Ulkomaille töihin FAQ rakentuu täällä

(Luettu 142193 kertaa)

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #40 : 08.10.2007, 16:58:40 »
Lähetin taannoin työhakemuksen muun muassa tuommoiseen paikkaan: http://www.esprit-holidays.co.uk/ ja äsken tuli sähköpostiin kutsu haastatteluun. Kutsun liitteenä vain oli pyyntö varmistaa, että omistan brittiläisen sosiaaliturvatunnuksen ja pankkitilin, muuten homma raukeaa.

Löytyykö Pallontallaajista ketään, joka olisi työskennellyt Esprit Holidaysillä Italiassa (tai muualla) - voiko asialle yhtään mitään? Ts. kannattaako työnantajan kanssa edes yrittää neuvotella asiasta? Ongelma ei varmaan EU-aikana ole ylitsepääsemätön byrokratia vaan se, että työnantajaa ei taida kiinnostaa nähdä ylimääräistä vaivaa sen hoitamiseksi?

Innoissani olisin lähdössä, mutta en niin innoissani että muuttaisin muutamaksi viikoksi Britanniaan täyttääkseni nuo kriteerit  :roll:

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #41 : 08.10.2007, 17:26:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Kapris"

Ts. kannattaako työnantajan kanssa edes yrittää neuvotella asiasta?

aina kannattaa yrittää! suomalaisella ei ylipäätään ole mun mielestä mitään ongelmaa tuossa kansalaisuusasiassa (vrt. jos omistaisit jonkin lähi-idän maan passin tms). itse olen saanut maailmalla useampaankin kertaan töitä joidenka "vaatimustasoa" en jollain tapaa ole virallisesti täyttänyt (eli on vaadittu esim. tiettyä kansalaisuutta tai äidinkielenään englantia puhuvaa ja silti keskustelun kautta työpaikka on irronnut).

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #42 : 08.10.2007, 18:43:04 »
Lainaus käyttäjältä: "suomineito"
itse olen saanut maailmalla useampaankin kertaan töitä joidenka "vaatimustasoa" en jollain tapaa ole virallisesti täyttänyt (eli on vaadittu esim. tiettyä kansalaisuutta tai äidinkielenään englantia puhuvaa ja silti keskustelun kautta työpaikka on irronnut).

Et ole missään joutunut hankkimaan sitä paikallista sosiaaliturvatunnusta moisen asian takia? Mietin vain, että jos sen saaminen on Briteissä EU-kansalaiselle yhtä helppoa kuin se oli Itävallassa (piti vain olla ilmoittautunut kirjoille paikalliseen osoitteeseen + todistus siitä), ei töidensaannin pitäisi siihen kaatua. (Onkohan se..?) Taitaa se kuitenkin kaatua siihen, että halvimmatkin lennot Lontooseen olisivat haastatteluajankohtana 190 euron luokkaa. Vähän liian kallista lottoa.

Ehkäpä kuitenkin taaperran huomenna silkasta uteliaisuudesta työkkärin Eures-neuvojalle kyselemään tyhmiä.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #43 : 08.10.2007, 20:28:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Kapris"
Et ole missään joutunut hankkimaan sitä paikallista sosiaaliturvatunnusta moisen asian takia?

ei ole osunut kohdalle. italiassa kyseltiin codice fiscale´n perään muutamiin otteisiin, mutta en ole toistaiseksi lähtenyt sitä hakemaan (ko. työnantajan mukaan kuulemma helppo homma kunhan käy virastossa ja täyttää pari paperia, sekä vilauttaa tietysti eu-maan passia), sillä löysin kuitenkin minulle sopivampia töitä joihin sitä ei vaadittukaan.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #44 : 15.11.2007, 02:23:07 »
Irlannista, Australiasta, Italiasta ja jonkin verran Norjasta on tänne tullut jo paperisodan ohjeet. Voisikohan joku kirjoittaa omasta maastaan jotakin? En tarkoita kysymyksiä, koska niitä löytyy jo maiden omissa ketjuissa vaan kokonaisen sepustuksen. Työnumeron hankkimisesta työpaikan ja asunnon löytämiseen. Teen tästä ketjusta sen jälkeen PELKÄSTÄÄN maita koskevan tietopaketin (kysymykset ja muut kommentit poistetaan). Tanskasta ja Iso-Britanniasta tulen henk.koht tekemään paketit (ellei diokenes halua jakaa Tanskaa, tiedät siitä enemmän kuin mä :)).

