Togo ja Benin. Onko kukaan käynyt?

 (Luettu 14326 kertaa)

Lucilla

  • Reissaaja
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Togo ja Benin. Onko kukaan käynyt?
« : 10.01.2006, 12:03:47 »
Taitaa nyt kääntyä Afrikan reissu sinne Länsi-Afrikkaan, vaikka välillä Tansaniaa ja Keniaa mietin. Palasin siis alkuperäiseen ajatukseen.
Nyt kysymykseni on otsikossa ja lisää seuraa.

1. Minkälainen hintataso on Togossa ja Beninissä?

2. Onko paljon käsitöitä ostettavissa?

3. Paikkoja ko. maissa, joita ei ehdottomasti kannata missata?

kyllikki

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Togo ja Benin. Onko kukaan käynyt?
« Vastaus #1 : 11.01.2006, 16:48:56 »
Oli tilaisuus reissata sillä suunnalla parisen vuotta sitten. Togossahan on sen jälkeen ollut vallanvaihdoksen takia levotonta, sittemmin rauhoittunut, mutta en tiedä käytännön turvallisuustilanteesta tarkemmin. Kaiketi ihan ok, kun muistaa käyttää järkeä. Benin on varsin turvallinen ja mukava. Molemmat tietenkin meille halpoja - tosin viereinen Ghana on vielä edukkaampi.

Käsitöitä (...) Togossa esim. Lomén toreilta; Beninissä vältä Cotonoun artesanaalikeskusta, jossa saa maksaa melkoisia hintoja varsinkin, jos ei ole tottunut tinkimään. Samat jutut saa miellyttävämmin esim. Abomeysta.

Älä missaa Beninissä Porto Novoa ja Grand Popoa, Togossa Kpalimea ja sitä ympäröiviä vuoria!

Sade

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Togo ja Benin. Onko kukaan käynyt?
« Vastaus #2 : 11.01.2006, 20:46:47 »
Heps!

Itse asustelin Togossa juurikin tuon edellämainitun vallanvaihdoksen aikaan, ja täytyy  myöntää että sillä hetkellä elo oli kyllä aika turvatonta. Tilanne on kuulemani mukaan viime vuoden keväästä rauhoittunut, mutta kannattaa ottaa asioista selvää vielä ennen lähtöä. Paikallinen sanomalehti Republic of Togo (löytyy netistä ranskaksi ja englanniksi) voi antaa jotain osviittaa maan tilanteesta, mutta kannattaa kuitenkin muistaa että kyseinen lehti edustaa täysin hallituksen näkemyksiä. Vähän objektiivisempaa tietoa voi löytyä YK:n alaorganisaation sivuilta www.irinnews.org.

Ja sitte niihin varsinaisiin kysymyksiin :)

Hintataso on tosiaan molemmissa meille alhainen. Hostellit (tietysti tasosta riippuen) parista eurosta yö, täyttävän aterian katukeittiöstä ostettuna saa muutamalla kymmenellä sentillä ja taksikyyti maksaa suunnilleen saman verran. Tietysti riippuu vähän elämäntyylistä ja alueista joissa liikkuu kuinka paljon rahaa matkalla saa kulumaan. Suosittelen satsaamaan erityisesti ananaksiin, sen jälkeen Suomeen lennätetty ei enää maistu miltään :)

Togossa ja Beninissä on molemmissa paljon taidokkaasti värjättyjä ja kudottuja kankaita. Togossa juurikin Kpalimen seudulla tehdään ihan omanlaistaan kente-kangasta.

Togon ja Beninin pohjoisosassa levittyy Tamberma-heimon alue, jota ei kyllä kannata ohittaa. Aika kattavan reissun saa varmasti kasaan jos matkustaa esim. Coutonousta pohjoiseen, ylittää Tamberma-alueella rajan ja laskeutuu sitten Togon puolella kohti Lomea. Lomestahan on sitten matkaa enää viitisenkymmentä kilometriä Grand Popoon Beninin puolelle. Etelässä kannattaa joko Benin tai Togon puolella käydä jossain monista voodoo-kylistä, juuri tässä osassa maailmaahaan se on saanut syntynsä!
ain kesyt linnut kaipaavat. Villit lentävät.

Elmer Diktonius

Lucilla

  • Reissaaja
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Kiitos vastauksistanne!
« Vastaus #3 : 12.01.2006, 23:33:12 »
Unohdin kirjoittaa matkasuunnitelmasta tarkemmin. Eli Ghana tulisi olemaan se reissun "ykköskohde", jonne lennetään ja jossa vietetään enemmän aikaa. Togo ja Benin olisivat sitten maita, joissa kävisimme pikaisemmin. Luultavasti aika ei tule riittämään niin laajaan reissuun, että ehtisimme sinne Togon ja Beninin pohjoisosiin saakka. Koko reissuun olisi aikaa mahdollisuus käyttää kuutisen viikkoa. Onkohan Ghanan, Togon ja Beniniin yhdistäminen liian iso palanen haukattavaksi?

