Rinkka vedettävänä...hymm...?

 (Luettu 13262 kertaa)

Katariina72000

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 008
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« : 30.11.2005, 08:28:08 »
oijoi :shock:

Tämän piti olla helppo juttu. Siis rinkan hankkiminen .Tarkoitus on lähteä pariksi viikoksi Intiaan ja perinteinen matkalaukku ei oikein istu siihen siirtymisten määrään mikä on tarkoitus tehdä. Ts. jotenkin en osaa kuvitella itseäni jossain lautalla Samsonite mukana :P  

Eilisen illan surffasin teidän antamien rinkka vinkkien mukaan ja katsastin minkälaisia kantohärveleitä löytyykään. Silmiin pisti nämä rinkat mitä voi myös vetää. Muutaman aasian matkan olen raahannut vedettävää isoa pehmeä matkalaukkua mukanani (lentolaukku tyyppi) ja se toimii jos paikallinen hotellin apupoika kantaa sen, mutta itse en oikein sitä viitisi pitempää matkaa raahata. Toisaalta siinä vaatteet pysyy siistinä ja se vetää kamalasti kaikkea kamaa....

Sitten se kyssäri.

Onkos näistä rinkka/vetolaukku yhdistelmistä kokemuksia. Kehuvat että kantolaittaan saa kokonaan piiloon jne. Mutta siis toimiiko noi oikesti vai onkohan tuo joku uusi innovatio mikä on susi jo syntyessään :?:

pelokas

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 343
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #1 : 22.12.2005, 03:37:17 »
Mä oon vastannu tähän kysymykseen jo niin monessa treadissa että kyllästyn.
Rinkkaa EI kanneta selässä silloin kun alla on ASFALTTI!
Eli pyörärinkka! Japskit, jenkit ja jo pikkuhiljaa eurooppalaisetkin tajuu tän! Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa? Eräretkeilijöitä pitkin maailmaa!???

Sanguine

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • MSN Messenger  - a_stranger_no_more@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.livejournal.com/users/rosettaxv
    • Sähköposti
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #2 : 22.12.2005, 08:37:01 »
Henk koht kannan kyllä mieluummin rinkkaa (tai mitä tahansa laukkua) selässäni kuin raahaan sitä ympäri katuja perässäni, vaikka pyörienkään päällä. Ehkä olen sitten eräjorma(tar), mutta mikä siinä raahaamisessa on muka yhtään helpompaa. Ellei sitten tunge rinkkaansa niin täyteen kiviä, että paikkoihin alkaa kantaessa sattua - jota en ole vielä onnistunut kokemaan.  :roll:

Noh, huomaapahan muut ainakin että olen selkeästi eurooppalainen / suomalainen, jos kerran kaikki muut sitä jo perässään hinkuttaa.  :lol:
ust because you've got the emotional
range of a teaspoon doesn't mean we all
have.

Katariina72000

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 008
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #3 : 22.12.2005, 08:47:05 »
No eipä noita pyörärinkkoja nyt _niin_ kamalasti täällä koto suomen markkinoilla ole vastaan tullut....Lieneekö syy sisäänostajien, markkinoinnin vai kuluttajien. Ilmiö siis minulle melkoisen outo. Hyvä että löytyy näitä valistuneita jotka tietävät miten homma suuressa maailmassa toimii :wink:

Perässä raahaaminen ei ole se juttu jota nyt varauksetta ihannoisin. Lehmänlantaläjä tai kiviröykkiö vesittää hyvänkin yrityksen. Siistillä lentoasemalla tai kadulla nyt vetää/työntää mintä tahansa viritystä.

Matka lähestyy 8)  ja tein sellaisen päätöksen että en mitään uutta osta. Jos vanha hajoaa, niin ostan sitten paikanpäältä uuden veto/kanto vempeleen :lol:

Pelokas:Mä oon vastannu tähän kysymykseen jo niin monessa treadissa että kyllästyn.

Kiitos vaan informaatiosta. Toistohan se on joidenkin mukaan se juttu joka tehoaa

blondshine

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 65
    • ICQ Messenger - 5159378
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #4 : 22.12.2005, 16:18:18 »
Lainaus käyttäjältä: "pelokas"
Mä oon vastannu tähän kysymykseen jo niin monessa treadissa että kyllästyn.
Rinkkaa EI kanneta selässä silloin kun alla on ASFALTTI!
Eli pyörärinkka! Japskit, jenkit ja jo pikkuhiljaa eurooppalaisetkin tajuu tän! Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa? Eräretkeilijöitä pitkin maailmaa!???


