Rinkan säkitys

(Luettu 16077 kertaa)

samurai

• Aloittelija
    • Profiili
Rinkan säkitys
« : 07.12.2005, 13:49:26 »
Olen kuullut et joillain lentoyhtiöillä on tapana laittaa rinkat muovisäkkiin ruumaan vietäessä.Onko kellään kokemusta miten lufthansa ja sas toimii?Vai kannattaako säkittää itse?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: Rinkan säkitys
« Vastaus #1 : 07.12.2005, 14:14:11 »
Lainaus käyttäjältä: "samurai"
Olen kuullut et joillain lentoyhtiöillä on tapana laittaa rinkat muovisäkkiin ruumaan vietäessä.Onko kellään kokemusta miten lufthansa ja sas toimii?Vai kannattaako säkittää itse?

Aika harvinaista on, että lentoyhtiö laittaisi rinkkaa säkkiin, kuormaajilla kun on yleensä parempaakin tekemistä; vaikka kyllä sitäkin jossain aina joskus tapahtuu. Yleisempää taitaa olla, että checkauksessa annetaan säkki ja käsketään panemaan rinkka sinne, mutta yleensä melko silti joutuu itse pyytämään, jos säkin haluaa. Mielestäni kannattaa kuitenkin pyytää säkkiä tai teippirullaa (aina näitä ei kuitenkaan ole tai niitä joutuu metsästämään ympäri kenttää, kokemuksia esim. Varsovasta), ja vedellä vähän remeleitä nippuun, koska se parantaa mahdollisuuksia rinkan ehjänä perille tuloon huomattavasti. Rinkkakin kulkee koneeseen aika monen mutkan kautta ja matkalla on useita paikkoja joihin remmin päät voi jäädä jumiin ja siitä kun joku riuskempi kaveri sitten kunnolla tempasee irti, niin saattaa olla, että on sen jälkeen entinen rinkka.

Eli teippaamalla tai säkittämällä helpotat työntekijöiden arkea ja turvaat rinkkasi mahdollisuudet päästä ehjänä perille.

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
Rinkan säkitys
« Vastaus #2 : 07.12.2005, 14:34:26 »
Eipä oo tartenu säkkiin koskaan laittaa. Aina olen kyllä kaikki ylimääräset remelit sitonut niin ettei ne ruiku missään.

wormie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rinkan säkitys
« Vastaus #3 : 11.12.2005, 00:10:21 »
Lutfhansa ja SAS (kimpassa hki-vantaalla) laittavat tällä hetkellä suurimman osan rinkoista nakupellenä alakertaan (ainakin hki-vantaalla). Eli suurin osa matkustajista ei niitä pusseja rinkoilleen ole pyytänyt ja lähtöselvitysvirkailija ei ole niitä ensimmäisenä ollut tarjoamassa. Lähtöselvitysvirkailijoista 99% ei tiedä mitään siitä maailmasta, joka alakerrassa laukkua odottaa, joten heille ei yleensä tule mieleenkään mainita remmien teippaamisesta, tai tarjota pussia.

Kuten fisu jo sanoikin, rinkan turvallisen matkan takaamiseksi pussi, tai se remmien yms roippeiden teippaus on hyväksi. Joskus teen sitä siellä alakerrassa omien töiden lomassa, mutta vain jos sekä satumaisen kiltteyspuuska, että ylimääräinen aika iskevät yhtä aikaa. Eli jesseä, tai pakkausteippiä pikkasen matkaan mukaan ja rinkka selviää paljon paremmassa kunnossa mennen tullen.

kranken

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - krankenpfleger85@hotmail.com
    • Profiili
Rinkan säkitys
« Vastaus #4 : 11.12.2005, 18:41:33 »
Itse valitsin aikoinaan rinkaksi Deuter Traveller 65 mallin, missä kantolaitteen eteen saa semmosen kankaan kiinni vetoketjulla. Osoittautunut todella hyväksi lennettäessä, ja kantolaite on kumminkin tarpeeksi hyvä myös pidemmille patikkamatkoille. Eihän tää tietenkään niin hieno oo, mutta todella käytännöllinen urbaanissa ympäristössä.

Ninja

• Aloittelija
    • Profiili
Rinkan säkitys
« Vastaus #5 : 12.12.2005, 17:01:25 »
Mä olen käyttänyt jo parilla reissulla Haglöfsin 65 rinkkaa ja samalla hommasin siihen flight bagin ja on ollut kyllä kätevä pussi!
Se on aika reippaasti suurempi kuin itse täyteen pakattu rinkka joten sitä voi käyttää myös "liian suurten" tuliaisten kotiin kantamista varten jos sellaisia on tarttunut matkaan.

