Häämatka Skotlanti vs Kreikan saaret

(Luettu 6778 kertaa)

tiare

• Reissaaja
    • Profiili
« : 16.12.2005, 17:33:07 »
Kumpi mukavampi häämatkapaikaksi kesäkuussa Skotlannin ylämaat mm. Inverness, Lock Ness yms vai Kreikan saarihyppely?

Eri tyyppisiä paikkoja, mutta molemmat kiinnostaisi. Kreikka kiinnostanut aina ja Skotlannin ylämaat siitä lähtien kun luin Diana Gabaldonin kirjasarjan :D

Slowtraveller

• Aloittelija
    • Profiili
Heips,
« Vastaus #1 : 16.12.2005, 18:37:21 »
Terveiset Glasgowista!

Jos haamatkalta lahtee etsimaan muutakin kuin aurinkoa niin ei muuta kuin suunta skotlantiin ;-)

Itse olen asustellut nyt taalla puoli vuotta ja kylla on mieleton paikka. Vaikka taytyy sanoa etta en ole hyva sanomaan, kun en ole ehtinyt paljon Glasgowia ja edinburgia kauenmaksi :-)

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
Ympäriinsä jouksua vai kuherrusta
« Vastaus #2 : 21.12.2005, 15:08:13 »
Edellinen kirjoittaja antoi ratkaisun avaimet. Lisäksi tärkeää päättää halutaanko enemmän kiertää (Skotlannissa) vai leppoisasti kuhertaa hotellihuoneessa, beachillä ja uima-altaalla.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
« Vastaus #3 : 21.12.2005, 17:09:24 »
Suosittelen ehdottomasti Skotlantia, mutta onhan Kreikallakin hyvat puolensa.

Lista taysin IMO, ei herneita nenaan plez.

Skotlanti:
+Uskomattoman upeat maisemat (rannat, joet, ylamaa, nummet)
+Kauniita kaupunkeja (Edi, Glasgow, St. Andrews, Stonehaven ja kylla Aberdeenissakin kannattaa kavaista, jos on aikaa)
+Saaristot kauniita (esim. Shetland ja Orkney)
+Rikas kulttuuri ja historia (varsinkin lukemattomat linnat ja tietenkin Nessin hirvio)
+Mukavia ihmisia
+Ihmiset osaavat englantia  :wink:
+Loistavat ostosmahdollisuudet

-Tiettyina kuukausina voi huonolla onnella tiputella vetta lahes paivittain
-Hintataso saattaa olla Kreikkaa kalliimpi (tai sitten ei).

Kreikka
+Kauniit maisemat
+Aurinko, rantoja, varikkaita drinksuja
+Britannian ja Kreikan ruokakulttuuria ei voi edes verrata toisiinsa
+Rikas kulttuuri ja historia
+Ihmiset yleensa mukavia, mutta eivat mielestani yhta ystavallisia kuin Skotlannissa

-Limaisia miehia, jotka voivat vieda tuoreen morsmaikun mukanaan (vitsi, vitsi)
-Kreikka ei ole Skotlanti
-Tuliaisena turistikraasaa ja simpukankuoria joilla ei tee yhtaan mitaan

mr.sixty

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.12.2005, 19:17:22 »
menisin ehkä skotteihin koska oon jo ollut kreikassa ja koska kreikkaan pääsee halvalla äkkilähdöillä koska vaan. välillä hinta on ollut 150e tuntumassakin
hyäämatkan pitää mielestäni olla vähän mielenkiintoisempaan paikkaan. lähes jokainen suomalainen käy kuitenkin kreikassa/turkissa/cypruksella jossain vaiheessa elämäänsä

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.12.2005, 20:21:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Tirppa"
+Ihmiset osaavat englantia  :wink:

Vaikka ei se kyllä aina siltä kuullosta =)
ämä on minun totuuteni.

mr.sixty

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.12.2005, 20:46:44 »
en osaa scotsia kuin vaan että braw on hyvä(siinä on siis skandinaavisia vaikutteita)
kai siellä enkunenkkuakin ymmärretään ja osataan

tiare

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.12.2005, 11:48:17 »
Kreikkaan ei mentäiskään niihin turistisaarille vaan hypeltäis pieniltä saarilta toiselle katsellen maisemia, patikoiden, muulilla "ajaen" ja SYÖDEN.
Me ei mitään rannalla löhöilijöitä olla, mutta uimassa sitä tottakai kuuman päivän patikoinnin jälkeen on kiva käydä.

