Hostellin kitchen laundry

(Luettu 3462 kertaa)

eeeerja

• Reissaaja
    • Profiili
« : 17.10.2005, 03:18:23 »
Moikka,

Olen jonkun verran ite kierrellyt hostelleita, mutta koskaan en ole käyttänyt keittiötä tai laundrya.
Nyt te kokeneemmat kertokaahan mulle, millaisia ne on. Onko keittiössä kattiloita yms? voiko sinne mennä ajasta riippumatta kokkaamaan? Ruokavinkkejä: mitä siellä kannattaa alkaa väsäämään (pussipastat, nuudelit yms?).
Onko laundry käsinpesulaundry vai onko pesukone tms?
Maksaako näiden käyttö erikseen jotain vai voiko ihan vaan mennä ja käyttää?

Vastauksia ja kokemuksia odotellen, Erja
ortaita on kivempi kulkea ylös kuin alas. ... niin sit voi jännittää, että mitä siellä ylhäällä on!

Jossu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 17.10.2005, 10:25:24 »
Itävallan hostellissa oli hella, kattilat ja astiat mutta ei uunia...riippuu varmaan vähän hostellista, Tukholman hostellissa oli myös pesukone, uuni ja teetä, kahvia ym.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.10.2005, 11:16:06 »
Se vaihtelee niin hostellin mukaan. Yleensä hostelleissa on ollut kattilat ym. Tosin joskus vain yksi kattila ja paistinpannu, joita jonottaa kymmenen ihmistä. Ja nekin saattaneet olla kurjassa kunnossa ja esim. hellasta toimii vain yksi levy. Silloin tuollainen tilanne ei ole kiva, jos on nälkäinen ja monta ihmistä samaan aikaan kokkaamassa. Useimmiten kuitenkin varustelutaso on ihan OK. Uunia ei ole ollut joka paikassa. Mikro näyttäisi yleisemmältä kuin tavallinen uuni. Myös vedenkeitin on ollut kokemukseni mukaan vakiovaruste. Joissain paikoissa on tosiaan ollut ilmaiset, teet, kahvit, kaakaot yms.

Se aika milloin voit kokata, riippuu hostellista. Joissain paikoissa keittiö suljetaan yöksi ja siivouksen ajaksi.

Laundry sisältää pesukoneen tai useampia ja yleensä altaan käsinpesua varten. Koneet ovat maksullisia, mutta käsin pyykkejäsi saat hingata ihan ilmaiseksi.  :) Näin ainakin oman kokemukseni mukaan.

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 18.10.2005, 14:44:00 »
Laundrya en oo käyttäny, mutta joissain hostelleissa (esim. Krakovassa) näin ilmotuksen sellaisen olemassaolosta, tosin se makso jotain. Keittiöita oli n. 95% hostelleista, joissain oli yks kattila ja paistinpannu, joissain ei mitään. Meillä oli retkikeittimen pari kattilaa mukana millä pysty hyvin keittää nuudelit jne. Uuneja ei joka paikassa ollu, ja kaasuliedet oli hyvinkin yleisiä. Kokemattomalle se oli hauska koittaa ekaa kertaa sytyttää sellasta Budapestissa, ja hostellin pitäjä tulikin neuvomaan siinä. Hän myös vähän ihmetteli että eikö teillä Suomessa tosiaan ole kaasuliesiä?  :D
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

Pahin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.10.2005, 16:24:31 »
Kuten edellisten kommenteista onkin jo tullut ilmi, niin keittiöiden taso ja olemassaolo ylipäätään vaihtelee hostelleittain.  Joskus on keittiö, muttei kattiloita, joskus taas kattiloita, muttei keittiötä :P jne. Pyykkäyspalvelu saattaa sisältyä hintaan, ja sitten se saattaa olla sellainen, että pitää itse pyykätä tai sitten hostelli pyykkää sun puolesta (kandee vähän kattoo, ettei oo pöllimismeininkiä tms.)
Tähän taas mainostusta  8) Nathan's Villa- hostelli Varsovassa oli sekä keittiöineen että pyykkipalveluineen jotain NIIN taivaallista tänä kesänä kun sinne löysimme. Kyllä oli mahtava ilta, kun ei ollut huolta huomisesta jne. Sinne.

