee saman verran (ja on ihan eri luokan elämys lentämiseen verrattuna). Bussilla pääsisi vielä paljon halvemmalla...

Tansaniasta on kokemusta vain yhden lyhyen reissun verran, mutta ilman muuta sekin on kiinnostava matkakohde. Olen ajatellut tutustua siihen maahan paremmin seuraavalla itä-afrikan reissullani (keväällä 2007, ehkä).

spedu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - spedu_lee@hotmail.com
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #8 : 18.12.2005, 15:33:15 »
Tansanian mantereella pärjää suunnilleen $20 päiväbudjetilla, ainakin linjalla Dar-es-Salaam ja siitä länteen. Asumisesta maksoin $7 - Darin $17. Toki Daristakin olisi löytynyt halvempaa majoitusta, mutta saavuin sinne pimeän aikaan, enkä jaksanut enään kierrellä paikkoja.

Ruokailu on todella halpaa, jos syö paikallisilla toreilla.  Alle dollarilla saa mahansa täyteen. Ruoka mitä yleisimmin oli tarjolla, oli lihaa, papuja ja riisiä tai ugalia. Rannikolla oli todella paljon kalaa tarjolla.

Matkustaminen busseilla oli suhteellisen halpaa. Päivän mittainen bussimatka luxus bussilla Darista Mbeyaan maksoi muistaakseni n.$20. Eikä minibussit/taksitkaan kauhean kalliita olleet.

Jos Safarille haluaa niin sitten joutuukin käyttämään reilummin rahaa. Itse en käynyt pohjoisen isoissa puistoissa, mutta jo päivän kiertelyyn Mikumi national parkissa sain meneen $100 sisäänpääsyineen ja jeepin vuokrauksineen.

Zanzibarilla ei enää $20 päivässä ainakaan itselläni riittänyt. Zanzibar townissa maksoin yöpymisestä n.$15 ja yökalamarkkinoilla sain ruokaankin meneen reilut $5. Rantakohteissa maksoin bungalowista $20/yö ja söin normaali ravintoloissa, joissa ruoka juomineen oli n.$10.

kikkakeppi

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.dinosaurusklubi.com
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #9 : 20.12.2005, 12:46:53 »
oon matkalla keniaan helmikuun lopussa ja onneksi tuli katsastettua nämäkin keskustelut ennen matkaa. arvokasta tietoa  8)
öydä riemu toffifeen

mr.sixty

• Aloittelija
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #10 : 21.12.2005, 19:34:09 »
tansania suosittelisin eläinsuojelun kannalta. kenianpuolella(masaimarassa) saa metsästää jos on tarpeeksi rikas kun taas tansanian puolella ei saa metsästää ollenkaan(luettua hs joskus vuosi sitten)

Itte oon ollut keniassa ja siellä on kyllä paljon nähtävää niinkuin tansaniassakin varmasti

viktoria järvessä ei saa uida
nairobi on mielenkiintoinen suurkaupunki. hienot talot ja seassa kuolleita lehmiä&hiekkaa(oli kuivakausi) paimentolaisia viemässä lehmiään tienviertä pitkin ja hirveenpaljon köyhiä ihmisiä pyytämässä rahaa :cry:

mombasa on suuri pettymys. se on arabikaupunki kaikilla tavoilla ja kaukana mielenkiintoisesta mustasta kenian sisämaasta(arabikulttuuri ja arkkitehtuuri on mielenkiintoista mutta jos sitä menee kattomaan haluaa varmaan mieluummin mennä bagdadiin tai vastaavaan mestaan)

Eloiz

• Aloittelija
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #11 : 23.01.2006, 21:59:11 »
Pohdinnan alla reissu myös meillä Afrikkaan ja Keniasta, Tansaniasta ja Sambiasta pitäisi jollain keinoin valita yksi...tai kaksi  :lol: ! Nairobia jotenkin vieroksun turvallisuuden takia, mutta onko kenelläkään suosituksia ja mielipiteitä Sambiasta? Sambia yksin vai kenties Keniasta pirullista kyytiä Tansaniaan ja pyörimistä siellä?

