Äänestys

Madeira vai Teneriffa?

Teneriffa
4 (50%)
Madeira
4 (50%)

Äänestäjiä yhteensä: 8

Äänestys päättynyt: 25.12.2005, 12:09:17

Madeira vai Teneriffa?

(Luettu 6535 kertaa)

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Madeira vai Teneriffa?
« : 23.12.2005, 12:09:17 »
Ajattelin tehdä kahden viikon extempore reissun jompaan kumpaan paikkaan, kun Finnmatkat näyttää tarjoavan pelkkiä lentoja hiukan päälle 300€:lla. Hakutoiminnolla ei kauheasti löytynyt.

En ole ko. paikoissa käynyt, joten seuraavat asiat kiinnostavat:
Löytyykö paikoista muutakin kuin turistirysiä? En hae 100%:sta autenttisuutta, mutta haluan että ruokalistat eivät kuitenkaan ole suomeksi.

Löytyykö hostelleja tai muuta budjettimajoitusta?

Hintataso?

Kumpaan paikkaan lähtisit kahdeksi viikoksi? Kummasta löytyy enemmän nähtävää ja koettavaa?

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #1 : 23.12.2005, 12:19:12 »
Molemmissa paikoissa joskus teininä käyneenä, suosittelisin Madeiraa.

Teneriffa on toki isompi, mutta Madeira ainakin minulle alunperin Pohjanmaalta kotoisin olevana, oli paljon suurempi elämys luontonsa, maisemiensa ja portugalilaisuutensa vuoksi. Teneriffa on enemmän keinotekoinen ja tavanomaisempi kohde.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

MaD

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miikamiettinen@hotmail.com
    • Profiili
    • South East Asia, Canada
    • Sähköposti
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #2 : 23.12.2005, 17:09:32 »
Pakko olla Teneriffan puolella kun siellä on tullut käytyä ainakin pari kertaa. Mukavia paikkoja ainakin ne missä olen ollut.
Surutonta nuoruusaikaa...
-Irwin Goodman

SoFro

• Tosireissaaja
    • Profiili
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #3 : 23.12.2005, 18:09:06 »
Teneriffaa itse suosittelen, aika turistirysää, mutta onneksi saari on suhtkoht iso, niin sieltä löytyy ei-niin-turismi-paikkoja.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #4 : 26.12.2005, 12:21:07 »
Madeira!
No joo, en ole kummassakaan käynyt vielä, mut olen tehnyt taustatutkimusta ja olen siis itse menossa Madeiralle. Sinne veti luonto ja  mulla on teneriffasta semmonen kuva et siellä on jotain martan kuppilaa ja ruokalistalla on lihapullia ja muusia..
Mitä olen madeiraa tässä etukäteen tutkinut, niin vaikuttaa todella mahtavalta!! :D  Ja madeiran kuuluista levadat houkuttelee myös, kun tykkään liikkua lomallani.
Tässäpä sulle linkki, jos muistan osoitteen oikein..
www.madeira-web.com

caitrin

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - caitrin@jippii.fi
    • Profiili
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #5 : 26.12.2005, 18:21:35 »
No ehdottomasti Madeira. Toisaalta riippuu mitä haet.

Edes Madeiran pääkaupunki Funchal ei ole turistirysä. Paikallista elämää on ympärillä yllin kyllin. Lisäksi Madeiran luonto on jotain sanoinkuvaamatonta. Saarelle mahtuu vaikka kuinka monta kasvillisuusvyöhykettä, maisemat on jylhiä ja kauniita, vuorilla on ihana vaeltaa, samoin levadoilla. Tai jos et tykkää liikkua lihasvoimalla, niin vuokraa auto ja kierrä sillä saarta pari viikkoa.
Rantaelämää Madeiralta on turha hakea, siellä ei nimittäin taida olla kuin pari hassua biitsiä. On siellä tosin jotain merivesiuimaloita. Mutta luonnon kauneus korvaa biitsien puutteen.

Teneriffa on luonteeltaan ihan erilainen kuin Madeira. Varmaan sieltäkin löytyy kivasti paikallista elämää jos esim. auton vuokraa ja kiertää muuallakin kuin jossain Playa de las Americasissa. Ja onhan sielläkin tuo Teide-tulivuori... mutta jotenkin saari vaikuttaa silti turistien valloittamalta.
Molemmissa paikoissa itse käyneenä suosittelen ehdottomasti Madeiraa.
Not all those who wander are lost.

Vipu

• Reissaaja
    • Profiili
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #6 : 27.12.2005, 12:44:00 »
Lainaus käyttäjältä: "caitrin"

Rantaelämää Madeiralta on turha hakea, siellä ei nimittäin taida olla kuin pari hassua biitsiä. On siellä tosin jotain merivesiuimaloita.

Itse saarelta ei rantoja pahemmin löydy, mutta ei saa unohtaa lähellä sijaitsevaa Porto Santo - saarta, jonne pääsee laivalla (n. 2 tuntia) ja jonkinmoisella lentokoneella (en tiedä tarkemmin..).  Perillä odottaakin sitten 9 km kultaista hiekkarantaa.  8)   Pitää kuitenkin muistaa, että Porto Santossa ei toisaalta ole mitään muuta tekemistä, kuin ottaa aurinkoa, uida ja syödä, joten vähänkään huonommalla säällä sinne tuskin kannattaa lähteä.

