Brasilian Salvador

(Luettu 9968 kertaa)

ilaria

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilian Salvador
« : 28.12.2005, 10:22:12 »
Onko Salvador (de Bahia) koillisessa Brasiliassa tuttu paikka? Sinne ollaan menossa noin kymmeneksi päiväksi yhdistetylle työ-/lomamatkalle. Omakohtaisia kokemuksia, vinkkejä ja tietoja kaivataan. Kiitos jo etukäteen!

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #1 : 09.01.2006, 11:55:40 »
Noh? Eikö kukaan vastaa? No, kaipa minun sitten täytyy. Ei muuten mitään vikaa, mutta matkastani sinne on...öh...monta (yritän pitää korkean ikäni salassa, joten en kerro MITEN monta) vuotta, joten paikkojen nimet yms. ovat tyystin painuneet unholaan.

Ensin se tärkein. Salvador de Bahia oli mielestäni kolmen ja puolen kuukauden Brasseissa luuhamiseni kiinnostavin paikka. Sitten toisaalta taas olen kuullut paikkaa kovasti haukuttavankin. Jotkut ilmeisesti pitävät sitä vaarallisena, en tiedä. Kokevat ilmapiirin jotenkin uhkaavana. Minä koin sen erittäin kiehtovana, erilaisena. Niin kuin varmaan jo tiedätkin, poikkeaa tuo alue melkoisesti muusta Brasiliasta. Osavaltiossa on paljon surullisen orjakauden uhrien jälkeläisiä, ja he ovat säilyttäneet kulttuurinsa ja tapansa melko hyvin. Ja se näkyy.

Ja sitten täytyy vielä valitella ajan kulumista ja huonoa muistia. Vietimme nimittäin muutaman päivän jossain todella pienessä rantakylässä, joka hurmasi minut täysin. Rantaviivalla ei ollut yhtään isoa hotellia (ainakaan silloin), eikä niitä pieniäkään liiaksi. Huoneesta pääsi käppäämään suoraan jumalaisen upealle rannalle... Ikävää vain, että paikan nimestä ei ole jäänyt niin sitten minkäänlaista muistijälkeä korvien väliin.   Ajattelin tuolloin, että jos joskus elämässäni naimisiin joudun, pitäisi häämatka hoidella ko. kylässä. Noh, jouduinhan minä - ja häämatkan vietin sitten kööpenhaminalaisen gallerian lattialla nukkuen, että se siitä Salvador de Bahiasta :lol:

semimatkaaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #2 : 29.10.2007, 15:39:10 »
uups sekoitin vahingossa el salvadorin brasilian salvadoriin joten vastasin vaaraan osoitteeseen  :oops:
quot;linja-autossa ompi tunnelmaa, linja-autossa matka katkeaa"

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #3 : 29.10.2007, 18:54:54 »
Lainaus käyttäjältä: "semimatkaaja"
uups sekoitin vahingossa el salvadorin brasilian salvadoriin joten vastasin vaaraan osoitteeseen  :oops:

:lol:  :lol:  :lol:
Sellaista sattuu. Voisin kuitenkin tässä välissä myös hehkuttaa Salvadoria- Brasilian upein paikka, todella mielenkiintoinen, värikäs, hehkuva kaupunki! Paljon taskuvarkaita joten tavaroista kannattaa pitää kiinni, mutta muuten koin turvalliseksi. Tiistai-ilta on Salvadorissa THE thing, kaikki ovat ulkona bilettämässä, tanssimassa, on mahtavia naamiaiskulkueita ja karnevaalitunnelma...ihana paikka, suosittelen lämpimästi!!!
She rides rollercoasters but never screams

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #4 : 01.11.2007, 20:53:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"

:lol:  :lol:  :lol:
Sellaista sattuu. Voisin kuitenkin tässä välissä myös hehkuttaa Salvadoria- Brasilian upein paikka, todella mielenkiintoinen, värikäs, hehkuva kaupunki! Paljon taskuvarkaita joten tavaroista kannattaa pitää kiinni, mutta muuten koin turvalliseksi.

Koko Brasiliaa ei ole (vielä) tullut kierreltyä mutta muuten olen kyllä samaa mieltä, paras paikka tähän mennessä.