Pussiin voi rinkan lisäksi työntää vaikka repun ja se pysyy matkassa oikein hyvin! Sen lisäksi ei tartte lentokentillä ihmetellä piuhojen kanssa vaan kaikki kassiin ja sillä selvä.

Lisäksi olen käyttänyt eräällä reissulla flight bagia varastointiin kun tavaroitan on voinut jättää säilytykseen esim. vaelluksen ajaksi hotelliin. Rinkan saa mukaan ja bägiin mahtuu vaikka kahden hengen kamat varastoitavaksi.

Mempsu-

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Rinkan säkitys
« Vastaus #6 : 20.01.2009, 23:29:30 »
Te, jotka käytätte rinkkaa matkustaessa, teillä varmaankin on sitä arvokasta pussukkaa suojaamassa flight bag. Itse tässä nyt ajattelin semmoisen vihdoinkin hommata, joten mitä netistä katselin, olivat aika suolaisen hintaisia, alle 20 € ei löytynyt (itse en ainakaan löytänyt).

Onko joku tehnyt semmoisen itse? Jos on, niin voisin ottaa kernaasti ohjeita ja neuvoja vastaan, sillä itsekkin voisin sellaisen kasata kokoon  :)

Anna Kakkonen

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.01.2009, 23:56:15 »
Ei kai flight bagin tarvitse olla kovin kumma? Kunhan reppu mahtuu sisään ja matkatavaratarran saa johonkin kiinni.

Helpoimmalla varmaan saa kun ostaa sopivan kokoisen suorakaiteen muotoisen palan sopivan paksua kangasta. Sitten taittaa sen kahtia ja ompelee sivuista kaksi kiinni. Kolmannelle, avoinna olevalle sivulle taittaa nauhakujan ja ompelee sen, pujottaa nauhan ja se on siinä.

Mulla on joskus ollut mukana joku vanha puuvillakangaspussukka (olisko untuvamakuupussin varastosäilytyssäkki tms.), johon olen repun tunkenut. Itse olen jättänyt repun kahvan (siinä läpän takana olevan) ulkopuolelle, joten lentokentällä ovat saaneet tarran siihen kiinni. Tuollaiset pussukat on näppäriä, kun ne pakkautuu pieneen tilaan ja niillä voi olla reissuissa muutakin käyttöä.

Mempsu-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.01.2009, 00:37:26 »
Eipä kai sen kovin kummoinen tervitse olla, mistä kankaasta olette sen tehneet? Että on tarpeeksi kestävä, mutta samalla kevyt?

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 21.01.2009, 00:42:58 »
Täytyy myöntää että en ole flight baggiin viitsinyt vielä investoida. Rinkkakin on kisasta voitettu...

Yleensä sidon luo remmit kasaan siihen vatsapuolelle, teippiä on kyllä muita tarkoituksia varten mukana, mutta sitä en yleensä kyllä rinkkaan laita.

En nyt ihan yleisellä tasolla allekirjoittaisi tuota, että lähtöselvityksessä ei tiedetä mikä rinkkaa odottaa, ja siksi eivät osaa sen kanssa auttaa. Harvoin rinkkaa kohdellaan lähtöselvityksessä kuten normaali matkatavaraa, vaikka hihnat onkin sidottu. Toimintatavat kyllä vaihtelevat. Joillain kentillä ovat antaneet pussin, joillain kelmuttaneet rinkan, joillain pistäneet hihnalle erillisessä laatikossa ja melkeimpä suurimmalla osalla ainakin käsketään viemään erikoismatkatavarahihnalle/-hissiin.

Eiköhän lähtöselvitysvirkailijoita ole yleensä valaistu tästä rinkka-asiasta. Toki he eivät matkatavaran lajittelun ja lastauksen kanssa muuten töitä tee, mutta ei se tarkoita etteivätkö he siitä tai sen vaatimuksista mitään tietäisi. Samalla logiikalla lähtöselvityksestä ei voi kysyä käsimatkatavaran turvamääräyksistä, koska eivät he turvatarkastuksessa työskentele.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

pistaasi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 21.01.2009, 10:55:13 »
Meilläkin on rinkoille Haglöfsin Flight bag. Melko suolainen hinta tuolla on, jos joutuu normaalin hinnan maksamaan. Mutta se on kätevä, kun siihen saa olkahihnan ja käyttöön siis muutenkin kuin vain suojapussina. Osoitteelle siinä on oma tasku, mutta muuten ei mitään remmiä/hihnaa tms. Joutuvat baggade drop-tiskillä joutuvat hetken pohtimaan minne laittaa tunnistetarran (vai mikä sen nimi nyt on).
"The World is a book, and those who
do not travel read only a page"
-St. Augustine-

Anna Kakkonen

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.01.2009, 14:46:08 »
Eipä kai sen kovin kummoinen tervitse olla, mistä kankaasta olette sen tehneet? Että on tarpeeksi kestävä, mutta samalla kevyt?