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 15.11.2007, 15:35:39 »
Voin yrittää täydentää Alankomaiden osalta. Näin ulkomuistista maahanmuuttoprosessi meni jotenkin näin:

-Ensimmäisenä käydään IND:ssä (maahanmuuttoviranomainen) henkkareiden ja vuokra- ja työsopimusten (jos on) kanssa rekisteröitymässä asukkaaksi, ts. hakemassa passiin leima, jolla voi todistaa olevansa luvallisesti maassa, jos tarve vaatii. Tämä toimii myös paikallisena muuttoilmoituksena, eli tästä lähtien asut maassa virallisesti. (Muuttaessasi maan sisällä tai maasta pois, muista tehdä muuttoilmoitus, terv. nimimerkki: "Saan vieläkin edellisen kaverin postia viranomaistahoilta") Asukkaaksi rekisteröityminen tulisi hoitaa mahdollisimman pian, noin viikon sisällä muutosta.

-Jos tarkoitus on tehdä maassa töitä, seuraavaksi on syytä hankkia sofi-numero (vrt. henkilötunnus). Soita verotoimiston (Belastingsdienst) hollanninkieliseen palveluautomaattiin ja jätä sinne puhelinnumerosi (suomalaiseen kännykkänumeroon ei muuten omalla kohdallani soitettu, piti hankkia tätä varten prepaid-liittymä). Sinulle soitetaan muutaman päivän päästä ja ehdotetaan aikaa, jolloin voit tulla visiitille verotoimistoon. Itse numeron noutaminen on suhteellisen yksinkertainen prosessi: täytät lomakkeen, jossa kerrot, missä olet töissä.  Työsoppari ja henkkarit tietenkin mukaan. Jos et hanki sofi-numeroa, maksat palkastasi 60% veroja. Jos olet korkeasti koulutettu ja/tai hyvin tienaava, selvitä työnantajasi kanssa, voitko saada verohelpotusta muuttamalla maahan ns. knowledge immigrant:ina, jolloin veroja ei mene enempää kuin  30%.

-Pankkitilin avaaminen: Onnistuu huhujen mukaan ainakin Postbankissa pelkällä hollantilaisella osoitteella (edit: ja henkkarilla, tietty). Muissa pankeissa tarvitsee usein sofi-numeron (edit: voipi olla ettei pidä paikkaansa enää). Isommilla työnantajilla voi olla sopimus jonkun tietyn pankin kanssa, jolloin tilin saa esim. työsopimusta vilauttamalla.

-Puhelinliittymä: sopimus tehdään maan tavan mukaan usein vuodeksi tai kahdeksi, eikä sitä välttämättä haluta myydä henkilölle, jolla ei ole maassa minkäänlaista virallista statusta (sofi-numero/työsopimus/pankkitili). Ainakin alkuajaksi kannattaa siis hankkia prepaid.

-Sairausvakuutus: Pakollinen maassa pitempään oleskeleville (ks. alla), kustantaa noin 80-100 eur/kk. Jos olet onnekas, työnantajasi subventoi sairausvakuutuksen perusosan tai ainakin järjestää sinulle edullisen ryhmädiilin. Sairausvakuutuksen hankittuasi etsi asuinalueeltasi kotilääkäri eli huisarts, joka tarvittaessa ohjaa sinut spesialistille. Lääkäri kannattaa etsiä ennen kuin olet oikeasti hoidon tarpeessa, 39 asteen kuumeessa se ei olekaan yhtään kivaa.