Mitäköhän tästä kaikesta sitten hyötyy? itse ainakin koen paljon vaikeammaksi ja työläämmäksi vetää jotain kivirekeä perässä, kuin kantaa oikein pakattua anatomista reppua/rinkkaa selässä. Pääsen nopeammin, katsekontakti ei tarvitse olla maassa, ei tarvitse väistellä esteitä, eikä välittää millaista maastoa on edessä. Lisäksi kaiken sen aikaa kun alustana ei ole asfaltti, kannat turhaan niitä pyöriä painolastina. Puhumattakaan siitä, että kaikkien huomio myös kohdistuu tähän joulupukilta näyttävään turistiin, jolla on niin paljon tavaraa, että sitä pitää vetää oikein maita ja mantuja pitkin.

Tunnut olevan vastannut kysymykseen monta kertaa, mutta oletko koskaan oikeasti miettinyt mitä hyödyt pyörärinkasta? itse en ole moisia nähnyt kuin pakettimatkaajien käytössä matkalla taksi - hotelli, johon ne varmaan soveltuvat oikein mainiosti.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #5 : 22.12.2005, 17:09:00 »
Eipä kyllä tulisi mieleenkään ostaa mitään pyörärinkkaa, jota pitäisi perässä vedellä. Olkoon sitten vaikka koko maailma minua vastaan. :lol:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

juspu

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 348
    • Profiili
    • Sähköposti
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #6 : 22.12.2005, 17:26:24 »
Samaa mieltä Jounin kanssa. Sen takia sen rinkan otan, että sitä kannetaan selässä, ja se on mielestäni paljon kätevämpää kuin raahata rinkkaa. Oli siinä pyörät tai ei. Yhtä helppoa sitä on asfaltillakin kantaa kuin millä tahansa muulla alustalla.
Vai onko tämä joku uusi trendi mitä muotitietoisten tositravellaajien pitäisi noudattaa?

miuzu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 103
    • Profiili
vetorinkka
« Vastaus #7 : 22.12.2005, 18:03:56 »
hmm... reissasin itse yli 2 vuotta putkeen, hyvin erilaisissa maissa.. ja useisiin vetorinkkoihinkin törmäsin, lähinnä länsimaalaisilla kylläkin.. yksikään sellaisen omistava ei ollut tyytyväinen valintaansa.. itsekin olisin hurjan taakkani alla monasti toivonut pyöriä alle, mutta aina hyvin selvisi.. varsinkin aasian maissa ne itseasiassa olisi olleet aivan turhat suurimman osan aikaa.. ne pyörät painaa yllättävän paljon ja vievät myös yllättävän paljon tilaa (vaikka ei ilmeisesti aluksi siltä tuntuisikaan). lisäksi minulle valitettiin, että enemmän kannettuna se pyörärunko painaa pahasti selkää.. eli kannattaa harkita.. varsinkin jos tosiaan intiaan vaan pariksi kk. selviää vähemmälläkin ja usein ei kuitenkaan välttämättä sitä ihan ihanteellisinta "rullailu"-maastoa.

Syksy

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #8 : 22.12.2005, 18:04:36 »
Pyörärinkkaa en hankkisi siitä yksinkertaisesta syystä, että pyöristä lähtee niin kamala ääni. Jo asvaltilla alkaa olla pikkukiviä jotka nostavat desibelit yli ärsytyskynnyksen. Onhan niitä hienoja pehmeitä renkaita mutta nekin kuluvat ja hyvien renkaiden täytyisi olla sen verran isot että niistä alkaa jo olla haittaa, jos ei muuten niin ainakin lisäpainon muodossa. Jättää vaan turhakkeet kotiin niin ihan oman selän avulla pärjää.

tirmo

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 837
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #9 : 22.12.2005, 18:07:47 »
brittihostelleissa näihin rullarinkkoihin viimeksi törmäsin.
näyttivät olevan 25-35 naisten suosiossa, pystyy ilmeisesti matkaamaan hiukan siistimmän näköisenä. ei rypisty se pellavajakku hiostavan rinkan alla.

muuten tavallinen rinkka on mitä ilmeisemmin monipuolisin vaihtoehto, mutta kyllä se valinta täytyy tehdä ihan omien tarpeiden mukaan, eikä 'niin miten muillakin on'.

kuitenkin yleistymässä kaupoissa ja asiakkaiden tietoisuuden parissa. kaupunkilomalle varmasti kätevä.
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Roosa

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #10 : 23.12.2005, 16:48:23 »
Lainaus käyttäjältä: "pelokas"

Eli pyörärinkka! Japskit, jenkit ja jo pikkuhiljaa eurooppalaisetkin tajuu tän! Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa? Eräretkeilijöitä pitkin maailmaa!???


