Jouluna Lontoossa

(Luettu 8348 kertaa)

_muusa_

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - placebobirdy@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Jouluna Lontoossa
« : 18.11.2005, 15:21:47 »
Heipähei! Tämä olisi lähdössä pyörähtään Lontoossa 21-29pv. Eli joululle sattuu ikävästi(?!?)  :lol: Mietin vain, että kuinka tämä vaikuttaa siellä kauppojen aukioloon ym muuten rajoittaa menoa? Muutenkin otetaan vinkkejä vastaan a) Missä kannattaa käydä? (Levykauppoja, vaatekauppoja ja kaikkea kivaa!) b) Mitä voi tehdä? (Muutakin kuin istua pubissa. Tai ei tuokaan kuulosta hullummalta):P Niin ja pubien/baarien ikärajat kiinnostaa. (Itse olen 20.) Jostain olen saanut käsityksen, että toimii paikkakohtaisesti kuten Suomessakin tms.
Cheers.
okRok

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #1 : 18.11.2005, 15:57:10 »
Joulupaivana julkinen liikenne ei kulje. Jos olet keskustassa niin se ei kuitenkaan haittaa, kun kavellen paasee. Siella on tosi autiota Lontooksi, eli normaali paiva Tampereen torilla.  :wink:  En muista, mutta veikkaisin etta joulupaivana myos kaupat ovat kiinni. Iso osa alennusmyynteja alkaa heti 26. ja 27. paiva.

Aivan oikein, ikarajat on paikkakohtaisia.
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

derby

• Aloittelija
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #2 : 19.11.2005, 13:47:14 »
Kannattaa tutustua itä-lontooseen; bricklanella ja lähistöllä on sunnuntaisin monia isoja markkinoita joista voi löytää vaikka mitä (spitalfield market ym), kivoja trendikkäitä putiikkeja ja levykauppoja. Hyvä shoppailukatu on neal street ja sen ympäristö. paljon loistavia pikku levykauppoja löytyy sohosta. Camden town on myös käymisen arvoinen!

Lontoo on todella aivan kuollut joulun aikaan, varautukaa siihen!

_muusa_

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - placebobirdy@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
jatkoa
« Vastaus #3 : 20.11.2005, 05:02:46 »
Uau.  :shock: No kuollutta sopii olla. Kunhan pääsee vähän shoppaileen ja katteleen. Tutkailemaan maisemia, ettäkö kannattaako ensikesänä lähteä uusiksi.  :lol: Kiitsa vinkeistä!
okRok

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #4 : 20.11.2005, 14:45:00 »
Lontoon sää ei kyllä joulun aikaan ole mikään miellyttävin... mutta ihan jouluisen näköinen toisaalta, sen verran paljon sinnekin niitä valoja ripustellaan...

Lontoo on oikeastaan aina viihtyisä paikka...
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

hansuli

• Aloittelija
    • Profiili
Lontoost
« Vastaus #5 : 20.11.2005, 23:24:24 »
Oltii pari vuotta sit jouluu ennen 6 pv Lontoos - ja sää yllätti positiivisesti. Ainoastaan yhtenä päivänä vähän tihutti. Muutoin ol sellain aurinkoin ilma, hieman luntakin maassa - tosi jees siis! No sen voin sanoa, et pyhinähän siel ei tietty oo mikää auki. Jos haluaa joulufiilistellä, nii minust ol hupaisaa mennä Harrodsille heti, ku se aukes, kattoo ku siel on heti kamalat jonot tapaamaan joulupukkia - ne jonot ol siis 2 tuntii - joo ja ite meet keskustaa kuvaa Walt Disney ikkunan joulupukkii, joka vilkutteli lapsille ja ol aivan aidon näkönen, eikä mitää jonoi.
Eli shoppaillen kaikki keskustan isot kadut kannattaa kiertää ja sit Govent Gardenis on kivoi kauppoi. Ja sit käytii junal Blue water Shopping centeris, joka on sellanen suuri ostoskeskus... No sit tietty jos haluaa jotain nähtävyyksii kattella, nii myö suunnattii suoraan Heatrow lentokentält Royal Botanic
Gardens Kew:in eli tosi iso kasvitieteellinen puutarha, ja sit kaikki Towerin linnat ym tuli kierrettyä;)
Ehkä jos oisin ollu joulun pyhiin sile, nii oisin ettiny jotain joulukonserttei tai vastaavii tapahtumii niiks päiviks.
Oikeen hyvää matkaa!