-Jos tarkoituksena on oleskella maassa 3kk kauemmin (opiskelijat voivat oleskella pitempään), on (ainakin periaatteessa) käynnistettävä paperisota ns. proof of lawful residencen saamiseksi (kyllä, koskee myös EU-kansalaisia). Tämä tapahtuu tilaamalla IND:ltä kasa lomakkeita, jotka täytät yhdessä työnantajasi/opinahjosi kanssa. Lomakkeissa udellaan mm. toimeentulosta sekä työ- japerhesuhteista. Tämän jälkeen painelet em. lomakkeiden, työ- ja vuokrasopimuksesi, virkatodistuksesi, sairausvakuutuskorttisi, määräysten mukaisen passikuvasi sekä tietenkin henkkariesi kanssa IND:hen, jossa täti/setä jututtaa sinua liittyen oleskeluusi maassa. Jos olet EU-kansalainen, tätiä/setää ei yleensä juurikaan kiinnosta. Tästä lystistä maksat muutaman kymmenen euroa (eivoimuistaa tarkempaa summaa). Hakemuksen käsittelyyn menee yleensä pari-kolme kuukautta, jonka jälkeen saat mitä suurimmalla todennäköisyydellä kotiisi kirjeen, jossa kerrotaan, että voit noutaa proof of lawful residencesi samaisen IND:n toimistosta.

----------------
Käytännön vinkkejä:

-Asunnon etsiminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin erityisesti, jos aikoo muuttaa johonkin yliopistokaupungeista. Pienten asuntojen kysyntä ja vuokrataso em. kaupunkien keskustoissa on korkea.

-Maahanmuuttoviranomaisten huumoriin kuuluu, että kaikki dokumentit ovat vain hollanniksi. Kieltä taitavasti henkilöstä voi siis olla apua. Em. huumori ilmenee myös siinä, että kaikki edellämainitut toimistot sijaitsevat ainakin Amsterdamissa läntisen lähiön toimistogetossa, joka on kaikkien karttojen ulkopuolella.
...and as all travelers I never was longing for arrival...

Gitte

• Aloittelija
    • Profiili
Töihin Brasiliaan!
« Vastaus #46 : 06.01.2008, 17:31:09 »
Kysymykseni taitaa sopia tähän ketjuun.  :)

Brasilia siis suuntana todennäköisesti ensi kesän lopulla. Pitkään jo sinne menosta haaveiltu ja nyt sitten toiveissa että lähtö lopultakin toteutuu, kaveri nimittäin tarjosi töitä sieltä.  :D Tarkemmin olinpaikkana tulee olemaan Campinas..

Nyt sitten tietenkin pitäisi alkaa järjesteleen käytännön asioita kuten viisumi ja työlupa yms yms..

Sitä kyselenkin jos täällä on joku joka brasiliaan on töihin mennyt tai muuten vaan muuttanut niin olisi kiva kuulla kokemuksia!

Sitä viisumia jo tuossa mietittiin että onko näin että viisumin saadakseen työ pitäisi olla omalta alalta..? Näin ei nimittäin minun tapauksessani ole   :roll:

Aluksi voi olla että lähden vähän tyyliin lomailemaan ja jos tuntuu että haluttaa palata kotiin (mitä epäilen kovasti  :wink: )niin sitten palaan, mutta jos ei niin sitten olen pitempään. Kolmeksi kuukaudeksi sen viisumin kai aluksi saa, mutta mitäs sitten jos haluaa olla pitempään? Ja sitten kai pitäisi olla joku paluupäivämääräkin tiedossa, noin vaan menolipullla sinne ei kai mennä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!  :)

iramaria

• Vieras
« Vastaus #47 : 06.01.2008, 18:03:51 »
Hienoa että sulla on työpaikka tiedossa ja kaveri joka sut sinne haluaa.

Työviisumista ja käytännöistä sen suhteen Brasilian suurlähetystö Helsingissä osaa antaa kaikkein parhaiten faktaa. Niiden sivuiltakin löytyy jo vähän. Mutta käytännössä homma menee siis niin, että kaverisi (työnantaja) hoitaa sulle työluvan Brasilian työministeriöltä, ja sieltä päästä infotaan sitten suurlähetystöä, että sulle voi työviisumin täällä myöntää. Siitä, miten kauan prosessi ensin kestää Brasiliassa, en osaa arvailla mitään, mutta kun se on valmis, täällä viisumin saa suurlähetystöstä aika nopeasti.

Omalta alalta työn ei käsittääkseni tarvitse olla (tarkista tämä), mutta työnantajan tulee kuitenkin perustella, miksi haluaa palkata ulkomaalaisen brasilialaisen sijasta. Esimerkiksi työssä tarvittava suomen kielen taito voisi kaiketi olla perusteena.

