Avartaako matkailu?

(Luettu 25775 kertaa)

Vera-Rikka-Pohjantikka

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #80 : 28.11.2005, 16:32:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Swingbream"
Lainaus käyttäjältä: "Vera-Rikka-Pohjantikka (vai oliko se sittenkin Ezkimo?)"

Blaa, bla bla bla bla bla bla bla bla bla blaa!
Kai sä tajuut että mä sanoon vaan et
Kaikki ketkä tajuu sanoo vaa et

Hetki meni ennen kuin keksin mihin viittaat, mutta löytyihän se aivojen sopukoista.

Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu;
kesä-yön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.

Sulle laulan neiti, kesäheinä,
sydämeni suuri hiljaisuus,
uskontoni, soipa säveleinä,
tammenlehvä-seppel vehryt, uus.
En ma enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär' elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;
edessäni hämäräinen tie
tuntemattomahan tupaan vie.

Eino Leino: Nocturne 1903

Herkku

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miperala@paju.oulu.fi
    • Profiili
    • http://www.iki.fi/kopera
Avartaako matkailu?
« Vastaus #81 : 28.11.2005, 18:24:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Vera-Rikka-Pohjantikka"

Turistimatkat ja vaihtarivuosi olivat silkkaa viihdettä ja turismia, kun taas useamman vuoden rupeama ulkomailla pakotti sopeutumaankin, mutta paradoksaalisesti sopeutuminen ei avartanut ja auttanut ymmärtämään erilaisuutta vaan pikemminkin vahvisti entisiä ennakkoluuloja. Väitän, että tämä on ulkomailla asuvien keskuudessa hyvin yleistä. Ihmisen kyky todelliseen sopeutumiseen on näet hyvin hyvin rajallinen. Pikkulapset pystyvät siihen salamannopeasti (sekä kieli että tavat että asenteet), mutta aikuisen kohdalla se on vaikeaa. Tästä kertonee sekin, että äärioikeistolaisessa  liikehdinnässä on paljon (passiivisesti) mukana ihmisiä, joilla on takanaan kansainvälinen ura ja korkea koulutus.

Oli miten oli, niin suosittelen pitemmäksi aikaa ulkomaille lähteville tujua tietopakettia ennen matkaa. Se auttaa sopeutumaan ja ymmärtämään erilaisia mielipiteitä ja paikallista kulttuuria paljon paremmin kuin pelkkä paikan päällä oleskelu. Mainittakoon esimerkkinä monissa maissa muodossa tai toisessa esiintyvä rasismi tai syrjiminen. Kun tutustuu sen kehityksen historiaan kyseisessä maassa huolellisesti, niin pystyy asettumaan niiden yksittäisten joskus äärimmäisen voimakkaiden mielipiteiden yläpuolelle, joita paikan päällä joutuu kohtaamaan.

Harvinaisen samaa mieltä tuosta ensimmäisestä kappaleesta. Kokonaiskuvan sisäistäminen auttaa suhtautumisessa paikan päällä asuessa vastaan tuleviin hyvinkin vastakkaisiin näkökantoihin.

Taustojen tietäminen auttaa ymmärtämään mistä nuo näkökannat oikein kumpuavat ja helpottaa seulomaan silmiin ja korviin tulevasta tietotulvasta oleellisen ja näin muodostamaan puolueettoman, oman mielipiteen asiasta.

Aika harvoilta se onnistuu. Uskon, että kirjallisuuden avulla voi hyvinkin lähentää itseään ja vierasta kulttuuria ennen matkustamista ja täten helpottaa sopeutumista sekä estää hyvin yleisen huomaamattoman ylenkatsomisen uutta asuinmaataan ja sen kulttuuria kohtaan.

Huomioitava toki on, että kirjojakin on monenlaisia ja niissä esiintyy mielipiteitä, joita pitää osata peilata sitten paikan päällä kokemaansa.

