Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa

 (Luettu 2179 kertaa)

bjorkerer

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 100
    • Profiili
    • Sähköposti
MTV3:

"Serbia-Montenegrossa on sattunut tuhoisa junaturma. Maan viranomaisten mukaan ainakin 39 ihmistä kuoli ja liki 150 loukkaantui, kun matkustajajuna suistui raiteilta lähellä maan pääkaupunkia Podgoricaa ja syöksyi rotkoon."


En ole Serbiassa junaillut, mutta mm. Kroatiassa tuli junan kyydissä välillä tunne, että noinkohan vuoren reunamalla oleva hiekka-alusta kestää junan painon. Tässä tapauksessa kyseessä on ilmeisesti jarrujen pettäminen.
**resfeber***

Sistis-80

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 262
    • Profiili
Re: Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa
« Vastaus #1 : 24.01.2006, 20:05:02 »
Lainaus käyttäjältä: "bjorkerer"
MTV3:

En ole Serbiassa junaillut, mutta mm. Kroatiassa tuli junan kyydissä välillä tunne, että noinkohan vuoren reunamalla oleva hiekka-alusta kestää junan painon. Tässä tapauksessa kyseessä on ilmeisesti jarrujen pettäminen.


Jarruthan ne ilmeisesti...

Piti juuri kirjoittaa ihan samaa... Kroatian Pulasta Slovenian Divacaan vievä rata oli... mielenkiintoinen. Se rotko siinä radan vasemmalla puolen oli aikamoinen...  ja juna oli tosiaan vanha. Hiljaa sillä köröteltiinkin.

Mitenkään sataprosenttisen varma en ole, mutta käsittääkseni tuolla Serbiassa on aika lailla samantapainen rataverkosto, kuin Kroatiassa. Vanheneva ja aika hulppeisiin maisemiin vedetty.
ee

vompatti

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Re: Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa
« Vastaus #2 : 24.01.2006, 21:26:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Sistis-80"
Mitenkään sataprosenttisen varma en ole, mutta käsittääkseni tuolla Serbiassa on aika lailla samantapainen rataverkosto, kuin Kroatiassa. Vanheneva ja aika hulppeisiin maisemiin vedetty.


Serbian rataverkko on monin paikoin vanha ja osa radoista on suljettu. Montenegrossa - jossa tuo onnettomuus tapahtui - koko nykyinen rataverkko on rakennettu 1970- ja 1980-lukujen taitteessa. Rataverkon ikä on siis alle 30 vuotta. Suomessa ajetaan junilla - myös matkustajajunilla - paljon vanhemmillakin radoilla. Montenegrossa kalusto lienee hieman vanhempaa kuin radat.

Montenegron rautatieyhtiön sivuilla on tietoa kalustosta ja radasta. Montenegron valtion hankintasivuilta näkee, mistä kalusto- tai rataremontista rautatieyhtiö pyytää tarjousta. http://vaunut.org-sivustolla on kuvia Montenegron rautatieltä. Rautatie on todella rakennettu tiettömien ja asumattomien vuorten yli. Rata kulkee mm. maailman korkeimman sillan kautta.

vompatti

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa
« Vastaus #3 : 26.01.2006, 12:53:11 »
Montenegron Radio- ja TV-yhtiön uutisten mukaan juna ajoi ylinopeutta. Kyseisellä rataosalla nopeusrajoitus on 100 km/h, ja junan valmistajan junalle antama suurin sallittu nopeus on 120 km/h. Montenegron uutisten mukaan juna ajoi nopeutta 140-150 km/h. Ylinopeuteen varmasti vaikutti radan 25 promillen alamäki. Kyseinen rataosuus on peruskorjattu viime vuoden heinäkuussa.

Monille meistä varmasti tulee mieleen kysymys, yrittikö kuljettaja hidastaa junaa? Olikohan kuljettaja nukahtanut vai olivatko jarrut oikeasti vialliset?

