Filippiinit

(Luettu 338886 kertaa)

TN

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Filippiinit
« Vastaus #1120 : 07.01.2017, 17:24:58 »
Mitä tekemistä/näkemistä Cebu-Bohol-Oslob?

Boholilla suklaakukkulat, tarsier tarha, panglao island?

Itselleni ehdoton kohokohta Boholilla oli https://www.tripadvisor.fi/Hotel_Review-g1082590-d616778-Reviews-Nuts_Huts_Resort-Loboc_Bohol_Island_Bohol_Province_Visayas.html
Siellä sai olla joen rannalla viidakossa upeiden maisemien keskellä  oikein mukavassa bungalowissa. Tuolta sai myös lainata kajakin ja sillä oli ihan parasta omaan tahtiin meloa jokea pitkin viidakon keskellä. Samoissa maisemissa menee kyllä ne aika suositut jokiristeilyt, mutta omaan tahtiin kajakilla fiilis siellä oli ihan erilainen, kuin muita turisteja täynnä olevassa lautassa, jossa musiikki soi täysillä.
Tosi  mukava ravintola noilla myös hienoissa maisemissa korkealla rinteessä joen yllä.

Panglaolla olin pari päivää Alona beachillä. Oli mielestäni samanlainen kuin muutkin tuollaiset turistikeskittymät kaakkois-aasiassa. Sukeltaminen  ja snorklauskin siinä lähistöllä oli hyvää. Olisko ollut Balicasag sen pienemmän saaren nimi jolla kävin. Ihan kiva paikka muutamaksi päiväksi, kun olin tulossa Bantayanilta jossa ei ollut tuolloin juuri mitään elämää. Paikallisten rauhallisen arjen lisäksi siis.

Andassa oli hieno valkoinen hiekkaranta, mutta vähän huono uimiseen matalan ja loivan rannan takia. Anda taitaa olla muuten aika hiljainen koska ainakin tuolloin 2014 joulun ja uudenvuoden välipäivinä siellä ei juuri muita reissaajia näkynyt. Resortit joissa kävi olivat tyhjillään ja vilkkaimmalla kohdalla rannalla vain vähän paikallisia päivää viettämässä. Itse jopa vähän pitkästyin tuolla sen neljän päivän aikana mitä siellä vietin.

Suklaakukkulat on kieltämättä jännä näky. Ei kuitenkaan mitenkään mieltä räjäyttänyt. puolisen tuntia niitä ihmettelin joltain näköala paikalta ja otin vähän fotoja.

Tarsier puistossa kävin ja siellä niitä otuksia muutamia jossain puissa ja puskissa nähtiin, mutta ei mitään ihmeellistä. Jollekin toiselle vois olla kiinnostavakin paikka kai.

Ihan täys floppi oli jonkinlaisen nähtävyyden statuksesta nauttiva bambusilta tms. (Sipatan Twin Hanging Bridge). Paikka ihan tupaten täys aasialaisia turisteja, jokimaisemat nutshutsissa oli jo nähty paljon hienompina ja siltakin oli jotenkin keinotekoisen turistirysän tuntuinen.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2017, 20:48:24 kirjoittanut TN »

matkass

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1121 : 08.01.2017, 00:10:28 »
Kiitos vinkeistä! Pussiruokaa on varattu n. 3 vkolle. Neuvola oli kuitenkin sitä mieltä, että puuro riittää raudan jne lähteenä jos purkkiruokaa ei saatavilla. Sanoivat, ettei kannata ravintolasta tilata vauvalle omaa ruokaa. Tästä olen itse erimieltä ja uskon, että myös ravintolasta saa meidän vauva syödä.

Kysyttiin heti kun lento varattiin niin koppapaikkaa. Sen olisivat mulle luvanneet vauvan kanssa mutta miestä eivät luvanneet viereen istumaan. Siksi päädyttiin "normaaleille" paikoille ja vauva saa nukkua sylissä.

TatuS

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1122 : 09.01.2017, 08:03:49 »
Meillä kun mennään vielä pelkällä maidolla, niin tuo kiinteämmän ruuan saatavuus on vielä epäselvempää. Puuroja kuitenkin saa joka marketista ja itse varmaan tehdään loput blenderillä.
Maitojauheet maksaa 700-1500php/900g (riittää viikoksi hyvin). Vaippoja on tarjolla reilusti ja hinta riippuu haluaako Pampersia vai kelpaako halvempi merkki.
300-500php saa jo ihan ok vaippoja parin viikon tarpeiksi.
Viimevuonna noin 5M lasta näki päivän valon filsuilla, että kyllä noita lasten tarvikkeita löytyy ihan hyvin keskustoista ja isommista kylistäkin.