Ehkäpä siis molempi parempi ;)

tiesulku

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #82 : 28.11.2005, 18:58:30 »
Lainaus käyttäjältä: "iramaria"
Lainaus käyttäjältä: "tiesulku"
On pakko seurata tätä topiccia ihan vaan siltä varalta että se Yksi Ainoa Totuus sattuisi löytymään! Very Happy

Todella avaraa. Se Yksi Ainoa Totuus on Sinun totuutesi. Avaraa, jos et pysty näkemään muiden totuuksia omiltasi.

Auts... Ei mulla mitään totuuksia ole. Toi oli ikään kuin vitsi, jolla kommentoin joidenkin pyrkimystä löytää tän topicin kysymykseen tyhjentävä ja kaikkien kohdalla pätevä vastaus.  :oops: No, eipä mun huumori ole tähänkään asti kaikille auennut, varsinkaan kirjoitettuna.

Ymmärsin siis väärin kirjoituksesi. Ehkä luin postauksesi väärällä asenteella, koska kyllä kirjoituksesi voi lukea erittäin helposti juuri niinkuin nyt täsmensit. Itseasiassa halusin sanoa aivan samaa: Ei tähän aiheeseen taida olla yhtä totuutta.  

Anteeksi!

Otetaas tämä uudestaan:
On pakko seurata tätä topiccia ihan vaan siltä varalta että se Yksi Ainoa Totuus sattuisi löytymään! Very Happy
Juuri näin :D

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #83 : 28.11.2005, 22:19:56 »
Lainaus käyttäjältä: "sixtus"
Eli siis lukemalla esimerkiksi maailman historiaa jostain todella kattavasta opuksesta, on siis mahdollista ymmärtää esim. Punakhmerien tyrannia, tapahtumat & vaikutukset paremmin, kuin käymällä paikan päällä ja kuulemalla joltain lokaalilta, kyseisen tyrannian kokeneelta ja sitä ennen ja jälkeen eläneeltä, hänen versionsa tapahtuneista ja syy-seuraus suhteista?

Tietysti. Yksittäisen ihmisen kokemus ei kelpaa yleistyksiin, vaan se on ainoastaan kokemus. Kuunteleminen voi olla mielenkiintoista, se voi avata uusia näkökulmia ja syventää motivaatiota tutkia asiaa, mutta paljon enemmän aiheesta oppii lukemalla kirjaa, joka on tieteellisesti vertaisarvioitu ja perustuu laajoihin aineistoihin, joista on korjattu erilaiset vääristymät.

Miksi keskustelette todennäköisen tarkoituksenhakuisesti yrittämättä edes ymmärtää toisianne? On selvä, että ilmiöiden - vaikka Pol Potin hirmuhallinnon - ymmärtäminen vaatii hyvin laaja-alaista tietoa ilmiöiden taustoista, sen rinnalla tapahtuneista asioista ja ilmiön käynnistymiseen johtaneista yksityiskohdista. Sitä on mahdotonta pystyä ymmärtämään ja omaksumaan vain matkustamalla. Jos olisi valittava pelkkä kirjallinen ilmiöön perehtyminen tai matkustus tapahtumapaikalle tutustamaan ihmisiin ja muistoihin ilmiöstä, on selvä kattava katsaus kirjallisuuteen auttaa paremmin ymmärtämään ilmiön syntyhistoriaa.

Kuitenkin ilmiön ymmärtämisen merkitys yksilölle voi olla hyvin erilainen. Tietoa on paljon saatavilla, mikä saattaa johtaa vain ilmiöön liittyvän tiedon mekaaniseen käsittelyyn, käsittelyyn tieteellisesti ilman, että se opettaisi ihmisyydestä ja yksilöllisyydestä mitään. Tämä saattaa aiheuttaa jopa kyynistä suhtautumista elämän inhimillisyyteen.

Olen lukenut paljon II maailmansodasta ja holokaustista, mutta siitä huolimatta käynti keskitysleirimuseolla vaikutti paljon lukemaani kirjallisuutta enemmän elämänkatsomukseeni. Käynnin kanssa samaan vaikutukseen eivät pystyneet lukuisat teokset, joita olin sitä ennen läpi kahlannut. Sama on toistunut useiden muiden ihmishistorian kulkuun vaikuttaneiden kohteiden tai uusien kulttuurien näkemisen ja kokemisen yhteydessä.