iama

• Reissaaja
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #6 : 25.11.2005, 17:01:17 »
Lontoolaiset itse viettävät jouluna paljon aikaa pubeissa, mutta silloin sinne mennään koko perheen ja suvun voimin syömään ja juomaan. Lapsetkin otetaan silloin mukaan.

Ei siellä silti kuivin suin istuta, sillä tilastojen mukaan Lontoossa jää eniten rattijuoppoja kiinni...  - jouluna!
Good evening Cleveland!

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #7 : 26.11.2005, 01:50:31 »
mä olen kanssa menossa jouluksi ja uudeksi vuodeksi lontooseen (15.12.-8.1.) ja oon ollut siellä vaan viikon aikasemmin ja sillonkin kesällä eli lisää joulu- ja uusivuosi -vinkkejä kaipailen myös minä. oon menossa tosin töihin (ma-to aamu) mutta aika paljon vapaata näyttää olevan ja tuttuja mulla ei tällä hetkellä asu lontoossa ollenkaan eli olis kiva jos olis paljon tekemistä (mieluummin liikaa kuin liian vähän) jotta ei olis yksinäistä tai tulisi vaan lööpailtua (vaikka saahan niitä kavereita yleensä nopeasti ja suunnitelmatkin aina muuttuvat... )

Mervi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #8 : 28.11.2005, 19:08:05 »
Pistämpä minäkin nyt Lontoo-kysymykseni tänne perään. Olen lähdössä ensi viikonloppuna eli 2-6.12. Päänvaivaa teettää takin ja kenkien valinta. Pärjääkö tennareilla? Lämpötilan puolesta pärjään kyllä, mutta entä kosteus? Olisiko maiharit järkevämpi valinta? Entä toppatakki? Onko se yliliioiteltua vai pärjääkö "syksytakilla"?

Osaisiko joku neuvoa askartelutarvike- ja käsityökauppoja? Olen yrittänyt googlettaa ja päätynyt vain nettikauppojen sivuille.

Meghara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #9 : 30.11.2005, 00:36:48 »
Olen tehnyt pientä listaa itselle lontoon "käymisen arvoisista" (köhöm.. En siis ole kaikkea kolunnut mutta vastaantulleista kivoista) paikoista. Ainakin noiden pikku-putiikkien sm. suhteen suosittelen greenwich villagea, avoinna päivisin to-su. (älkää kysykö aikoja.) samalla kannattaa käydä kurkkaamassa cutty sarkia (se botski), ja samasta paikasta lähtee thames-risteilyt. (näin talvella voi olla aika vilpoisa kokemus, mutta..) Muita markettipaikkoja on juuri tuo camden, joka jo mainittiinkin (muistaakseni sieltä pienellä kiertelyllä löytyi ihan mielenkiintoisia askartelupuoteja +se on goottien must-shoppausmesta.) Myös Brixtonin alue on ihan visiitin arvoinen, siellä on joka arkipäivä klo 9-16 markkinakojut vallanneet pienemmät kadut. Sohon pikkukadut voivat myös tuottaa tulosta, mutta ovat myös kalliimpia. Kivat kirppikset löysin Notting hillin alueelta Portobello roadin varrelta (ja ympäristöstä.)
   Jos käväisee Brixtonissa niin kehotan EHDOTTOMASTI käymään ritzy- elokuvateatterin kahvilassa (sijaitsee toisessa kerroksessa, löytää helposti) ja ostaa tuoppi kirin-merkkistä lageria. (japsiolut, parasta ikinä maistamaani ohrajuomaa!)
   Leicester squaren läheisyydessä sijaitsee myös easy diner (ED's) jossa tehdään maailman parhaat pirtelöt. Tyyristä myös, mutta jos on varaa pieneen törsäilyyn niin kannattaa. Muista kahviloista tulee mieleen enää vain rainforest cafe, jonka hintalistaa en edes uskaltanut kurkistaa mutta on sisustukseltaan tyny.
    Paikkoja johon ei välttämättä kannata törsätä on madame tussaud ja london dungeon.(dungeon on ihan jees, mutta hieman nuoremmalle sukupolvelle eikä välttämättä tuon 15 £ per perse arvoinen..)
   Muuten vaan häsättävää: thames path ja battersea park (ainakin kesällä tosi siisti), Hyde Parkissa olen kuullut että pitävät luistinrataa, joka voi olla ihan näkemisen arvoinen. Pieni termari täyteen kaakaota, maanmainioita muffinsseja ja lämpimästi päälle piknikille!
   (en maininnut itsestään selvyyksiä. kuten isoa penaa tai toweria.)

