lariam/doksisykliini...?

(Luettu 62169 kertaa)

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: lariam/doksisykliini...?
« Vastaus #40 : 10.04.2008, 20:46:14 »
Lariamia saa Thaikuista tasokkaista sairailoista. Itse hankimme Bangkokista. Kun hankkii sairaaloista, voi luottaa siihen, että lääke on sitä mitä lupaakin. Apteekeistakin voisi dosykliiniä saada, mut itse en täysin luottais, että tehot ovat sitä mitä pitäis.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 10.04.2008, 21:59:01 »
toistan jo hiukan (siis paljon) itseäni, mutta kehitysmaissa myytävistä lääkkeistä iso osa on väärennettyjä ja Thaimaa on siinä rajoilla, uskaltaisinko sieltä ostettuihin lääkkeisiin luottaa, luultavasti en. Säästäessään rahaa voi päätyä maksamaan pelkistä kalkkitabletteista... Antibiooteissa ongelma on se esim päänsärkylääkkeeseen verrattuna, että särkylääkkeellä jää vain särky hoitumatta, mutta väärennetty aiheuttaa sen, ettei infekto hoidu (tai malaria ehkäisty kun luulee syöneensä profylaksiaa, joka ei tietenkään ole muutenkaan 100%, mutta on sillä silti eroa)
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #42 : 11.04.2008, 07:08:09 »
kuultiin paljon kommenttia aiheesta "länsimaiset reissaajat tulee tänne meille ja käyttää ehkäisyyn lääkkeitä joita meillä käytetään vain hoitoon (malarone) ja sitten hyttyset alkavat tulla immuuneiksi". Ei hyvä.
Hyttyset eivät aiheuta malariaa, vaan kantavat taudinaiheuttajaa.

Ristiinalainen pappi sai lehtitietojen mukaan pari vuotta sitten sellaisen sivuoireen malarialääkityksestä, että riisuutui rippikoululaisten edessä. ;D

faye

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #43 : 12.04.2008, 15:49:00 »
Vastaanpa tähän nyt vielä hieman lisää kokemusta malarialääkityksestä saaneena. Henkilökohtaisesti söin viime syksynä lääkärin käskystä lariamia estolääkityksenä malariaan Thaimaan ja Kambodzan reissun vuoksi. Onneksi tuli kokeiltua ennen reissua kun ei valmistekaan ollut entuudestaan tuttua. Sain suurin piirtein kaikki sivuvaikutukset ihottumasta ja hikoilusta paniikkikohtaukseen, onneksi kuitenkin Suomessa. Omalla kohdallani varmasti lääkkeen vaikutukseen vaikutti että en olisi alkuunkaan halunnut sitä syödä mutta lääkäriltä sen silti sain. Myös muut sivuvaikutukset painajaiset ja päivähikoilut mukaan lukien olivat tarpeeksi rassaavia, jotten vahingossakaan itse koskaan kokeile tabuja uudelleen. Eli jos sinulla on taipumusta esim. paniikkioireiluun, ei kannata edes lähteä kokeilemaan lariamia. Lääkärin ei siinä tapauksessa kuitenkaan edes pitäisi määrätä Lariamia, mutta koska suurin osa ei-matkailuun erikoistuneista lääkäreistä pitää sitä toimivimpana, sitä aina tarjotaan ja kirjoitetaan ensimmäisenä, jos matkailija itse ei asiaan puutu. Jos mitään vasta-aiheita lääkkeen käytölle ei kuitenkaan ole, kannattaa sitä käyttää jo hinta-laatusuhteen takia. Olen kuullut lukemattomia kommentteja siitä, miten hyvin lääke on toiminut. Ja myös itse vierästä seurannut kun matkatoverilla ei ollut ensimmäistäkään sivuoiretta kyseisestä lääkkeestä. Tottahan se on että lääkkeet lanseerataan ja pidetään markkinoilla jos suurin osa niistä hyötyy.

