Avartaako matkailu?

(Luettu 25779 kertaa)

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #100 : 07.12.2005, 18:13:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Vera-Rikka-Pohjantikka"

Turistimatkat ja vaihtarivuosi olivat silkkaa viihdettä ja turismia, kun taas useamman vuoden rupeama ulkomailla pakotti sopeutumaankin, mutta paradoksaalisesti sopeutuminen ei avartanut ja auttanut ymmärtämään erilaisuutta vaan pikemminkin vahvisti entisiä ennakkoluuloja. Väitän, että tämä on ulkomailla asuvien keskuudessa hyvin yleistä. Ihmisen kyky todelliseen sopeutumiseen on näet hyvin hyvin rajallinen. Pikkulapset pystyvät siihen salamannopeasti (sekä kieli että tavat että asenteet), mutta aikuisen kohdalla se on vaikeaa. Tästä kertonee sekin, että äärioikeistolaisessa  liikehdinnässä on paljon (passiivisesti) mukana ihmisiä, joilla on takanaan kansainvälinen ura ja korkea koulutus.

Oli miten oli, niin suosittelen pitemmäksi aikaa ulkomaille lähteville tujua tietopakettia ennen matkaa. Se auttaa sopeutumaan ja ymmärtämään erilaisia mielipiteitä ja paikallista kulttuuria paljon paremmin kuin pelkkä paikan päällä oleskelu. Mainittakoon esimerkkinä monissa maissa muodossa tai toisessa esiintyvä rasismi tai syrjiminen. Kun tutustuu sen kehityksen historiaan kyseisessä maassa huolellisesti, niin pystyy asettumaan niiden yksittäisten joskus äärimmäisen voimakkaiden mielipiteiden yläpuolelle, joita paikan päällä joutuu kohtaamaan.

Useinhan sanotaan, etta muiden ihmisten kohtaaminen avartaa ja auttaa ymmartamaan, mutta harvemmin mainitaan etta matkustaminen ja muiden kulttuurien kohtaaminen voi myos vahvistaa ennakkoluuloja ja stereotypioita. Vaikka en ole keskustelun avanneen nimimerkin kanssa kaikesta samaa mielta, on han esittanyt hyvaa ja perusteltua kritiikkia talla palstalla yleiseksi totuudeksi muodostuneita mielipiteita kohtaan. Monella tallaajallakin nayttaa olevan valitettavan saarnaava tapa esittaa asiansa, tyyliin "kyllahan asia nyt on nain, etko sina ymmarra". Monissa "avoimissa" ihmisissa on paljon huumorintajuttomuutta, tiukkapipoisuutta ja ahdaskatseisuutta. Kuten tassa edella sanottiin, "avoimuus", miten se yleensa mielletaan, ei tarkoita todellista avoimuutta ja ymmartamista, vaan on ennemminkin nykyajalle tyypillinen ideologia.

lakritsifiguuri

• Aloittelija
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #101 : 09.12.2005, 10:17:03 »
Lainaus
paradoksaalisesti sopeutuminen ei avartanut ja auttanut ymmärtämään erilaisuutta vaan pikemminkin vahvisti entisiä ennakkoluuloja.

Mistä nämä ennakkoluulot pohjautuvat? Ja ettei olisi näin, että olisit lähtenyt varauksellisin ajatuksin, hieman etäisyyttä pitävänä muualle katsomaan miltä se näyttää? Tietenkin tässä kohtaa voi tulkita, että tajuntaa laajentavat kokemukset muista kulttuureista ovat lähinnä vain ennakkoluuloja vahvistavia tekijöitä.

Vera-Rikka-Pohjantikka

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #102 : 09.12.2005, 10:45:35 »
Lainaus käyttäjältä: "lakritsifiguuri"
Lainaus
paradoksaalisesti sopeutuminen ei avartanut ja auttanut ymmärtämään erilaisuutta vaan pikemminkin vahvisti entisiä ennakkoluuloja.

Mistä nämä ennakkoluulot pohjautuvat?

Ennakkoluuloni pohjautuivat muiden kokemuksiin, joita omat kokemukseni vahvistivat. Olen tosin kuullut sanonnan, että ennakkoluulo on tiedon puutteen lapsi, joten en tiedä, voiko omia kokemuksiani loppujen lopuksi nimittää ennakkoluuloiksi, koska ne eivät perustuneet tiedon puutteeseen vaan monen vuoden kokemukseen.