Säästä sanoisin sen verran että varaudu loskaan. Lisäksi, vaikka lontoo ei olekaan niin kylmällä alalla kuin me niin kaupungin kylmyys on kosteanpuoleista, joka kyllä tunkeutuu luihin ja ytimiin. Ainakin se itsellä (heikko ääreisverenkierto) tuntuu ja paljon. Vettä pitävät vaatteet ja villasukat! :wink: [/list]
Meidän tulee elää, ei pelkästään olla olemassa-
~Plutarkhos (46-120) Moralia: the education of children n.95 jKr~

Fawlia

• Himoreissaaja
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #10 : 30.11.2005, 14:42:15 »
En tiedä onko joulukuu Lontoossa sitten jotenkin kylmempi kuin helmikuu, mutta helmikuussa ainakin pärjättiin ihan "syksytakeilla" ja "syksy/kevät/kesäkengillä". Polvipituisessa hameessa ja sukkahousuissakin uskaltautui ulos ja niin edespäin. Suomessa sitten odotti takaisintullessa 15 asteen pakkanen ja oli se outoa, kun Lontoossa jo kukkasipulit työntyivät esiin mullasta.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #11 : 30.11.2005, 15:23:07 »
Pari omaa kommenttiani tuohon Megharan varsin mainioon listaan:

Lainaus käyttäjältä: "Meghara"
greenwich villagea,  ja samasta paikasta lähtee thames-risteilyt.

Greenwich Village on New Yorkissa, Lontoossa se paikka on pelkka Greenwich.  :wink:  Jokilaivan voi ottaa jo keskustasta Greenwichiin, lahtevat ainakin Embankmentilta ja muistaakseni myos London Eyen vieresta.

Jos käväisee Brixtonissa niin kehotan EHDOTTOMASTI käymään ritzy- elokuvateatterin kahvilassa (sijaitsee toisessa kerroksessa, löytää helposti) ja ostaa tuoppi kirin-merkkistä lageria. (japsiolut, parasta ikinä maistamaani ohrajuomaa!)

Pelkastaan Kirinin takia ei kannata Brixtoniin asti lahtea, sita saa monista eri paikoista pitkin poikin kaupunkia. Muutenkin lahes kaikissa pubeissa on yllattavan hyva olutvalikoima, kannattaa kurkistaa tiskin yli kylmakaappiin jotka yleensa ovat lattialla baarimikkojen selan takana. Niin ja tassa maassa sitten lager ei ole olut.

Paikkoja johon ei välttämättä kannata törsätä on madame tussaud ja london dungeon.(dungeon on ihan jees, mutta hieman nuoremmalle sukupolvelle eikä välttämättä tuon 15 £ per perse arvoinen..)