Tämä voi johtua mieleni heikkoudesta ja on ehkä minun subjektiivinen käsitys omasta ihmiskuvan muodostumisesta. En usko sen kuitenkaan olevan vain illuusio. Uskon myös, että  elämää voi oppia ymmärtämään monella eri tavalla. Kaikilla ei ole edes tarvetta ymmärtää muuta kuin se, miten saa maksettua vuokran ja ostettua riittävästi ruokaa ennen seuraavaa tilipäivää. Olemme kaikki yksilöitä. Usein on järkevää suvaita naapurin mielipide, vaikka se ei olisi (objektiivisesti tai subjektiivisesti) absoluuttinen totuus.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #84 : 28.11.2005, 23:30:44 »
Oletko koskaan pohtinut sitä, kuinka foorumin muut lukijat näkevät sinut ja kuinka he mieltävät matkailun vaikutuksen sinuun?

Olenko koskaan pohtinut, että kuinka foorumin muut lukijat näkevät minut? Ihan rehellisesti sanottuna en juurikaan. On aikojen saatossa tullut kuitenkin aikamoisen selväksi, että tätä foorumia seuraa iso joukko ihmisiä, jotka vihaavat tyyliäni, mutta se ei taas vaikuta minun elämääni juuri millään tavalla. Mutta eipä vaikuta sekään, että tiedän täällä olevan ison joukon ihmisiä, jotka sitten taas diggaavat tyylistäni, (privaatisti saamassani "fanipostissa" ainakin ollaan kuitenkin vielä plussan puolella, eli enemmän positiivistä kuin negatiivistä palautetta, ja edelleen puhutaan tästä foorumista.)

Vanhaa mainosta lainaten, voisin sanoa tilanteen olevan aikalailla sama kuin "Dr. Pepper "Juu Es Ei", toiset tykkää, toiset ei." Mielipiteitäni asioista en meinaa ruveta sen takia piilottelemaan, saati muuttamaan, koska joku ei niistä tykkää. Meinaan siis sanoa vastaisuudessakin asiat tasan niin suoraan, kun ne ajattelen, kaikki muu kun olisi valhetta, ja sitä vältän kuin ruttoa!

Ja ei, ei ihan oikeasti ole koskaan tullut mieleen, että joku ajattelisi minun olevan siksi kusipää tai hyvä jätkä, koska olen matkustanut! Eiköhän suurin osa ainakin tajua tuon olevan ihan synnynnäistä. :roll:

Se on kyllä totta, että vaikka sanon matkustaessani silmieni avautuneen monen asian suhteen, niin muutamia asioita kuitenkin on, joita en ole koskaan oppinut sietämään. Näihin kuuluu mm. täydellinen oma-aloitteellisuuden puute, tyhmyys ja ahdaskatseisuus. Ne on ne asiat jotka saa minut aina vaan näkemään punaista, enkä valitettavasti usko niistä koskaan pääseväni eroon.

Herkku

• Himoreissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #85 : 28.11.2005, 23:47:23 »
Lainaus käyttäjältä: "iltsu"

Olen lukenut paljon II maailmansodasta ja holokaustista, mutta siitä huolimatta käynti keskitysleirimuseolla vaikutti paljon lukemaani kirjallisuutta enemmän elämänkatsomukseeni. Käynnin kanssa samaan vaikutukseen eivät pystyneet lukuisat teokset, joita olin sitä ennen läpi kahlannut. Sama on toistunut useiden muiden ihmishistorian kulkuun vaikuttaneiden kohteiden tai uusien kulttuurien näkemisen ja kokemisen yhteydessä.

Sinäpä sen itse sanoit. Olisiko se vaikuttanut sinuun yhtä mieltä järisyttävästi, jos et olisi ollut lukenut aiheesta?

