Euroopan parhaat patikkareitit

(Luettu 33375 kertaa)

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Euroopan parhaat patikkareitit
« Vastaus #20 : 01.07.2008, 14:17:33 »
Olisiko tuoreempia kokemuksia patikoinnista? Itse olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona syys-lokakuussa 4 yötä jossain kivassa vuoristomaisemassa jossa voisi vähän patikoidakin... max 20km päivässä ja yöksi takaisin hotellille. Ja kohde jossa pärjää englannilla ja muutamalla saksan sanalla ja pystyy kulkemaan julkisilla kulkuvälineillä! Hakusessa siis kohde Suomen ulkopuolelta.
Ainakin Popradin seutu Slovakiassa sopii kuvaukseen. Saksaa tosin taidetaan siellä puhua paremmin kuin Englantia. Joka tapauksessa julkinen liikenne (vuorikyliin pääsee Sporalla!) toimii ja patikkareitit on kunnossa. Olin siellä kesäkuussa 2006 vaeltamassa ja hyvät muistot jäi. Juuri tuollaisia 10-20 km:n päiväretkiä pystyi tekemään ja sitten hotellille palaamaan illaksi. Syys-lokakuun ilmoista tuolla en ole rehellisesti sanoen varma, luulisin syyskuun ainakin olevan vielä ihan siedettävä ulkoilun kannalta.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

funk

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 01.07.2008, 15:08:04 »
Pyreneiltä löytyy reittejä muutaman päivän vedoista useamman kuukauden reissuihin. Varmaan ihan päiväretkiäkin. Aiheesta löytyy myös loistava Trailblazerin opaskirja Trekking in the Pyrenees. Tästä näyttää ilmestyneen myös uusi painos tänä vuonna, ks. vaikka amazon.co.uk.

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 01.07.2008, 16:26:33 »
Itse olen tutustunut patikointiin Apenniineilla ja Alppien etelaisimmilla vuorilla. Reitteja on valtavasti, joskin itse kutsun tuota meidan patikointia vuorikiipeilyksi. Ideana on kavuta sellaisille vuorille, joille paasee trekkaamalla ylos asti. Eli ei mitaan koysia tai muuta minulle "extreme"-varustusta. Apenniineilla paasee monessa paikassa noin 2500 metrin korkeuteen ilman sen suurempaa voimainkoitosta (itsellani on normaali kunto, en talla hetkella harrasta muuta kuin kapuan noin kerran viikossa vuorelle). Maisemat ovat mielettoman kauniita. Viime viikonloppuna testasimme Adamellon, joka on Brescian ja Lago d'Iseon pohjoispuolella. Siella on mahdollista kavuta jaatikolle asti, joka on noin 3000 metrissa.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 01.07.2008, 18:36:53 »
Tuo Poprad on aikaisemminkin kiinnostanut, pitääkin selvittää sitä vähän tarkemmin... Mihin siinä lähistöllä lentäisi edullisimmin? Onko Wieniin lentäminen lähimpänä?
Soarele este galben

Boheemi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 01.07.2008, 19:16:23 »
Tuo Poprad on aikaisemminkin kiinnostanut, pitääkin selvittää sitä vähän tarkemmin... Mihin siinä lähistöllä lentäisi edullisimmin? Onko Wieniin lentäminen lähimpänä?

CSA:lla pääsee Popradiin asti (esim. HEL-PRG- Kosice - Poprad, viimeinen väli järjestetty bussilla).
Halvimmillaan pari sataa m/p.

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 07.01.2009, 10:57:41 »
Oon Skotlantiin lähdössä toukokuun puolivälin paikkeilla trekkaamaan ja reittisuunnitelmat hieman vielä avoinna. Siksi kaipaisinkin kokeneemmilta Skotlannin matkaajilta vinkkiä reiteistä jne.
Tarkoituksena on heittää 3-5 päivän vaellus niin, että yöt nukuttaisiin pubeissa/majataloissa ja reitti saisi kulkea kylästä kylään. Emme siis haluaisi tehdä ainoastaan päiväretkiä yhdestä ja samasta majapaikasta.
Toisaalta olen kuullut, että nykyään Skotlannissa saisi teltankin pystyttää suht. vapaasti, joten teltassakin yöpyminen reitin varrella voisi tulla kyseeseen.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

Aquarian

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 12.01.2009, 17:11:36 »
Oon Skotlantiin lähdössä toukokuun puolivälin paikkeilla trekkaamaan ja reittisuunnitelmat hieman vielä avoinna.
...
Tarkoituksena on heittää 3-5 päivän vaellus niin, että yöt nukuttaisiin pubeissa/majataloissa ja reitti saisi kulkea kylästä kylään.

