lariam/doksisykliini...?

(Luettu 62170 kertaa)

ankkanen

• Aloittelija
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« : 14.12.2005, 16:16:53 »
Thaimaahan olen lähdössä ja malaria lääkkeeksi lääkäri määräsi lariamia, kaikkien kauhujuttujen jälkeen olen alkanut pohdiskelemaan muita vaihtoehtoja, eli oiskohan doksisykliinistä kenelläkään kokemuksia? N. 3% kuulemma kärsii yliherkkyydestä auringonvalolle, muista sivuvaikutuksista en juurikaan ole kuullut. Oman terveyskseskukseni lääkäri oli ihan tietämätön näissä asioissa....    :roll:

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #1 : 14.12.2005, 19:31:08 »
Mihin päin Thaimaata oot suuntaamassa? Ihan kaikkialla ei malariaa liiemmin esiinny, joten kuurin syöminen on käytännössä turhaa.
Better to burn out than fade away

ankkanen

• Aloittelija
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #2 : 14.12.2005, 19:58:15 »
tarkotus on reissailla ympäri thaimaata n. kuukauden verran, en usko että ihan pahimmilla malaria-alueilla liikutaan paljon, mutta eihä sitä koskaan tiedä mihin sitä eksyy..  :D

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #3 : 14.12.2005, 20:45:52 »
Lainaus käyttäjältä: "ankkanen"
Thaimaahan olen lähdössä ja malaria lääkkeeksi lääkäri määräsi lariamia *klip* Oman terveyskseskukseni lääkäri oli ihan tietämätön näissä asioissa....    :roll:

Eikai tässä nyt ollut kyseessä sama lääkäri? Jos näin on, niin enpähän voi muuta sanoa, kuin että mielestäni on suhteettoman edesvastuutonta lääkäriltä määrätä Lariamia (tai ylipäätään mitään lääkettä), jos ei asiasta tiedä enempää. Luulisi lääkärin etiikan jo määräävän, että jos aiheesta ei ole hajuakaan, niin mieluummin sitten ohjataan aiheeseen paremmin perehtyneelle kollegalle, kuin että otetaan pharmaca fennica ja päätellään, että tuo saattaisi sopia. :shock:

Vanhana "jos nyt ihan varmuuden vuoksi kuitenkin"-lääkityksen vastustajana sanoisin, että jos nyt et tietoisesti ole menossa jonnekkin todella pahoille malaria-alueille, siis niille mihin turistit harvemmin eksyy, niin jätä lääkkeet syömättä, ja osta sen sijaan pullo punkki ja mäkäräsuoja OFF!ia ja vaalea pitkähihainen paita ja pöksyt illoiksi. Jo yksistään Thaimaassakin esiintyy eri alueilla eri malarialääkkeille resistantteja kantoja, joten mitään yleispätevää lääkettä ei kuitenkaan voida antaa, vaan OFF! on joka tapauksessa paras "lääke" tuohon tautiin.

Olen kuullut pahimmillaan sellaisista sivuvaikutuksista, nimenomaan Lariamin suhteen, että enpä nyt ole viitsinyt sitä vielä koskaan ihan huvikseni syödä; ainakin tälläisessä tapauksessa kun mahdollisesti vielä onkin alueella jossa esiintyy meflokiiniresistenssiä kantaa, eli mitään hyötyä ei ole, mutta mahdolliset sivuvaikutukset joutuu kärsimään kuitenkin.

Mutta jokainen myrkyttää itseään millä myrkyttää, ja mahdollisesti kärsii sen vaikutukset! Minä taasen luotan siihen, että oikealle pukeutumisella ja OFF!illa pärjää, ja kärsin sen malarian, jos kaikki epätodennäköisyydet kolahtaa kohdalle. Tämä siis pätee tähän tapaukseen, pidempiaikaisiin oleskeluihin esim. K-Aasian viidakkoihin tai suureen osaan Afrikkaa, minäkin jo söisin ihan suosiolla niitä Lariameja ja kärsisin mahdolliset haittavaikutukset. Mutta kyse onkin ihan puhtaasti siitä, kuinka kukakin itse laskee lääkkeiden aiheuttamien haittavaikutuksien ja malariaan sairastumisen suhteen; aikamoisen suuri osa ei vaan tunnu vaivautuvan itse mitään selvittämään, vaan vetelee ne Lariamit naamaan, kuinka pienestä sairastumisriskista tahansa huolimatta.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #4 : 14.12.2005, 21:30:13 »
Nyt vähän kopsailen tekstiä tänne KTL:n sivuilta,***

Thaimaassa on maailman hankalin lääkeresistenssitilanne Myanmarin eli Burman ja Kambodzan vastaisilla rajaseuduilla mutta suurissa kaupungeissa ja rantalomakohteissa ei ole lainkaan malariaa

Jos halutaan käyttää estolääkitystä, parhaiten lyhytaikaiseen estolääkitystarpeeseen soveltuu atovakonin ja proguaniilin yhdistelmä.