Tieto antaa mahdollisuuden kokea.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #86 : 29.11.2005, 08:39:25 »
Lainaus käyttäjältä: "sixtus"
Eli siis lukemalla esimerkiksi maailman historiaa jostain todella kattavasta opuksesta, on siis mahdollista ymmärtää esim. Punakhmerien tyrannia, tapahtumat & vaikutukset paremmin, kuin käymällä paikan päällä ja kuulemalla joltain lokaalilta, kyseisen tyrannian kokeneelta ja sitä ennen ja jälkeen eläneeltä, hänen versionsa tapahtuneista ja syy-seuraus suhteista?

Tietysti. Yksittäisen ihmisen kokemus ei kelpaa yleistyksiin, vaan se on ainoastaan kokemus. Kuunteleminen voi olla mielenkiintoista, se voi avata uusia näkökulmia ja syventää motivaatiota tutkia asiaa, mutta paljon enemmän aiheesta oppii lukemalla kirjaa, joka on tieteellisesti vertaisarvioitu ja perustuu laajoihin aineistoihin, joista on korjattu erilaiset vääristymät.

Miksi keskustelette todennäköisen tarkoituksenhakuisesti yrittämättä edes ymmärtää toisianne? On selvä, että ilmiöiden - vaikka Pol Potin hirmuhallinnon - ymmärtäminen vaatii hyvin laaja-alaista tietoa ilmiöiden taustoista, sen rinnalla tapahtuneista asioista ja ilmiön käynnistymiseen johtaneista yksityiskohdista. Sitä on mahdotonta pystyä ymmärtämään ja omaksumaan vain matkustamalla. Jos olisi valittava pelkkä kirjallinen ilmiöön perehtyminen tai matkustus tapahtumapaikalle tutustamaan ihmisiin ja muistoihin ilmiöstä, on selvä kattava katsaus kirjallisuuteen auttaa paremmin ymmärtämään ilmiön syntyhistoriaa.

Kuitenkin ilmiön ymmärtämisen merkitys yksilölle voi olla hyvin erilainen. Tietoa on paljon saatavilla, mikä saattaa johtaa vain ilmiöön liittyvän tiedon mekaaniseen käsittelyyn, käsittelyyn tieteellisesti ilman, että se opettaisi ihmisyydestä ja yksilöllisyydestä mitään. Tämä saattaa aiheuttaa jopa kyynistä suhtautumista elämän inhimillisyyteen.

Tämä voi johtua mieleni heikkoudesta ja on ehkä minun subjektiivinen käsitys omasta ihmiskuvan muodostumisesta. En usko sen kuitenkaan olevan vain illuusio. Uskon myös, että  elämää voi oppia ymmärtämään monella eri tavalla. Kaikilla ei ole edes tarvetta ymmärtää muuta kuin se, miten saa maksettua vuokran ja ostettua riittävästi ruokaa ennen seuraavaa tilipäivää. Olemme kaikki yksilöitä. Usein on järkevää suvaita naapurin mielipide, vaikka se ei olisi (objektiivisesti tai subjektiivisesti) absoluuttinen totuus.

Joku olikin jo kerennyt vastaamaan mun puolesta, olisin nimittäin itse vastannut täsmälleen samalla tavalla ja antanut vielä saman keskitysleiriesimerkin :shock:

Ihmisillä on tosiaan eri tapoja oppia ja ymmärtää oppimaansa, itselleni vasta asioiden konkretisoituminen on osoittanut parhaaksi keinoksi todelliselle "silmien avautumiselle".
Better to burn out than fade away

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #87 : 29.11.2005, 09:56:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Herkku"

Olen lukenut paljon II maailmansodasta ja holokaustista, mutta siitä huolimatta käynti keskitysleirimuseolla vaikutti paljon lukemaani kirjallisuutta enemmän elämänkatsomukseeni.

Sinäpä sen itse sanoit. Olisiko se vaikuttanut sinuun yhtä mieltä järisyttävästi, jos et olisi ollut lukenut aiheesta?