Kangaskaupasta kysymällä osaavat varmaan suositella sopivaa. Joku luja keinokuitu (=kevyt mutta kestävä), joka vois olla vaikka vettäpitävä/hylkivä.

Nykyään matkustan oikeastaan aina ns. duffelbagin kanssa, jota voi kantaa kuin reppua, mutta joka aukeaa kuin tavis urheilukassi, joten tavarat on helpommin pengottavissa. Kiristysremmit on ja kassi on vedenpitävä. Ehdottomasti kaikkein paras laukku mitä mulla on koskaan ollut.

Tämän erinomaisen laukun vuoksi matkustan nykyään aika harvoin rinkan kanssa, mutta en muista että mua olisi koskaan-ikinä pyydetty laittamaan rinkkaa säkkiin tai viemään erikoismatkatavaroitten hihnalle. Kiristän kaikki remmit vain tiukalle, irtopäät saa liehua vapaana, ne tarttuu huonosti mihinkään toisin kuin kaikki lenkkinä roikkuvat. Samoin olkahihnat niin tiukalle kuin menee ja vyötäröhihna rinkan ympärille ja kiinni. Pussi saattaa silti olla hyvä ainakin rinkan suojaamiseksi jos ei muuten.

titi83

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 21.01.2009, 16:02:15 »
Itsellä on juuri tekeillä rinkkapussi, sen toiminnallisuudesta en valitettavasti vielä tiedä mutta tuleva maailmanympärimatka (15 lentoa) on varmasti hyvä testi! :)

Se on laavukangasta (ohut) toinen puoli vihreä ja toinen hopea. Olen tehnyt sellaisen mahtavan patentin,että toimii rinkkasäkkinä koneessa ja sadesuojana selässä (kun kääntää "nurjapuoli" ylöspäin ja taittaa keskeltä kahtia ja kiristää eri narusta ;D)
joten toivottavasti on käytännöllinen ja kestävä! Eikä vie tilaa ja kai se vähän varkaitakin hidastaa jos ei ole vetoketjut yms. esillä!
Erittäin helppo tehdä muuten! (lue: käske äiteen ommella)
Täytyy mennä,että voi palata..Ja mennä uudestaan:)

mambo5

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.02.2009, 20:08:00 »
Samalla logiikalla lähtöselvityksestä ei voi kysyä käsimatkatavaran turvamääräyksistä, koska eivät he turvatarkastuksessa työskentele.

Ja noinhan tuo meneekin liian usein, ainakin siis Helsinki-Vantaalla. Ihan luvattoman usein törmää siihen, että lähtöselvitysvirkailija on antanut virheellistä tietoa jonkun tavaran kuljettamisesta. Tai vaihtoehtoisesti tökkää ruumaan jotain tavaraa niin, että turvatarkastaja kiroilee. Ja niillä muka on jopa turvatarkastajaa laajempi koulutus vaarallisten aineiden kuljetukesta...

Ei toki koske kaikkia, ja toiset soittavatkin turvatarkastukseen tai käyvät kysymässä asiaa. Mutta siitä huolimatta siis, lähtöselvityksestä ei välttämättä kannata kysyä turvamääräyksistä. Ainakaan, jos ei pistä chekkaria varmistamaan asiaa. Valitettavasti.

Güera

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 01.02.2009, 22:08:58 »
Viime keikalla (Euroopan sisäinen) finski laitatti rinkan siihen erikoishihnalle, johon kaikki spesiaalikama (soittimet jne) laitetaan. Perille saapuessa oli rinkka rruumauksen jäljiltä fressimpi kuin matkalaukku ikinä. Lieneekö herkistelykuljetus tapa vai sattuma?

Quaker

• Himoreissaaja
  • Turistina Milanossa
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 07.02.2011, 01:22:15 »
Flight bägejä on kovin monenlaisia kuten yllä tullut jo ilmi. Tässä hieman vaihtoehtoja mitä on nähnyt käytettävän reissussa:

- Tatonka Kuljetussäkki, 38,50 €
(http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/matkailutarvikkeet/kuljetussakki-l/)

On varmasti hyvä ja toimiva, mutta hinta on myös varsin suolainen. Miinuksena tuon paino ja koko, ei mene millään niin pieneen tilaan kuin alemmat vaihtoehdot. Mikäli haluaa kerätä grammoja, on tilaa rinkassaan ja rahaa ns. turhasta maksaa niin on hyvä vaihtoehto. :)

- Tatonka Suojapussi/Kanoottipussi 16,50 €
(http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/matkailutarvikkeet/suojapussi-universal/)

Kanoottisäkit käyvät varsin hyvin rinkan suojaamiseen lentokoneessa. On kevyt, suht kestävä ja menee melko pieneen tilaan. Isoilla rinkoilla voi olla hankalaa löytää sopivan kokoista säkkiä. Hintaa on kuitenkin triplasti säkkikangassäkkiin ja painoa myös. Toimii ja on luotettava kompromissi.