Atovakoni ja proguaniili
Atovakoni + proguaniili (Malarone®, atovakoni 250 mg, proguaniili 100 mg, pakkaus 12 tabl), on rekisteröity malarian hoitoon ja ehkäisyyn mm. useissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Suomessa sitä on toistaiseksi saatavissa määräaikaisella erityisluvalla eli määräämiseen riittää tavallinen resepti. Malarone® on todettu yhtä tehokkaaksi kuin meflokiini resistentin falciparum-malarian ehkäisyssä. Se on hyvin siedetty: haittavaikutuksina on raportoitu lieviä ruoansulatuskanavan oireita, päänsärkyä ja ihottumaa.Malarone® vaikuttaa turvalliselta pitkäaikaisessa käytössä. Malarone® on kalliimpi kuin muut malarialääkkeet. Malarone® on vaihtoehto meflokiinille tai doksisykliinille resistentin falciparum-malarian esiintymisalueilla.

Eli eiköhän tämä olisi Larimille parempi vaihtoehto :?:

Lariam voi aiheuttaa moenenlaisia oireita ja minusta on hätävarjelun liioittelua napata sitä tuollaisella matkalla.

Meflokiini (Lariam®) on tehokas resistenttiä P. falciparum -malariaa vastaan, jota ilmenee runsaasti trooppisessa Afrikassa ja Amazon-virran alueella sekä paikoitellen Kaakkois-Aasiassa ja Oseaniassa. Näille alueille matkustettaessa meflokiini on ensisijainen estolääkitys. Meflokiiniresistenttiä P. falciparum -malariaa on todettu sekä Afrikassa että Kaakkois-Aasiassa alueilla, jotka eivät ole turistikohteita.

Meflokiini voi aiheuttaa haittavaikutuksia, joista tavallisimmat ovat pahoinvointi, huimaus ja vatsaoireet. Myös univaikeuksia voi esiintyä. Harvinaisia meflokiinin haittavaikutuksia ovat kouristukset ja masennuskohtaukset, joita ilmenee yleensä niillä, joilla jo ennen lääkitystä on ollut samanlaisia oireita. Harvinaisena komplikaationa on raportoitu myös psykoosia. Kontrolloiduissa tutkimuksissa meflokiinin ei ole kuitenkaan todettu aiheuttavan enempää neuropsykiatrisia haittavaikutuksia kuin klorokiini-proguaniiliyhdistelmän.

KiteWaldo

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - liquidblue13210@hotmail.com
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #5 : 17.12.2005, 03:17:12 »
Kaverini isoveli on lääkäri ja he olivat afrikassa 4 viikkoa ja koko perhe popsi Lariamia eivätkä saaneet mitään sivuvaikutuksia !! eli vaikka lääkkeelle onkin rekisteröity sivuvaikutuksia niin ei se tarkoita samaa kuin että ne tulevat varmasti!! ite nyt vietnamissa 5 viikkoa ja jätin lääkkeet ostamatta kun täältä saa kuitenkin ne tehokkaammat tropit jos tarttee ja liikun rannikolla jossa sitä ei hirveesti esiinny.. mutta en siksi että pelkäisin sivuvaikutuksia :)

-Waldo
Aina kannattaa lähteä

petska

• Himoreissaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #6 : 17.12.2005, 15:31:30 »
Ite oon nyt vetany lariamia muutaman kuukauden ja minkaanlaisia sivuvaikutuksia en oo huomannu. Kuulin kans noita kauhujuttuja mut ei kannata kaikkee uskoa... Kunhan et ota sita tyhjaan vatsaan koska sillon saattaa tulla vahan huono olo...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #7 : 17.12.2005, 17:35:22 »
Lainaus käyttäjältä: "KiteWaldo"
Kaverini isoveli on lääkäri ja he olivat afrikassa 4 viikkoa ja koko perhe popsi Lariamia eivätkä saaneet mitään sivuvaikutuksia !! eli vaikka lääkkeelle onkin rekisteröity sivuvaikutuksia niin ei se tarkoita samaa kuin että ne tulevat varmasti!!