Miksiköhän tästä nyt on tullut väittely kirjatieto TAI kokemus. Eiväthän ne ole toisensa pois sulkevia. Olenko missannut tästä keskustelusta kohdan, jossa joku on väittänyt lukemisen olevan täysin turhaa, kun sitä nyt niin kiivaasti puollustetaan? Suuri osa ihmisiä kuten iltsukin etsii kirjatietoa kiinnostavista asioista ja täydentää sitä sitten omilla kokemuksillaan.

Itse olen erityisen kiinnostunut arkkitehtuurista. Luen aiheesta ja katselen kuvia arkitehtoonisesti kiinnostavista kohteista. Mikään näkemäni kuva ei kuitenkaan ole vaikuttanut samalla tavoin kuin se hetki kun Barcelonassa käännyin ympäri noustuani metron portaita ja siinä edessäni kohosi La Sagrada Familia hämmästyttävänä ja vaikuttavana. Sille näylle ei voi kirjojen pienet kuvat tehdä oikeutta.

Mitenkä muuten kävisi jos kaikki ihmiset vain tyytyisivät lukemaan kirjoja. Kukaan ei enää kokisi mitään uutta, eikä kellään olisi enää mitään kirjoitettavaa.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

Herkku

• Himoreissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #88 : 29.11.2005, 10:31:56 »
Olet missannut ydinpointin ainakin mitä tulee minun postailuihini.

Asiat täydentävät toisiaan. Musta-valkoisuus on petos lähinnä itseään kohtaan.

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #89 : 29.11.2005, 11:08:48 »
Olet missannut ydinpointin ainakin mitä tulee minun postailuihini.

Vaikka lainasin tuossa sinua, en tarkoita, että juuri sinä olisit täällä vastustamassa matkailua ja vaatimassa kaikkia kirjojen ääreen. Sorry nyt jos tuosta loukkaannuit. Tuo lainaus vain hyvin kuvasi sitä, miten tässä nyt väitellään pitäisikö lukea vai kokea, vaikka väittely on täysin älytön. Asiat todella täydentävät toisiaan aivan kuten moni on esimerkein yrittänyt selittää.

Oma pointtini oli tuo viimeinen kappale osoitettuna lähinnä ketjun aloittajalle. Jos kukaan ei koe mitään uutta, ei kohta ole kellään enää kirjoitettavaakaan.

Vera-Rikka-Pohjantikka

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #90 : 29.11.2005, 11:37:33 »

Näin minäkin asian näen, mutta alkuperäinen ajatus lohkesi ties kuinka moneksi sivujuonteeksi. Yritetäänpä siis palata siihen.

Miksi matkailu avartaa, miten sitä voi mitata ja mitä avartuminen ylipäänsä on? Onko se erilaisuuden ymmärtämistä ja vastuuseen kasvamista?

Jos näin on, niin omien kokemusteni perusteella matkailu ei avarra, vaan ainoastaan kasvattaa tietynlaiseen ajattelu- ja hahmotustapaan eli on jo mainitsemaani identiteettishoppailua, jonka myötä maailma hahmottuu uudesta näkökulmasta. Uusi näkökulma ei kuitenkaan tarkoita erilaisuuden parempaa ymmärtämistä vaan ainoastaan uudenlaista ymmärtämistä. Erilaisuuden sieto selittynee paremmin lapsuuden kasvatuksella, perimällä, temperamenttityypillä, koulutuksella ja yleisellä luonteelaadulla. Kiivas ja ehdoton ihminen tuppaa olemaan kiivas ja ehdoton maailman kiertämisen jälkeenkin, vaikka mielipiteet olisivatkin muuttuneet.

Jos avartuminen taas on vastuuseen kasvamista, niin katson, että perinteinen suomalainen otsa hiessä pitää sinun leipäsi ansaitseman -kulttuuri on paljon vastuullisempaa kuin nuorisomatkailijoiden kuinka käytän hyväksi tukia oman etuni ajamiseen -kulttuuri. Nuo ovat tietenkin rankkoja yleistyksiä, mutta kunhan nyt yritän herättää keskustelua siitä, mitä se avartuminen on.