Yhdellä aasialaisella oli joku vedettävä systeemi mukanaan ja meno oli sen verran kammottavan näköistä, että ei kiitos!

Yhdyn muiden kommentteihin; valitsen siis jatkossakin kannettavan rinkan.

Dela

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 311
    • Profiili
    • Sähköposti
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #11 : 27.12.2005, 15:54:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Katariina72000"
No eipä noita pyörärinkkoja nyt _niin_ kamalasti täällä koto suomen markkinoilla ole vastaan tullut....Lieneekö syy sisäänostajien, markkinoinnin vai kuluttajien.


Stadiumissa ainakin noita kummajaisia myydään, ja itse ainakin suhtaudun niihin materiaalien kestävyydeltään ja yleiseltä käytettävyydeltään hyvin skeptisesti.

Perus omatoimimatka sisältää niin paljon portaita, off roadia, veneen kulkusiltoja yms. että en viitsisi lähteä vaihtelemaan moodia jatkuvasti.

Nyrkkisääntönä sanottakoon etteivät nuo pääse kantomukavuudessa lähellekkään kunnon, oikeaa rinkkaa.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

da b0ss

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 183
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #12 : 27.12.2005, 19:00:49 »
EI pyörärinkalle. Itsellä on monesti noiden vedettävien laukkujen kanssa jo sellainenkin ongelma, että suht pitkä kun olen niin saa vähän selkä kyyryssä laukkua vetää ja sekös vasta rasittaakin. Vedettäviä rinkkoja en ole sitten kokeillut, voi olla että niissä kahva tulee korkeammalle kun sitä itse laukutkin ovat.

Mutta sitten tulee taas semmoinen juttu että kun vähänkin edemmäksi täältä pohjolasta lähdetään niin alkaa kadun olemaan melkoisen epäkäytännöllisiä ajatellen perästä vedettävää rinkkaa/laukkua. Kun semmoinen 30 cm kadunreuna saattaa tulla vähän ongelmalliseksi, joutuu sitten kuitenkin vähän väliä sitä kantamaan. Kun joku tuolla mainitsi että rinkkaa ei kanneta kun asvaltti alla.

Ja muutenkin selässä kannettava on mielestäni mukavempi; viime reissulla n. 15kg rinkka ja useampi tunti bangkokin helteessäkään ei tuntunut ylitsepääsemättömältä.

alibaba85

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • MSN Messenger  - vanjarantanen@hotmail.com
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #13 : 27.12.2005, 20:58:08 »
Tein tuossa viime kesällä heräteostoksen lidlistä. Ostin sieltä nimittäin juuri tuollaisen pyörärinkan. Aluksi epäilin laatua ja kestävyyttä sekä käytännöllisyyttä, mutta se oli harhaluuloa. Rinkka on kestänyt reissujani, materiaali on laadukasta ja sitä ei tartte joka paikassa kantaa hikoillen. Suosittelen pyörärinkkaa kaikille kaupunkimatkoilijoille lämpimästi Tossa rinkassa on se kahvaosa sen verran pitkä, ettei pidemmänkään ihmisen tarvitse selkä kyyryssä kulkea. Niin ja jos rappuset tai jotain estettä tulee, niin ton voi ottaa kantoon. Siinä on pari kahvaa sitä varten. Niin. Ja ne pyörät ei paina mitään, eikä myöskään se vetokahvan runko. :)

blondshine

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 65
    • ICQ Messenger - 5159378
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #14 : 29.12.2005, 01:00:10 »
Pyörärinkka vs Rinkka/reppu

Plussat edustavat pyörärinkan hyviä puolia ja miinukset huonoja. Saa kommentoida

+ voi pyörittää tasaisella alustalla, jolloin rinkan saa hetkeksi pois selästä

+ rinkan hiostama selkä saattaa kuivua (tai sitten viima kylmettää senkin selän..)