Ei kai nyt kukaan ole täällä(kään) väittänyt, että Lariamista tulee kaikille ja 100%:n varmasti jonkinlaisia (pahoja) sivuvaikutuksia?

Lainaus käyttäjältä: "petska"
Ite oon nyt vetany lariamia muutaman kuukauden ja minkaanlaisia sivuvaikutuksia en oo huomannu. Kuulin kans noita kauhujuttuja mut ei kannata kaikkee uskoa... Kunhan et ota sita tyhjaan vatsaan koska sillon saattaa tulla vahan huono olo...

Kaikkia kauhujuttuja ei kannata koskaan uskoa, mutta vaikka sinä et ole saanutkaan niistä sen kummempia refloja, niin se ei ikäväkyllä tarkoita sitä, että mitään mainituista haittavaikutuksista ei voisi muilla ilmeentyä. Uskon kuitenkin enemmän KTL:n tietoihin, kun yhdenkään reppureissarin uniikkeihin omakohtaisiin kokemuksiin.

Eli kuten Katariina72000 tuolta Kansanterveyslaitoksen sivuilta oli tuonne ylös kopsannut, niin mahdollisia haittavaikutuksia on mm. "pahoinvointi, huimaus ja vatsaoireet. Myös univaikeuksia voi esiintyä. Harvinaisia meflokiinin haittavaikutuksia ovat kouristukset ja masennuskohtaukset, joita ilmenee yleensä niillä, joilla jo ennen lääkitystä on ollut samanlaisia oireita. Harvinaisena komplikaationa on raportoitu myös psykoosia." Yksikään noista ei minun korviini kuulosta hirmu kivalta, joten jos malariariski on liki olematon, niin vast'edeskin meinaan jättää nuo lääkkeet varmasti vain "varmuudenvuoksi" syömättä.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #8 : 17.12.2005, 18:59:18 »
Varmasti ei kannata turhaan Lariamia popsia, mutta noihin sivuvaikutuksista kannattaa kuitenkin muistaa, että sinne on kirjoitettava kaikki mitä niistä voi periaatteessa aiheutua.

Jos psykoosi mainitaan vain raportoituna, on sitä alle 1 /10000 käyttäjää ja nuo harvinaiseksi luokiteltavat masennus- ja kouristuskohtaukset ovat harvinaisina todennäköisyydeltään alle 1/1000 käyttäjää.

Ihan vertailun vuoksi Burana voi aiheuttaa virallisesti: ruoansulatushäiriöitä, pahoinvointia, närästystä, vatsakipuja, ummetusta tai ripulia,  päänsärkyä, huimausta, hermostuneisuutta, sekavuutta, uneliaisuutta, näköhäiriöitä, ihottumia ja muita ihoreaktioita, munuaisten vajaatoimintaa ja verenkuvan muutoksia.

Yliannostusoireissa mainitaan vielä erikseen vatsakipu, pahoinvointi, oksentelu, ruuansulatuskanavan verenvuodot ja vatsahaava.

Eivät nuokaan mitään hirmu kivoja ole, mutta kyllä minä silti uskallan ibuprofeiiniä tarvittaessa popsia.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #9 : 18.12.2005, 14:59:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Ihan vertailun vuoksi Burana voi aiheuttaa virallisesti: ruoansulatushäiriöitä, pahoinvointia, närästystä, vatsakipuja, ummetusta tai ripulia,  päänsärkyä, huimausta, hermostuneisuutta, sekavuutta, uneliaisuutta, näköhäiriöitä, ihottumia ja muita ihoreaktioita, munuaisten vajaatoimintaa ja verenkuvan muutoksia.

Yliannostusoireissa mainitaan vielä erikseen vatsakipu, pahoinvointi, oksentelu, ruuansulatuskanavan verenvuodot ja vatsahaava.

Eivät nuokaan mitään hirmu kivoja ole, mutta kyllä minä silti uskallan ibuprofeiiniä tarvittaessa popsia.