Herkku

• Himoreissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #91 : 29.11.2005, 12:12:45 »
En toki loukkaantunut. Mielestäni tämä keskustelu on parasta antia tällä foorumilla pitkään aikaan, ja toivottavasti pysyy asiallisena eteenpäinkin eikä kukaan vetele herneitä nenuun.

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #92 : 29.11.2005, 12:48:36 »

Miksi matkailu avartaa, miten sitä voi mitata ja mitä avartuminen ylipäänsä on? Onko se erilaisuuden ymmärtämistä ja vastuuseen kasvamista?

Eri ihmiset ehkä ymmärtävät käsitteen "avartuminen" eri tavalla. Oma näkemyksesi tuntuu olevan kovin suppea (kaipaisi avartamista :twisted: )

Jos haet vaikka Googlella yhteyksiä, joissa käytetään sanaa "avartaa", huomaat, että sillä viitataan mm. tiedon, käsityskyvyn, empatian, näkemyksen tai melkein minkä tahansa ei fyysisen (ja muutaman fyysisenkin) asian lisääntymiseen/laajenemiseen.

Elämä avartaa.

Vera-Rikka-Pohjantikka

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #93 : 29.11.2005, 13:15:40 »
Lainaus käyttäjältä: "outo_otus"
Eri ihmiset ehkä ymmärtävät käsitteen "avartuminen" eri tavalla. Oma näkemyksesi tuntuu olevan kovin suppea (kaipaisi avartamista :twisted: )

Jos haet vaikka Googlella yhteyksiä, joissa käytetään sanaa "avartaa", huomaat, että sillä viitataan mm. tiedon, käsityskyvyn, empatian, näkemyksen tai melkein minkä tahansa ei fyysisen (ja muutaman fyysisenkin) asian lisääntymiseen/laajenemiseen.

Elämä avartaa.

Edelleenkään käsite "avartaa" ei tullut selväksi. Onko kenties tarkoituskin jättää se hämäräksi niin että sitä voidaan käyttää huolettomasti eikä sen sisällöstä tarvitse kantaa vastuuta. Miten avartuneen ja ei-avartuneen ihmisen erottaa toisistaan? Millä tavoin he ovat erilaisia?

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #94 : 29.11.2005, 13:32:54 »
Tuskimpa tuota avartuneisuutta voi ainakaan tarkkaan verrata eri henkilöiden välillä vaan kyseessä lienee vain yhden ihmisen oman tilan muutos. Eli itse voit olla avartuneempi kuin ennen, mutta sinun avartuneisuutta verrattuna toiseen henkilöön ei voi mitata..

Tosin joidenkin paljon matkustaneiden mielestä vähemmän matkustanut on myös vähemmän avartunut kuin matkustanut itse. Sama pitänee paikkansa myös joidenkin paljon lukeneiden kohdalla. Harmillisen usea henkilö on sitä mieltä, että oma tapa tehdä asioita on se paras tapa eikä täten näe toisen henkilön mahdollista avartuneisuutta jollakin toisella saralla.

Jopas meni hämäräksi. Taplatkaa kukin tyylillänne. :)

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #95 : 29.11.2005, 13:56:23 »

Edelleenkään käsite "avartaa" ei tullut selväksi. Onko kenties tarkoituskin jättää se hämäräksi niin että sitä voidaan käyttää huolettomasti eikä sen sisällöstä tarvitse kantaa vastuuta. Miten avartuneen ja ei-avartuneen ihmisen erottaa toisistaan? Millä tavoin he ovat erilaisia?

Pyrin noilla esimerkeillä juuri nimen omaan ilmaisemaan, että avartumisen käsite on laaja ja melko epämääräinen.

Ei ole olemassa avartuneita ja ei-avartuneita ihmisiä. Jos avartuminen on mm. tiedon, ymmärtämisen ja näkemyksen lisääntymistä, ei ole olemassa mitään pistettä, jossa se täydellinen avartuminen on nyt saavutettu.

Kyseessä on koko elämän jatkuva prosessi, jossa toiset ehkä pääsevät pitemmälle kuin toiset, mutta kuten tuolla aiemmassa kommentissani totesin, kyseessä ei ole mikään kilpailu.

