Pallontallaajat.net

WC:t Egyptissä

(Luettu 4945 kertaa)

Conda

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 26.11.2005, 11:08:21 »
Egyptiin ollaan ekaa kertaa menossa, mut mietittiin paikallista WC-käytäntöä.
Onko pytyt aasialaista mallia, vaiko länsimaisia istuttavia? Jos pönttötyyli vaihtelee, minkä hintaluokan hostelleissa alkaa istuttavia löytyä? Kuinka taas kaikenmaailman beduiinikylissä ja camp:eissä?
Entä junien toilettiasiat, löytyykö niitä kaikista vaunuluokista? Entäpä halpis bussit esim Cairo-Dahab, vai joutuuko pysähtymään matkalla?
Kannattaako paperia kantaa itse paljonkin mukana?

Kiitoksia,
t. Antti

fishbone

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: WC:t
« Vastaus #1 : 26.11.2005, 11:40:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Conda"
Egyptiin ollaan ekaa kertaa menossa, mut mietittiin paikallista WC-käytäntöä.
Onko pytyt aasialaista mallia, vaiko länsimaisia istuttavia? Jos pönttötyyli vaihtelee, minkä hintaluokan hostelleissa alkaa istuttavia löytyä? Kuinka taas kaikenmaailman beduiinikylissä ja camp:eissä?
Entä junien toilettiasiat, löytyykö niitä kaikista vaunuluokista? Entäpä halpis bussit esim Cairo-Dahab, vai joutuuko pysähtymään matkalla?

Anteeksi, etten osaa vastata kysymykseesi, mutta haluaisin esittää sinulle vastakysymyksen, kun tätä asiaa olen kuitenkin jo pidemmän aikaa ihmetellyt.

Eli, mikä niissä kyykkyvessoissa niin kamalasti pelottaa?

Jos minun pitäisi valita yleisissä vessoissa pöntön ja kyykyn väliltä, niin ilmanmuuta valitsisin tämän kyykyn. Tämä varsinkin jos WCn siisteystaso ei ole aivan huippuluokkaa, koska kyykky on silloin helvetisti hygieenisempi vaihtoehto. Huomattavasti enemmän minua iljettää lykätä perseeni siihen kusiselle renkaalle (naisten vessoissa varmaan harvemmin kuseskellaan renkaalle, mutta miehillä se tuntuu olevan huomattavan yleistä), tai vaihtoehtoisesti sitten koittaa hoitaa pöntön päällä hommat osumatta siihen renkaaseen. Pöntöllisessä vessassa joutuu reidet aikamoiselle koetuksella, jos pikkasen kovempaakaan jötikkää joutuu pitkään punnertamaan perse muutaman sentin renkaasta, kun taas kyykyssä saa olla ihan rehellisesti kyykyssä, jolloin reidet nojaavat pohkeisiin ja pidempikin istunto sujuu huomattavasti iloisemmissa merkeissä. Ja sitten kun vielä maissa, joissa on molempia malleja käytössä, niin aina osa ihmisistä hoitaa kuitenkin hommansa kyykyllä; toisessa niinkuin kuuluukin ja pöntöllisessä sitten kykkimällä siinä renkaan päällä, joka sitten taas lisää ikävien "sattumien" määrää renkaalla eksponentaalisesti.

Tämä siis ihan minun mielipiteeni asiasta. Kertokaas nyt sitten joku vuorostanne, mikä niissä on niin kamalaa?

Lainaus käyttäjältä: "Conda"
Kannattaako paperia kantaa itse paljonkin mukana?

Eiköhän yksi rulla riitä. Kaupasta voi aina sitten ostaa lisää, jos pääsee loppumaan; en ole vielä sellaista maata nähnyt, jossa sitä ei olisi ollut ollenkaan kaupan.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.11.2005, 15:41:01 »
fishbone, jatkettaisko yleistä vessakeskustelua täällä http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=6857

Conda, Mun kokemuksen mukaan vessat on ollu Egyptissä istumamallia, mutta en oo siellä koskaan majoittunu kovin vaatimattomasti.