Jos sulla on noin kova tarve kinata kaikesta, niin ei siinä sitten mitään. Mutta kannattaisi kuitenkin miettiä, onko lopulta kuitenkaan niin järkevää lähteä vertaamaan Lariamia ja Buranaa. Kaikella on varmaan omat haittavaikutuksensa, mutta kyse onkin siitä mihin sen suhteuttaa.

Tai saattaahan se sitten olla niinkin, että kohdallani on käynyt vain uskomaton "tuuri", koska olen koko elämäni törmännyt vain ihmisiin jotka kestävät hyvin ibuprofeenia, mutta meflokiinin ottamisen jälkeen näkevät niin uskomattomia painajaisia, että ovat ahdistuneita vielä pitkälle päivään, ja tämäkin on kuitenkin vielä lievimmästä päästä kuulemistani kokemuksista. En suinkaan sano, että kaikilla tapaamillani ihmisillä, jotka ovat Lariamia syöneet olisi näin, mutta lähes poikkeuksetta kaikki ovat kertoneet Lariamin vähintään aiheuttavan kummallisia unia tai muuten vaan "höntin" olon. Tälläistä en ole kuullut buranasta vielä kenenkään kertoneen, mutta kuten jo sanoin, kyseessähän saattaa olla kuitenkin puhdas tuurikin.

Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Jos psykoosi mainitaan vain raportoituna, on sitä alle 1 /10000 käyttäjää ja nuo harvinaiseksi luokiteltavat masennus- ja kouristuskohtaukset ovat harvinaisina todennäköisyydeltään alle 1/1000 käyttäjää.

En sitten tiedä miten sinä asian näet, mutta mielestäni on aika hurja luku, jos mahdollisesti jopa melkein promille käyttäjistä saa masennus- ja kouristuskohtauksia.

Ja unohdit muuten pienen, mutta mielestäni kuitenkin suhteellisen merkittävän jutun haittavaikutuksista. Siinä missä Buranan mahdolliset haittavaikutukset menevät suhteellisen nopeasti ohi, niin meflokiini viipyy elimistössä pitkään, joten haittavaikutukset saattavat kestää useita viikkoja viimeisen annoksen ottamisesta.

Mutta sanon nyt vielä kerran (ettei kenellekkään jäisi kuvaa, että pidän ainetta jonain mörkönä), että Lariam on varmasti hyvä lääke ja sitä kannattaa syödä, jos on menossa alueelle, jossa siitä on todella mahdollista hyötyä, mutta matalan malariariskin alueilla "varmuuden vuoksi syömistä" en vaan jaksa ymmärtää, enkä sitä kelleen suosittele.

piatro1

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #10 : 19.12.2005, 08:32:37 »
No minä nyt kirjotan sitten tuosta lariamista.
Olin tuossa 2 kk Indoja kiertämässä.Malarian ehkäsyyn lariam.Ei siinä mitään kun lääkettä naamaan ja 5 viikkoa riitti ainakin minulle.Ei sen kummempia kauhujuttuja niistä ole mutta unet muutuivat aika hc trans formers/sekopää uniksi ja en oikeastaan pystyny nukkumaan kunnolla ollenkaan..no mut ihan hauskoja unia kuitenkin olivat joten suosittelen jos haluaa nähdä sairaita unia öisin..Muutama vuosi sitten Kamputseaa kiertäessäni taisin syödä silloinkin lariamia ja silloin en muista et ois vaikutus ollu samanlainen..Että sellainen tarina se..

Nyt ilman malariaa täällä pohjolan pakkasissa...
..BreAK oN Through to tHe oTher sIDe...

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/kookaburra82/albums/
    • Sähköposti
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #11 : 19.12.2005, 14:45:57 »
Lariamia oli mullakin Gambian reissulla. Ikinä en oo aiemmin saanut sivuvaikutuksia lääkkeistä, mutta yöt meni tosiaan aika levottomiksi. Näyttää vissiin olevan aika yleistä Lariamia syödessä :wink:. Lisäksi kotiinpaluuiltana alkoi hengenahdistus joka kesti n. vuorokauden, ens sitten tiiä oisko se voinut johtua suuresta lämpötilaerosta?! Sydän hakkasi välillä kans kuin pienen vihaisen koiran häntä. Ilmeisesti muuten ihan tehokas lääke, tekivät viimeisenä lomapäivänä malariatestin lääkärissä (menin sinne muista syistä) eikä silloin ainakaan mitään löytynyt, vaikka pistoja oli kyllä tullut paljon.
Kesyt linnut kaipaavat, villit lentävät...