Edelleen kuulisin mielellään Ghanasta. Eli samat jutut kuin Togosta ja Beninistä.

Sade

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Ghana
« Vastaus #4 : 13.01.2006, 09:52:22 »
Ghanassakin tuli jonkun verran pyörittyä viime vuoden aikana. Lonely Planetin West Africasta oli itselleni kovastikin hyötyä reissuja suunnitellessa ja toteuttaessa.

Ghanan rannikkoa reunustavat siirtomaa-ajalla rakennetut linnat ovat varmasti vierailun arvoinen kohde. Linnakkeitahan käytettiin siis myös orjakauppaan, ja vierailut vankityrmiin ja point of no return-oven näkeminen saavat varmaan jokaisen ihon kananlihalle... Ghanassa on suurempi kuin Togo ja Benin, ja nähtävää on mielestäni Ghanassa paljon enemmän. Puiden latvoihin viritetyt riippusiltakävelyt, Volta-järven kuvankauniit maisemat, Keski-Ghanan Kumasi-kaupunki käsityöläisineen (melkoisen turistimaista, myönnetään, mutta kokeilemisen arvoinen kierros Kumasia ympäröivissä käsityöläiskylissä kyllä on). Lisäksi Pohjois-Ghanassa on suuri luonnonpuisto, jossa kuulemma mahdollisuus nähdä myös elefantteja. Pääkaupungin Accran ympäristössä on useita upeita hiekkarantoja.

Kuudessa viikossa kyllä ehtii nähdä parhaat palat kaikista kolmesta maasta, mutta kannattaa ottaa huomioon, että matkanteko voi joskus olla tuskastuttavan hidasta etenkin pienemmissä paikoissa... (nimimerkillä eräänkin kerran viisi tuntia bussin lähtöä odotellut...).  Tehän voisitte esimerkiksi Accraan saavuttuanne suunnata Kumasiin ja kierrellä Keski-Ghanaa, ylittää raja Togoon Kpalimen kohdalta, laskeutua sieltä alas Lomeen, jatkaa rannikkoa pitkin rajan yli Beniniin. Siellä sitten käydä Grand Popossa (joka on siis ehkä eniten rantalomakohde, senhän voi myös jättää Ghanaan, rannalla löhöilyn siis...), ja Abomeyssa, joka on ollut Länsi-Afrikan suurimpiin kuuluvien valtakuntien keskus. Coutonousta kulkee busseja rannikkoa myöten Accraan saakka. Ghana tarjoaa matkailijalle paljon mielenkiintoista tehtävää ja nähtävää, eli ehkä siellä itse viettäisin kuuden viikon lomasta suurimman osan.
ain kesyt linnut kaipaavat. Villit lentävät.

Elmer Diktonius

kyllikki

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
vielä Ghanasta, Togosta ja Beninistä
« Vastaus #5 : 16.01.2006, 18:38:11 »
He, Saden esittämä matkasuunnitelma kuulostaa aika paljon meidän reissulta, paitsi että Kumasiin asti ei koskaan ehditty... Mutta Accraa suosittelisin minäkin, ja Ghanan rannikolla on tosiaan paljon pieniä kivoja paikkoja, joissa voi viettää myös pulikointilomaa paremmin kuin esim. Beninin puolella; siellä ranta on monin paikoin sellainen, ettei uiminen ole mahdollista. (Esimerkiksi kauniiden rantojen Grand Popossa useimmilla kohtaa uimaan menee vain uimatieteen tohtori.)

Ghanasta vielä: Kakumin kansallispuistossa (se riippusiltahässäkkä) kannattaa kyllä käydä jos etelärannikkoa koluaa. Lähellä myös Cape Coastin kaupunki, joka on paitsi kiva pikkukaupunki ja hyvä tukikohta ympäristön tutkimiseen, myös kiinnostava siinä synkässä siirtomaahistoriakategoriassa. Cape Coastissa on yksi Ghanan suurimpia orjalinnakkeita, jossa skandinaavitkin on valitettavasti häiriköineet.
 
Ghana lienee tietyssä mielessä noista kolmesta helpoin matkailumaa, koskapa puhutaan englantia ja muutenkin erilaisia fasiliteetteja on paremmin. (Kai osaatte Togoa ja Beniniä varten vähän ranskaa?)

Minäkin uskoisin, että kuudessa viikossa ehtii tehdä vallan hyvin koko tuon Saden viestissä mainitun reissun, joka kuulostaa hyvältä. (Lisäisin Beninin päähän vielä ainakin voodoon ja vanhan orjakaupan keskuksen Ouidahin siinä Grand Popon kupeessa.) Itse matkustin mm. Accra-Lomé-Grand Popo-välin puskatakseilla vajaassa päivässä, joskin tietysti saattoi olla hyvä tuuri. Pitää kuitenkin varautua siihen, ettei tee liian tiukkoja aikatauluja eikä lähde palaamaan lentokentälle jostain 600 kilometrin päästä vasta edellisenä iltapäivänä.