Lomailemaan mennessähän viisumia ei edes tarvitse, mutta jos suunnitelmissasi kuitenkin on jäädä, niin asiat pitää ilman muuta hoitaa täällä - Brasiliassa ollessa turististatusta ei voi vaihtaa työviisumiin.

Mitä olet menossa tekemään, kysyy nimimerkki Utelias ;)

Boa sorte!!

Gitte

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #48 : 06.01.2008, 19:10:14 »
Obrigada!  :)

Itsekin ajattelin tuonne suurlähetystöön suunnata tässä lähiaikoina.

Ja itseasiassa niin äkkiä tämä juttu on kuitenkin tullut että työn kuvastakaan minulla ei vielä ole ihan tarkkaa tietoa.  :roll: Ensi viikolla saanen lisätietoa. Ideana kuitenkin se että englantia tulisin käyttämään ja työ tulisi olemaan markkinointiin liittyvää. Portugalia olen tässä nyt vuoden verran opiskellut ja tarkoitus on nyt vielä puoli vuotta jatkaa että sitten olisi jonkinlainen pohja jahka brasiliaan pääsen.

Kysyn nyt sinulta...  :)  Asut ilmeisesti brasiliassa? Muistanko oikein että sao paulossa ja kuinka olet viihtynyt ja saako vielä kysyä oletko töissä vai opiskeletko? Jonkin verran olen kirjoituksiasi lukenutkin, mutta en nyt vähään aikaan...  :)

iramaria

• Vieras
« Vastaus #49 : 06.01.2008, 20:08:37 »
Asuin Brasiliassa, mutta Riossa. Nyt ollaan jonkin aikaa Suomessa. Helinä on se joka asui (asuu? Helinä?) SP:ssa.

Työviisumia jossain vaiheessa itsekin mietin ja selvittelin, mutta se prosessi jätettiin kesken; jäin odottamaan pysyvää viisumia ja opetin odotellessa englantia. Mulla on siis brasilialainen mies. Ihan ekaa kertaa kun menin niin kyseessä oli Allianssin silloinen Work Experience Brasil -ohjelma, jota ei enää ole.

En oikein osaa yksiselitteisesti sanoa, viihdynkö Brasiliassa vai en. Ja mun Brasilianihan on siis Rio, tai suur-Rio. Tavallaan viihdyn erinomaisesti, mutta kyllä siinä koko maassa ja Riossa etenkin on moni asia vaan niin syvältä että terve...  :roll: - ja siitä huolimatta en ole mitään paikkaa niin rakastanut. Ota tästä sitten selvä.

Mutta että haluaisinko / aionko siellä vielä asua? Varmasti. Ja suosittelen. Ja kun kerran kieltäkin jo puhut niin hienoa se varmasti on. Paulistat sitä paitsi puhuu selvempää portugalia kuin cariocat, vaikka cariocan aksentti onkin kauniimpi ;) que beleza...

Gitte

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #50 : 10.01.2008, 21:37:36 »
Kova motivaatio itsellä on brasiliaan päästä, kovasti kiehtoo kaikki siinä maassa. Tietty siellä on myös paljon ongelmia, mitä ei varmasti tajuakaan ihan konkreettisesti ennen kuin sitten paikan päällä. Mutta kyllä uskon että mielenkiintoista ja antoisaa se tulee kuitenkin olemaan.  :D

Itsekin mietin myös sitä vaihtoehtoa että lähtis vapaaehtoistyöhön sinne, mutta nyt jos sitten pääsenkin töihin niin hyvä niin.

Opetitko sitten englantia vapaaehtoisena vai? Kun sanoit ettet työviisumia sitten hakenut?