Wesku

• Tosireissaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #12 : 19.12.2005, 17:48:46 »
Lariamia tässä itsekkin vetelen.
Oli kyllä todella huvittava se madollisten sivuvaikutusten lista, joka lääkkeen mukana tuli. Omia lemppareita oli "hallusinaatiot, epämääräiset unet, itsemurha yrityksiä on kirjattu harvoin"  :D
Unettomuutta lääke on minulle aiheuttanut, ei kai muuta.
Jos pelkäät elää, et elä.

Essen

• Himoreissaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #13 : 19.12.2005, 19:17:33 »
Mitäs mitäs... Itse olen lähdössä useammaksi kuukaudeksi Kambodzhaan ja lääkäri tosiaan pähkäili useamman hetken tuon malarian estolääkityksen kanssa. Päämajapaikkani kun on Phnom Penh, jossa ei esiinny malariaa, mutta matkoja olen toki suunnitellut pääkaupungin ulkopuolellekin. Lääkärin mukaan Lariam tehoaa aika varmasti Kambodzhan keski-alueella, mutta edes hieman enemmän rannikolla ja puhumattakaan rajaseuduista siitä tuskin on apua. Siihen tarvisin doksisykliiniä. Lääkäri määräsi Lariamia ja totesi, että mikäli menen rajoille kannattaa käydä ostamassa doksisykliini... jostain turvallisen näköisestä putiikista.

En nyt oikein tiedä mikä on ratkaisuni... tuntuu vaan jotenkin hätävarjelun liioittelulta syödä Lariamia mahdollisten lyhyempien reissujen takia useampi kuukausi. Varsinkin kun nuo mahdolliset sivuvaikutukset eivät kuulosta kovin miellyttäviltä. Ja varsinkaan jos en satu pysymään sen lääkärin kartan vaaleanpunaisella, Lariam-tehoaa-täällä- alueella. Ehkä jätän Lariamin syömättä ja ostan ainoastaan doksisykliiniä mahdollisille rajaseudun matkoille. Tai... en tiedä.
"Olen idealisti. En tiedä mihin menen, mutta olen matkalla."

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #14 : 19.12.2005, 20:50:09 »
Kopsua taas***Jos suurissakaupungeissa halutaan käyttää estolääkitystä, parhaiten lyhytaikaiseen estolääkitystarpeeseen soveltuu atovakonin ja proguaniilin yhdistelmä = Maarone Kambodzan läntisellä metsäalueella ja Thaimaan Kambodzan ja Myanmarin eli Burman vastaisilla rajaseuduilla, jotka eivät ole turistialueita, esiintyy meflokiiniresistenssiä ja ensisijainen estolääkitys on doksisykliini. Muilla Kaakkois-Aasian malaria-alueilla esiintyy laajasti klorokiiniresistenssiä ja pääasiallinen estolääkityssuositus on meflokiini, jonka vaihtoehtoina on atovakonin ja proguaniilin yhdistelmä tai doksisykliini. ***

Klorokiinifosfaatti (Heliopar®)
Proguaniili (Paludrine®)
Meflokiini (Lariam®)
Doksisykliini
Atovakoni + proguaniili (Malarone®)

Itse söin pelkkää Malaronea Laosin ja Kambozan reissulla. Lariamille ei ollut tarvetta koska silloisen käsityksen (2003) mukaan Malarone riittää.Malaronen haitat on pienemmät mutta aine kalliimpi :( Vaikeahan se on päättää. Mutta kyllä sillä vaatteilla suojautumisellakin saa paljon aikaan.

pelokas

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #15 : 22.12.2005, 02:35:50 »
Lainaus käyttäjältä: "ankkanen"
Thaimaahan olen lähdössä ja malaria lääkkeeksi lääkäri määräsi lariamia, kaikkien kauhujuttujen jälkeen olen alkanut pohdiskelemaan muita vaihtoehtoja, eli oiskohan doksisykliinistä kenelläkään kokemuksia? N. 3% kuulemma kärsii yliherkkyydestä auringonvalolle, muista sivuvaikutuksista en juurikaan ole kuullut. Oman terveyskseskukseni lääkäri oli ihan tietämätön näissä asioissa....    :roll:

Et kerro kuinka pitkäksi aikaa olet lähdössä, etkä paljonko sinulla on varaa sijoittaa tähän lääkitykseen? Jos lähdet esim 4 kuukaudeksi, ja käytät Malaronea, voit olla varma, että apteekkisi nettoaa enmmän matkastasi kuin matkatoimistosi.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #16 : 22.12.2005, 20:32:48 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"
Jos sulla on noin kova tarve kinata kaikesta, niin ei siinä sitten mitään. Mutta kannattaisi kuitenkin miettiä, onko lopulta kuitenkaan niin järkevää lähteä vertaamaan Lariamia ja Buranaa. Kaikella on varmaan omat haittavaikutuksensa, mutta kyse onkin siitä mihin sen suhteuttaa.