Yksi klassikko on West Highland Way.

Koko reitti on aika pitkä, mutta siitähän voi kulkea vain jonkun osan. En osaa sanoa millainen tuo on patikoida kun menin vain junalla :) rautatie kulkee siis osin samoja laaksoja. Muistaakseni junan ikkunasta parhaat (ja karuimmat) maisemat alkoivat Bridge of Orchyn jälkeen.

Minskiss

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 23.04.2009, 15:03:18 »
Onko jollain kokemusta ihan etelä-Ranskan patikkapoluista? Nizzan on suuntima kesällä ja luin jostain koko rannikon pituisesta "polusta". Myös Nizzasta pohjoiseen taisi olla joku luonnonpuisto jossa voi pistää jalkaa toisen eteen? Paikallisessa kirjastossani oli vain Monika Björkin "Elämyksiä ja kävelyretkiä" kirja aiheeseen liittyen.

kalabaliikki

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 23.04.2009, 22:00:29 »
Voi kyllä, ne Madeiran levadat!

Joku jo mainitsikin Puolan ja Zakopanen seudun. Tatra-vuoristo Puolan ja Slovakian rajamailla tarjoaa paljon eri tasoisia paitikointimahdollisuuksia. Toisiin kohteisiin pääsee ylös hissillä ja voi kävellä alas jalan (esim. Lomnický štít Slovakiassa) ja toisiin pääsee vain jalan (esim. Rysy, vissiin Puolan korkein huippu). Vaikka ei olisikaan mikään vuorikiipeilijä, vaan pikemminkin peruspatikoija, Tatran maisemissa pärjää hyvin myös vähän vaativammiksikin merkittyjä reittejä. Eväät ja kartta vaan messiin!

Popradia en tosin neuvoisi pitämään tukikohtana, vaan mieluummin jotain pikkukylää jonkun halutun vuorirykelmän juurella. Itse olen ollut Popradissa kaksi kertaa, tylsä ja hiljainen pikkukaupunki. Lisäksi vanhaa keskustaa ei juurikaan näy, vaan paikat on siistitty (lue: talot maalattu äklömakeilla pastellisävyillä) turisteja silmällä pitäen.

Lisäksi mieleen tulivat Pohjois-Italian Dolomiitit. Ko. alueella riittää patikointireittejä (yleensä kulkevat huipulta toiselle tai sitten voi tehdä päiväretken jollekin huipulle) ja maisemia! Dolomiti d'oltre Piaven alueella tsekattiin joitakin vuosia sitten Montanel- huippu. Jossain samoilla suunnilla on myös kuuluisampi vuori, Marmolada ja monia muita. Osaan noistakin paikoista/huipun ravintoloihin pääsee korihissillä, mikäli sellaista haluaa harrastaa..

-sissi-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 24.04.2009, 08:15:54 »
Vielä yksi ääni Madeiran levadoille!

Aivan mielettömät maisemat, ei juuri vaaraa eksymisestä ja kaikille käärmekammoisille vielä bonuksena se, että Madeiralla ei ole lainkaan käärmeitä.

Reittejä löytyy tosiaan monentasoisia, osa on todella vaativia jyrkkine reunoineen.

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 24.04.2009, 13:07:33 »
Itse on tullut käytyä lähinnä lapissa niin Suomen kuin Ruotsinkin puolella.
Vaeltaminen Keski-Euroopassa on hieman toisenlaista kuin pohjolassa. Molemmissa omat hienot puolensa.

Itsellä kokemuksia lapin lisäksi, Unkarista, Slovakiasta, Puolasta, Romaniasta, Bulgariasta ja Sloveniasta.

