Thaimaan Rautatiet

(Luettu 6045 kertaa)

villuska

• Vieras
Thaimaan Rautatiet
« : 25.12.2005, 00:01:55 »
Osaisiko kukaan kertoa tietämättömälle, että onko Thaimaassa rautateitä ja etenkin väli Bangkokista Rayongin suunnalle kiinnostaisi. Minkä tasoisia nämä Thaimaan junat ovat ja mikä on hintataso? Kiitos jo etukäteen jos joku osaa neuvoa.  :)

Absoluto

• Himoreissaaja
    • Profiili
HOOCEE(TM)

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Thaimaan Rautatiet
« Vastaus #2 : 27.12.2005, 22:17:59 »
Lainaus käyttäjältä: "villuska"
Osaisiko kukaan kertoa tietämättömälle, että onko Thaimaassa rautateitä ja etenkin väli Bangkokista Rayongin suunnalle kiinnostaisi. Minkä tasoisia nämä Thaimaan junat ovat ja mikä on hintataso? Kiitos jo etukäteen jos joku osaa neuvoa.  :)

Thaimaassa on ihan hyvät rautatieyhteydet. Onhan ne junat hiukan vanhempia ja kolisivatkin vähä enempi mutta ihan mukavia kulkupelejä ovat. Itse kävin thaimaassa, kambodzhassa ja Laosissa kesällä 2003 ja pärjäsin mainiosti Markus Lehtipuun kirjoittaman Thaimaan Matkaopas avulla.

Ilmeisesti uusin painos ko. kirjasta on vuodelta 2004.

Vertaa.fi nettisaitin mukaan kirjan saa halvimmalla täältä:

http://www.bookplus.fi/product.php?&isbn=9529715188

miuzu

• Himoreissaaja
    • Profiili
rautatiet thaimaa
« Vastaus #3 : 28.12.2005, 00:39:14 »
Joo, rautatiet thaimaassa on ihan ok.. jossain junissa on sellaiset kivat puiset ryhtipenkit joissa saattaa persii hieman kärsiä jos pitkään reissaa.. yöjunissa joskus varattu "makuuvaunu" paikka=pehmustettu penkki jonka saa melkein makuuasentoon.. mut ihan jees.. (kerran hankin jollain välillä ihan normaalihintaisen halvan lipun ja juna oli ihan hullun vimpan päälle.. TOSI leveet, isot ja hienot penkit ja sellainen lentokone ruokatarjoilukin (ilmainen)!!!)

Hinnat on kohtuulliset junissa.. usein kuitenkin bussi on halvempi ja huomattavasti mukavampi.. ISO miinus busseissa on se, että niissä yleensä paahtaa ilmastointilaitteet sunnilleen pakkasella, joten lähes aina on saanut palella busseissa; peitoista, villatakeista sun muista huolimatta.. (tungin yleensä laitteeseen huivin tai jopa teipattiin eteen jotain ettei puhaltais sitä kylmää sieltä, mutta ei paljoa auttanut!!).. Lisäksi busseista ei aina tiedä mihin ne jättää.. joskus jättävät tosi kauaskin keskustasta eivätkä sitten kieltä osaamattomana tai muutenkaan suostu kertomaan jotta missä hemmetissä sitä ollaan.. usein on mulle myös Aasiassa käynyt, että bussi on pysähtynyt jonnekin motarin varteen muutamaksi tunniksi ilman mitään ilmeistä syytä.. lisäksi matka saattaa hyvinkin katketa bussin hajoamiseen (enemmän kylläkin esim. laos tai kambodzha, niistä olisikin sitten paljon sanottavaa  :wink: )

MUTTA ihan kaikkialle junilla ei kylläkään pääse.. Bangkokista suoraan pohjoiseen Chiang Mai:n ja koilliseen Vientianen suuntaan sekä alaspäin Malesiaan päin on mainiot junayhteydet, mutta alas toiseen suuntaan ei muistaakseni rautateitä ole.. Villuska, olit kiinnostunut Rayongin suunnalle lähtemään (päämääränä kenties Pattaya (en suosittele) Ko Samet ja Ko Chang (suosittlen), vai ihan Rayong itse? (ok mesta, mun siel olles olin ainut turisti kaupungis  :D )
Sinne ei tosiaankaan ainakaan viimeksi käydessäni (jos oikein muistan  :? ) ei junaa mene, mutta bussilla pääsee ihan hyvin.. hinnat Rayongiin oli jtn 80-100 bahtin luokkaa tuolloin, saattaa joutua pulittamaan enemmänkin nykyään.......

villuska

• Vieras
Thaimaan Rautatiet
« Vastaus #4 : 28.12.2005, 01:02:51 »
Kiitoksia nyt kaikille vastaajille, ihan Rayong on suunniteltu reissun alkupiste. Täytyy sitten tyytyä bussiin Bangkokista Rayongiin...   :)

miuzu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Bussi Rayong
« Vastaus #5 : 28.12.2005, 01:22:05 »
Niin, toivottavasti en nyt ihan huonoa kuvaa busseista antanut, tsih.. Mä nappasin Bangkokista eteläiseltä linja-autoasemalta bussin Rayongiin.. Se oli kyl ihan suomen bussien tasoinen.. (lisäksi näyttivät jonkin Eddie Murphy komedian telkasta, dubattuna thaiksi.. hihhih..) mulla oli bussissa pelkkiä paikallisia seurana, muut turistit ehkä matkasivat jollain "paketti"-systeemillä suoraan saarille.. eli ehkä sinne menee jtn minibussejakin tjtn?? ja tosiaan, ainakin pari vuotta sitten ei Rayongista turisteja löytynyt.. eikä englanninkielen taitoisia  :) nyt saattaa tietty olla asiat toisin..

mut iloista matkaa!!  :lol:

absurdin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: rautatiet thaimaa
« Vastaus #6 : 28.12.2005, 11:12:53 »
Lainaus käyttäjältä: "miuzu"
yöjunissa joskus varattu "makuuvaunu" paikka=pehmustettu penkki jonka saa melkein makuuasentoon..

Kylla ne 2. luokan penkit saa ihan hyviksi sangyiksi. Nukkui kylla monet hyvat younet niissa, ei mitaan valittamista.

Lainaus käyttäjältä: "miuzu"
Hinnat on kohtuulliset junissa.. usein kuitenkin bussi on halvempi ja huomattavasti mukavampi..

Mina taas viihdyin junissa huomattavasti paremmin. Ja 3. luokan vaunu oli yleensa huomattavasti halvempi kuin bussiyhteys.

Vellu-82

• Reissaaja
    • Profiili
Thaimaan Rautatiet
« Vastaus #7 : 29.12.2005, 12:04:40 »
Mitään tarkkaa aikataulua ei kannata junien varaan laskea, kun nämä vempeleet on aina myöhässä. Itse niitä käyttäneenä ja hyväksi todenneena, ovat aina myöhässä 30min-2tuntia. Eli jos on suunnitellut vaihtavansa esim. lauttaan niin kannattaa ottaa huomioon nämä aikataulut. Bussi on nopeampi ja halvempi.

Mutta voin täysin rinnoin suositella junamatkaa Bangkokista-Chiang Maihin Special Express junalla. Ravintolavaunu on enemmän disko, kuin normaali ravintola. Bileet jauhaa täysillä ja omat "ysäri" suosikit soi aivan liian lujalla, mutta mitä sitten jos on hauskaa!!!

Niin siis junia on ainakin "rapid" ja "special express" jälkimmäinen on parempi ja nopeampi.
sioilla on tapana järjestyä...