Yhtään ravintolaa en tiedä josta löytyisi vauvalle soveltuvaa ruokaa listalta, joten sen osalta voitte hyvin seurata neuvolan ohjetta. ;)
« Viimeksi muokattu: 09.01.2017, 08:13:45 kirjoittanut TatuS »

Minttu7

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1123 : 09.01.2017, 17:05:38 »
Reissua pukkaa 19.1 Manilan kautta Puerto Princesalle, ja siitä Modessaan lepäämään matkan pölyt pois  :D Modessasta reissu jatkuu El nidon kautta  Coronille. Jossa elellään seuraavat 7 päivää. Matkan tarkoitus sama, kuin aiemmissakin Aasian kohteissa. Snorklailu, chillailu, hyvää ruokaa/juomaa jne. Vaikka ollaankin pääosin rentoutumassa, niin ilman muuta vinkit äksönistä vastaanotetaan  ;) kaikenkaikkiaan reissussa ollaan 18 päivää.

Hannuk

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1124 : 09.01.2017, 23:17:59 »
Olemme suunnitelleet Filippiinien matkaa kesäkuulle. Kannattaako sinne suunnata tuohon aikaan vuodesta?

TatuS

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1125 : 10.01.2017, 02:53:19 »
Kesäkuussa on juuri kuumin kausi päättynyt ja koulut alkaneet. Mielestäni yksi parhaita ajankohtia reissata Filippiineillä.

Patong

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1126 : 10.01.2017, 22:20:00 »
Olemme suunnitelleet Filippiinien matkaa kesäkuulle. Kannattaako sinne suunnata tuohon aikaan vuodesta?
Manilan alueella sateet alkaa vähän yleistyyn kesäkuussa, mutta silloin on vielä hyvät lomailukelit. Manilan alueella sateisimmat kuukaudet on heinä-syyskuu. Lokakuu on ollu Manilassa monena vuotena jo selvästi parempi. Sitten jos mennään etelämmäs esim. Puerto Princesan tai Cebun suunnalle, niin siellä on kuivempaa samaan aikaan, kun Manilassa voi tulvia. Manilassa vastaavasti tammi-huhtikuu on erittäin kuivaa aikaa.

Hannuk

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1127 : 11.01.2017, 11:34:35 »
Ollaan suunniteltu Boracayta ja Palawania. Monelta foorumilta nyt lukenut että saattaa sataa montakin päivää putkeen? 

TatuS

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1128 : 12.01.2017, 05:10:22 »
Tuuristahan se on paljon kiinni. Laajempi matalapaineen alue jos osuu kohdalle , niin saattaa sataa useampi päivä putkeen ns. kuivalla kaudellakin.
Sadekautta kesäkuu ei vielä kuitenkaan ole ja yleensä sateet tulevat vasta illasta jos tulevat.

Viimevuoden Sinulog festivaalien aika oli jo suht kuumaa aikaa, mutta tänä vuonna Auring toi sateet. Nyt on satanut 5 päivää putkeen ja toivottavasti hiljalleen väistyy ettei menisi pääviikonloppu piloille sään takia.

koivuniemi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1129 : 14.01.2017, 12:42:04 »
Hei, kyseleekö poliisi kansainvälistäajokorttia Filippiineillä, lähinnä Palawanilla, skootterilla ajeltaessa? Härmäläinen versio löytyy, mutta kannattaako alkaa kansainvälistä tilailemaan. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1130 : 15.01.2017, 23:58:33 »
Hei, kyseleekö poliisi kansainvälistäajokorttia Filippiineillä, lähinnä Palawanilla, skootterilla ajeltaessa? Härmäläinen versio löytyy, mutta kannattaako alkaa kansainvälistä tilailemaan. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Ajeltiin pitkin ja poikin eikä poliiseja näkynyt missään. Eipä tuo iso vaiva ole se kansainvälinen hankkia...

pinipekka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1131 : 16.01.2017, 10:01:52 »
Suomalaisella ajokortilla saat ajaa 2 kuukautta filippiineillä. Jos siis meinaat pitempään reissussa olla voit hankkia kansainvälisen kortin. Palawanilla tosiaan harvoin näkyy poliiseja ja eivät ole kovin kiinnostuneita vuokramopoilla ajavista länkkäreistä. Joten aika turha tuo kansainvälinen kortti on.

TatuS

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1132 : 16.01.2017, 19:25:21 »
Suomikortilla voi ajaa 90 päivää maahan saapumisesta. Passi tai kopio passin tietosivusta ja tuloleimasta pitää olla mukana.
En tiedä kuuluko Filippiinit edes tuon kansainvälisen paperilapun sopimukseen, mutta liki samaan hintaa saa hommattua kuitenkin paikallisen ajokortin jos aikoo pidempää oleilla maassa.

S_antruska

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1133 : 18.01.2017, 14:08:42 »
Jeesatkaa!?
Suunnitellaan tässä noin kahden viikon retkeä Filipiineille.
Lennot joko Hongkongii tai Manilaan, ehkä mieluummin Hongkong ja sielä yksi yö.
Mutta minne siitä?
Pohdin että joko Cebu ja sen ympäristö tai Palawan, tuskin molempia kannattaa ahnehtia?
Kauniita rantoja, snorklausta, pientä nähtävää, aktiviteettia, mutta myös paljon rentoutumista olisi suunnitelmissa.
Onko järkevää varata majoitukset esim. Cebulta ja tehdä päiväretkiä eri saarille?
Miten pitkiä nuo välimatkat saarille on, meneekö päivä per saari?
Mitkä olisi kannattavimmat mestat Cebun lähettyvillä?

Entä jos menemmekin Palawanille, tarkoittaako se heti bussissa istumista jos haluaa nähdä eri mestoja?
Niin, ja maaliskuun puolessa välissä olisi lähtö.

AriKoponen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1134 : 18.01.2017, 22:48:10 »
Kiitos vinkeistä! Pussiruokaa on varattu n. 3 vkolle. Neuvola oli kuitenkin sitä mieltä, että puuro riittää raudan jne lähteenä jos purkkiruokaa ei saatavilla. Sanoivat, ettei kannata ravintolasta tilata vauvalle omaa ruokaa. Tästä olen itse erimieltä ja uskon, että myös ravintolasta saa meidän vauva syödä.

Kysyttiin heti kun lento varattiin niin koppapaikkaa. Sen olisivat mulle luvanneet vauvan kanssa mutta miestä eivät luvanneet viereen istumaan. Siksi päädyttiin "normaaleille" paikoille ja vauva saa nukkua sylissä.

Hyvä! Älä usko niitä neuvolan tätejä, mistä ne mitään tietää! Rohkeasti vauvalle vaan hepatiittia naamaan! Eihän tuolla mitään eksoottisia tauteja ole!

AriKoponen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1135 : 18.01.2017, 23:03:20 »
Jeesatkaa!?
Suunnitellaan tässä noin kahden viikon retkeä Filipiineille.
Lennot joko Hongkongii tai Manilaan, ehkä mieluummin Hongkong ja sielä yksi yö.
Mutta minne siitä?
Pohdin että joko Cebu ja sen ympäristö tai Palawan, tuskin molempia kannattaa ahnehtia?
Kauniita rantoja, snorklausta, pientä nähtävää, aktiviteettia, mutta myös paljon rentoutumista olisi suunnitelmissa.
Onko järkevää varata majoitukset esim. Cebulta ja tehdä päiväretkiä eri saarille?
Miten pitkiä nuo välimatkat saarille on, meneekö päivä per saari?
Mitkä olisi kannattavimmat mestat Cebun lähettyvillä?

Entä jos menemmekin Palawanille, tarkoittaako se heti bussissa istumista jos haluaa nähdä eri mestoja?
Niin, ja maaliskuun puolessa välissä olisi lähtö.

Cebu ei ole kovin hääppöinen paikka. Boholilla sen sijaan on jo nähtävää. Cebulta pääsette paatilla kätevästi Boholille. Itse ainakin pidin Panglao Islandin Anilao Beachistä. Ei iso eikä mikään mullista, mutta ihan hyvä ranta. Lähellä olevan Balicasag-saari on hieno sukellus-/snorklauspaikka. Palawanille/El Nidoon pääseminen on pienen työn takana. Itse lensimme Puerto Princesaan, josta pitkä bussi El Nidoon. Manilasta menee myös suoria lentoja, mutta ovat aika hintavia. Lensimme itse takaisin Manilaan täältä.

El Nido on kyllä kaunein rantalomakohde, jossa olen itse ikinä käynyt ja aika paljon olen ehtinyt reissaamaan - ainakin omasta mielestäni.  ;) Coronille tuolta olisi päässyt veneellä, mutta 6-10 tunnin matka heppoisella bangka boatille ei houkuttele, kun merenkäynti saattaa olla ihan mitä vaan.

Cebulta en lähtisi ehkä päiväretkiä tekemään. Eikä se paikka ole kovin viihtyisä. Manilasta menee muuten suoria lentoja Tagbilaraniin (Bohol), joten sekin on optio. Kyllä tuon kaksi viikkoa ehkä vielä voi jakaa - etenkin, jos olette valmiita ostamaan lennot Manilasta edestakaisin El Nidoon.

Ja El Nidossa paikkojen näkeminen ei tarkoita bussissa istumista. Skootterilla pääsee ja kaikki nähtävyydet ovat mielestäni veneellä katsottavia: rantoja ja "piilotettuja" laguuneja.