Unkarissa aika vaisuja paikkoja mutta ok.
Slovakian/Puolan high tatralla on reittejä ja mökkejä. Ihan kiva paikka. Uudestaankin sinne menisin kuin myös Romanian Karpaateille.
Eniten olen kuitenkin tykästynyt Julianin alppeihin Sloveniassa. Tullut jo pariin otteeseen käytyä. Ihmiset osaavat englantia ja muutenkin ovat mukavaa sakkia. Lisäksi reittejä on monentasoisia ja ympärillä avautuu vuoristomaisemaa joka suuntaan. Siellä olisi hyvä olla mukana valjaat ja varmistusvälineet, että voi joillakin pätkillä itsensä kiinteisiin köysiin pistää kiinni. Googlettamalla löytyy hyvää inffoa...

heinäneito

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #31 : 26.04.2009, 12:18:38 »
Pakko tänne mainita Itävalta, vaikken mikään kovin kokenut patikoija olekaan. Taitaa olla jo niin itsestään selvä kohde, ettei tarvitse nimeltä mainita, mutta me olimme valmismatkalla Zell am Seessa ja sieltä käsin pääsi niin opastettuna kuin itsekseenkin eri mittaisille patikkareiteille.

Me menimme ensin oppaan mukana pienen reitin ja sen jälkeen uskaltauduimme itseksemme reittikartan avulla päivän patikkaretkelle. Reitti oli tosi rauhallinen kesäkuun puolessa välissä. Ketään ei juurikaan tullut reitillä vastaan ja ihania alppimajoja tuolta löytyi! Ja pärjäsi englannin ja auttavan saksan kanssa hyvin.

Muualla euroopassa en ole pahemmin vaeltanut, mutta kyllä tuosta reissusta sen verran kipinää jäi, että varmasti muitakin paikkoja tulen kokeilemaan!

Nakkis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #32 : 26.05.2009, 13:17:52 »
Itävallassa Seefeld ja Zell am See varmastikin, ja Skotlanti on hieno myös. Itse mielin Islantiin.

hierro

• Reissaaja
    • Profiili

Hermes Trismegistus

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 04.09.2009, 19:22:03 »
Turkissa pääsee Fethiyestä Lycian Waylle, joka oli jossain lehdessä valittu top 10 patikointireitiksi. Reitillä on hyvät opastemerkit ja suurimman osan ajasta seuraa vanhaa muulipolkua vuorilla lähellä merta. Ensimmäiset 2-3 päivää ovat melko helppoja ja öiksi löytyy majapaikkoja, kävelin Lonely Planetin neuvojen mukaisesti tuon alkupään reitin "takaperin" Alincasta Ovacikiin. Yöt olin bungaloweissa Olive Gardenissa ja George Housessa, molemmat paikat olivat todella hyviä, hinta noin 15 euroa sisältäen aamupalan ja lounaan. Kabakissa on myös ranta, joissa on vähemmän turisteja kuin monessa muussa paikassa tuolla seudulla ja Kabakista pääsi veneellä vielä eristyneemmälle rannalle (Paradise Beach), jossa asui paikallisia "hippejä"...

Tuon alkupään jälkeen Lycian Way muuttuu hankalammaksi eikä öiksi löydy majapaikkaa kuin korkeintaan joistain pikkukylän talosta, eli omat romppeet yöpymiseen pitää ottaa mukaan.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2009, 19:48:50 kirjoittanut Hermes Trismegistus »

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 04.09.2009, 23:21:32 »
Kevon kanjoni Utsjoella. Ihan huippuluokkaa ja ihan kotimaassa. Aina ei tarvitse lähteä ulkomaille...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 05.09.2009, 15:45:21 »
Täytynee mainita myös Suomen käsivarsi, varsinkin palikkapolun (kalottireitin) ulkopuolelta löytyy rauhaa ja kivoja paikkoja/haastavia reittejä.