Lariamista päästyäni sain Malarone reseptin, mutta omaa tyhmyyttäni en hankkinut tabuja Suomesta tarpeeksi, joten jouduin paikan päällä reissussa turvautumaan doksisykliiniin. Aiheellista on tosiaan miettiä, mistä lääkkeet ostaa Suomesta vai ulkomailta. Itsekin törmäsin ensimmäisessä apteekissa tätiin, joka määräsi minulle estolääkitykseksi b-vitamiinia. No itse sitä en ostanut, mutta ei se apteekkari väärässä ollut vitamiinia tarjotessaan. Tropiikissa paikalliset käyttävät estolääkkeenä vitamiineja, koska vitamiien avulla vastustuskyky "vahvistuu" jolloin henkilö "sietää" paremmin malarisääsken levittämää pöpöä. Jos vastustuskyky on muutenkin heikko, kuten lapsilla ja vanhuksilla (jotka useimmiten sairastuvat malariaan) on suurempi riski sairastua. Toisaalta paikallisilla on erilainen bakteerikanta ja vastustuskyky paikallisia tauteja vastaan, turisti taas on täysin vieraalla maaperällä kroppansa kanssa. Tärkeää on myös muistaa, että vitamiinit eivät estä malariaa vaan toimivat yleiskunnon kohottajina. Thaimaan apteekeista saa kuitenkin aivan samanlaisia lääkkeitä kuin euroopastakin. Järki käteen tosin apteekin valinnassa, länsimaalaistyyliset apteekit esim. Boots ovat aivan luotettavia lääkkeiden suhteen. Doksisykliini oli doksisykliiniä mutta pillerit sisälsivät eri määrän lääkeainetta kuin esim. euroopan tabut. Eli oikea annostus kannattaa tarkistaa ja tarkkaan.

Doksisykliinin käyttöä voin muutoin kyllä suositella, ei esim. aiheuttanut minulle valoherkkyytä vaikka muuten vaalea hipiäisenä palan todella helposti auringossa. Antibioottina se ikävä puoli siinä tosiaan on että lääkettä pitää syödä päivittäin ja suhteellisen pitkään. Jos on herkkävatsainen, voi pitkä antibiootti kuuri tehdä hallaa elimistölle. Itse olen kärsinyt erinäisistä vatsavaivoista doksisykliinikuurin jälkeen, satuin tosin saamaan samaisella reissulla varsinkin ikävän salmonellan, mikä varmasti vaikuttaa asiaan. Antibioottina doksisykliini tosin samalla suojaa vähän muiltakin tropiikin loisilta ja pöpöiltä, joihin sitä käytettäisiin varsinaisena hoitona. Thaimaalaiseen sairaalapalveluun olin muuten melkein tyytyväisempi kuin Suomen vastaavaan. Jopa sairaalapastori kävi minua tervehtimässä. =)

Puhuttuani tuttavani kanssa joka sairasti malarian Afrikassa, en tosin enää suhtaudu ihan samalla tavoin malarian estolääkitykseen. Länsimainen perusjannu joka on hyvässä fyysisessä kunnossa eikä ole pitkäaikaissairauksia jotka jatkuvasti heikentäisivät yleiskuntoa, saattaa sairastaa malarian aika "vaivattomastikin". Siitä selviää hengissä! En toki tarkoita että olisin sitä itsekään tieten tahtoen hankkimassa ja aina on hyvä suojautua jos vain mahdollista. Mutta pidempien reissujen kohdalla on hyvä miettiä että tunkeeko elmistönsä täyteen aineita, jotka eivät voi varmuudella ehkäistä malariaa. Itse uskon että paras tapa valmistautua malariaa vastaan on pitää fyysisestä kunnostaan huolta. Ja eihän esim. niistä vitamiinien syömisestä mitään haittaakaan ole. Jos Lariami ei sovi kuten itselläni, uskon jatkossa lähteväni malarone "varopakettina" taskussa reissuun.

Euso

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 05.05.2008, 12:55:42 »
Saako muuten Malaronea ostettua Thaimaasta, kun Suomessa tuo hinta taisi olla aika suolainen? Vai tyydynkö pureskelemaan Thaimaalaista doksisykliinia joka päivä?

Tarkoituksena olisi Thaimaassa, Laosissa ja Kambodzassa reissata, joten lääkitys lienee tarpeen.
quot;What? No! We can't stop here. This is bat country." -Raoul Duke-

TML

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #45 : 07.10.2008, 18:08:57 »
Saako muuten Malaronea ostettua Thaimaasta, kun Suomessa tuo hinta taisi olla aika suolainen?
Olen juuri Bangkokissa yrittänyt etsiä Malaronea kun edessä on matka Laosiin. On tullut käytyä monessa apteekissa, ja kahdessa sairaalassa, mutta Malaronea ei ole vielä löytynyt.

Doksisykliiniä löytyy todella monesta paikasta.

