Ulkomaille töihin FAQ rakentuu täällä

(Luettu 71864 kertaa)

Nicodemus

• Vieras
Vs: Ulkomaille töihin FAQ rakentuu täällä
« Vastaus #80 : 29.05.2009, 18:32:52 »
Jos jollakin on yrittäjähenkeä, niin firma kirjoille esim. Hong Kongiin ja maahantuontia Kiinasta. Maksaa about 15000 hkd ja vuodessa saat tehdä 100 000 hkd verottomana, jonka jälkeen 150 000 4% jne. 16 % saakka. Täällä on mahdollisuuksia jos kiinnostaa.
Harmi kun ei ole ole tuota mainittua yritteliäisyyttä. :)

Migs

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 05.06.2009, 17:13:05 »
pöö. olen miettiny vähän et jos yrittäisin päästä joskus jenkkeihin töihin ja asumaan vähäksi aikaa ni mistä lähteä liikkeelle? Oon ite ihan pihalla näistä jutuista että onko vaikea päästä jne ni kaikkee tietoa otetaan vastaan :D
So I go back and forth forever
All my thoughts they come in pairs

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : 27.06.2009, 19:22:52 »
pöö. olen miettiny vähän et jos yrittäisin päästä joskus jenkkeihin töihin ja asumaan vähäksi aikaa ni mistä lähteä liikkeelle? Oon ite ihan pihalla näistä jutuista että onko vaikea päästä jne ni kaikkee tietoa otetaan vastaan :D

Kannattaa lahtea liikkeelle siita, etta hommaat korkeakoulupohjaisen ammatin, jolla on kysyntaa ja teet itsestasi yhden alan parhaimmista. Tai etsit amerikkalaisen puolison, mutta sekaan ei ole tae. Tai suoritat yliopistotutkinnon Jenkeissa.

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #83 : 29.06.2009, 17:45:07 »
olen miettiny vähän et jos yrittäisin päästä joskus jenkkeihin töihin ja asumaan vähäksi aikaa ni mistä lähteä liikkeelle?  

Suosittelen ensialkuun työharjoittelua (koulun tai kaupallisen järjestön, kuten EF:n, kautta), huvipuisto- tai leirinohjaajan kesä/kausityötä tai vaihto-opiskelua suomalaisen korkeakoulun kautta. Au pairiksikin voi hakea.

Vasta sitten kannattaa harkita pysyvämpää muuttoa, jos siltä vielä tuntuu (edit. sekä hankkia joko relevantti korkeakoulututkinto ja työkokemusta/asiantuntemusta tai vaikkapa sairaanhoitajan paperit). Tässä hyvä linkki: http://www.maailmalle.net/Resource.phx/maailmalle/maat/yhdysvallat.htx Myös mol.fi:ssä näkyy silloin tällöin huvipuisto- ym. kausityöpaikkailmoja. Jos nyt ei sattuisi näkymään, niin lamalla on varmasti sormensa pelissä.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2009, 01:13:04 kirjoittanut Thaly »
Sólo es deslumbramiento pasajero.

Riinuli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #84 : 01.07.2009, 09:31:19 »
Tarkoitus olisi ensi syksynä muuttaa johonkin päin Australia, Hollanti, Irlanti, Espanja kiinnostavat. Mietinnässä olisi Allianssin kautta ainakin Australia? Saakohan sitä kautta mitään inhimillistä työtä? Samoin onko kukaan lähtenyt vaikka ei ole työpaikkaa maassa niin sinne vaan etsimään? Mitä jos paikkaa ei löydy?

Kaikki työt käy, minulla on kuvataiteilijan koulutus ja miehelläni malliasentajan + tehdastyö tausta. Fyysinen työ sopii hyvin kummallekkin.

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #85 : 03.07.2009, 20:47:39 »
Samoin onko kukaan lähtenyt vaikka ei ole työpaikkaa maassa niin sinne vaan etsimään? Mitä jos paikkaa ei löydy?

Minä olen lähtenyt ilman hajuakaan työpaikasta. Jaa, mitäs tehdään, jos paikkaa ei löydy? Kannattaa ottaa mukaan sen verran rahaa, että selviää jonkin aikaa ilman palkkaa. Jos ei työtä sattuisi löytymään, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä, todennäköisin niistä on paluu takaisin Suomeen. Tosin tekevälle nyt löytyy aina jotain...Espanja kannattaa unohtaa nyt ihan ensimmäisenä, ellette osaa sujuvaa espanjaa ja jos aiotte hankkia palkkatöitä. Työttömyys on siellä tällä hetkellä aivan pilvissä, eikä ummikoille tarjota palkkaduunia ensimmäisenä jonossa. Mainitsemistasi maista löytyy muuten paljon keskusteluita tältä palstalta, eli kannattaa etsiä.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2009, 20:51:17 kirjoittanut Thaly »
Sólo es deslumbramiento pasajero.