- Tatonka Schutzsack einfach, 5,50 €
(http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/matkailutarvikkeet/schutzsack-einfach/)

On halpa ja ajaa asiansa. Todella kevyt eikä paljoa paina. Tilaa vie semisti ja se ompi ainut miinus omien kokemusten perusteella. Voin kuitenkin varauksettomasti suosia. Halpa säkki ajanut tosiaan asiansa, keväällä Aasiassa selvisi varsin hyvin n. 10 lennon reissun ja on edelleen samassa kunnossa kuin ostaessa.

Milloin flight bägistä on hyötyä?

Periaatteessa aina kun lennät, sillä ethän halua että rinkkasi hajoaa koneen ruumaan. Vaikka rinkka olisi ollut ns. ilmainen eikä ole tunnearvoa, niin kannattaa miettiä sitä että jos rinkka koneen ruumaan hajoaa vaikkapa kehitysmaan lentoyhtiön lentokoneen ruumaan, mahtaako tavaroitasi kadota parempiin taskuihin?

Tärkein asia mikä omalla kohdallani ratkaisee otanko flight bägin mukaan vai en, on se että kuinka monta lentokonematkaa reissun aikana tulen oletettavasti tekemään. Pitää myös muistaa että lentoja tulee aina enemmän kuin on suunnitellut - se tuppaa olemaan sääntö eikä poikkeus. Muissa kulkuvälineissä kuin lentokoneissa en ole huomannut tuosta olevan hyötyä. Jos etukätene tiedät että edessä on useita lentoja etkä halua riskeerata rinkkaasi ja tavaroitasi niin voin suositella vahvasti. :)
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 07.02.2011, 01:59:16 »
Pitää myös muistaa että lentoja tulee aina enemmän kuin on suunnitellut - se tuppaa olemaan sääntö eikä poikkeus.

Minkälaisissa tilanteissa noita lentoja tulee enemmän kuin on suunnitellut? Mielenkiinnosta haluaisin tietää, koska itselle ei ole koskaan käynyt noin.

Jottei menisi ihan offtopiciksi, niin itsellä on tällainen:

Tatonka Luggage Cover
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

Lilliiti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.02.2011, 06:55:19 »
Why? Why not!

Quaker

• Himoreissaaja
  • Turistina Milanossa
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 07.02.2011, 21:22:12 »
Ah, ja siihen piti vielä kommentoida edellisessä että jotkut tuntuvat käyttävän sadesuojaa rinkan suojana. Itse en kyllä sitä suosittelisi kun on nähnyt sellaisen rikki menevän vastaavassa käytössä.. se ei oikein siihen on tarkoitettu ja ei kestä vaan repeää helpohkosti. Se on sitten ikävää jos sateen tullen ei olekkaan enään sitä sadesuojaa joka pitäisi veden rinkan ulkopuolella. ;)

Itselle ainakin on käynyt niin että kun jää jumiin jonnekkin - eli esimerkiksi suunnittelemasi juna paikasta A paikkaan B lähteekin vasta 6 päivän kuluttua ja olet kaupungin nähnyt niin hyvin kuin haluat, alkaa lentäminen kiinnostamaan. Etenkin jos kyseessä on reissu jossa sinulla on paluulento suomeen, pystyy omalle ajalleen laskemaan hinnan. Välillä parin euron satsaaminen lentämiseen saattaa kannattaa ajallisesti. Reissun loppua kohden aika alkaa hupenemaan ja haluaa vielä nähdä enemmän ja enemmän.. ja silloin lentokone on oiva tapa tehdä joitain ex tempore siirtymisiä. Näin siis itselläni. :)
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

elaisas

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.03.2011, 17:41:12 »
Ompas jännä, enpä ole koskaan törmännyt minkäänlaisiin säkkeihin ja aina on rinkka sisältöineen tullut moitteettomassa kunnossa vastaan hihnalla. Eiköhän ne laita nuo "pehmeemmät" paketit aina vähän eripuolelle ruumaa, kun tuntuu, että tulevat järjestäen puhtaampana kuin matkalaukut.. Vai onkohan ollut vain hyvää tuuria! :D
"Life isn't measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away."