Mitäs muuta...joo niin, käyttöajankohta varmaan lukee jossain ovessa/seinällä ja jos ei, niin maalaisjärki käyttöön, eli jos überliesituulettimen ja kilinkolin-kattiloiden kanssa alkaa hääräillä nukkuvien ihmisten seinän takana, niin voi tulla vähän noottia.

Ruoasta... Nuudelitsydeemit toimii, helppoja...

Unelmateatteri

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - nituital@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.10.2005, 13:52:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Pahin"

Tähän taas mainostusta  8) Nathan's Villa- hostelli Varsovassa oli sekä keittiöineen että pyykkipalveluineen jotain NIIN taivaallista tänä kesänä kun sinne löysimme. Kyllä oli mahtava ilta, kun ei ollut huolta huomisesta jne. Sinne.

Jep, samaa mielta. Samoin samainen hostelli Krakovassa.

Kannattaa tosiaan kattoa mita vaatteita pesuun laittaa, jos hostelli ne pesee.  Jos tavaraa on paljon, saattaa siita jotain hukkua,  mulla kavi niin shortsien kohdalla..
Every breath leaves me one less to my last"

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : 19.10.2005, 14:55:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Unelmateatteri"
Kannattaa tosiaan kattoa mita vaatteita pesuun laittaa, jos hostelli ne pesee.  Jos tavaraa on paljon, saattaa siita jotain hukkua,  mulla kavi niin shortsien kohdalla..

Minä taas tienasin parin sukkia, joskus voittaa joskus häviää.
ämä on minun totuuteni.

Juho

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 19.10.2005, 16:01:54 »
Norjassa oli hyvät keittiöt hostelleissa/majataloissa. Ainakin omal kohdalle sattuneissa.
Yhessäkin (Bergenissä) oli laitettu kaksi hellaa vierekkäin+kaapit täynnä kattiloita, paistinpannuja ja astioita. Ja oli vaan jotain 8 huonetta koko paikassa. Että ei ruuhkaa pahemmin ollut.

Kannattaa väsätä sellast ruokaa mist tykkää.
Ite laittaisin kunnon pihvin + pippurikastikkeen.
Uuniperunoilla tietty.

Pahin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 19.10.2005, 17:18:17 »
Lainaus
Uuniperunoilla tietty.

Johh... iisiä reissuruokaa?  :roll:

Swingbream

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.10.2005, 18:18:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Pahin"
Lainaus
Uuniperunoilla tietty.

Johh... iisiä reissuruokaa?  :roll:

Eihän tohon kyllä montaa minuuttia aktiivista valmistusaikaa mene, ja hintakaan ei ole kova, ainakaan jos vaikkapa pikaruokaan vertaa, mutta joutuu tietysti roikkumaan lähistöllä sen aikaa kun uuniperuna valmistuu. Itse ottaisin uuniperunan sijaan kaupasta valmiita valkosipuliperunoita, ainakin Suomessa saa eineshyllystä, muualla en ole tutkinut. Sitten vielä pippurikastike pussitavarasta (niistä ne ravintolassakin usein tehdään).  Valmistusaika n. 10min, yhden annoksen hinta 3-10€ riippuen lihan laadusta ja pihvin koosta. Myös tuore paistijauheliha käy silloin tällöin erinomaisesti, kunhan ei ihan kypsäksi paista. Gourmet-evästä pitää välillä olla, vaikka muuten köyhäilisikin!

Pahin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.10.2005, 10:24:13 »
Lainaus
Gourmet-evästä pitää välillä olla, vaikka muuten köyhäilisikin!

Me pihistetään Swingbreamin kanssa selvästi eri asioista  :wink:

Juho

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 20.10.2005, 10:39:06 »
Maha pitää saada täyteen oli missä maassa tahansa.
Nuudeleista ei tuu ku vihaseksi  :x

Esim. mäkkiaterian hinnalla väsää jo aika hyvän aterian
jos on edes joku pieni keittotila käytössä. Tietenki jos
ei pidä ruuanlaitosta/ostoksilla olosta niin sitte ei voi mitään.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 20.10.2005, 11:12:26 »
Itse kehittelin viime reissun aikana nuudeleista kaikenlaisia sekoituksia. Jotain paprikaa, sipulia ja parsakaalia sekaan niin maistuu paremmalta kuin pelkät nuudelit. Piti sitä kyllä välillä muutakin kokata, kun nuudelit alkoivat tulla jo korvista ulos.

Korealaiset ja japanilaiset backpackerit muuten kokkailee hostelleissakin monen ruokalajin aterioita. Ei se kyllä tule halvaksi, mutta hyvältä kyllä näyttää.

Pahin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 20.10.2005, 17:22:39 »
No mä nyt vaan satun  tyksimään nuudeleita. Tosin Suomessa yritän välttää valkoisia jauhoja.

Enkä syö Mäkissä. Tykkään käydä ulkomaillakin silloin tällöin kunnolla jossain ravintelissa syömässä, joten ensin "kituutan" niillä nuudeleilla yms yms. iisillä safkalla, ja sitten herkuttelen niin kovin tunnelmallisesti  8)

Olen reissannut enimmäkseen Itä-Eurooppaa, joten ulkona syöminenkään ei niin kallista ole ollut.

caitrin

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - caitrin@jippii.fi
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.11.2005, 17:17:46 »
Nuudelien lisäksi toinen hyvä ja nopea reissusafka on esim. pasta. Spaghettia ja makaroneja raahaan mukaani jo kotoa, koska enpä jaksa siellä ulkomailla alkaa ensimmäisenä etsiä kaupasta gluteenitonta pastaa (mulla on tämmöinen ihana ruokavalio). Pastan sekaan sitten Barillan tms. valmista kastiketta tai jotain tonnikalasössöä. Yksi kastikepurkki riittää mainiosti pariin-kolmeen annokseen. Kai se ainakin halvemmaksi tulee kuin ravintolareissu.

Toinen nopea ja helppo safka on Uncle Ben'sin valmiit kastikkeet, kera paistetun broilerin ja keitetyn riisin. Sillä edellytyksellä tietenkin, että hostellin köökistä löytyy paistinpannu...
Not all those who wander are lost.

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 07.11.2005, 14:47:38 »
Lainaus käyttäjältä: "ellina"
Korealaiset ja japanilaiset backpackerit muuten kokkailee hostelleissakin monen ruokalajin aterioita. Ei se kyllä tule halvaksi, mutta hyvältä kyllä näyttää.

Kaikki japanilaiset reppureissaajat jotka mä näin hostelleissa vetivät aina pakastepitsaa/eineksiä. Katselivat vierestä kun minä kaverini kanssa laitoimme aina ruokaa tuoreista vihanneksista ja muista hyvistä raaka-aineista. Meillä oli jopa mukana pieni oliiviöljypullo ja valkosipulia. :)  Minkästeet kun on matkakumppanina samanlainen kokkausintoilija, joka rakastaa hyvää ruokaa ja on aina nälkäinen.  :wink: Oli hyvät sapuskat reissussa (ja halvempaa kuin einekset)!  :D  
Eli samoilla linjoilla kun Swingbream, kyllä reissussakin pitää syödä hyvin, hulluksihan sitä tulisi pelkästään nuudeleilla.
a merien yllä savuavat sydämet!