Mutta siis joka tapauksessa kannatan ehdottomasti Madeiraa!
A long journey begins with a single step." -Kiinalainen sananlasku-

Ready

• Himoreissaaja
    • Profiili
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #7 : 28.12.2005, 19:50:04 »
(Onkohan uuden ohjelman vika, mutta tämä ei anna mun äänestää, vaikken ole aiemmin tässä ketjussa äänestänytkään...)

Madeiralla kahdesti käyneenä ja Teneriffalla kerran suosittelen Madeiraa. Ainakin minuun se teki suuremman vaikutuksen. Mielestäni Teneriffalla onnistui joka kolkalla törmäämään muihin suomalaisiin ja varsinkin Puerto de la Cruzissa- joka sinänsä on ihan mukava kaupunki suomalaistiheys oli liiallista. Hostelleista ei ole kokemusta koska on ollut niin helppo ottaa samaan pakettiin halpa hotelli.

Luulen että Madeiralla saattais olla vähän kalliimpaa, hinnat on aika lailla Suomen tasolla, paitsi ravintolassa oli halpa syödä paikallisia pöperöitä. Ruokakulttuurin taso taitaa olla Teneriffalla vähän korkeammalla (jos unohdetaan ne lihapullapaikat), Madeiralla viikon oltuaan alkoi jo vähän kyllästyä valikoimaan.

Teneriffalla ehkä maisemista löytyy enemmän laidasta laitaan, kuivaa ja kuumaa etelärannikkoa (mm. Americas), hieno Teide-tulivuoren kuumaisema, ja vehreä mutta hieman sateisempi pohjoisrannikko. Saari on sinänsä isompi mutta enemmän turisteille tarkoitettua nähtävyyttä, eläinpuistoa, vesipuistoa jne.

Madeiralla on kokonaisuudessaan suuremmat korkeuserot, tasaista paikkaa ei juuri löydy. Vehreys, jyrkät pengerviljelmät ja eksoottiset kasvit ovat saarelle ominaisinta.  Siellä pääsee paikallisia levada-kastelukanavan varsia patikoimaan todella jumalan selän taakse, ja näkee pilaamattomia pikkukyliä missä kukot kiekuvat, koirat haukkuvat, kastelukanavien vesi solisee ja paikalliset kulkevat levadanvarsia kauppakasseineen (koska ainoa kulkutie kotiin menee siitä) ja tervehtivät vastaantulevia. Toisilla levadoilla pääsee katselemaan vesiputouksia, syviä rotkoja, kauniita merimaisemia tai paikallisia pengerviljelmiä... Jos tällainen viehättää niin suosittelen Madeiraa.
Itse vuokrasimme auton ja ajelimme kauas turistien Madeiran saarikierros-reitin varrelta, mutta busseillakin pääsee mielestäni aika hyvin liikkumaan. Kyllä Madeirallakin on paljon turisteja mutta jotenkin ne hajoavat sinne niin ettei niihin ihan joka käänteessä törmää, ainakaan häiritseviin laumoihin... Ehkä Funchalissa ei kannata majoittua hotellialueelle vaan jonnekin keskustan tai vanhan kaupunkin pikkuhotelliin, siellä on paljon enemmän tunnelmaa.

Molemmilla saarilla talvehtii paljon eläkeläisiä, niin Funchalissa kuin Puerto de la cruzissa. Jos bailausta kaipaat, sitä löytyy lähinnä Teneriffan Americasista, Madeiralta ei juurikaan...(tosin vuosia sitten tanssimme Funchalin Formule1 discossa Bomfunk Mc:n tahdissa...  :) )mutta aika hiljaista oli...
It's a dangerous business
going out your door.
You step on to the road
and if you don't keep your feet,
there's no knowing where you might be swept off to.

caitrin

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - caitrin@jippii.fi
    • Profiili
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #8 : 29.12.2005, 13:16:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Ready"
Molemmilla saarilla talvehtii paljon eläkeläisiä, niin Funchalissa kuin Puerto de la cruzissa. Jos bailausta kaipaat, sitä löytyy lähinnä Teneriffan Americasista, Madeiralta ei juurikaan...(tosin vuosia sitten tanssimme Funchalin Formule1 discossa Bomfunk Mc:n tahdissa...  :) )mutta aika hiljaista oli...

Vahvistan tämän. Madeira on kyllä vanhemman väen kansoittama, muttei häiritsevässä määrin - kuten sanottu, turistit hajoaa aika mukavasti saarelle. Oltiin varmaan nuorimmasta päästä (silloin 20 ja 21v) lentokoneessa, kaikki muut vähän vanhempaa porukkaa (30+).

Tosiaan jos bileitä ja biitsejä kaipaat niin Teneriffan Americas on ok bilemesta, brittien kansoittama. Mutta ei sitten muuten sovikaan vaatimuksiisi. Kaupunki on varta vasten rakennettu hotellikeskittymä keskellä ei-mitään. Ruokalistat on suomeksi (tarjoilijatkin ovat tietysti opetelleet nämä perinteiset "Terve terve" -fraasit). Maisema kaupungin ympärillä on kuivaa ja karua... ei Madeiran veroista.
Not all those who wander are lost.

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #9 : 29.12.2005, 18:36:16 »
Itse taitaisin kallistua tuon Madeiran kannalle. Olen muutaman kerran käynyt Teneriffalla, mutta koskaan en Madeiralla, joten siinä se suurin syy. Mutta olen myös nähnyt valokuvia Madeiralta ja kovin kauniilta paikat näyttivät....
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Madeira vai Teneriffa?
« Vastaus #10 : 02.01.2006, 13:33:25 »
Reissu jäi nyt tällä kertaa tekemättä, mutta kiitoksia kuitenkin kaikkille mielipiteistänne.