- joutuu laskemaan rinkan maahan, suoristamaan kädensijan ja säätämään pyörät - ja tekemään tätä jatkuvasti maaston muuttuessa

- kaksi osaa enemmän jotka voivat matkalla rikkoutua (kädensija + pyörät) sekä niiden kiinnitys

- kun pyörät- ja kädensija ovat ulkona ei sadesuojaa voi käyttää

- pyörät- ja kädensija tuovat huomattavasti painoa lisää (esimerkiksi worldclassgearin vertailussa pyörillä varustettu kantolaite painoi 1,5 kilosta jopa viiteen kiloa enemmän verrattuna vastaavankokoiseen rinkkaan)

- pyörien johdosta käytettävissä olevaa tilaa on käytössä entistä vähemmän (ja ero on aika suuri, pyörät vievät hyvinkin 10-30 litraa tilaa pois)

- pyörät ovat usein liian pienet - ja mitä suuremmat sen enemmän ne painavat.

- pyörät kuluvat ja niitä pitää sekä huoltaa, korjata että korvata. Lisäksi niitä täytyy puhdistaa.

- pyörät & kädensija ovat usein ulkopuolella, jolloin ne voivat tarttua kiinni esim. lähtöselvityksessä  ja rikkoutumisen mahdollisuus kasvaa

- laukkua on hankala siirtää eri alustoilla, esim. nupukivillä tai karhealla asfaltilla hiekasta puhumattakaan

- koska laukku kulkee maassa tulee se helposti likaiseksi

- maata on pakko seurata katseella ajoittain välttääkseen esteet, tästä taas seuraa jo turvallisuusongelmiakin ja vähintään niitä selkäkipuja kun kumarassa mennään

- repusta on helpompi varastaa tavaraa jos vedät sitä perässäsi

- koko reppu on helpompi viedä, kun pidät siitä kiinni ainoastaan yhdellä kädelläsi

- reppua pitää nostella erikseen kun vastaan tulee portaita, katukivetyksiä tms.

- pyörät pitävät ääntä

- kun pyörärinkassa on pyörät, on kantolaitteen ergonomisissa ominaisuuksissa tingitty pahasti. Tämä tekee rinkan käyttämisen normaalisti pitkillä reissuilla vaikeaksi ja jopa mahdottomaksi. Hyvää kantolaitetta voi kantaa vaikka kuinka pitkiä matkoja oikealla painolla ja pakkauksella.

- yhtäkään hyvää kantolaitetta tai edes vyöjärjestelmää (esim. vari quick) ei saa pyörärinkkoihin

- pakkaus on vaikeampaa johtuen kovista pyöristä tai sen kiinnityssysteemistä

- ylipakkauksen mahdollisuus suurenee, kun ajattelet ettet rinkkaa selässä kanna

- etenet hitaammin

- sääolot vaikuttavat pyörärinkan toimivuuteen. Lumi, hiekka, pöly, pakkanen jne.

- jos laukku on kapea pyörät ovat liian lähellä toisiaan ja laukun tasapaino- ja toimivuus on korkeintaan välttävää joka johtaa kaatumisiin

- jos laukku on suuri ja pyörät etäällä toisistaan sillä ei mahdu kulkemaan esimerkiksi junien kapeita käytäviä

- muut ihmiset voivat kompastua laukkuusi

- oman tasapainon pitäminen on vaikeampaa

- koska ylität katukiviä, portaita yms. laukun kaatuminen on todennäköistä, tällöin mahdollisesti rikot laukussa olevia tavaroita tai venäytät olkapääsi

- unohdat laukkusi esim. bussiin, koska se ei kuljekaan selässäsi

- korkealuokkaisia laukkuja valmistajat yritykset Loweprota ja Tamracia lukuunottamatta eivät edes valmista pyörillä toimivia virityksiä, joten jo tällä perusteella saa heikkolaatuisemman tuotteen. (ei, samsonite, cavalet etc. eivät edusta laatua vaan massatuotantoa)


Käytännössä rinkan hyvät ominaisuudet poistuvat, kun siihen asennetaan pyörät. Jokainen voi sitten vetää omat johtopäätökset onko pyöristä saatava hyöty kaiken tämän arvoinen.

Ninja

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #15 : 29.12.2005, 12:06:17 »
Selässä kantamisen etuja on myös se että molemmat kädet ovat vapaat joka on iso juttu monessa tilanteessa.

Ja toinen juttu anatomisesta rinkasta: paino ei tunnu missään kun rinkan hihnat on oikein säädetty.

Vetolaukut sopii hyvin esim. tallinnan risteilylle.

Ninja

juspu

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 348
    • Profiili
    • Sähköposti
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #16 : 29.12.2005, 13:50:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Ninja"
Ja toinen juttu anatomisesta rinkasta: paino ei tunnu missään kun rinkan hihnat on oikein säädetty.