Lainaus
Ja ettei olisi näin, että olisit lähtenyt varauksellisin ajatuksin, hieman etäisyyttä pitävänä muualle katsomaan miltä se näyttää?

En tunne yhtään ihmistä, jonka maailmankatsomuksen rakentamisesssa vertailu ei ole olennainen osa. Enkä tunne myöskään yhtään ulkosuomalaista, joka ei vertailisi. Voi olla, että heitä on, mutta minä en heitä tunne. Jotkut kieltäytyvät vertailemisesta tietoisesti, koska vertailu helposti kiihdyttää koti-ikävää, mutta eivät he siitä kuitenkaan eroon pääse, vaan ainoastaan kieltävät sen. Joskus se näkyy selvästi ulospäin.

Mitä tulee ajatusteni varauksellisuuteen, niin en edes yritä huijata itseäni ja kuvitella, että voisin omalla asennoitumisellani tehdä itsestäni tabula rasan ja kirjoittaa mieleni uudestaan. Kun menen maailmalle, menen sinne suomalaisena suomalaiseen kulttuuriin kasvaneena ja juureni kulkevat sinne minne minäkin. Se ei estä tutustumista uuteen kulttuuriin, eikä se tarkoita, että minun täytyy tyrkyttää suomalaisuuttani muille, mutta sellainen lähden ennakkoluulottomana maailmalle -asenne on pelkkää teoriaa. Ei tarvitse lukea kuin hitunen psykologiaa, kun pystyy jo hahmottamaan sen, kuin voimakkaasti kasvukulttuuri ja lapsuus ihmistä dominoi.

Tai no. Voin mennä ennakkoluulottomasti monen kuukauden reppumatkalle, maistella rohkeasti erilaisia ruokia, tutustua uteliaasti hyvin erilaisiin ihmisiin ja vielä erilaisempiin tapoihin, mutta tuollaista en nimitä ennakkoluulottomuudeksi vaan vierailemiseksi. Niin kauan kuin kantaa taskussaan paluulippua Suomeen tai tuttuun kulttuuriin, on mielestäni turha puhua ennakkoluulottomuudesta. Ei ole sattumaa, että suurimmalle osalle ulkosuomalaisista Suomen arvo avautuu vasta sitten, kun on muutettu vieraaseen maahan. On näet niin, että silloin kun joutuu ihan oikeasti kyseenlaistamaan maailmankuvansa ja arvonsa, niin lapsuuden kulttuuri voittaa melkein aina. Todellinen muuttuminen on äärimmäisen hidasta ja hyvin vaikeaa - jos edes mahdollista.

Ennakkoluulottomuuskin on mielestäni uskonnollinen mantra, jota hoetaan, jotta se vaikuttaisi todelta. Turistikohteissa pyöriviä keski-ikäisiä ei pidetä todellisina matkailijoina (TM), mutta Intiassa puoli vuotta viettävää reppumatkailijaa pidetään. Se on niinku ihan vitun vieraaseen kulttuurin tutustumista, kun lähtee hyvinvointivaltiosta köyhään maahan ja palaa sitten takaisin. Siinä niinku ihan vitun hyvin pääsee sisälle intialaisen ajatusmaailmaan. Vai pääseekö? Missä välissä tapahtuu todellista arvojen muokkautumista ja muutosta? Niin, ei varmaan missään välissä.

Vera-Rikka-Pohjantikka

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #103 : 09.12.2005, 10:59:40 »
Lainaus käyttäjältä: "donostia"
Kuten tassa edella sanottiin, "avoimuus", miten se yleensa mielletaan, ei tarkoita todellista avoimuutta ja ymmartamista, vaan on ennemminkin nykyajalle tyypillinen ideologia.

Tästä olen samaa mieltä. Avoimuus ei ole avoimuutta kaikelle, eikä moniarvoisuus tarkoita monien arvojen hyväksymistä, vaan tiettyjen arvojen hyväksymistä.

Minun on myös vaikea ymmärtää, miksi avoimuutta ihaillaan, koska itse ihailen enemmän ihmisiä, jotka ovat jäsentäneet arvonsa ja maailmankatsomuksensa ja tietävät, mikä heille itselleen on tärkeää. Sellaisten ihmisten seurassa on helppo olla, koska heidän ei tarvitse hyökätä muita vastaan, vaan he voivat kuunnella omista lähtökohdistaan käsin toisten kokemuksia.

Te maailmanmatkaajat varmasti myös tiedätte, että maailmassa on paljon kulttuureita, joissa omia ja muiden arvoja kunnioitetaan suuresti, mikä on länsimaalaistenkin huomioitava bisnestä tehdessä. Länsimainen moniarvoisuus tai avoimuus ei oikeastaan olekaan moniarvoisuutta tai avoimuutta (siinä ei hyväksytä monia arvoja) vaan eräänlaista arvojen kieltämistä. Joissain kulttuurissa omien arvojen kieltämistä pidetään moukkamaisena. Tällaisten ihmisten kanssa ei suostuta solmimaan kauppoja.

Jos Suomessa kertoo olevansa ylpeä suomalaisuudestaan ja omasta maasta, saattaa saada päällensä jos jonkinlaisen vuodatuksen. Suomalainen ei saa olla sitoutunut oman kulttuurinsa arvoihin, koska se ei ole moniarvoisuutta. Sitä on välinpitämättömyys.

Vera-Rikka-Pohjantikka

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #104 : 09.12.2005, 11:09:13 »
Lopuksi vielä kirjoista. Ostin juuri äänikirjana Sinuhe egyptiläisen, jota pidetään faktuaalisesti hyvin tarkkana ja joka lisäksi tarjoaa hyvin elämyksellisen tavan lähestyä sen aikaista kulttuuria. Kirjoittaja Waltari ei kuitenkaan itse ole koskaan käynyt Egyptissä.

Kun sitten vertaillaan reppumatkailijan kokemuksia ja Waltarin kirjan tarjoamia kokemuksia, niin en oikein ymmärrä, miksi Sinuhen tarjoamat kokemukset olisivat vähempiarvoisia tai vähemmän avartavia kuin reppumatkailijan kokemukset. Ei matkailija kasva vieraaseen kulttuuriin sen enempää kuin kirjan lukijakaan. Molemmat kurkistavat vieraaseen yhden pienen ikkunan läpi.

Täällä olevista kirjoituksista tulee joskus sellainen vaikutelma, että kun viettää  puoli vuotta maassa A, niin sitten oppii ajattelemaan kuin maan A asukas. Se on minusta ihan huuhaata.

Identiteetti- ja elämysshoppailu on minusta hyvä nimitys turismille.

Kat

• Reissaaja
    • Profiili
Avartaako matkailu?
« Vastaus #105 : 19.12.2005, 10:26:56 »
Näkökulma: Olen asunut vuosikymmeniä Suomessa, enkä vieläkään tajua monen tämän maan ihmisen tapaa ajatella... tämä käy ilmi erityisesti jos ei jossain sosiaalisessa tilanteessa huvita juoda viinaa, tai jos käy ilmi että en omista televisiota eikä kotonani ole edes tietokonetta!! Tämä tuskin on kulttuurisidonnainen juttu, alan olla aika sata siitä, että ihmisen ei ylipäätään ole mahdollista ymmärtää toista.

Mutta tajunnan avartuminen ja ihmisten ymmärtäminen eivät -ainakaan minulle- ole synonyymejä. Mitä matkustaminen minulle on tehnyt, se on näyttänyt erilaisia tapoja elää ja toimia. Se on opettanut hyväksymään sen tosiasian että minun tapani toimia ei ole se ainoa oikea ja toimiva. Minusta se on ymmärtämyksen avartumista, ja tähän en itse olisi pelkästään kirjoja lukemalla päässyt - hienoa jos joku pääsee. Hatun nosto.

Suomalaisuudesta. Suomessa on asioita joita arvostan hyvin korkealle, ja vastavuoroisesti asioita joita en juuri arvosta -näin on myös niissä muiden maiden kulttuureissa joita voin sanoa jotenkin tuntevani. Yksi asia mitä minä en suomalaisessa kulttuurissa arvosta on monien suomalaisten käsittämätön halu latistaa ja halveksua toisten ihmisten tapoja elää ja katsoa maailmaa. En voi ymmärtää mistä tällainen mentaliteetti tulee, mutta olen taipuvainen uskomaan että sellainen ihminen joka ei osaa kunnioittaa omaa kulttuuriaan ja tapaansa toimia ei vastavuoroisesti osaa kunnioittaa myöskään toisten.

Mun mielestä Vera-Rikkan käyttämä identiteetti- ja elämysshoppailumääritelmä haiskahtaa viimeksimainitulle. Olkoonkin että monet ko. nimimerkin perusteluista ovatkin hyviä ja johdonmukaisia, tuosta tulee silti mieleeni vanha sanonta: "Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista"
2