Tai saattaahan se sitten olla niinkin, että kohdallani on käynyt vain uskomaton "tuuri", koska olen koko elämäni törmännyt vain ihmisiin jotka kestävät hyvin ibuprofeenia, mutta meflokiinin ottamisen jälkeen näkevät niin uskomattomia painajaisia, että ovat ahdistuneita vielä pitkälle päivään, ja tämäkin on kuitenkin vielä lievimmästä päästä kuulemistani kokemuksista. En suinkaan sano, että kaikilla tapaamillani ihmisillä, jotka ovat Lariamia syöneet olisi näin, mutta lähes poikkeuksetta kaikki ovat kertoneet Lariamin vähintään aiheuttavan kummallisia unia tai muuten vaan "höntin" olon. Tälläistä en ole kuullut buranasta vielä kenenkään kertoneen, mutta kuten jo sanoin, kyseessähän saattaa olla kuitenkin puhdas tuurikin.

Tarkoitus ei ole mitenkään kinata, ja varmasti Lariam ei ole maailman mukavin lääke noin "kohtuullisen todennäköisiltä" sivuvaikutuksiltaankaan. Tarkoitus oli lähinnä huomauttaa tuosta tuoteselosteessa mainittujen harvinaisimpien sivuvaikutuksien merkittävydestä ja todennäköisyydestä.
Aivan kuten sanoit, niitä Burana listan harvinaisimpia sivuvaikutuksia ei ole juuri kenelläkään, vaikka Ibuprofeiiniä popsitaan huomattavasti Lariamia useammin. Sama pätee noihin "järeimpiin" oireisiin Lariamin osalta.

Buranasta voi saada vatsahaavan ja Lariamista psykooseja, mutta kummatkin ovat äärimmäisen epätodennäköisiä. Kadulla kävelystä taas voi saada rattijuopon aiheuttaman kuoleman.

En todellakaan kiistä etteikö Lariam aiheuttaisi monelle esim. unihäiriöitä tai lievää pahoinvointia, mutta kouristuskohtaukset tai psykoosi ovat samassa luokassa kuin Burana ja vatsahaava. Kannattaa todellakin muistaa, että sinne tuoteselosteeseen on pistettävä kaikki, mitä ikinä vaan on raportoitu, vaikka todennäköisyys olisi kuinka häviävän pieni, ja aina ei voitaisi olla edes 100% varma onko ongelma tullut juuri tästä lääkkeestä.

Masennuskohtausten suhteen kannattaa varmaankin mainita lääkärille jos masennusta on aiemmin esiintynyt, että hän osaa ottaa sen huomioon lääkettä valitessaan ja tarvetta arvioidessaan.

Lainaus

En sitten tiedä miten sinä asian näet, mutta mielestäni on aika hurja luku, jos mahdollisesti jopa melkein promille käyttäjistä saa masennus- ja kouristuskohtauksia.

Ja unohdit muuten pienen, mutta mielestäni kuitenkin suhteellisen merkittävän jutun haittavaikutuksista. Siinä missä Buranan mahdolliset haittavaikutukset menevät suhteellisen nopeasti ohi, niin meflokiini viipyy elimistössä pitkään, joten haittavaikutukset saattavat kestää useita viikkoja viimeisen annoksen ottamisesta.

Mutta sanon nyt vielä kerran (ettei kenellekkään jäisi kuvaa, että pidän ainetta jonain mörkönä), että Lariam on varmasti hyvä lääke ja sitä kannattaa syödä, jos on menossa alueelle, jossa siitä on todella mahdollista hyötyä, mutta matalan malariariskin alueilla "varmuuden vuoksi syömistä" en vaan jaksa ymmärtää, enkä sitä kelleen suosittele.