Heebo

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - sairanen1985@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #46 : 10.10.2008, 12:14:46 »
Kellaa tietoa loytyyko malaria laakkeita mite helposti Kuala Lumpurista? Mitaha suunnillee kustantaa ja onko paljo liikkeella jotai feikki juttui?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 10.10.2008, 13:00:37 »
ostin malaronea kuala lumpurissa paikallisesta apteeklista, kun reissu hiukan venyi ja olisivat loppuneet kesken. Väärennöksiä on pitkin Aasiaa ja riskin aina ottaa, mutta luulisin malesian olevan sieltä turvallisemmasta päästä. maksoivat noin 30%vähemmän kuin suomessa
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 14.10.2008, 17:54:15 »
Puhuttuani tuttavani kanssa joka sairasti malarian Afrikassa, en tosin enää suhtaudu ihan samalla tavoin malarian estolääkitykseen. Länsimainen perusjannu joka on hyvässä fyysisessä kunnossa eikä ole pitkäaikaissairauksia jotka jatkuvasti heikentäisivät yleiskuntoa, saattaa sairastaa malarian aika "vaivattomastikin". Siitä selviää hengissä! En toki tarkoita että olisin sitä itsekään tieten tahtoen hankkimassa ja aina on hyvä suojautua jos vain mahdollista. Mutta pidempien reissujen kohdalla on hyvä miettiä että tunkeeko elmistönsä täyteen aineita, jotka eivät voi varmuudella ehkäistä malariaa. Itse uskon että paras tapa valmistautua malariaa vastaan on pitää fyysisestä kunnostaan huolta. Ja eihän esim. niistä vitamiinien syömisestä mitään haittaakaan ole. Jos Lariami ei sovi kuten itselläni, uskon jatkossa lähteväni malarone "varopakettina" taskussa reissuun.

Oh-hoh, olipa jaanyt tama huomaamatta! Kauheeta puppua!  :o

Malaria voi tappaa kenet vaan, kun malaria menee aivoihin tai keuhkoihin, ei siina fyysisella kunnolla ole merkitysta. Tiedan kolme (hyvakuntoista) ihmista jotka ovat kuolleet malariaan  ja kaksi ihmista, jotka olivat pitkaan teholla ja melkein kuolivat siihen.

Ottamatta kantaa malarian estolaakkeiden syomiseen, niiden varmuus on ymmartaakseni hyvinkin suuri.

nauris

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 14.10.2008, 18:18:26 »
Joo ei kannata meidän valkonaamojen vähätellä mitään millä estää mahdollinen malaria.
Kun ilman mitään vastustuskykyä lähtevä länsimaalainen lähtee malaria alueelle, ei sillä ole mitään merkitystä missä kunnossa fyysisesti on. malarialoinen vaikuttaa veren punasolujen kautta, infektoimalla punasoluja. siinä ei huippu urheilijallakaan ole mitään vastaan sanomista.
Paras keino suojautua malarialta ehkäisylääkkeen lisäksi on HYTTYSMYRKKY, malariaverkko ja pitkä lahkeiset/hihaiset vaatteet auringonlaskun ja nousun välisenä aikana. Eli estää hyttysen pistot!

Jussi_K

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : 21.10.2008, 12:12:45 »
Kooste malarialääkkeistä
   Klorokiini/Heliopar: loistava lääke, halpa, vähäiset haittavaikutukset. Valitettavasti resistenssi on levinnyt kaikkialle, paitsi Lähi-Itään ja Keski-Amerikkaan.

meflokiini/Lariam: Resistentteihin kantoihin (Thaimaan viidakkoja nyt lukuunottamatta) ensisijainen lääke. Muihin vaihtoehtoihin verratuna halpa lääke. Haittavaikutuksia toki esiintyy, mutta ne ovat harvinaisia. Psykooseja ei todellakaan esiinny kuin satunnaisesti, ehkä yhdellä 500-1000 käyttäjästä. Lievempiä neurologisia oireita esiintyy korkeintaan 2-3 % käyttäjistä, muuten moinen lääke ei olisi markkinoilla. Lariam on verrattaen tehokas lääke, joka on saanut aivan liikaa kritiikkiä kohdalleen.

Malarone: Kiistatta paras lääke resistentin malarian hoitoon. Teho vastaa lariamia, mutta haittavaikutuksia esiintyy harvemmin. Hinta on kuitenkin 5-6 kertaa kalliimpi, joten itse ainakin kokeilisin ensin kotosuomessa lariamia (haittavaikutukset, kun ovat melko harvinaisia).