Otto

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #96 : 30.11.2005, 00:48:27 »
Avartaako matkailu? Kyllä... mutta,

Matkustaessa olen ennen kaikkea joutunut kohtaamaan itseni kun ihmiset ja asiat eivät ole tuttuja juttuja ja valmiita toimintamalleja ei löydy.

Itsensä kohtaaminen ei mielestäni enää vain avarra. Se suorastaan laajentaa tajuntaa  :wink:

Vera-Rikka-Pohjantikka

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #97 : 30.11.2005, 14:28:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Otto"
Itsensä kohtaaminen ei mielestäni enää vain avarra. Se suorastaan laajentaa tajuntaa

Hienosti sanottu.

Pääsin kuuntelemaan Pentti Linkolaa, joka on itsekin tehnyt paljon matkoja pyörän selässä ympäri Eurooppaa eri vuosikymmeninä ja nukkunut milloin missäkin - joskus veneen alla ja toisinaan kuusen kainalossa. Hän paheksui sivulauseessaan epäekologista matkustamista (lentokoneet, junat, bussit) ulkomaille ja mainitsi, että tuoksuvan pullakorin kanssa tehty soutumatka lähisaareen on vähintään samanlainen elämys kuin Malediiveille suuntautuva reissu.

Tällaisessa vertailussa tulee esiin se, että mahdollinen avartuminen tuskin alkaa joidenkin maantieteellisten tai kulttuuristen rajojen jälkeen, vaan se riippuu kokemuksesta ja omasta oivaltamisesta. Minä olen kokenut voitonriemuisia hetkiä lapin kaamoksessa ankarissa myrskyisissä oloissa, kun läsnä on ollut todellinen kuolemanvaara sekä yksinäisyyden pakko ja siitä seuraava ajattelun vaatimus. Kun itseään ei enää pääse pakoon, tulee joko hulluksi tai alkaa jäsentää mielenmaailmaa uudella tavalla. Myös tylsyys voi auttaa oivaltamaan. Kun takana on pitkä päivä kajakissa ja illalla makaa rantakalliolla ja kuuntelee aaltojen toistuvia rytmejä, niin mieli tyhjentyy ja täyttyy yhä uudestaan.

Myönnän myös sen, että suhtaudun arvellen sellaisen elämän älylliseen mielekkyyteen, jossa kokemukset peitetään yhä uusilla kokemuksilla ennen kuin entisetkään ovat ehtineet avautua. Nykyelämän levottomuus, jota harhauttavasti nimitetään myös vapaudeksi, suorastaan ärsyttää. Monia seksikumppaneita, viinaa, huumeita, maita ja mantuja sekä uran ja perheen yhdistäminen mahdollisesti monienkin avioliittojen kautta. Miten siihen väliin mahtuisi hiljentymistä, kohtaamista ja todellista jäsentämistä.

Meillä on vain yksi elämä. Siksi sen kohtaaminen on niin vaikeaa. Siksi sitä pitää paeta.

?

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #98 : 30.11.2005, 23:48:38 »
Pääsin kuuntelemaan Pentti Linkolaa, joka on itsekin tehnyt paljon matkoja pyörän selässä ympäri Eurooppaa eri vuosikymmeninä ja nukkunut milloin missäkin - joskus veneen alla ja toisinaan kuusen kainalossa. Hän paheksui sivulauseessaan epäekologista matkustamista (lentokoneet, junat, bussit) ulkomaille ja mainitsi, että tuoksuvan pullakorin kanssa tehty soutumatka lähisaareen on vähintään samanlainen elämys kuin Malediiveille suuntautuva reissu.