Vielä kyselee...  :)

*anne*

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 28.02.2008, 11:57:03 »
Olen tàllà hetkellà Italiassa ja tarkoituksenani olisi viipyà vielà kesà (kesà, heinà, elo) mutta tyòtà olisi lòydettàvà. Olen ajatellut esim. hotellityòtà tai vastaavaa. Italiantaitoni on keskitasoa, englanti sujuvaa ja muut kielet tyydyttàvià (saksa, ruotsi). Mistà kannattaisi ensisijaisesti aloittaa etsintà? Jos joku teistà on aikaisemmin tyòskennellyt esim. hotellissa tms. miten olette tyòn lòytàneet? Onko tyòn lòytàminen hirveàn vaikeaa (Roomassa, Sisiliassa)?

kiirus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 28.02.2008, 18:22:52 »
Lainaus käyttäjältä: "trilobiitti"

-Pankkitilin avaaminen: Onnistuu huhujen mukaan ainakin Postbankissa pelkällä hollantilaisella osoitteella. Muissa pankeissa tarvitsee usein sofi-numeron. Isommilla työnantajilla voi olla sopimus jonkun tietyn pankin kanssa, jolloin tilin saa esim. työsopimusta vilauttamalla.

Muistelen että olisin itte avannut Rabobankin tilin passilla ja  postiosoitteella sekä ehkä opiskelu todistuksella/opiskelija kortilla.. Taitaa olla tili vieläkin siellä. ü Ainakaan tuollaista sofi-numeroo en hommannut. Opiskelijoilla saattaa tietty olla vähän toisenlainen tilanne?!

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 29.02.2008, 15:15:54 »
Lainaus käyttäjältä: "kiirus"

Muistelen että olisin itte avannut Rabobankin tilin passilla ja  postiosoitteella sekä ehkä opiskelu todistuksella/opiskelija kortilla.. Taitaa olla tili vieläkin siellä. ü Ainakaan tuollaista sofi-numeroo en hommannut. Opiskelijoilla saattaa tietty olla vähän toisenlainen tilanne?!

Veikkaanpa, että EU-kansalaisen ollessa kyseessä useimmille pankeille riittää tätä nykyä näyttö siitä, että tyypillä on jonkinlainen side Hollantiin (= osoite + todistus opiskelusta / työstä).

Jos aikoo oleskella maassa esim. vain yhden lukukauden, ei välttämättä pankkitiliä edes tarvitse, koska Electron-nostot taitavat olla tätä nykyä ilmaisia EU:n sisällä (korjatkaa, jos olen väärässä, en itse Electronia enää käytä).  Sen sijaan on ehkä hyvä tietää, etteivät luottokortit käy Hollannissa ollenkaan yhtä yleisesti kuin esimerkiksi Suomessa eli esimerkiksi ruokakauppaan ja baariin on syytä varata käteistä.
...and as all travelers I never was longing for arrival...

Luchsin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 06.03.2008, 19:42:34 »
Lainaus käyttäjältä: "jimwest"
Tänne Saksaan töihin tullessa piti käydä rekisteröitymässä kaupungitalolla olevassa auslanderoffice:ssa asukkaaksi ja työntekijäksi sekä samalta istumalta täti ojensi myös verokortin (en tiedä tarkkaa prosenttia mutta 30-35% ne tuntuvat rokottavan).

Itse olin töissä Saksassa viime kesänä 3kk. Hakeuduin hommiin edellisten kesätöiden perusteella eli olin saman konsernin saksalaisessa yrityksessä. Työnantaja auttoi papereiden täyttämisessä ja asioiden selvittelemisessä, joten kaikki kävi aika mutkattomasti.

Veroista kannattaa vilkaista ohje Tilapäisesti töihin ulkomaille http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=2385;163782
Itse en ollut verovelvollinen Saksassa (näin työnantaja minulle selitti), koska olin töissä alle tietyn ajan. Palkka täytyy ilmoittaa täällä Suomessa verottajalle, eli eiköhän siitä veroja mätkähdä täällä, kun ei kerran Saksassa tarvinnut maksaa.

Ikävä yllätys sinällään oli, että sosiaalivakuutus yms. maksut on aika kovat verrattuna Suomen n. 5%:in. Saksassa harrastetaan muistaakseni neljää eri vakuutusta vastaamaan tuota meidän yhtä. Yhteissummana maksoin n. 20% palkasta. Palkan lisäksi noita laskettaessa huomioitiin asunnon vuokra, jonka kuitenkin maksoi yritys.

Varsinaisesta sairasvakuutuksesta eli Krankenversicherungista: sairasvakuutukseen tulee liittyä, jos et ole Suomen sosiaaliturvassa. Sairasvakuutusta tarjoavat monet eri firmat, itse liityin IKK Sachseniin, joka oli käsittääkseni yksi edullisimmista. Kyseinen firma tarjosi erilaisia kuntoilulomia, liikuntamahdollisuuksia - esim. joogakurssin ja jopa meidän pikkukyläsessä oli vesijumppaa.