|heini|

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #86 : 14.07.2009, 14:45:46 »
Hei,
onko kenelläkään tietoa tai kokemusta Turkkiin muuttamisesta työnhaun perässä?
Itse olen sitä jo ehtinyt useamman kuukauden pohtia ja tulen pohtimaan sitä vuoden loppuun asti, jolloin oma työsopimukseni katkeaa ja sen jälkeen on taas kaikki avoinna.. Muutto ulkomaille houkuttaisi, ja erityisesti Istanbuliin, sillä olen käynyt siellä kolme kertaa (elokuussa 2 viikon lomalle jälleen) ja tunnen sieltä perheen, joka varmasti olisi auttamassa minua kaikenlaisten lupien ja muiden asioiden kanssa. En tulisi asumaan yksin, ja perheen äiti on minun onnekseni kiinteistövälittäjä, joka varmasti voisi löytää suht edullisen vuokrakämpän.

Olen jo ottanut paljon asioita selville, ihan alkaen siitä, miten pitää menetellä kun muuttaa ulkomaille, minne kaikkialle pitää asiasta ilmoittaa jne.
Muutto sinänsä on ehkä se kaikkein työläin ja hankalin vaihe - on kuitenkin vaikea viedä kaikkea tarpeellista kerralla, vaatteita, tärkeitä tavaroita, yms yms. Mietinkin jo sellaista vaihtoehtoa, että jättäisin huonekalut asuntooni ja neuvottelisin vuokranantajan kanssa ajatuksesta, että joku muuttaisi siihen asumaan, jolloin saisi perushuonekalut valmiiksi asuntoon. Tietysti silloin olisin itse vastuussa jos jotain menisi hajalle..

Mutta sitten ajatukset Turkin suuntaan. Kun sinne vihdoin pääsisin niin alkajaisiksi ilmoittautuminen paikallispoliisille ja oleskeluluvan hakemukset käyntiin. Passilla maassa saa olla 3 kk, ilmeisesti jos oleskelulupaa ei ole myönnetty siinä ajassa, pitää lähteä rajan yli..? Sekin selviää ajallaan..

Työn saanti onkin sitten se kaiken huippu. Töitä ei saa ellei ole työlupaa. Työlupaa ei myönnetä ellei ole jo työpaikkaa. Se on järjetön kierre. Ilman työlupaa ei kannata työskennellä, se johtaa vain maastakarkoitukseen. Tämä on sellainen asia, mikä ei edes naurata kun olen yrittänyt ottaa selvää erilaisten sivustojen kautta, miten sitä työtä voisi ulkomaalainen saada turkissa. Kuulemma huonosti. Ajatus siellä opiskelusta saa myös kannatusta, mielelläni voisin opiskella lisää.

Minulla on kaksi tutkintoa, molemmat luonnontieteelliseltä alalta. Lisäksi nykyisessä työssäni puhun englantia päivittäin, joten suomen ohella enkku tulee minulta kuin luonnostaan. Lisäksi pienellä aivojen virityksellä saan ruotsin kielenkin sujumaan taas paremmin. Ensi töikseni kun maahan pääsisin ja olisin asettunut, ottaisin selvää missä järjestetään turkin kielen kurssit ja aloittaisin ne. Toki osaan jo perusteita ja vähän muutakin ekstraa, mutta puhumisen taito turkiksi on vielä hakusessa. Jos kaksi tutkintoa (joista toinen korkeakoulututkinto) ja ainakin 3 kielen puhuminen ei auta työnsaannissa, niin sitten voin sanoa olevani hyvin, hyvin hämmentynyt.. Tietysti tekisin muitakin töitä kuin oman alani töitä, sekin olisi mieletön seikkailu kun aloittaisi työnteot ravintolassa tai hotellissa tms.. Pääasia olisi vain se, että rahaa tulisi sen verran ettei näe nälkää.

Suhteilla pärjää Turkissa, kuulemma, ja onneksi tunnenkin tämän perheen. Mutta olisi kiva kuulla, jos joku täällä on eksynyt Turkkiin asumaan/työskentelemään/opiskelemaan, tai jos joku tuntee kyseisiä henkilöitä.
Mielipiteitäkin otetaan vastaan..  ;D

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #87 : 14.07.2009, 15:58:43 »
Hei,
onko kenelläkään tietoa tai kokemusta Turkkiin muuttamisesta työnhaun perässä?