Doksisykliini: Kohtuu laajakirjoinen antibiootti, jonka haittavaikutukset ovat aivan toista luokkaa kuin aiemmilla. Turha suunnitella syövänsä useamman kuukauden kuureja. Tätä ei tule käyttää lariamin sijaan haittavaikutusten pelossa. Doksisykliinillä haittavaikutuksia esiintyy huomattavasti runsaammin. Malaria-alueille matkattaessa turistiripuli iskee normaalistikkin melko usein ilman normaaliflooran tuhoamistakin.

Eli: Terveyskeskuslääkäri, joka määrää lariamia Kaakkois-Aasiaan suuntautuvassa reissussa ei ole idiootti, ellei kyseessä ole perinteinen turistiloma turistilomakohteissa. Tässä forumissa yhä useampi kuitenkin haaveilee viidakkoreissuista ja autioista rannoista, joissa falciparum on ihan todellinen riski. Kyseessä on tappava tauti, jota ei tule vähätellä. Niillä alueilla, missä falciparumia esiintyy, en itse uskaltaisi matkustaa ilman profylaksiaa. Lariam on ensisijainen  valinta budjettitietoiselle, jos rahalla ei ole väliä, niin sitten hankkisin malaronea. Doksisykliiniä ei tulisi käyttää, ellei resistenssitilanne siihen aja.

Terveisin
Lääketieteen kandi mikrobilsan luennolta palanneena

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #51 : 21.10.2008, 13:52:55 »
Pakko kommentoida muutamalla sanalla.

Doksisykliini: Kohtuu laajakirjoinen antibiootti, jonka haittavaikutukset ovat aivan toista luokkaa kuin aiemmilla. Turha suunnitella syövänsä useamman kuukauden kuureja. Tätä ei tule käyttää lariamin sijaan haittavaikutusten pelossa. Doksisykliinillä haittavaikutuksia esiintyy huomattavasti runsaammin. Malaria-alueille matkattaessa turistiripuli iskee normaalistikkin melko usein ilman normaaliflooran tuhoamistakin.

Minä ja kolme kaveria syötiin toissa kesänä about 2kk sadekauden aikaan Indokiinassa doksia ja kukaan ei saanut minkäänlaisia haittavaikutuksia missään vaiheessa. Malarialtakin vältyttiin. Doksisykliini paras puoli on se, ettei yksikään malariakanta ole (tämä oli tilanne ainakin vuoden 07 alussa) kehittänyt resistenssiä sitä vastaan. Huono puoli on se, ettei se ole missään tilanteessa/millään alueella paras vaihtoehto.

Eli: Terveyskeskuslääkäri, joka määrää lariamia Kaakkois-Aasiaan suuntautuvassa reissussa ei ole idiootti, ellei kyseessä ole perinteinen turistiloma turistilomakohteissa. Tässä forumissa yhä useampi kuitenkin haaveilee viidakkoreissuista ja autioista rannoista, joissa falciparum on ihan todellinen riski. Kyseessä on tappava tauti, jota ei tule vähätellä. Niillä alueilla, missä falciparumia esiintyy, en itse uskaltaisi matkustaa ilman profylaksiaa. Lariam on ensisijainen  valinta budjettitietoiselle, jos rahalla ei ole väliä, niin sitten hankkisin malaronea. Doksisykliiniä ei tulisi käyttää, ellei resistenssitilanne siihen aja.

Tapasin kerran suomalaisen kundin tien päällä jossain päin aasiaa. Hän oli ollut trekillä Borneon viidakoissa yhdessä parin frendinsä kanssa. Kahdella käytössä oli ollut malaria lääkitys A, jonka nimeä en muista ja yhdellä Lariam. Ainoa malarian napannut kaveri oli Lariamia syönyt. Paikallisen sairaalaan lääkäri oli naureskellut kundille ettei lariamilla tee täällä yhtään mitään.

Ota näistä nyt siis selvää:)

Better to burn out than fade away

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 21.10.2008, 17:41:38 »
Kooste malarialääkkeistä
   Klorokiini/Heliopar: loistava lääke, halpa, vähäiset haittavaikutukset. Valitettavasti resistenssi on levinnyt kaikkialle, paitsi Lähi-Itään ja Keski-Amerikkaan.

meflokiini/Lariam: Resistentteihin kantoihin (Thaimaan viidakkoja nyt lukuunottamatta) ensisijainen lääke. Muihin vaihtoehtoihin verratuna halpa lääke. Haittavaikutuksia toki esiintyy, mutta ne ovat harvinaisia. Psykooseja ei todellakaan esiinny kuin satunnaisesti, ehkä yhdellä 500-1000 käyttäjästä. Lievempiä neurologisia oireita esiintyy korkeintaan 2-3 % käyttäjistä, muuten moinen lääke ei olisi markkinoilla. Lariam on verrattaen tehokas lääke, joka on saanut aivan liikaa kritiikkiä kohdalleen.