Nimimerkillä kahdesti siellä jo tälle kesälle vaellellut, yhteensä 24 päivää...  ;D
Saattoi mennä kolmekkin päivää, ettei muita kulkijoita näkynyt.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 07.09.2009, 11:06:43 »
Mitenkäs Korsika? Jollain nettisivulla (en tähän hätää jaksa kaivaa osoitetta) oli noista puhetta ja pidempiäkin vaelluksia voi tehdä. Telttaa tai muuta ei tarvitse kantaa mukana sillä mökkejä on aina muutman kilometrin välein. Voisin joku kesä lähteä tuonne vaeltamaan, matkustaminenhan tuonne on kohtuuhintaista. Easyjet ja AirFrance kilpailevat Manner-Ranskasta Korsikalle menevillä lennoilla.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

naturfocus

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 09.09.2009, 14:11:43 »
Vaimon kanssa olemme patikoineet Madeiralla, Azoreilla, Brittein saarilla, Italiassa ja viime vuodet erityisen ahkerasti Iberian niemimaalla (Espanja, Andorra, Portugali). Nykyinen suosikkikohde on Espanja. Espanjan reiteistä löytyy myös erinomainen opastus ja vielä suomeksi: www.topwalks.net/fi/index.htm
Olemme käyneet läpi sekä Andalusian, Valencian seudun ja Espanjan pohjoisosien reittejä. Kannustan tutustumaan erityisesti Picos de Europan kansallispuistoon (Asturia, Kantabria) ja Pyreneiden reitteihin (Huesca, Aragonia).
Pohjois-Espanjan reitit tarjoavat mahtavia maisemia ja monipuolisesti upeita reittejä. Ja sää on tosiaan otollinen patikointiin. Kesällä kannattaa liikkua korkeammalla, yli 2000 metrissä. Talvella voi kävellä rantareittejä (Asturia, Kantabria) ja laaksojen alarinteillä.
Pyreneiden sesonkin on lyhempi kuin Picos de Europalla. Pyreneiden vuoristo on parhaimmillaan toukokuusta lokakuun loppuun. Erityisesti syys-lokakuun ruska-aika Chistaun ja Ordesan laaksoissa on suorastaan huumaavan upea!
Picos de Europan kansallispuisto on upeimmillaan toukokuusta lokakuun loppuun. Liebanan laaksossa ja varsinkin Kantabrian ja Asturian rannikolla on hienot patikointimahdollisuudet jopa joulu- ja tammikuussa. Liebanan laakson (Kantabria) ja Covadongan järvialueen (Asturia) ruska on yhtä hieno kuin Pyreneillä.
Yllä mainitusta nettioppaasta löytyy kaikki tarpeellinen: reittiselostukset, kartat, GPS-välipisteet, ajo-ohjeet, slideshow-esitykset ja valtavasti laadukkaita kuvia. Hyvä opas takaa onnistuneen patikointiloman. Kannattaa käydä vilkaisemassa kuvia Espanjan pohjoisosien maisemista.

Caitlin

• Vieras
« Vastaus #39 : 04.01.2010, 17:47:45 »
Oon Skotlantiin lähdössä toukokuun puolivälin paikkeilla trekkaamaan ja reittisuunnitelmat hieman vielä avoinna.
...
Tarkoituksena on heittää 3-5 päivän vaellus niin, että yöt nukuttaisiin pubeissa/majataloissa ja reitti saisi kulkea kylästä kylään.

Yksi klassikko on West Highland Way.

Koko reitti on aika pitkä, mutta siitähän voi kulkea vain jonkun osan. En osaa sanoa millainen tuo on patikoida kun menin vain junalla :) rautatie kulkee siis osin samoja laaksoja. Muistaakseni junan ikkunasta parhaat (ja karuimmat) maisemat alkoivat Bridge of Orchyn jälkeen.

Skotlannin kuuluisimmat patikkareitit on mulla vielä kokematta, mutta oon kuullut tosi paljon hyvää West Highland Waysta, vaikka jos haluaa pos massoista niin tämä Skotlannin suosituin vaellusreitti WHW ei ole varmaankaan oikea valinta toukokuussa, milloin siellä on suurin sesonkiaika. Toukokuu on kuitenkin yleensä ottaen varmasti todella hyvää aikaa vaeltaa Skotlannissa, sillä on jo melkein kesä mutta hyttysuhkaa ei vielä ole.
Niistä osista Skotlantia, joita olen kolunnut patikoiden, voin suositella Glencoen ympäristöä (=mahtavat vuorimaisemat, löytyy West Highland Wayn varrelta), Ullapoolin aluetta (mahtavia vuorimaisemia, esim. An Tellachin huipulta näköalat on huumaavat!, mutta huonojen julkisten yhteyksien päässä) tai Isle of Skyeta (my favourite, ihana saari missä ihania ihmisiä ja upeat meri- ja vuorimaisemat :)