Kyllä tuo Ibuprofeeinikin ikävä aine voi olla, jos sitä liikaa joutuu syömään, vatsa on kovilla. Mutta en missään nimessä väitä, että Burana olisi yhtä haitallinen lääke kuin Lariam tai muut vastaavat järeät myrkyt, joilla alkueläimet saa pois päiviltä, ja tiedän myös että Meflokiini poistuu elimistöstä huomattavasti Ibuprofeiiniä hitaammin.

Ja niin, todennäköisyys on ehkä n. promille, ehkä n. 0,1 promillea, mene ja tiedä.

Turha tästä kuitenkaan lienee väitellä kun kutakuinkin samalla linjalla lienemme. Turhaan ei kannata nappailla Buranaakaan, saati sitten huomattavasti ärjympää Lariamia. Lisäksi hyttysiltä suojautuminenhan on tarpeellista Lariamilla tai ilman, sillä eri aineille vastustuskykyisten kantojen lisäksi mikään Malarialääke ei ole 100% varma. Jos malaria-altisteen saa, on kuitenkin huomattavasti mitään psykooseja todennäköisempää että Lariamilla tai ilman saa malarian, ja psykoosin todennäköisyyteen verrattuna jopa malariaan kuoleminen on tässä tapauksessa todennäköisempää.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Rey Yo

• Reissaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #17 : 27.12.2005, 16:02:08 »
pakko on lisata vahan vetta myllyyn kun kerran nyt ollaan lariam-kuurilla itsekin as we speak. paketin kyljessahan lukee melko liuta mahdollisia sivuvaikutuksia, mutta itse en ole huomannut mitaan. nimenomaan kun ruuan jalkeen ottaa niin harvemmin varmaan kellekkaan mitaan tulee. kaiken tuon urbaanilegenda vouhotuksen jalkeen tosin laakkeesta saattaa muodostua joillekkin anti-placebo, jos joku ymmartaa mita ajan takaa. eli eikun vaan nappeja naamaan...

miuzu

• Himoreissaaja
    • Profiili
malaria
« Vastaus #18 : 27.12.2005, 22:13:04 »
itse kiersin vuoden varran Kaakkois-Aasiassa.. Thaimaa, Laos, Burma, Kambodzha, Vietnam, Malesia, Singapore...... missään vaiheessa en minkäänlaista lääkekuuria syönyt (A- ja B-hepatiitti rokotteet oli kyl kunnossa).. Minkäänlaista sairautta ei matkan aikana ilmennyt, missään maassa tai paikassa (kerran oli vatsa IHAN sekaisin Bangkokissa, mutta olin varmaan vaan syönyt vähän jtn ikävää..lisäx pari flunssaa pohjoisessa kun olikin niin pirun kylmä)..

Kaveri otti kyseisen Lariam-kuurin ekan kerran kun meni Intiaan.. ei toiste sorru, oli kuulemma sen verran Helvetti.. sen jälkeen ollut useaan kertaa Intiassa (ja pitkiä aikoja) ilman jotta olisi kuuria syönyt.. Hyvin on sielläkin pärjännyt ilman..

mut niinhän se on, jokainen on erilainen, toinen saa oireet lääkkeestä, toinen ei.. toinen sairastuu, toinen ei.. huonoa tuuriakin ehkä pelissä?

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #19 : 28.12.2005, 13:42:10 »
Niita malaraioita kun tuntuu olevan niin monenlaista, eika mitaan laaketta joka varmasti tepsis kaikkeen, niin itse paatin olla ottamatta mitaan. Hyttysmyrkkya suihkuttelen, ja jos itikat kay oikein akasiksi, niin pitkahihaista paalle. Olen reissannut nyt Kiinaa ja Vietnamia ja talla hetkella Kamputseassa. Edessa Thaimaa, Laos, Malesia, Indonesia seka mahdollisesti Burma. Hengissa ollaan viela toistaseksi. (Koputtaa puuta...). Olen jutellut monen reissaajan kanssa aiheesta, ja ehka noin puolet syo laakkeita, puolet ei. Ja ystavani joka on asunut 8 vuotta Vietnamissa ja reissannut todella paljon ympari Kaakkois Aasiaa lapsiensa kanssa, ei ole koskaan syonyt mitaan malaria laakkeita. Ja ei ole saanut malariaa. Mutta jokainen tekee omat paatoksensa.

Eh... Ja ihan varmasti nyt kun taman tanne kirjoitin niin huomen aamuna heraan puolikuolleena...

Cheers!