Linnunlahti

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 320
    • Profiili
    • http://www.mv.helsinki.fi/home/autti/
Vs: Togo ja Benin. Onko kukaan käynyt?
« Vastaus #6 : 15.12.2016, 14:14:08 »
Olisko tuoreempia kommentteja? Esim miten hyvin julkisia menee Cotonou-Djougou ja Kara-Lome välillä. Entä pohjoisen rajanylitys?
"Lahjakkaat muumipeikot ovat usein rauhattomia. Siksi minäkin ikävöin yhä uusia paikkoja ja uusi tuttavuuksia."
-Muumipappa

Kangastuksia

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Togo ja Benin. Onko kukaan käynyt?
« Vastaus #7 : 07.01.2017, 11:52:59 »
Hei,

matkustimme juuri 10 päivää Togossa ja Beninissä reittiä Lomé-Kpalimé-Kara-Boukombé-Natitinquo-Tanquiéta (+Pendjarin kansallispuisto)-Cotonou. Rajan ylitys oli Karasta vielä pohjoiseen Togon puolella ja sitten yli Boukombén kohdalta (tie ei taida näkyä googlemapsissa), tata somba maiden läpi (perinteiset asumukset, Unesco World Heritage). Tata somban ja Pendjarin kansallispuiston lisäksi Kpalimen alue on viipymisen arvoinen, jos vuoret/vesiputoukset/vaellus/paikallinen elämä kiinnostaa. Ensimmäisiä tuntemuksia voit lukea halutessasi täältä, Länsi-Afrikka-aiheisesta blogistani: https://www.facebook.com/notes/kangastuksia/c%C3%A9tait-/355157704855942  Olen tekemässä vielä tekstin, jossa tulee olemaan tietoa nimenomaan matkustuksen suunnitteluun, suosituksia majapaikoista ja kohteista sekä yhteystietoja . Suosittelen lämpimästi näitä maita! Edellyttäen tietysti, että on varautunut paikoin vaatimattomiin oloihin ja mutkiin matkassa. :)

Beninissä menee parikin eri yhtiön ilmastoitua bussia Cotonou-Natitingou -väliä (kyydistä voi hypätä varmasti halutessaan Djougoussa). Varaus edellisenä päivänä suositeltavaa, hinta taisi olla 7 500 CFA ja lähtee klo 7 Natitingousta. Matkaan menee koko päivä. Emme itse käyttäneet julkisia. Togon puolella en nähnyt enkä kuullut busseista, mutta jaetuilla takseilla pääsee osissa välit Lomé-Kpalimé, Kpalimé-Atakpamé ja siitä sitten osissa tai yhdellä heivauksella Karaan. Esim. Kpalimé-Atakpamé taisi olla 3 000 CFA / hlö ja tämä tarkoittaa, että henkilöautotaksin jakaa kuusi matkustajaa+kuljettaja. Tuplahinnan maksamalla voi saada kuulemma etupenkin itselleen tai enemmän tilaa takapenkillä, tai 6-kertaisen hinnan maksamalla auto pitäisi saada itselle. Jaetut taksit ovat edullisia, mutta menevät tosiaan pääasiassa vain kahden kaupungin väliä ja aikaa saa varata reilummin (auton täyttyminen, autojen vaihdot kaupungeissa). Yksityisen auton ja (paremman) kuljettajan voi myös varata, mikä on huomattavasti kalliimpaa, mutta silloin voi säädellä aikatauluja paremmin kuin myös kuljettajan kaasujalkaa ja muuta ajoturvallisuutta. Näimme yhden kuolontapauksen Togon puolella.

Pohjoisen rajanylitys meni hyvin paikallisen kuljettajan kanssa. En tiedä tekeekö rajanylitystä julkiset kulkuneuvot, yleisesti ottaen tähän alueeseen (tata somba) tutustutaan vuokraamalla auto kuljettajineen päiväksi rajan jommalla kummalla puolella. Rajanylitys ei ole paikallisille ongelma, jos heillä on kv-ajokortti (kysytään rajalla), mutta autosta voi mennä maksua (ns. laissez-passer). Rajanylityksessä tarvitsimme passit viisumeineen ja Togon puolella tarkastaja otti 1 000 CFA vaivanpalkkaa kirjaamistyöstään ... Beninin puolella virkailijoita ei ilmeisesti enää ollut sillä kohdalla rajaa (tai sitten ei vain juuri silloin) ja teimme maahantulon seuraavana päivänä Natitingoussa.

Millon olet matkustamassa ja kuinka pitkäksi aikaa? Ihanaa matkaa!