Malarone: Kiistatta paras lääke resistentin malarian hoitoon. Teho vastaa lariamia, mutta haittavaikutuksia esiintyy harvemmin. Hinta on kuitenkin 5-6 kertaa kalliimpi, joten itse ainakin kokeilisin ensin kotosuomessa lariamia (haittavaikutukset, kun ovat melko harvinaisia).

Terveisin
Lääketieteen kandi mikrobilsan luennolta palanneena

Ihan asiallista tietoa. Kiitos. Ongelma naissa trooppisten tautien kanssa on, etta suomessa on niista aika vahan kaytannon kokemusta (laakarit eivat ole itse olleet tropiikissa) seka etta virallinen tieto tuppaa olemaan vahan vanhentunutta siina vaiheessa kun sita opetetaan. Itse tropiikissa asuneena ja jatkuvasti kehitysmaissa matkaavana olen paatynyt siihen, etta konventionaalisten tiedonlahteiden lisaksi seuraan CDC ja KTL sivuja, seka jonkin verran matkailuterveyspalstoja. Ja kaytan tervetta jarkea.

Ainoastaan Lariamista olen eri mielta, Lariamia sivuvaikutuksia on suomessa vaheksytty vuositolkulla. Uskon etta laaketeolliisuus on siina menestyksella dumpannut kriiittista tietoa ihan urakalla. Jos sivuvaikutukset todella olisivat niin harvoja, mistahan johtuu etta itse (ja moni muu myos) olen jo tavannut useamman ihmisen jotka ovat saaneeet siita sivuvaikutuksia. Enka todellakaan tunne tuhansia Lariamia kayttaneita, ennemminkin kymmenia. Jo 1990-luvulla perustettiin Lariamin sivuavaiktusten uhrien yhdistyksia, eli sellaisten henkiloita jotka olivat saaneet PYSYVIA sivuvaikutuksia.

Eli Lariamin jos valitsee, kannattaa kylla aloittaa kaytto hyvissa ajoin kotona, ettei matka mene ihan pilalle.

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #53 : 22.10.2008, 12:28:39 »
Joku mainitsikin Vietnamissa paikan päältä ostaneensa tabut. Onko vinkkiä/neuvoa löytyykö Hanoista paikkaa josta ostaa ennaltaehkäiseviä lääkkeitä?
Alkaa turhauttamaan kun apteekin tädit Pekingissä lykkää luontaistuotepurkkia eteen kun kysyy malarialääkettä.

TML

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #54 : 23.10.2008, 09:28:42 »
Palasin maanantaina 1½ viikon Laos reissulta. Doksisykliiniä ostin lähiapteekista Bangkokissa, kapselit maksoivat 5 bahtia kappale.
Meitä on kaksi, ja ainakaan me ei kumpikaan mitään haittoja huomattu. Kipeeksikään ei tullut, tiedä sitten kuinka paljon se antibiootti siinä vaikutti.

Doksisykliini on ainoa lääke mitä täältä on tähän mennessä löytynyt.

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 23.10.2008, 13:15:05 »

Tapasin kerran suomalaisen kundin tien päällä jossain päin aasiaa. Hän oli ollut trekillä Borneon viidakoissa yhdessä parin frendinsä kanssa. Kahdella käytössä oli ollut malaria lääkitys A, jonka nimeä en muista ja yhdellä Lariam. Ainoa malarian napannut kaveri oli Lariamia syönyt. Paikallisen sairaalaan lääkäri oli naureskellut kundille ettei lariamilla tee täällä yhtään mitään.

Ota näistä nyt siis selvää:)

Olikohan nuo Lariamit ostettu paikan päältä vai Suomesta? Kun teho voi olla tosiaan aika eri... Eipä silti eihän Lariamkaan estä malarian saamista mutta vähentää kovasti todennäköisyyttä. Merkittävää meflokiiniresistensiä on rapotoitu Thaimaan ja Myanmarin ja Thaimaan ja Kambodzan rajaseudulla ja Kambodzan länsiosissa, jolloin Lariam ei välttämättä tehoa ja doksisykliini onkin ensisijainen lääke.