Beduiini"kylissä" ei yleensä ole vessoja ollenkaan vaan asioilla käydään jonkun kiven tai kukkulan takana.

Junista en myöskään osaa sanoa, löytyykö kaikista vaunuluokista, mutta hätätapauksessa menisin seuraavan luokan vessaan, jos ripuli iskis :lol:

Linja-autot on Egyptissä hyviä. Ihan halvimmilla busseilla ei turistit saa ajaakaan, vaan sitä on turvallisuissyistä reguloitu niin, että turistit ja ajavat karavaaneissa, joiden bussit on sitten vähän parempia. No tässä kyllä joskus joustetaan.  Niissä busseissa, missä mä oon ajanu on ollu ilmastoinnit ja vessat ja kaikki. Ne ku ajaa tuhatkin kilometriä putkeen.

Vessapaperia Egyptistä löytyy, joten sitä ei tarvii kuljettaa mukanaan, kuin kertakäynnin, korkeintaan kahden verran.

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.11.2005, 17:47:04 »
Pöntot olivat kaikissa toileteissa jossa minä ehdin käydä, tosin Egyptissä oli sen verran pikavisiitti ettei kannata hirveästi luottaa.

Kaikissa busseissa ei vessoja ole, Taba-Kairo välillä ainakin oli ongelma ratkaistu parikymmenenminuutin vessatauolla. Taas kerran tosin ei kokemukset riitä mihinkään kovin tilastollisesti pätevään otantaan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.11.2005, 20:12:58 »
Joo, pönttöjä oli halvimmissakin majataloissa, eri asia sitten toimiko niissä huuhtelu...

Kulkuneuvoissa vaihtelevasti, mut vessataukoja oli kyllä välillä.

möhköliini

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.11.2005, 08:30:05 »
Vastaan tähän viestiketjuun, vaikka toisaalla onkin jo pidempi vessakeskustelu menossa, siksi että fishbone kysyi ja arveli asioita tässä ketjussa.

Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

Jos minun pitäisi valita yleisissä vessoissa pöntön ja kyykyn väliltä, niin ilmanmuuta valitsisin tämän kyykyn. Tämä varsinkin jos WCn siisteystaso ei ole aivan huippuluokkaa, koska kyykky on silloin helvetisti hygieenisempi vaihtoehto. Huomattavasti enemmän minua iljettää lykätä perseeni siihen kusiselle renkaalle (naisten vessoissa varmaan harvemmin kuseskellaan renkaalle, mutta miehillä se tuntuu olevan huomattavan yleistä), tai vaihtoehtoisesti sitten koittaa hoitaa pöntön päällä hommat osumatta siihen renkaaseen.
- - -
Ja sitten kun vielä maissa, joissa on molempia malleja käytössä, niin aina osa ihmisistä hoitaa kuitenkin hommansa kyykyllä; toisessa niinkuin kuuluukin ja pöntöllisessä sitten kykkimällä siinä renkaan päällä, joka sitten taas lisää ikävien "sattumien" määrää renkaalla eksponentaalisesti.

Itse en ole niin paljoa eri maailman kolkkia kiertänyt, että koskaan olisin pelkän reiän päällä asioitani ollut hoitamassa. Kuitenkin vessan siisteystasosta riippuen, naisihmisen tulee kyykittyä näiden renkaallistenkin päällä juuri fishbonen mainitsemista hygieniasyistä. Siksi en kammoakaan niitä toiletteja, joissa on pelkät reiät - lähinnä matkustelemattomuuteni ao. maissa joissa niitä on enemmän johtuu ötökkäkammosta, joka pitäisi voittaa ennen kuin lähtee maailmaa Euroopan ulkopuolelle kiertelemään (tai Välimeren reunan maihin).

Ja fishbone, kyllä naistenkin vessoissa osataan renkaalle kuseskella. Tämä johtuu juuri siitä, että yritetään tähdätä ei kyykky- vaan "enhän osu renkaaseen" -asennossa - ja vielä takaperin. Tai ainakin luulisin sen johtuvan siitä... Silloin ei auta kuin pyyhkäistä suurimmat lammikot pois ja sitten tähtäillä sieltä vähän kauempaa. Varsinkin, jos ei ole pitkät jalat, niin se on haasteellista - myönnetään :)

Anniina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 30.11.2005, 09:00:19 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

Huomattavasti enemmän minua iljettää lykätä perseeni siihen kusiselle renkaalle (naisten vessoissa varmaan harvemmin kuseskellaan renkaalle, mutta miehillä se tuntuu olevan huomattavan yleistä), .

Täysin OT, mutta naisten vessoissa sitä vasta renkaalle kuseskellaankin. Monesti kun naiset eivät julkisissa vessoissa istu, vaan koittavat sihdata seisaallaan, niin lopputulos yleensä ei osu pönttöön :shock:  :roll: . ..Että kyllä minäkin suosin kyykkyvessoja mieluummin.

Tsirp

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: WC:t Egyptissä
« Vastaus #7 : 02.07.2008, 03:24:16 »
Joo, pönttöjä oli halvimmissakin majataloissa, eri asia sitten toimiko niissä huuhtelu...

Ei kannata muuten sitten ainakaan heittää vessapaperia pyttyyn, ellei ole varma että se myös vetää, tai tapahtuu tulva.. Tämä tuntu olevan länkkäreiden vaikea muistaa, vaikka siitä erikseen vielä mainittiin.

sisisisko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.07.2008, 11:33:02 »
Ei tarvitse kovin kummoisiin "kehitysmaihin" matkustaa, kun osuu kyykkyvessaan. Viime kesänä pissasin sellaiseen Ranskassa, juna-asemalla. Ja oli noin miljoona kertaa miellyttävämpi kuin esimerkiksi huussityyppinen, todella haiseva, maksullinen istuttava reikä Suzhoussa, Kiinassa.

Sukulaismummo Välimereltä vieraili luonamme Lontoossa eikä oikein käyttää pönttövessaa. En ole ihan varma, mutta todennäköisesti hän kyyhötti sen päällä eikä tietenkään käyttänyt paperia, vaan vesipulloa (kun pikkusuihkua ei ollut). Ja onhan se vesi paperia hygieenisempi...

Minä ainakin olen ikäni puskapissannut Suomessakin, joten ei ongelmaa.  :o
Ole onnellinen siellä, missä olet. Kaipaat sinne kuitenkin sen jälkeen, kun lähdet pois.

opelis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 06.01.2010, 12:23:03 »
Ite opin sen että vessapaperia kantsii kuskata aina mukana Egyptissä.

Yhessä paikallisessa kuppilassa kun viimein löyty vessa niin ei tietty ollu paperia. Kysyttiin henkilökunnalta ni ne vaan pyöritteli päätään.

Jossai huoltsikoilla missä bussit pysähtyy tauoille, on maksulliset vessat ja siitä hyvästä vessojen ovensuussa on työntekijä jolta saa yhden palasen paperia mukaansa. Eli jos isompi hätä ni ei riitä mininkää.

cenote

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.01.2010, 16:13:56 »
Hotelleissa on tavalliset pöntöt, mutta sinne ei ole tarkoitettu heitettäväksi wc papereita, sillä ne tukkivat viemärit, papereita varten on oma roskiksensa. Minä heitin paperit pönttöön, mutta vedin pöntön aina parin paperin välein, ettei viemäri tukkeunut. Joissain halvemmissa hotelleissa siivoojat eivät täydennä wc papereita, ellet anna heille tippiä, varaa  ainakin yksi ylimääräinen rulla aina mukaan (mielelään paikallista paperia koska se hajoaa veteen paljon paremmin kuin suomalaiset paperit), julkisissakin paperit joutuu ostamaan, eli omat mukaan, tämä pätee lentoasemallakin. Jos hotellissa joutuu ostamaan paperit, niin ainakaan minä en halua kannattaa tällaista kiristystä, eli etsi kauppa ja osta paperit sieltä.
Ps. Muistakaa käsienpuhdistus mielellään käsidesillä.
Älkää vaihtako rahaa, he huijaavat teitä!