Minun mielipiteeni naista paikoista taas on, etta kannattaa kayda. Madam Tussaudsille paasee halvemmalla, jos ei mene heti aamusta, halvimmillaan lippu on muistaakseni klo 2 jalkeen iltapaivalla. Tama siksi, etta lipulla paasee sisaan ja saa olla niin pitkaan kuin haluaa, joten iltapaivalla tulijat eivat jouda lorvimaan siella yhta pitkaan kuin aiemmin tulleet => halvempi hinta. London Dungeoniin kannattaa menna arkipaivana, viikonloppuisin jonot ovat hurjat.

Säästä sanoisin sen verran että varaudu loskaan.

Loska on erittain epatodennakoista Lontoossa, kolmen vuoden aikana olen nahnyt sita kaksi kertaa, eika kummallakaan kerralla sita ollut tarpeeksi kastelemaan kenkia. Sanottuani tuon, ovat nyt povanneet kylminta talvea 10 vuoteen... mutta joo, loska ei ole se mista kannattaa murehtia vaan tuuli. Yhdessa kosteuden kanssa se menee luihin ja ytimiin. Joten tuulenpitava takki on must.

Meghara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #12 : 30.11.2005, 21:19:24 »
Joo, tiedän kyllä. että sen alueen nimi on Greenwich, mutta sen markettipaikan nimi on Greenwich village. :wink:  Itse en ainakaan tuota kiriniä ole nähnyt juuri muualla kuin pariisissa eräässä japanilaisessa ravintolassa, mutta en tietenkään voi olla varma etteikö sitä voisi olla saatavilla muuallakin. Ainut varma paikka mistä itse sitä olen bongannut on ritzy. (ainakaan Victoria stationin nurkilla ei löytynyt yhtäkään paikkaa, jossa mokomaa olisi myyty, kävin kiertelemässä ja kyselemässä..) Suomesta sitä ei ainakaan saa.

en ole aivan varma mitä tarkoitat sanoessasi, ettei lager ole olut, liekö makuasia vai miten, mutta ainakin tähän mennessä se on tarkoittanut vaaleaa olutta ihan missä maassa vain.. :?

gevalia

• Aloittelija
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #13 : 01.12.2005, 11:20:09 »
Työskentelin tuolla London Dungeonissa viime kesänä ja en voi kyllä kuin suositella ihan kaiken ikäisille:)
Ja jos jotain kauhukrääsää on vailla niin dungeonin shop of horrors on ihan ykkönen:)
Greenwichissä kannattaa käydä myös Greenwichin puistossa! Aivan mielettömän mahtavat maisemat jos jaksaa kiivetä sinne kukkulan päälle. Kauniina päivänä sieltä näkee puol Lontoota:)
asta kun lintu heittäytyy oksalta lentoon, se huomaa siipensä. (C.Wagner)

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #14 : 01.12.2005, 15:45:51 »
Joo, tiedän kyllä. että sen alueen nimi on Greenwich, mutta sen markettipaikan nimi on Greenwich village.

Niin, mutta jos kyselee Lontoon keskustassa etta miten paasee Greenwich Villageen, niin vastaus on takuuvarmasti tuo minka annoin. Kannattaa menna Greenwichiin ensin, ja etsia sitten vasta sita markettia. Ellei sitten tykkaa itsensa "nolaamisesta".  :wink:

en ole aivan varma mitä tarkoitat sanoessasi, ettei lager ole olut, liekö makuasia vai miten, mutta ainakin tähän mennessä se on tarkoittanut vaaleaa olutta ihan missä maassa vain.. :?

Tarkoitan silla, ettei lager ole olut. Englannissa beer on ale, bitter, draught jne. Myos muiden maiden spesialiteetit, esim belgialaiset jne lasketaan oluiksi. Mutta lager on lager, ei beer. Jos et usko niin mene supermarkettiin, oluthyllyn ylapuolella lukee "Beer and lager".

Ja lager ei sitten ollenkaan aina ole variltaan vaaleaa. Mista olet tuon kaannoksen saanut?