Olen opiskellut Saksassa, jolloin piti myös ilmoittautua sairaskassaan, mutta vaihdon ollessa osa opintoja säilyi status myös Suomen sosiaaliturvassa eikä sairasvakuutusmaksuja tarvinnut maksaa Saksaan. Jos nyt lähtisin töihin uudestaan, yrittäisin kaikin tavoin säilyä Suomen sosiaaliturvassa vaikka vedoten ulkomaanharjoittelusta saataviin vapaaehtoisiin opintopisteisiin, säästyisi rahaa. Itselläni ei siis opintoihin kuulu pakollista harjoittelua, mutta jos sellaista lähtee suorittamaan, Kelalta pitäisi tulla päätös, että kuuluu harjoittelunkin ajan Suomen sosiaaliturvaan eikä tarvi kikkailla noiden kanssa.

Sitten toinen juttu, ikävä ylläri sekin, oli, ettei Praktikant-sopimuksen kirjoittaneelle kerry lainkaan lomaa. Tämä on varmaan ihan normaalia monissa maissa, mutta jostain syystä kuvittelin Saksan lainsäädännön siltä osin olevan samanlainen kuin Suomessa. Mielestäni oli aivan käsittämätöntä, ettei työsuhteesta kerry lomaa, käsittääkseni sen pitäisi olla jonkun työaikalain vastaista toimintaa. Mutta Saksassa ei.  :arrow: Kannattaa ottaa asioista selvää eikä olettaa mitään, kun lähtee ulkomaille töihin!

No mutta, omalla kohdallani sain sitten viikon palkattoman loman sovittua, kuten halusinkin. Luonnollisesti mahdollisista lomista kannattaa varmasti sopia mahdollisuuksien mukaan jo työsopimuksessa. Ikävä työnantajahan olisi voinut kieltäytyä antamasta koko lomaa, ei mitään velvollisuutta siihen.

Saksalainen kaverini oli sitä mieltä, että Saksassa yhtiöt sortavat opiskelijoita juuri tuollaisten Praktikant-soppareiden avulla, vastavalmistuneita palkataan sellaisilla vuodeksi (huono palkka) ja vuoden jälkeen otetaan uusi tilalle.

Eläkettäkin kerrytin, samalla numerolla voi jatkaa, jos joskus tulevaisuudessa sinne töihin taas päädyn. Samoin sosiaalivakuutusta varten sain jonkun lippulappusen, missä oleva numero ilmeisesti toimii myös jatkossa tunnuksena, jos sellaista tosiaan tarvitsen.

Itse harjoittelu meni tosi hyvin: kuljetukset, kalustetut asunnot, yms. hoidettu hienosti valmiiksi. Työkieli oli saksa, englantia ei tosiaan kauheen hyvin osattu. Pääsin/jouduin usein hommiin, jos piti soittaa ulkomaille ja puhua englantia. Niin ja tosiaan, saksalaiset todella harrastavat sitä puhelimen käyttöä, sähköpostit ei ole (vielä?) niin suosittuja. Stressiä ei tarvinnut pelätä, enemmänkin asenne oli, että jos sinusta nyt jotain hyötyä meille on, niin hyvä homma. Kyseisessä paikassa onkin joka kesä harjoittelijoita, ja sen kyllä huomasi. Jos haluaa helpon vaihtoehdon, niin kannattaa kysellä yritysten ulkomaisista harjoittelijaohjelmista, tämä ainakin oman kokemukseni perusteella.