Mutta...mitä koskee turvallisuutta olen valitettavasti täysin eri mieltä. Ollaankohan käyty samassa kaupungissa? Minä taas jouduin pari kertaa ryöstetyksi puukolla uhaten ja yhtenä päivänä oli ampumavälikohtaus viereisellä kadulla keskellä kirkasta päivää.:shock:

Vaikka miten hehkutetaan että terveellä maalaisjärjellä pärjää aina niin loppupelissä se on täysin tuurista kiinni. Toinen kerta liikuin paikallisen kanssa joka samalla joutui ensimmäistä kertaa elämässään ryöstetyksi, toinen kerta liikuin yksin mutta keskellä päivää vanhassa kaupungissa jossa aseistettuja poliiseja on lähes joka kulmassa.

Kaikesta huolimatta, tykkäsin Salvadorista kovasti. Luotan myös siihen että "huono tuuri"-kiintiöni on täynnä jos joku päivä palaan takaisin sinne.  8)

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #5 : 01.11.2007, 21:00:15 »
Lainaus käyttäjältä: "michelin"
Ollaankohan käyty samassa kaupungissa? ... Luotan myös siihen että "huono tuuri"-kiintiöni on täynnä jos joku päivä palaan takaisin sinne.  8)

Humalaisen hullun tuuria. Juuri ja juuri onnistuin löytämään (yhtä humalaisen) kaveriporukan avulla oman hostellini. Mitään ei todellakaan sattunut, vaikka kaupungilla on hiukan villi maine. Ei kannata ottaa mukaan mitään, mitä ei ole vara saada ryöstetyksi. Rahaakin vain minimaalisesti baariin. Hauskaa reissua takaisin, seuraava keikka on varmasti turvatumpi!  :lol:

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #6 : 01.11.2007, 23:29:46 »
Vanhassa kaupungissa (Pelourinho) on alueita ja katuja jota kannattaa ehdottomasti välttää jopa päiväsaikaan. Valitettavasti tietoa ja varoituksia tästä ei löydy juuri mistään.
Pelourinho on kaunis paikka ja ehdottomasti näkemisen arvoinen mutta oma mielipiteeni on että sinne EI kannata majoittua. Halvat hinnat saattavat houkutella mutta parempi on majoittua hieman turvallisemmalle alueelle ja maksaa siitä jonkun kolikon enemmän.

Barran alue oli ihan mukava ja siellä löytyy paljon hostelleja. Sieltä on myös helppo liikkua sinne minne haluaa. Suosittelen etelärantaa lähellä Farol da Barraa. Lähellä oleva Porto da Barran alue taas on vähän kyseenalainen koska alue on aika levoton iltaisin/öisin.

Niin kaunis ja hurmaava kaupunki kun Salvador onkin niin se saattaa olla henkisesti aika "raskas" kaupunki yksinmatkustelevalle etenkin alussa. Näin minä sen ainakin koin ja kuulin muilta myös samanlaisia kokemuksia. Tunnistan hyvinkin mitä nimim. Viajar kirjoitti että jotkut kokevat ilmapiirin uhkaavana.

Olen kuitenkin iloinen siitä että olin kärsivällinen koska kaupunki avautui ihan eri lailla ajoittain vaikealtakin tuntuneen alun jälkeen.

semimatkaaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #7 : 20.11.2007, 21:35:33 »
jos nyt menisin uudestaan salvadoriin niin tekisin ehka ainoastaan muutaman pvan retken sinne esim. viikonloppuna, ja olisin paaasiassa esim. morro de sao paulon saarella 2 h venematkan paassa salvadorista. siella on upeat rannat ja tunsin oloni siella erittain turvalliseksi. saari on kaunis, paitsi viikonloppuisin aika tukossa :D (...ja hyvat mansikkacaipirinhat!!)
viihdyin ensimmaisen viikon todella hyvin salvadorissa, kunnes sitten oli muutama ikava sattuma, mika muutti kasityksen kaupungista. onhan se erilainen ja mielenkiintoinen, mutta niin koyha ja surullinen toisaalta.loytyyhan sielta kaikkea niinkuin suurkaupungeista yleensa!
tietty jos esim capoeiraa haluaa oppia niin kannattaa pysytella kaupungissa.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #8 : 21.11.2007, 00:04:00 »
Lainaus käyttäjältä: "michelin"
Vanhassa kaupungissa (Pelourinho) on alueita ja katuja jota kannattaa ehdottomasti välttää jopa päiväsaikaan. Valitettavasti tietoa ja varoituksia tästä ei löydy juuri mistään.
Pelourinho on kaunis paikka ja ehdottomasti näkemisen arvoinen mutta oma mielipiteeni on että sinne EI kannata majoittua. Halvat hinnat saattavat houkutella mutta parempi on majoittua hieman turvallisemmalle alueelle ja maksaa siitä jonkun kolikon enemmän.