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #12 : 24.01.2006, 10:56:43 »
Tiedättekö milloin olisi paras aika matkustaa Keniaan/Tanzaniaan?
Ilmeisesti sadekausi on touko-kesäkuussa ja sen jälkeen hyttysiä sitten kiusaksi asti  :(  Eli malarian kannalta kannattaako matkustaa talvella/keväällä?

Tunkki

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #13 : 24.01.2006, 20:42:57 »
Lainaus käyttäjältä: "enkuli"
Tiedättekö milloin olisi paras aika matkustaa Keniaan/Tanzaniaan?
Ilmeisesti sadekausi on touko-kesäkuussa ja sen jälkeen hyttysiä sitten kiusaksi asti  :(  Eli malarian kannalta kannattaako matkustaa talvella/keväällä?

Joo. Lapissa näin. Tropiikissa just päinvastoin. Jos malariaa haluat, se voi iskeä milloin vaan.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tansania vai Kenia?
« Vastaus #14 : 25.01.2006, 11:47:57 »
Aivan!

Ite oon ollut Kenias elo- ja joulu+tammikuussa ja ei satanut. Zanzilla taas joulukuussa, eikä satanut. Mutta Ugandassa ollessani taas oli sadekausi. Ei se loppupeleis reissua haittaa, antaa vaan jännän kokemuksen - kun vettä tulee, sitä tulee niiiiiiiiiin paljon ettei voi käsittää! Mut kestää vaan hetken ja sit odotellaan taas seuraavaan päivään, ennen ku sataa taas. Eli ei perisuomalainen sataa kokoajan ja kokopäivän.

Lariamit kuntoon sitten malarian varalta! Ei oo kiva sairaus, mutta kylläpä tuostakin selvisi! Joten ÄLÄ vain jätä menemättä sen takia, jookos!!  :D
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

page

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Tansania vai Kenia?
« Vastaus #15 : 06.04.2008, 00:09:00 »
Minkä minä teen sitten joskus, kun seuraavan kerran menen Itä-Afrikkaan, niin matkustan Mombasasta junalla ajaen legendaarista ja historiarikasta rautatietä Nairobiin.  Vaan milloinkahan sinne kerkeäisin....
Täytyy kyllä sanoa, että aika legendaarinen reissu on toi junamatka Mombasasta Nairobiin! Juna mateli koko matkan tosi hitaasta ja oli aikataulusta rutkasti myöhässä. En nyt tarkkaan muista miten kauan matkan olisi pitänyt kestää, mutta jokatapauksessa oli lähtö n. klo 19 illalla ja perillä oltiin seuraavna päivänä klo 13.
Matkustettiin näin rikkaina länsimaalaisina sitten ihan ykkösluokassa, taisi maksaa 35€ (eli aika paljon). Hintaan sisältyi päivällinen ja aamiainen. Päivällisellä istuttiin ravintolavaunussa ja pöydissä oli valkoiset liinat ja mustat tarjoilijat valkoisissa puvuissaan tarjoili ruuan. Ihan kuin ois ajassa mennyt sata vuotta taaksepäin. Ja kun vielä kaikki muutkin vaunussa syöjät oli valkoisia turisteja. Aterian kruunasi mun kaverin paahtoleivällä kävelevä torakka:)
Makuuhytti sinänsä oli melko samanlainen kuin suomalaiset serkkunsa eikä siitä ole mitään pahaa sanottavaa.
Jännitystä matkaan toi junan öinen lehmään (tai johonkin muuhun otukseen) törmääminen, mikä nyt ei kuitenkaan matkaa ainakaan kovasti hidaastanut.

Olen nyt ajatellut, että matka suuntautuisi molempiin maihin. Mikä on ko. maissa sopiva päiväbudjetin suuruus?
Minä olin Keniassa viime huhti-toukokuussa kuukauden päivät ja koko lysti maksoi alle 2000€. Suurimman osan budjetista söi tietysti lennot - Ethiopian airlinesilla n.600€ ja safari, minkä hintaa en kuollaksenikaan muista. Satoja euroja kuitenkin. Perillä Keniassa majoituttiin Malindilaisessa pikkuhotellissa missä yö kahden hengen huoneessa maksoi n.3€/hlö. Ruokaa syötiin paikallisissa ravintoloissa, n.80senttiä/ateria. Veteen meni ehkä euro päivässä. Matatuilla paljon matkustettiin, ne tais maksaa 15senttiä/matka, tuktukit 50senttiä. Tosta voi päiväbudjettia koittaa laskeskella. Aika paljon on omista valinnoista kiinni. Kaverit toisessa kaupungissa asui turistihotellissa ja söi turistiravintoloissa ja käytti huomattavasti enemmän rahaa.

Ite oon ollut Kenias elo- ja joulu+tammikuussa ja ei satanut. Zanzilla taas joulukuussa, eikä satanut. Mutta Ugandassa ollessani taas oli sadekausi. Ei se loppupeleis reissua haittaa, antaa vaan jännän kokemuksen - kun vettä tulee, sitä tulee niiiiiiiiiin paljon ettei voi käsittää! Mut kestää vaan hetken ja sit odotellaan taas seuraavaan päivään, ennen ku sataa taas. Eli ei perisuomalainen sataa kokoajan ja kokopäivän.
Mun Kenianmatkani ajoittui oikeastaan kokonaan sadekauteen. Meillä vaan sattui hyvä tuuri ja ensimmäiset kaksi viikkoa oli tosi hieno ilma eikä kertaakaan satanut. Mutta koska kuitenkin periaatteessa oli sadekausi, oli myös kaikki muut turistit poissa jaloista! Sen jälkeen alkoi sateet, eikä ne ollut yhtään tollasia nopeita kuuroja ainakaan rannikolla. Siellä saattoi sataa koko päivän sellasta pientä tihkua mihin täällä Suomessakin on tottunut. Poikkeaa varmaan rannikon ja sisämaan välillä.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2008, 00:11:09 kirjoittanut page »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 18.04.2009, 00:33:18 »
Ohittamaton ja ihan must on Masai Mara, joka on Tansanian puolella sijaitsevan Serangetin Kenian puoleinen koko Afrikan eläinrikkain osa. Jos siis haluat nähdä paljon määrältä ja eri lajeja eläimiä, niin niitä siellä on.

Riippuu vuodenajasta.

Helmikuussa Masai Mara oli tyhja. Jaljella oli vain joitain kotielain-leijonia, jotka eivat hatkahtaneet kymmenen metrin paahan parkkeeraavia autoja. Todella elaintarhamainen tunnelma. Puiston ulkopuolella nain enemman kirahveja kuin itse puistossa.

Masai Mara on parhaimmillaan syksysta, jolloin elainten imigraatio on Kenian puolella. Silloin siella on muitakin kuin (ruokittuja?) leijonia ja cheetoja.

Lainaus
Kaupunit Mombasa, Nairobi ja Dar es Salaam ovat kaikki näkemisen arvoisia, joskin kaksi jälkimmäistä ovat inhokkipaikkojani maailmassa.

Ihanko totta? Dar es Salaamia ja Nairobia eivat oppaat eivatka monet turistitkaan arvosta, mutta minusta kumpikin kaupunki oli lahinna miellyttava. Paljon riippuu tietenkin siita, milla alueella majoittuu. Nairobissa kannattaa valtella River ja Accra Streetin aluetta ja Dar es Salaamissa YMCA:n aluetta. Meluisia joukkoliikenteen keskuksia kummatkin.

Mutta naiden alueiden ulkopuolella kumpikin kaupunki on hyvin viihtyisa. Ei ehka ikimuistoinen tai superpersoonallinen, mutta miellyttava. Nairobin keskusta on arkkitehtoninen helmi. Jonkun vuosikymmenen paasta se tullaan mainitsemaan neoklassismin helmena, nyt sen arvoa ei viela ymmarreta. Hienostunut, 50-lukulainen business-ilme.

Dar es Salaamissa puolestaan voi ihailla intialaista arkkitehtuuria. Jannaa, etta itse Intiasta en muista tata suuntausta , ehka se on siella kadoksissa hallitsemattoman rakentamisen jaloissa.

Mombasaa sen sijaan voi kertoa vihaavani. Ruma ja ennen kaikkea meluisa kaupunki, jossa kerjalaiset ovat kaikkialla. Epamiellyttavan kuuma, trooppinen betonihelvetti.

Niin... Tansania vai Kenia?

Minulle kysymys on lahinna: Zanzibar vai Lamu? Mieluummin kummatkin!