Skotlannista on vaikeampi päättää mitä katsoo ja missä käy. Ja kun ei ole mahdollisuutta auton vuokraukseen, mietityttää miten näkee kaiken sen luonnon kauneuden. Esim Invernessin lähellä oleva kivikehä täytyy nähdä ja kokeilla pääsisikö sillä oikeasti menneisyyteen :D

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.12.2005, 11:56:58 »
Lainaus käyttäjältä: "mr.sixty"
en osaa scotsia kuin vaan että braw on hyvä(siinä on siis skandinaavisia vaikutteita)

Tähän en kyllä luottais.. :) Yleensä kun kysyt, että anteeksi en ymmärtänyt ne sanoo saman uudestaan ja aniharvoin vähän hitaampaa. Glasgown ympäristössä se niiden puhe on mun mielestä vaikeinta mongerrusta,  Edinbourgissa ja ylämailla helpompaa.

Kielimuurista huolimatta suosittelen lämpimästi Skotlantia. Ja siellä on sen verrran hyvä julkisen liikenteen verkosto, että tuosta kaiken näkemisestä on turha murehtia. Bussilla ja junilla pääsee.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.12.2005, 23:10:59 »
Mä en taas ole koskaan ymmartanyt kommenttia, että Skottimurretta olisi vaikea ymmartää... Ja kyllä ne toistaa hitaammin, jos pyytää.

G A Wallin

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 23.12.2005, 12:54:57 »
En ole todellakaan mikään Kreikkafani, mutta ilman muuta mielestäni HÄÄMATKALLE ei kannata lähteä Skotlantiin. Matkan luonteen vuoksi viikon vesisade ja kylmä vihma voi olla hieman latistavaa..

mr.sixty

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 26.12.2005, 05:43:09 »
Lainaus käyttäjältä: "renne"
Lainaus käyttäjältä: "mr.sixty"

Tähän en kyllä luottais.. :) Yleensä kun kysyt, että anteeksi en ymmärtänyt ne sanoo saman uudestaan ja aniharvoin vähän hitaampaa. Glasgown ympäristössä se niiden puhe on mun mielestä vaikeinta mongerrusta,  Edinbourgissa ja ylämailla helpompaa.

Kielimuurista huolimatta suosittelen lämpimästi Skotlantia. Ja siellä on sen verrran hyvä julkisen liikenteen verkosto, että tuosta kaiken näkemisestä on turha murehtia. Bussilla ja junilla pääsee.

juu juuri katoin simpsonijakson jossa mardge taisi puhua cockneyn murretta ja ei siitä kyllä saanut sanaakaan selvää ilman suomennusta :mrgreen:

Fawlia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 30.12.2005, 14:49:58 »
Mä en taas ole koskaan ymmartanyt kommenttia, että Skottimurretta olisi vaikea ymmartää... Ja kyllä ne toistaa hitaammin, jos pyytää.

Kyllä ne toistaa hitaammin jos pyytää, ehkä kolmannella kerralla vastaus on jo englantia eikä skotlantia. Eihän sitä leffassa olevaa skottimurretta ole vaikea ymmärtää tai sitä, millä tavalla ne puhuu englantia, mutta voi herran jestas, kun joku tulee ja kälättää "skotlantia" (ei siis gaelia kuitenkaan).

Täytyy muuten sanoa, että Aberdeenissa puheesta sai aika hyvin selvää, mutta muutamassa muussa paikassa tuli ainakin minulle vastaan enemmän mongertajia.

naakka-täti

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - lampunhenki@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.01.2006, 18:12:27 »
Skotlanti, Iso-Britannia, Irlanti... Lähtisin ilosta kiljuen kiertämään saaria... Unelmamaat, voi voi!!