Meillä jäi vielä Coron näkemättä ja sinne olemme suuntaamassa jossain vaiheessa. Pitäisi vain keksiä vähän muutakin nähtävää, kun tuolla on tarkoitus n. viikko olla. Onko kukaan käynyt Donsolissa valashaita/Mount Mayon -tulivuorta katsomassa. Ne olisivat ainakin lähekkäin ja "yhdistettävissä". Siinä ei taida olla mitään rantapaikkoja lähellä? Mitä "paratiisirantoja" ylipäätään suosittelette Filippiineiltä? El Nido, Cebu, Bohol, Boracay ja Malapascua on jo käyty.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1136 : 19.01.2017, 10:45:38 »

Hyvä! Älä usko niitä neuvolan tätejä, mistä ne mitään tietää! Rohkeasti vauvalle vaan hepatiittia naamaan! Eihän tuolla mitään eksoottisia tauteja ole!
en tieda ymmarrranko mika tama viesti on, mutta vauvoilla hepatiiitti a on lieva tai oireeton.

S_antruska

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1137 : 19.01.2017, 17:00:58 »
Kiitos Ari!
Varattiin juuri lennot Cebulle joten matka etenee!
Saavumme sinne aamupäivästä, joten siitä voisi periaatteessa suoraan jatkaa vaikka Boholille.
Täytyy alkaa perehtyä paikkoihin.
El Nido kyllä kuulostaa paikalta joka pitäisi nähdä, täytyy tutkia miten sinne helpoiten pääsisi.
Mites tuo Oslobin valashaiuinti?
Kannattaako sitä käydä kannattamassa vai onko kyseenalaista toimintaa?
Mikä olisi kätevin tapa liikkua Cebun saarella, skootteri, taksi, bussi?
Millaisista ajoista puhutaan kun siirrytään Cebulta Boholille, tai Malapascuaan, Oslobiin?

Itse olisin valmis loikomaan paratiisirannalla viikonkin mutta ystävääni kiinnostaa nähdä paikkoja, joten kai se on seikkailua kehitettävä aikansa kuluksi  ;D

AriKoponen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1138 : 19.01.2017, 20:07:26 »
Kiitos Ari!
Varattiin juuri lennot Cebulle joten matka etenee!
Saavumme sinne aamupäivästä, joten siitä voisi periaatteessa suoraan jatkaa vaikka Boholille.
Täytyy alkaa perehtyä paikkoihin.
El Nido kyllä kuulostaa paikalta joka pitäisi nähdä, täytyy tutkia miten sinne helpoiten pääsisi.
Mites tuo Oslobin valashaiuinti?
Kannattaako sitä käydä kannattamassa vai onko kyseenalaista toimintaa?
Mikä olisi kätevin tapa liikkua Cebun saarella, skootteri, taksi, bussi?
Millaisista ajoista puhutaan kun siirrytään Cebulta Boholille, tai Malapascuaan, Oslobiin?

Itse olisin valmis loikomaan paratiisirannalla viikonkin mutta ystävääni kiinnostaa nähdä paikkoja, joten kai se on seikkailua kehitettävä aikansa kuluksi  ;D

Cebulla itse liikuimme taksilla. Taksi Cebu Citystä satamaan, josta Malapascualle lähdetään kesti muistaakseni joku 3-5 tuntia, paatti ehkä puoli tuntia. Oslobissa en ole käynyt, mutta googlen mukaan n. 4 tuntia. Boholille meni paatilla ehkä puoli tuntia-tunti. Tagbilaraniin (Boholin pääkaupunki) ehkä 2h. Nämäkin varmasti löytää googlettamalla.

Patong

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1139 : 20.01.2017, 00:16:46 »
Meillä jäi vielä Coron näkemättä ja sinne olemme suuntaamassa jossain vaiheessa. Pitäisi vain keksiä vähän muutakin nähtävää, kun tuolla on tarkoitus n. viikko olla. Onko kukaan käynyt Donsolissa valashaita/Mount Mayon -tulivuorta katsomassa. Ne olisivat ainakin lähekkäin ja "yhdistettävissä". Siinä ei taida olla mitään rantapaikkoja lähellä? Mitä "paratiisirantoja" ylipäätään suosittelette Filippiineiltä? El Nido, Cebu, Bohol, Boracay ja Malapascua on jo käyty.
Coron on hieno paikka ja siellä kyllä kannattaa käydä. Tässä jotain meidän reissulta:
http://hukkapiilo.blogspot.com/2013/02/snorklausta-sukellusta-ja-mopoilua.html

Donsolissa tullu käytyä myös ja samalla reissulla myös mönkkäreillä kattelemassa Mount Mayonia. Tässä lisää siitä:
http://hukkapiilo.blogspot.com/2013/02/snorklausta-sukellusta-ja-mopoilua.html