Ja vielä Lariamista semmoinen sivuhuomautus vs Malarone: Falciparum malariaa vastaan molemmat on tehokkaita. Kuitenkin ainoastaan Lariam antaa suojan myös muita malarioita vastaan. P. vivax ja P. ovale -malariat voivat jäädä piileksimään hypnozoiitti-muodossa maksaan ja aktivoitua ja aiheuttaa malarian vasta 6kk-jopa 3 vuotta malarian saamisen jälkeen. Malarone ei tehoa näitä vastaan eikä siten suojaa mahdollisesti myöhemmin tulevia malariarelapseja vastaan.

Kokenut infektiolääkäri suositteli ehdottomasti Lariamia malariaprofylaksiaan.

t. infektiosairauksien kurssilla oleva lääketieteen kandi :P
« Viimeksi muokattu: 23.10.2008, 13:23:55 kirjoittanut marlee »

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 23.10.2008, 14:47:50 »
Malarian estolaakitys valitaan seka
a) kohteen mukaan
etta
b) henkilokohtaisten ominaisuuksien mukaan

Suosittelen malariaestolaakityksen suhteen tutustumista seuraaviin sivuihin ja myos lukemista ajankohtaista osiot :
http://wwwn.cdc.gov/travel/destinationList.aspx#C
http://wwwn.cdc.gov/travel/contentMalariaDrugsPublic.aspx

Feikkilaakityksen ostaminen/ottaminen malarian estoon/hoitoon on idioottimaista. Mikali laake ei tehoa oletetulla tavalla johtuen liian laimeasta/tehottomasta koostumuksesta, voi siina olla tosi vakavat paikat. Ymmartaakseni jos laaketta on otettu ehkaisyyn ja saa malarian, sita ei enaa voi kayttaa hoitoon. Sen lisaksi vaillinainen hoito juuri lisaa resistenssia malarian suhteen, nain kavi klorokiniinille.

Malaronea ja lariamia ostaisin paikan paalta vain, mikali tuntisin paikan niin hyvin, etta alkuperaisyydesta voisi olla satavarma. Esim Malaronen myyntipaikat on ymmartaakseni kontrolloitu, ja Afrikassa Malaronea myydaan vain tietyissa maissa, muissa maissa saatavilla oleva malarone on sitten vaarennettya, salakuljetettua tms. Aasiasta en tieda.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 23.10.2008, 15:10:34 »
Ja vielä Lariamista semmoinen sivuhuomautus vs Malarone: Falciparum malariaa vastaan molemmat on tehokkaita. Kuitenkin ainoastaan Lariam antaa suojan myös muita malarioita vastaan. P. vivax ja P. ovale -malariat voivat jäädä piileksimään hypnozoiitti-muodossa maksaan ja aktivoitua ja aiheuttaa malarian vasta 6kk-jopa 3 vuotta malarian saamisen jälkeen. Malarone ei tehoa näitä vastaan eikä siten suojaa mahdollisesti myöhemmin tulevia malariarelapseja vastaan.

Kokenut infektiolääkäri suositteli ehdottomasti Lariamia malariaprofylaksiaan.

t. infektiosairauksien kurssilla oleva lääketieteen kandi :P

En kylla ole laaketieteen kandi, mutta tietaakseni silloin kun malariaa epaillaan, otetaan koe jolloin todetaan minka tyyppinen malaria on kyseessa. Falciparum on ainoa tappava laji, joten silta suojautuminen on tarkeaa. Muihin lajeihin klorokiniini tehoaa, ei niiden takia kannata lariamia syoda! Ovale muuten esiintyy vain rajatulla maantieteellisella alueella.

Kokeneet infektiolaakarit ovat valitettavasti usein niita, jotka eivat ole matkustaneet/elaneet tropiikissa. He vain hoitavat naita tauteja. Lariam sopii joillekin ja on sopiva ehkaisylaake monille, mutta Lariamin silmiton markkinointi on vastuutonta.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 29.10.2008, 08:29:18 »
Onko muuten noi ennaltaehkäisevät lääkkeet ihan normaalisti kelakorvauksen alaisia?

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 29.10.2008, 08:47:46 »
Onko muuten noi ennaltaehkäisevät lääkkeet ihan normaalisti kelakorvauksen alaisia?

Eivät, kuten ei myöskään esimerkiksi suurin osa rokotteista.