Expatriumin keskustelu palstalla on ollut ainakin yksi henkilo ellein enemmankin joka on toissa Turkissa
Sielta/hanelta kannattaa lukea ja kysella, keskustelupalstalle taytyy rekisteroitya
http://www.expatrium.fi/

kattiainen

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - kat-ti@luukku.com
    • Profiili
    • http://www.katjakarki.suntuubi.com
« Vastaus #88 : 05.08.2009, 18:30:02 »
Lainaus
Mietinnässä olisi Allianssin kautta ainakin Australia? Saakohan sitä kautta mitään inhimillistä työtä?

Englannista osaan sanoa sen verran, että työpaikkojen taso on vaihteleva. Itse olin Allianssin kautta hotellihommissa, mikä ei oikein vastannut odotuksia. Työtunteja kertyi köykäisesti. Toisaalta sitten yksi tuttava oli samoissa hommissa muualla Englannissa ja hänellä oli parempi tuuri; hyvät työolot ja pitkä työviikko (hyvä asia mielestäni, jos kerran töihin on tultu). Hän oli hyvin tyytyväinen.

Allianssin vaihdossahan on yhtenä osapuolena kohdemaan toimisto, joka ei välttämättä ole niin nuuka listoilla olevien paikkojen suhteen. Allianssi itse väittää olevansa kiinnostunut kuulemaan palautetta työpaikoista, mutta jotenkin sain semmoisen tunteen, ettei heitä kiinnosta, jos jokin hiertää. Eli varaudu yllätyksiin! Allianssia on ennenkin kehuttu riistofirmaksi... :-\
>elämä on sitä mitä teet siitä<

sansibar

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #89 : 28.08.2009, 10:22:00 »
Kertokaas joku mistä toimistosta tuo henkilötunnus haetaan Norjassa. Pääsen varmaan alkutalvesta osloon töihin jos hyvin käy. Verotoimistostako mä sitä sitten menen kyselemään vai kyttäasemalta vai mistä? Niin ja yritin lukea tätä ketjua,mutta ei osunut silmään. ;D
tex is my name and Sex is my game.

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #90 : 20.10.2009, 17:43:24 »
Jokohan olet jo Oslossa - tosin siellähän on vielä loppukesä ainakin terassikansan määrästä päätellen, heh..

Kertokaas joku mistä toimistosta tuo henkilötunnus haetaan Norjassa.

Verotoimistosta saat henkilötunnuksen: sun täytyy täyttää verokorttihakemus, johon tarvii täyttää mm. arvio vuoden tuloistasi, työnantajan nimi, osoiten jne. Verokortistasi löydät sitten henkilötunnuksen, jonka tarvit esimerkiksi norjalaisen pankkitilin avaamiseen.
Up Where We Belong

Herrasmies

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #91 : 26.02.2010, 12:04:52 »
Hei,

Alla listaa johon olen koonnut kohdemaan valintaan vaikuttavia asioita. Mikäli mieleesi tulee jotain tärkeää joka on listasta jäänyt niin kerro ihmeessä. Olen pyrkinyt pitämään listan alustavasti isompia kokonaisuuksia käsittelevänä. Esim kielimuurin sisällytän kohtiin - imisten kanssa asioiminen ja virastoissa asioiminen.

Tarkoitukseni on käyttää listaa rankkaamalla potentiaaliset kohdemaat (sekä suomi) skaalalla 1-5 kunkin asian osalta ja käyttää tätä kun mietin minne asettuisin.

Tällä hetkellä tilanne:
1. slovenia
2. tsekin tasavalta
3. slovakia

runner ups: UK, puola

(eli kontaktit top 3 maista olisivat loistavia!). Suunitelma on tarkistaa näkemys vielä kevään aikana. Kesälla 1kk reissu katsastamassa kohdemaata.

ilmasto/maasto
Luonnon katastrooffien riski

ihmiset
liikkuminen muualle
virallinen asiointi

verotus
Verotus - palkka
Verotus - pääoma
ruoka(raaka aineet)

harrastusmahdollisuudet

yleinen kustannustaso

tippikulttuuri

terv huolto

Yhteiskunnan vakaus

Turvallisuus
työviisumin saanti
viisumi / oleskelulupa
tavaroiden siirto muutossa
Työllistymis mahdollisuudet
integroitumisen helppous
Pitävätkö sovitut asiat/tapaamisajat?

FAQ lienee mainio paikka ko. listalle. jokainen voi sitten rankata kunkin kohdan painoarvon omakohtaisesti.

Edit - turvallisuus lisätty
« Viimeksi muokattu: 02.03.2010, 15:47:13 kirjoittanut Herrasmies »

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #92 : 01.03.2010, 19:46:41 »
Hei,

Alla listaa johon olen koonnut kohdemaan valintaan vaikuttavia asioita. Mikäli mieleesi tulee jotain tärkeää joka on listasta jäänyt niin kerro ihmeessä.

ilmasto/maasto
Luonnon katastrooffien riski

ihmiset
liikkuminen muualle
virallinen asiointi

verotus
Verotus - palkka
Verotus - pääoma
ruoka(raaka aineet)

harrastusmahdollisuudet

yleinen kustannustaso

tippikulttuuri

terv huolto

Yhteiskunnan vakaus

työviisumin saanti
viisumi / oleskelulupa
tavaroiden siirto muutossa
Työllistymis mahdollisuudet
integroitumisen helppous
Pitävätkö sovitut asiat/tapaamisajat?