Tällaisessa vertailussa tulee esiin se, että mahdollinen avartuminen tuskin alkaa joidenkin maantieteellisten tai kulttuuristen rajojen jälkeen, vaan se riippuu kokemuksesta ja omasta oivaltamisesta. Minä olen kokenut voitonriemuisia hetkiä lapin kaamoksessa ankarissa myrskyisissä oloissa, kun läsnä on ollut todellinen kuolemanvaara sekä yksinäisyyden pakko ja siitä seuraava ajattelun vaatimus. Kun itseään ei enää pääse pakoon, tulee joko hulluksi tai alkaa jäsentää mielenmaailmaa uudella tavalla. Myös tylsyys voi auttaa oivaltamaan. Kun takana on pitkä päivä kajakissa ja illalla makaa rantakalliolla ja kuuntelee aaltojen toistuvia rytmejä, niin mieli tyhjentyy ja täyttyy yhä uudestaan.

Myönnän myös sen, että suhtaudun arvellen sellaisen elämän älylliseen mielekkyyteen, jossa kokemukset peitetään yhä uusilla kokemuksilla ennen kuin entisetkään ovat ehtineet avautua. Nykyelämän levottomuus, jota harhauttavasti nimitetään myös vapaudeksi, suorastaan ärsyttää. Monia seksikumppaneita, viinaa, huumeita, maita ja mantuja sekä uran ja perheen yhdistäminen mahdollisesti monienkin avioliittojen kautta. Miten siihen väliin mahtuisi hiljentymistä, kohtaamista ja todellista jäsentämistä.

Meillä on vain yksi elämä. Siksi sen kohtaaminen on niin vaikeaa. Siksi sitä pitää paeta.

?

Mitähän haluat sanoa? Olen lukenut ja kuunnellut Linkolaa. Onpa hän tainnut joskus majoittuakin kotipuolessamme. Arvostan paljon hänen mielipiteitä. Tiedän - ja myös varmasti valtaosa muistakin kirjoittajista tietää - matkustamisen epäekologisuuden. Siitä huolimatta hyppään useamman kerran vuodessa siiville näkemään uusia kulttuureja. Olen itsekäs.

Suomessa meidän ympäristötekijät ovat hyvin homogeeniset. Matkustaessa näkee erilaisissa ympäristössä kasvaneita ihmisiä, uusia tapoja ja eleitä sekä erilaista reagointia tuttuihin ärsykkeisiin. Tarkkaillessa erilaisissa kulttuureissa kasvaneita ihmisiä oppii samalla paljon ihmisyydestä. Se auttaa ymmärtämään, mitkä ominaisuudet ovat perimässä ja mihin vaikuttavat ympäristötekijät. Samalla oppii ymmärtämään myös omaa käyttäytymistään ja ajatusmaailmaa.

On upea hiljentyä pohdiskelemaan nähtyä ja koettua, varsinkin kun on uusia ajatuksia ja ilmiöitä pohdittavana.  Pohdiskelu voi tapahtua matkalla tai vaikka erämaassa Suomessa. Siihen tarvitaan vain hiljaisuutta ja yksin oloa. Kun on löytänyt jotain uutta itsestään tai ympäristöstä, sen jakaminen rakkaille keskustelukumppaneille antaa sisältöä elämää ja tuo elämään rikkautta. (Lisäeipäsjuupastelun välttämiseksi: tämän kaiken voi saavuttaa myös ilman matkustamista, mutta minulla matkailu auttaa suuresti.)

Kaikkien ei tarvitse paeta elämää. Elämän ainutkertaisuuden ja lopullisuuden tajuaminen voi tehdä siitä entistäkin rikkaamman.

Unelmateatteri

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - nituital@hotmail.com
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #99 : 30.11.2005, 23:53:16 »

?

Mitä elämä sitten on ellei uusien kokemuksien peittelyä? Jokaisella tietysti kuluu oma aikansa kokemusten avautumiseen.

Itse en ainakaan koe elämää pakoretkeksi tai vaikeaksi, tosin sellaisen siitä saa kyllä itselleen tehtyä.

Avartuminen sinänsä voi toteutua monella eri tavalla ihmisestä riippuen. Mutta matkailun avartamisesta puhuessa kyllä tarkoitetaan konkreettisesti reissaamista eri paikoissa (kulttuureissa) ja niistä oppiessa kokemalla ja esim. lukemalla.

Niinhän se oma maailmankuva rakentuu ja maailmankatsomus laajenee ;)
Every breath leaves me one less to my last"