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.01.2006, 22:32:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Fawlia"

Täytyy muuten sanoa, että Aberdeenissa puheesta sai aika hyvin selvää, mutta muutamassa muussa paikassa tuli ainakin minulle vastaan enemmän mongertajia.

Se on kyllä totta, että Aberdeenissä on selkeä kielenkäyttö. Mutta toisaalta esim. poikaystäväni on Glasgowsta ja kämppikseni Edistä. Lisäksi minulla on paljon kavereita ympäri Skotlantia.

Uskallan väittää, että monenmoista murretta ja koulutuksen/työpaikan tuomaa aksenttia on tullut kuunneltua, mutta ongelmatilanteita on vuosien aikana tullut vastaan tasan kaksi. En tiedä mistäpäin Skotlantia nämä tyypit olivat, mutta molemmat olivat noin seitsemänkymppisiä. Siitä aksentista ei meinannut tulla selkoa mitenkään. :lol:

Ja kyllä ne skotit tajuaa ihan yhdelläkin kerralla, jos kerrot kohteliaasti, että "voisitko puhua hiukan hitaammin, pliis".

Hopeinen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 04.01.2006, 20:08:07 »
Skotlanti. Ehdottomasti.

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 08.01.2006, 12:37:59 »
Lähdemme itse ensi kesäkuussa häämatkalle :D  Kreikan saaria tutkimaan, suurimpia turistirysiä välttäen.
En yleensä perusta rannoista ja uimisesta, mutta kun kyseessä on häämatka, ovat valintaperusteeni hieman erilaiset kuin matkoja yleensä valitessa.
Olen sitäpaitsi menettänyt sydämeni kreikkalaiselle ruualle...
Haen häämatkalta jossain määrin paratiisimaista, kuitenkin eläväistä tunnelmaa. Auringonlaskuja, hyvää ruokaa, simpukoiden keruuta rantavedestä, patikointia viljelmillä....olen romantikko.
En lähtisi häämatkalle Skotlantiin, vaikka maa kiinnostaa muuten.
Niinpä vastaan: Kreikkaan!
hä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
---------------------------------------

tiare

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 15.01.2006, 00:29:30 »
Saa nähdä tapaammeko kesäkuussa Kreikan saarilla häämatkan merkeissä :D  Itselläni lähes samanlaiset aatokset häämatkasta. Ja turistipaikkoihin mekään ei mennä. Ne on kierretty jo lapsena pakettimatkoilla :wink:

Skotlanti saa jäädä odottelemaan sitä oikeaa hetkeä. Kyllä sinnekin ehtii vielä.

Miten muuten olette ajatelleet Kreikkaan mennä? Lennättekö Ateenaan ja jatkatte sieltä vai lennättekö suoraan jollekin saarelle? Mitä saariryhmiä mietitte? Kykladit?  
Blue1 oli meidän mielessä, mutta lento on Ateenassa klo 1  :(  No, pitää varmaan vaan yöpyä yksi yö Ateenassa ja lähteä aamulla Pireukseen.

annairam

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 14.02.2006, 15:11:03 »
Täällä myös yksi häämatkan suunnittelija... ;) Muakin kiinnostaisi mihin ratkaisuun ootte päätyneet lentojen ym. suhteen? Toi Blue1:n lentoaika on tosiaan vähän hankala.

Mille saarille ootte suuntaamassa, oletteko ajatelleet varata majoituksia etukäteen ja millaisiin paikkoihin, onko häämatkalle suunnitelmissa enemmän luksusta kuin normaalisti? :)

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Saarihyppelyt Kreikassa
« Vastaus #19 : 15.02.2006, 16:01:45 »
Olen tehnyt saarihyppelyjä Kreikan saaristossa seitsemänä perättäisenä syksynä. Itse käytän ns. lomalentoja; lennän jollekin saarelle ja jatkan siitä ominpäin lautoilla eteenpäin. Syyskuu on erinomainen ajankohta, lautoilla on tilaa, ei ole liian kuuma, majoitus löytyy helposti ja hinnat ovat matalalla.
Jos reissupäiväkirjat kiinnostavat, ota yhteyttä.
[email protected]
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -