Noh? Eikö kukaan vastaa? No, kaipa minun sitten täytyy. Ei muuten mitään vikaa, mutta matkastani sinne on...öh...monta (yritän pitää korkean ikäni salassa, joten en kerro MITEN monta) vuotta, joten paikkojen nimet yms. ovat tyystin painuneet unholaan.
Ensin se tärkein. Salvador de Bahia oli mielestäni kolmen ja puolen kuukauden Brasseissa luuhamiseni kiinnostavin paikka. Sitten toisaalta taas olen kuullut paikkaa kovasti haukuttavankin. Jotkut ilmeisesti pitävät sitä vaarallisena, en tiedä. Kokevat ilmapiirin jotenkin uhkaavana. Minä koin sen erittäin kiehtovana, erilaisena. Niin kuin varmaan jo tiedätkin, poikkeaa tuo alue melkoisesti muusta Brasiliasta. Osavaltiossa on paljon surullisen orjakauden uhrien jälkeläisiä, ja he ovat säilyttäneet kulttuurinsa ja tapansa melko hyvin. Ja se näkyy.
Ja sitten täytyy vielä valitella ajan kulumista ja huonoa muistia. Vietimme nimittäin muutaman päivän jossain todella pienessä rantakylässä, joka hurmasi minut täysin. Rantaviivalla ei ollut yhtään isoa hotellia (ainakaan silloin), eikä niitä pieniäkään liiaksi. Huoneesta pääsi käppäämään suoraan jumalaisen upealle rannalle... Ikävää vain, että paikan nimestä ei ole jäänyt niin sitten minkäänlaista muistijälkeä korvien väliin. Ajattelin tuolloin, että jos joskus elämässäni naimisiin joudun, pitäisi häämatka hoidella ko. kylässä. Noh, jouduinhan minä - ja häämatkan vietin sitten kööpenhaminalaisen gallerian lattialla nukkuen, että se siitä Salvador de Bahiasta