Jos on lähdössä, kannattaa vilkaista esim. eri ammattikorkeiden ja  yliopistojen sivut. Sieltä löytyy paljon vinkkejä ja ohjeita ulkomaille harjoitteluun/töihin lähtemisessä. Esimerkiksi http://www.lut.fi/fi/opiskelu/kansainvaliset_ja_urapalvelut/urapalvelut_tyonhakijalle/kansainvalinen_harjoittelu.html

sweetescape

• Reissaaja
    • Profiili
    • tickerfactory
Vs: Ulkomaille töihin FAQ rakentuu täällä
« Vastaus #55 : 16.03.2008, 01:56:36 »
Moikka! Iso-Britanniasta ei ole vielä vastausta tullut (olisi tervetullutta :) ) mutta jos et täältä saa kysymyksiisi vastauksia, kannattaa yrittää UK:n suomalaisten keskustelupalstaa Finn-Guildin sivuilla http://www.finn-guild.org/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
So maybe if you´re holding out for the truth now, could it be the greatest weapon?

http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/4;10747;6/st/20080728/e/Moving+to+Leeds/dt/8/k/e190/event.png

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #56 : 02.04.2008, 18:56:50 »
Olen tàllà hetkellà Italiassa ja tarkoituksenani olisi viipyà vielà kesà (kesà, heinà, elo) mutta tyòtà olisi lòydettàvà. Olen ajatellut esim. hotellityòtà tai vastaavaa. Italiantaitoni on keskitasoa, englanti sujuvaa ja muut kielet tyydyttàvià (saksa, ruotsi). Mistà kannattaisi ensisijaisesti aloittaa etsintà? Jos joku teistà on aikaisemmin tyòskennellyt esim. hotellissa tms. miten olette tyòn lòytàneet? Onko tyòn lòytàminen hirveàn vaikeaa (Roomassa, Sisiliassa)?

Italia on tunnettu siitä, että duunia on suhteellisen vaikea löytää, varsinkin jos on ulkomaalainen, eikä ole suhteita paikalliseen työmaailmaan. Itse työskentelin viime kesänä eräällä leirintäalueella respassa, sain kys. työn välitysfirman kautta, yhtenä päivänä vaan puhelin soi.. Paras taktiikka on kokemukseni mukaan "verkostoitua" erittäin hyvin, eli työhakemusta jokaiseen mahdolliseen paikkaan (italiaksi!), soittelua eri paikkoihin, ilmoituksia lehtiin jne.  :)  Minä olen palaamassa itse Italiaan nyt kesän alussa ja olen jo löytänyt netin avustuksella erään mahdollisen työpaikan. Mahdollisuudet ovat hyvät, kunhan osaa etsiä!  ;)

Vinkkinä voin sanoa, että turismin parissa kielitaito on valttia! Eli korosta übermegahyvää englannin kielen taitoa, eikä saksakaan ole pahitteeksi..

Angelicaq85q

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #57 : 03.04.2008, 14:04:04 »
Haluaisin kysyä onko täällä ketään, joka on saanut työpaikan sponsoroimaan itselleen green cardin sekä viisumin yhdysvaltoihin? Ja jos on kuinka vaikea prosessi se oli, varsinkin työpaikan saaminen yhdysvaltojen rajojen ulkopuolelta?

Olen 22-vuotias nuori nainen ja koulutukseltani olen matkailualan ammattilainen, puhun ja kirjoitan lähes täydellistä englantia, omaan myös koulutetun hierojan tutkinnon ja työkokemusta on lähinnä asiakaspalvelutöistä(hotellin vastaanotossa, tarjoilijana ja call centerissä)

Itse suunnittelen Nykiin matkustamista rakkaan luo, joka on amerikkalainen.

Kiitos jo etukäteen!

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #58 : 03.04.2008, 15:27:55 »
^ On ERITTÄIN hankalaa. Mutta aina kannattaa yrittää.

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #59 : 03.04.2008, 15:58:08 »
Haluaisin kysyä onko täällä ketään, joka on saanut työpaikan sponsoroimaan itselleen green cardin sekä viisumin yhdysvaltoihin? Ja jos on kuinka vaikea prosessi se oli, varsinkin työpaikan saaminen yhdysvaltojen rajojen ulkopuolelta?

Voisin kuvitella, etta melkeinpa mahdotonta, silla tyoviisumiin tarvitaan korkea koulutus, korkea tai erikoinen ammatti (jonkun alan huippuspesialisti).
Asiakaspalvelu ei kuulu siihen. Ja etenkin kun viela haluat rajojen ulkopuolelle, niin en uskoisi onnistuvan. Kannattaa tutkia eri vaihtoehtoja.

Lisaa infoa mm. http://www.usimmigrationsupport.org/visa_h2b.html ja
http://www.workpermit.com/us/us.htm
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."