FAQ lienee mainio paikka ko. listalle. jokainen voi sitten rankata kunkin kohdan painoarvon omakohtaisesti.

Turvallisuus?
Up Where We Belong

OmallaAjalla

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #93 : 15.03.2010, 17:49:45 »
Onko kenelläkään tietoa Intian työmarkkinoista?
Taustalla on vain peruskoulu ja 4vuoden työkokemus alalta jota Intiassa ei ole.
Vuodenvaihteessa olisin menossa Intiaan ja tekisi mieli töitä sielä tehdä.
Mutta ei oikein tiedä mistä alottaa ettiminen.

Heloriina

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #94 : 15.03.2010, 19:50:02 »
Ehkä kannattaa aloittaa tiedon etsiminen siitä, saatko edes Intiaan työlupaa:
http://www.indianembassy.fi/index.php?id=250

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #95 : 30.05.2010, 21:16:15 »
Mitenkäs te olette tehneet noiden reference kirjeiden kanssa, oletteko näyttäneet sitten jos ja kun on pyydetty, vai oletteko laittaneet kopion hakemuksen mukaan?
Ja alueena mulla olisi Skotlanti, toki muistakin maista olisi kiinnostava kuulla käytäntöjä.
Mulla ei ole aikaisemmin ollut suosituksia antaa, mutta nyt sain omalta alalta ja vieläpä tosi tosi hyvän ja mairittelevan kirjeen, jonka mielelläni tunkisin joka hakemukseen mukaan  ;D

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #96 : 30.05.2010, 21:32:03 »
Mitenkäs te olette tehneet noiden reference kirjeiden kanssa, oletteko näyttäneet sitten jos ja kun on pyydetty, vai oletteko laittaneet kopion hakemuksen mukaan?
Ja alueena mulla olisi Skotlanti, toki muistakin maista olisi kiinnostava kuulla käytäntöjä.
Mulla ei ole aikaisemmin ollut suosituksia antaa, mutta nyt sain omalta alalta ja vieläpä tosi tosi hyvän ja mairittelevan kirjeen, jonka mielelläni tunkisin joka hakemukseen mukaan  ;D

Tarkista mitka ovat tyonantajan ohjeet. En tieda minkalaista paikkaa olet hakemassa, mutta nykyaan monet tyoantajat eivat halua avoimia (unsolicited) tyonhakukirjeita. Monet haluavat elavan referenssin eli puh non tai email osoitteen, ei paperisuositusta.

rosa82

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #97 : 21.08.2010, 01:35:12 »
Paljon löytyi linkkejä Amerikkaan muutosta, joka on kai aika hankalaa ilman haluttua ammattitaitoa tai amerikkalaista aviopuolisoa:).

Mutta onko kellään tietoa kuinka Amerikkaan muutto onnistuu, jos sinne tahtoo perustaa yrityksen? Jos Suomessa on jo pieni yritys ja tahtoisi perustaa toisen liikkeen jenkkeihin. Itselläni on käsityöalan yritys, osa tuotteista tuodaan amerikasta, veri vetää sinne muutoinkin:). Olisi ihastuttava ajatus työllistää itsensä ja muutama muukin siellä päin maailmaa:).

Kiitos, jos neuvoja tähän löytyy, netistä tiedon löytäminen on välillä tuskastuttavan työlästä:).

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #98 : 30.08.2010, 09:17:29 »
^^ USCISin sivuilla on kaikkien viisumityyppien ehdot.

http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/

Ainakin kohdista

Green Card Through a Job

Permanent Workers

Temporary (Nonimmigrant) Workers

löytyy yrittäjille tarkoitettuja viisumeita. Avainsana on "investor" mikä kertoo pelin hengen, rahaa pitää olla kuusinumeroinen määrä dollareita ja joissain on myös vaatimus työllistää 10 amerikkalaista tai ennestään siellä asuvaa.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

laurelina2001

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #99 : 02.12.2010, 12:49:15 »
Yhdysvalloista vielä kysymys:

Kuinka helppoa/vaikeaa minun olisi saada työviisumi, lähinnä yrityssponsori, kemiantekniikan DI:nä? Väitöskirja on nyt työn alla, ja tutkijavaihtoon olen juuri tuonne Jenkkeihin lähdössä. Mies on siellä, mutta mieluummin hoitaisin oleskeluasiat muuten kuin kiirehtimällä naimisiin.