Mora

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 625
    • Profiili
    • Sähköposti
Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa
« Vastaus #4 : 26.01.2006, 16:03:49 »
Lainaus käyttäjältä: "vompatti"
Ylinopeuteen varmasti vaikutti radan 25 promillen alamäki.

Monille meistä varmasti tulee mieleen kysymys, yrittikö kuljettaja hidastaa junaa? Olikohan kuljettaja nukahtanut vai olivatko jarrut oikeasti vialliset?

25 promillen :?: eli 0,9º alamäki ei ole hurjan jyrkkä, mutta onhan sillä tietysti varmaan vaikutusta.... Vetureissa on varmasti ollut kuolleenmiehenkytkin, jonka pitäisi estää kuljettajan toimintakyvyttömyydestä johtuvat onnettomuudet.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa
« Vastaus #5 : 26.01.2006, 17:40:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Mora"
25 promillen :?: eli 0,9º alamäki ei ole hurjan jyrkkä, mutta onhan sillä tietysti varmaan vaikutusta.... Vetureissa on varmasti ollut kuolleenmiehenkytkin, jonka pitäisi estää kuljettajan toimintakyvyttömyydestä johtuvat onnettomuudet.

Rautateillä 25 promillen mäet ovat jo erittäin jyrkkiä. Esimerkiksi Suomen pääradoilla maksimi on puolet tästä eli 12,5 promillea. Sekin riittää jättämään raskaita tavarajunia mäkeen huonoilla keleillä.

Minkähän sukupolven kuolleen miehen kytkin on ollut kyseessä? Versio 1.0 ei vielä paljon pelasta, sillä sen voi kiilata alas ja meno jatkuu. Nykyisin esim. Suomessa kuolleen miehen kytkimet vetureissa ja moottorivaunuissa toimivat siten, että kytkin täytyy myös säännöllisin väliajoin päästää ylös ja painaa taas alas, tai muuten laitteisto ensin hälyyttää ja tekee sitten hätäjarrutuksen, ellei kuljettaja reagoi. Tällä estetään kytkimen kiilaaminen alas.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

vompatti

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa
« Vastaus #6 : 26.01.2006, 20:45:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Mora"
25 promillen :?: eli 0,9º alamäki ei ole hurjan jyrkkä, mutta onhan sillä tietysti varmaan vaikutusta.... Vetureissa on varmasti ollut kuolleenmiehenkytkin, jonka pitäisi estää kuljettajan toimintakyvyttömyydestä johtuvat onnettomuudet.

En tiedä, kuinka pitkä alamäki on ollut kyseessä. Tuo 25 promillen alamäki antaa junalle aluksi kiihtyvyyden 0,25 m/s^2 (kiihtyvyys pienenee ilmanvastuksen kasvaessa). Minuutin kuluessa juna on kiihtynyt nopeuteen 140 km/h ja matkaa on mennyt vajaa kaksi kilometriä. Ja tämä siis sillä ehdolla, että kuljettaja ei ole jarruttanut. Pitääkö kuolleenmiehenkytkintä painaa joka minuutti? Moralle suosittelen yläasteen matematiikan kertausta, sillä kulma on laskettu väärin.

Onhan sekin mahdollista, että kuljettaja on nukahtanut ja kaatunut ajopöydän päälle siten, että tehonsäätövipu tai -ratti on mennyt ääriasentoonsa. Tällöin kevyt 200-tonninen juna kiihtyy alamäessä hetkessä tuohon nopeuteen.

Mora

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 625
    • Profiili
    • Sähköposti
Kymmeniä kuollut junaturmassa Serbia-Montenegrossa
« Vastaus #7 : 26.01.2006, 22:31:04 »
Lainaus käyttäjältä: "vompatti"
Moralle suosittelen yläasteen matematiikan kertausta, sillä kulma on laskettu väärin.

Jep jep, onnistui se laskeminen kuitenkin lopulta ja yhdyn päätelmääsi.

Jarrujen pettäminen kyllä tuntuu epätodennäköiseltä. En tunne junanvaunujen tekniikkaa sen kummemmin, mutta luulisi että niissäkin jarrut menevät päälle jos paineet katoavat.