Aijaa? Saanen olla eri mieltä.
Ei se varmaan tunnukaan, jos "kevyttä reilirinkkaa" kantaa hostellilta juna-asemalle, mut vaellapa rinkan kun rinkan kanssa 20kg selässä 10 päivän ajan asfaltilla 25 km päivämatkoja ;)
Ja jos paino ei tunnu missään, niin sit on kyllä hihnat jo niin löysällä että rinkka on maassa. Oikein säädettynä painon pitäisi jakaantua tasaisesti hartioille ja lantiolle. (niponipo:))

blondshine

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 65
    • ICQ Messenger - 5159378
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #17 : 29.12.2005, 15:00:59 »
Lainaus käyttäjältä: "juspu"
Lainaus käyttäjältä: "Ninja"
Ja toinen juttu anatomisesta rinkasta: paino ei tunnu missään kun rinkan hihnat on oikein säädetty.

Aijaa? Saanen olla eri mieltä.
Ei se varmaan tunnukaan, jos "kevyttä reilirinkkaa" kantaa hostellilta juna-asemalle, mut vaellapa rinkan kun rinkan kanssa 20kg selässä 10 päivän ajan asfaltilla 25 km päivämatkoja ;)
Ja jos paino ei tunnu missään, niin sit on kyllä hihnat jo niin löysällä että rinkka on maassa. Oikein säädettynä painon pitäisi jakaantua tasaisesti hartioille ja lantiolle. (niponipo:))


Kuka pakkaa 20 kiloa mukaan asfalttiviidakkoon? Kas siinä kysymys. Mutta jos rinkka tuntuu tuollakin lastilla ja matkalla pahasti, niin on kyllä tullut ostettua huono rinkka. Varmaan joku Halti, Kuru, Stadium, Everest tai McKinley -merkkinen :)
Toki sen aina huomaa, että rinkka mukana on, mutta kirjoittaja varmasti tarkoitti sitä ettei rinkan painosta ole mitään haittaa eikä se estä matkantekoa.

Suvih

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 886
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #18 : 29.12.2005, 18:09:54 »
Lainaus käyttäjältä: "blondshine"
Mutta jos rinkka tuntuu tuollakin lastilla ja matkalla pahasti, niin on kyllä tullut ostettua huono rinkka. Varmaan joku Halti, Kuru, Stadium, Everest tai McKinley -merkkinen :)


Se että ko. merkkien rinkat eivät käy sinulle ei toki tarkoita sitä etteivät ne kävisi muille. Mulla on ainakin haltin reppurinkka (45l) joka on kaikin puolin täydellinen. Varmaan mahdotonta mitään kaikille sopivia rinkkoja valmistaakaan kun ihmisiä löytyy niin eri kokoisia ja muotoisia.

blondshine

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 65
    • ICQ Messenger - 5159378
    • Profiili
Rinkka vedettävänä...hymm...?
« Vastaus #19 : 29.12.2005, 21:16:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Incus"
Lainaus käyttäjältä: "blondshine"
Mutta jos rinkka tuntuu tuollakin lastilla ja matkalla pahasti, niin on kyllä tullut ostettua huono rinkka. Varmaan joku Halti, Kuru, Stadium, Everest tai McKinley -merkkinen :)


Se että ko. merkkien rinkat eivät käy sinulle ei toki tarkoita sitä etteivät ne kävisi muille. Mulla on ainakin haltin reppurinkka (45l) joka on kaikin puolin täydellinen. Varmaan mahdotonta mitään kaikille sopivia rinkkoja valmistaakaan kun ihmisiä löytyy niin eri kokoisia ja muotoisia.


Aivan totta. Tarkoitus oli vain tuoda esiin muutama merkki, jotka eivät siitä suuresta osaamisestaan ole tunnettu. Täytyy myös muistaa kantaa rinkkaa sille määriteltyjen painorajojen sisällä. Esimerkiksi tuolla mainitsemallasi (varmaan scout) on turha kuvitella kantavansa painavaa lastia. Toisaalta, sitä edelleen miettii miksi täytyy raahata kauhean painavaa lastia yleensäkään...

Mutta löytyyhän niitäkin jotka kantavat Savottaa ja ovat siihen vallan tyytyväisiä, vaikkei siitä löydy ergonomiaa nimeksikään, painaa tonnin ja on tehty ihan muualle kuin reilaamiseen. Anatomiset rinkat (rosna) ovat kyllä viime aikoina ottaneet jättiaskeleen eikä putkirinkkoja juuri saatavilla olekaan. Selkä kiittää?