MatkaanHaluan

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.04.2010, 15:02:20 »
Itselläni on kokemuksia Afrikan maista vain Keniasta, jossa olen oleillut yhteensä 8kk.

Kun menin Keniaan ensikertaa olin suhteellisen kokematon matkailusta yleisesti ja pian sai kyllä huomata että tällaisissa maissa oleilu vaatii omanlaisen asenteensa. Tavallaan pitää osata ottaa rennosti ja olla huolehtimatta liikaa, mutta silti on hyvä pysyä tarkkana.

Hintataso voi yllättää jos maahan ei ole tottunut... Pitää osata etsiä ne halvemmat hostellit ja ruokapaikat sillä aika kalliitakin löytyy, länsimaisille turisteille tarkoitettuja. Joukkoliikennematkustus on holtotonta ja ehkä epäturvallista, mutta todella halpaa (esim nairobin sisäisten matatumatkojen hinta on yleensä 20-80sntiä). Matatulla pääsee myös pikkupaikkakunnille Nairobin ympärillä edulliseen hintaan. Mombasaan kannattaa mennä junassa vaikka se hidas onkin, kakkosluokka on hyvä ja halvempi kuin ensimmäinen, mutta lie ihan yhtä pramea (en oo koskaan menny ykkösessä). Paikalliset menee kolmosluokassa kanojen ja vuohien kanssa.

Mombasasta on melko tylsä, huono ja likainen mielikuva. Tosin siitä pääsee helpolla lautan avulla alas diani beachille, joka on kaunis hiekkaranta. Oikeasti kannattanee suunnistaa ylöspäin Malindille tai Lamulle saakka, jotka ovat vähemmän turistirysiä ja kauniimmat rannat. Esim sukeltaminen ja snorklaus voi olla hauska harrastus. Mombasasta alaspäin on pieni Wasini-saari, jossa kerran kävimme. Todella vähän turisteja ja näimme defiinejä matkalla saareen, sukeltelemalla näki ainakin jättikokoisia kilpikonnia.

Nairobista pääsee junalla myös toiseen suuntaan, Kisumuun, Kenian länsiosiin lake viktorian lähelle. Siellä ei ilmeisesti olisi saanut uida, terveisin on tässä tullut rampattua noin sadassa loismato-testissä viimeaikoina. Minusta länsikenia on melko miellyttävää aluetta, mutta ehkä Obama-innostuksen(Obaman isä tulee tältä suunnalta) takia Kenian tällälaitaa voi nähdä jonkin verran länsimaalaisia...

Nairobista jos lähtee ylöspäin niin tulee Nyeriin joka on hieman tylsä afrikkalainen pikkukaupunki, mutta sinne pääsee Nairobista jollain 3e:lla, ajomatka muutama tuntia. En tiedä miksi sinne pitäisi mennä, mutta jos menee, niin voi vierailla esimerkiksi thungumassa katulapsi-keskuksella, jossa itse olen ollut työharjoittelussa...

Nairobista vielä se, että minulla on ko. kaupungista hyvä mielikuva. Voi sitä hurjastelua Nairobin yössä sairaan lujaa boomaavissa matatuissa... Ja ihmispaljoutta ja elämää. Itse olen aina ollut Nairobissa seurueessa jossa on ollut myös paikallisia nuoria, joten ollaan vierailtu myös slummialueilla. Minulta ei ole ikinä lukuisien Nairobi-vierailujen aikana varastettu mitään, mutta olen kyllä toisaalta ollut varovainen...

Eli joo Keniaan kannattaa mennä jos pystyy olemaan tietynlaisella asenteella :). Hintojen kanssa kannattaa olla tarkkana, jos joku kuulostaa poskettoman kalliilta, niin älä osta, jostain löytyy kyllä oikeaan hintaankin kyseinen tuote/palvelu. Kaupungilla tai erityisesti masai marketilla (tori jossa myydään turistisälää) kannattaa jättää myyntimiehet omaan arvoonsa ja kävellä ohi kuin ei huomaisikaan tai korkeintaan nauraa aggressiivisille kauppausyrityksille... Ei tarvitse ahdistua ja kauppaaminen ei tarkoita että pitäisi ostaa. Hätätapauksessa voi sanoa ettei ole rahaa enää jäljellä - hakuna pesa!