yritänpäs tässä nyt sitten suositella jotakin, mutta totuushan on että tuollapäin kannattaa mennä mihin tahansa ja jokapaikkaan
En kuitenkaan ihan kamalan montaa kohdetta yrittäisi mahduttaa pariinkaan kuukauteen. Mulla oli viime vuonna kolmessa viikossa ohjelmassa Thaimaa ja Kambotza. Kyllä siinäkin tuli melkosen kiireinen olo; koko piti olla vaihtamassa paikkaa, että ehtisi kaiken mitä on suunnitellut.
Thaimaaseen on ainakin tosi helppo ja suht halpa päästä. Voisit vaikka ottaa lennot Bangkokiin ja lähteä siitä sitten suunnistamaan. Thaimaassa on paljon kaikenlaista nähtävää, niin kaupallista kuin alkuperäistäkin. Luonnonpuistoja on maassa enemmän kuin missään muualla niillä seuduilla, ja kaikissa niissä voi käydä retkeilemässä tai majoittumassa. Buddhalaisia on vissiin about 90-prossaa populasta, joten sitä sieltä löytyy. Pohjoisessa on vuoristoa ja etelässä biitsejä, ja sillä välillä vaikka mitä fantsua. Tietty ekana Thaimaasta tulee mieleen Pattaya ja Phuket, jossa sitä pinnallisuutta on läjäpäin, mutta pienellä vaivalla löytyy idyllisiä ja omaleimaisia paikkoja: koskematonta biitsiä, mielenkiintoisia kulttuurikohteita, temppeleitä yms. Mm. perinteinen thaimaalainen nukke- ja varjoteatteri on aivan ällistyttävännäköistä touhua, kannattaa tsekata.
Maan sisällä matkustaminen on tosi halpaa, meno express-junassa esim Bkk-Phuket (loppupätkä bussilla) maksaa suurin piirtein 20 euroa. Samalla hinnalla pääsee junalla myös pohjoiseen, josta voi lähteä Laosin puolelle jne. Busseilla pääsee vielä halvemmalla.
Thaimaasta sitten puolestaan kanssa pääsee helposti naapurivaltioihin, Bangkokista päivittäin mini-busseja Siem Reapiin Kambotzaan, jossa kannattaa ehdottomasti käydä. Tollaselle tulee hintaa niin ikään 20 euroo suuntaansa. Jos haluat lentää, hinta pompsahtaa satasen paikkeille. Thaimaan sisäiset lennot esim Air Asialla 20-50 € /kerta. Sit myös Kuola Lumpuriin ja Singaporeen on tosi usein 1000 thb-tarjouksia (se maaginen pari kybää), mutta siellä taitaa sulle olla liian kaupallista.
Vietnamia on kehuttu kanssa älyttömän kauniiksi ja mielenkiintoiseksi paikaksi. Ite en ole käynyt, mutta muutama tuttuni oli ihan haltioissaan. Kiinaan näkyy ainakin Shanghaihin ja Pekingiin pääsevän melkosen halvalla myös. Runsaudenpula on siis todellinen.
Mun ehdotus olis ehkä kuiteskin jotakin tämänsuuntaista: Lennätte sinne Bangkokiin ja ällistelette niitä seutuja hetken. Seuraavaksi suuntaattee junalla esim Chiang Maihin pohjoisessa ja sieltä kultaisen kolmion kautta Laosin puolelle. Pohjois-Thaimaassa on paljon kaikenlaista vaellus-systeemiä jos sellanen kiinnostaa. Laos ei liene niin kaupallisuuden ja turismin hapattama kuin Thaimaa. Siinä sitten lepposasti livutte Mekongia alaspäin vaikka Vientianeen. Sieltä voipi sitten kurvata takaisin Thaimaan puolelle tai jatkaa alavirtaan.
Toinen trippi mikä Bangkokista käsin on helppo tehdä on toi aiemmin mainitsemani Kambotza. Siem Reapissa on aivan uskomatonta settiä: muinaiset Angkor Watin temppelit ja Tonle Sapin järven kelluvat kylät yms. On sielläkin läjäpäin jenkkituristeja, mutta niitä pystyy vielä melkosen helposti välttelemään ja kulttuurihistoria ja viidakon mahtavuus on aivan henkeäsalpaavaa. Siem Reapista voi sit jatkaa Vaikka Phnom Penhiin tai Sihanoukvilleen, josta pääsee takasin Thaimaan puolelle. Ja loppulomaksi sitten jostain etelästä idyllinen pätkä biitsiä, viileitä drinksuja, aktiviteetiksi vaikka melontaa ja kalliokiipeilyä.
Mulla upposi viimeksi kolmeen viikkoon sukelluskursseineen suurin piirtein 600€ +lennot 800€. Päiväkustannukseksi voi majotuksineen, matkoineen ja safkoineen laskeskella +-20 euroa. Nyt oon lähdössä uudemman kerran neljäksi kuukaudeksi ja oon kaavaillut 4500 euron budjettia sisältäen kaiken, elikkäs rapia 1000 euroa kuussa, niin pitäisi riittää ellei ökystele ihan tolkuttomasti.
Tossa olis semmonen suurpiirteinen heitto, muiden mielipiteet saattaa olla ihan muuta, mut toi setti vois toimia mulle. toivottavasti saat sepustuksesta jotakin irti.
miu