Täsä on todella ihana paikka pelourinhon kyljessä: http://www.hotelredfish.com/  Tosin ei ihan hostelli...

elj

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #9 : 25.11.2007, 02:59:05 »
hei semireissaaja, missä majoituit morro de sao paulossa? muutkin saavat antaa vinkkejä :) olen menossa sinne uuden vuoden tienoissa ja ne pousadat, joita olen lähestynyt, ovat olleet täynnä!

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #10 : 25.11.2007, 10:52:34 »
^Morro Sao Paolossa on ihan tusinoittain majoituspaikkoja, suurimmalla osalla tuskin on nettisivuja tms. Paras tapa on kulkea rantaa pitkin, mahdollisimman kauas siitä mihin veneet jättävät, ja kysellä kivannäköisistä paikoista huonetta. Minä ja kaksi ystävääni maksoimme noin 25e neljän hengen huoneesta, noin puolitoista kilsaa satamasta. En kuolemaksenikaan muista nimeä enkä osaa selittää, missä se on, mutta rantaviiva on täynnä jos jonkinlaista hostellia/hotellia. Tosiaan kannattaa kävellä mahdollisimman kauas, on hiljaisempaa ja vähemmän porukkaa.

Tavaroista kannattaa jättää mahd.paljon Salvadoriin vaikkapa hostellin säilöön, ja ottaa mukaan vain pikkurepullinen. Pehmeässä hiekassa ei ole kiva talsia valtavan rinkan kanssa!

elj

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #11 : 05.12.2007, 14:53:55 »
hei kiitos! miten muuten tuo matka järkkääntyi saarelle? olen menossa suoraan salvadorin kentältä. monesta paikkaa olen kuullut, että pika-aluskyyti ei sovi merisairauteen taipuvaiselle.. ja sitten haluaisin edes jonkin katon pään päälle, koska olen menossa juuri uuden vuoden hujakoilla, jolloin voi olla aika täyttä.

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #12 : 05.12.2007, 20:44:21 »
En ehtinyt itse ikinä käydä Morro de Sao Paulolla Salvadorin matkallani, mutta sain vinkkejä paikalliselta miten suunnata sinne jos haluaa.

Jos haluaa heittäytyä laiskaksi niin voi ottaa lennot suoraan Morroon Salvadorin kentältä, lento kestää 20 minsaa ja hinta on kuulema noin 50euroa, aikatauluista en tiedä.

Pika-alus Comérciolta maksaa noin 20euroa ja vaihtoehtona myös laivalla Itaparican kautta ja tämä vaihtoehto taitaa olla halvin..?...ja hitain.

Kentältä keskustaan dösämatka on about 4euroa mutta aika hidas. Jos taas haluaa taittaa tuon matkan taksilla niin hintahaitari on, niinkuin aina turisteilla, ihan mitä tahansa. Normaalihinta lienee 20euron luokkaa.

Eli jos olet jo valmiiksi kentällä niin jatkolento on todellakin varteenotettava vaihtoehto.

elj

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #13 : 06.12.2007, 17:15:46 »
ah kiitos! tämä on syy, miksi rakastan asiantuntevia ja ystävällisiä keskustelupalstoja :)

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilian Salvador
« Vastaus #14 : 06.12.2007, 19:00:57 »
Lentoyhtiöitä on näköjään ainakin kaksi. Adey ja AeroStar.
Jälkimmäisestä löysin jopa nettisivut josta näkee vähän aikatauluja ja hinta myös selvisi... eli pikkasen kalliimpi kuin alkuperäinen arvaus, 180  realia eli noin 70euroa suunta.
www.aerostar.com.br/
Voi hitsi, hyvää matkaa sulle, vähän oon kateellinen

8)

semimatkaaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Brasilian Salvador
« Vastaus #15 : 07.05.2008, 11:44:14 »
niin siellä morro de sao paulolla oli ihanan rauhallista, mutta viikonloppua kohden kun lähdettiin pois sinne oli tulossa älyttömät lastit ihmisiä kun oli joku brasilialaisten pyhä, ja myös hinnat nousi pousadoissa.  eli kannattaa mennä kun on hiljasta. aivan ihania katkarapuja muuten rantaravintoloissa. siellä oli aika paljon luksushotelleja mutta myös halvempia majapaikkoja vähän kauempana satamasta.