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #15 : 01.12.2005, 15:48:43 »
Lainaus käyttäjältä: "gevalia"
Greenwichissä kannattaa käydä myös Greenwichin puistossa! Aivan mielettömän mahtavat maisemat jos jaksaa kiivetä sinne kukkulan päälle. Kauniina päivänä sieltä näkee puol Lontoota:)

Ja observatoriolla voi ottaa itsestaan valokuvan toinen jalka lantisella ja toinen itaisella pallonpuoliskolla. Naytti jonosta paatellen olevan suosittu idea..  :?

Puistossa pitaisi jossain olla myos peuroja, mutta itse en ainakaan niita loytanyt; lahdin seuraamaan viittaa joka sanoi peuroja tuollapain, ja aikani kaveltyani tormasin viittaan, joka sanoi peuroja tuollapain, ja osoitti tulosuuntaani. Aikani edestakaisin sahattuani luovutin...  :(

Meghara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #16 : 01.12.2005, 16:00:05 »
En tiedä, jostain vain olen jäänyt käsitykseen että vaalea olut on lager ja tumma olut stout, voi tietenkin että puhun läpiä päähäni.. Joku enemmän alaan perehtynyt kommentoikoon tuota. Ei siis ollut tarkoitus tallata varpaillesi AS..

hansuli

• Aloittelija
    • Profiili
Dungeonist
« Vastaus #17 : 01.12.2005, 18:30:41 »
Joo en tiedä onko enää mitään alelippuja, mut myö ainakii löydettiin paljon Lontoon eri kohteisiin alelippuja, ja Dungeoniinkiin päästiin kaks yhen hinnalla, jolloin oli edullinen ja tosi hyvä. Se on myöhempää auki, kun monet muut nähtävyydet, ja tosiaan pari vuotta sit joulun alla ei jonoja ollu yhtään. Madame T. tietty on törkeen hintanen, mut pitää aatella, et jos siel kerran elämäs käy, nii voi sen sit maksaa;) Vitsi ku en muista sit linkkii, mist sai noit kaikkii alelippui, mut luulis, et siel niit ois. Kannattaa siis koluta netis sivustoi läpi.

Säästä... Sää on suht samanlain, ku mitä se on nyt lähi viikkoina Suomes ollu pääkaupunkiseudul (ilman lumisadetta). Oltii noin 16-22.12 liikentees asteita 8-10, ja kyl oli hieman vilu syksytakis. Kannattaa ainaskii olla kaulaliina. Yleisest  suosittelisin tuulta pitävii vaatteit, ite ainakii pistäisin talvikengät tms, ku oon sellain viluvarvas.   :lol: Mut kyl siel pärjää vähemmäl tietty, jos shoppaa eikä niinkään kävele puistois.

Hyvää matkaa - ite lähen jäätymää huomisaamuun Irkkulaa - jee jee! Ja laitan talvitakin sekä vaelluskengät, mut siel voi ollakkii hieman tuulisempi sää ku Lontoos! :wink:

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #18 : 01.12.2005, 18:51:23 »
En tiedä, jostain vain olen jäänyt käsitykseen että vaalea olut on lager ja tumma olut stout, voi tietenkin että puhun läpiä päähäni..

Kylla puhut lapia paahasi. Stoutilla ei ole mitaan tekemista tumman lagerin kanssa, muita tummia oluita on lukemattomia maaria eika vaalea olut ole ollenkaan aina lageria.

Nimim. Olut on intohimoni!!!

Jos muuten tormaatte belgialaiseen olueen nimelta Chimay, ja sen siniseen versioon, niin suosittelen! Se on maailman paras olut! Ei tosin mietoihin makuihin tottuneille tai heikkopaisille, voltteja loytyy 9...  :lol:

Joutsen

• Reissaaja
    • Profiili
Jouluna Lontoossa
« Vastaus #19 : 29.12.2005, 20:01:11 »
Joo, tiedän kyllä. että sen alueen nimi on Greenwich, mutta sen markettipaikan nimi on Greenwich village. :wink:  

Greenwich Villagea ei kyllä Lontoossa ole. Greenwich Village Market kyllä, josta käytetään nimea Greenwich Market  :wink: .