Laktoosi-intoleranssi Japanissa. Ja muuta!

(Luettu 8823 kertaa)

lottimus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • watia.fi
« : 13.01.2006, 18:49:53 »
Olen ens kuussa lähdössä Japaniin. Mulla on jotenkin ollut sellainen käsitys, että Japanissa maito käsitellään eri tavalla kuin meillä ja siellä maitotuotteissa ei ole koskaan laktoosia koska japanilaisilla ei ole sitä jotain hajoittajageeniä. Hmm. Oonko nyt ihan sekaisin vai osaako joku kertoa jotain tän todenperäisyydestä? Eikös noissa eteläeuroopan maissakin oo tää sama juttu? Ainakin mitä oon Italiassa käynyt niin maitotuotteista ei tullut mitään ongelmia.

Jos jollain on kokemuksia Osakasta tai Kansain alueesta yleensäkin niin niitä voi kertoa. Oon kyllä lueskellut tuolla muista topiceista aiheesta kanssa mut saa sitä lisääkin sanoo. :-) Ja jos jollain on heittää jotain summaa et millä pääsee Kansain lentokentältä Osakaan, tarkemmin ilmeisesti Tennojiin, ni sekin olis kiva tieto. Ilmeisesti oon menossa sellaseen hostelliin kun Hotel Raizan south, et jos joku on siitä kuullut niin siitäkin voi kertoilla kokemuksia, miksei myös muista Osakan hostelleista. ^^

Onpas nyt epäselvää tekstiä.

Mut ainakin ton hostellin aulassa on ilmainen Internet käytössä ni voi kirjoitella tänne sitten jotain siinä reissun aikanakin, kun aina kadehdin niitä jotka kertoo kaikista kivoista matkoista! ;-D

Sinner

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 13.01.2006, 20:14:27 »
Luotettava koulun bilsa väittää että 80% Aasialaisilla on laktoosi-intoleranssi joten voi olla että otetaan paikalla huomioon  :lol:

Ronksu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - timo_rongas@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - rronksu
    • Profiili
Re: Laktoosi-intoleranssi Japanissa. Ja muuta!
« Vastaus #2 : 13.01.2006, 22:56:28 »
Lainaus käyttäjältä: "lottimus"

Jos jollain on kokemuksia Osakasta tai Kansain alueesta yleensäkin niin niitä voi kertoa. Oon kyllä lueskellut tuolla muista topiceista aiheesta kanssa mut saa sitä lisääkin sanoo. :-) Ja jos jollain on heittää jotain summaa et millä pääsee Kansain lentokentältä Osakaan, tarkemmin ilmeisesti Tennojiin, ni sekin olis kiva tieto. Ilmeisesti oon menossa sellaseen hostelliin kun Hotel Raizan south, et jos joku on siitä kuullut niin siitäkin voi kertoilla kokemuksia, miksei myös muista Osakan hostelleista. ^^

Osaka kyllä jäi itseltä näkemättä, vaikka vahvasti harkitsin käyväni siellä lounaalla kun ajoin junalla ohitse viimeisenä reissupäivänä. No, kuitenkin:

Zone81 (www.zone81.com -- kannattaa hyödyntää) kertoisi matkan "Kansai Airport - Tennoji" hinnaksi noin palttiarallaa ¥1100. Näytti siinä olevan joku express-mallin yhteyskin, mutta hintaakin oli sitten enemmän. Myös ajallisesti matkan kesto oli niin lähellä samaa, että melkein kannattaa käyttää niitä hitaampia linjoja. Vuorokauden aika tosin vaikuttaa aikalailla siihen, kuinka mukavaa se junan vaihtaminen on, jos sattuu olemaan mukana julmetusti kantamuksia.

Sama pätee muuten Narita - Tokio välilläkin. Narita express ei ole mikään kovinkaan kummoinen express. Kohde kaupungin sisällä tietysti vaikuttaa jonkin verran, mutta itse totesin paremmaksi mennä nipporista lähtevillä 'normaali' junilla kentälle.
oskus vielä kirjoitan tähänkin jotain.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Laktoosi-intoleranssi Japanissa. Ja muuta!
« Vastaus #3 : 13.01.2006, 23:45:49 »
Lainaus käyttäjältä: "lottimus"
Olen ens kuussa lähdössä Japaniin. Mulla on jotenkin ollut sellainen käsitys, että Japanissa maito käsitellään eri tavalla kuin meillä ja siellä maitotuotteissa ei ole koskaan laktoosia koska japanilaisilla ei ole sitä jotain hajoittajageeniä. Hmm. Oonko nyt ihan sekaisin vai osaako joku kertoa jotain tän todenperäisyydestä? Eikös noissa eteläeuroopan maissakin oo tää sama juttu? Ainakin mitä oon Italiassa käynyt niin maitotuotteista ei tullut mitään ongelmia.

Tää nyt auttaa varmaan ihan hirveesti, mutta jotain samaan tyylistä muistan lukeneeni Kiinan osalta eli että siellä kans ihmisillä olis aika yleisesti laktoosi-intorelanssi ja että maitotuotteet (ne harvat mitä sieltä saa) olis useinmiten erityiskäsiteltyjä.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

lottimus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • watia.fi
« Vastaus #4 : 14.01.2006, 10:50:47 »
Kiitos paljon vastauksista! Niin, eipä siellä Japanissa kai kauheesti maitotuotteita muutenkaan syödä ja jos nyt sellaisia tulee vastaan ja niissä jostain syystä olis kuitenkin laktoosia, ni onpaha ainaki 80%:lla samaa ruokaa syöneistä samat vaivat jossei muuta. ;-)

oddi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.01.2006, 19:08:09 »
Haha olin tossa joulu-tammikuussa juuri Osakan kautta Japaniin tutustumassa ja vietin yönkin mainitsemassasi Hotel Raizan Southissa! Kansain lentokentältä (KIX) pääsee tosi helpolla Nankai railwaylla esim Nambaan, josta voi ottaa Midosujin line metron Dobutsen-maeen(M22) tai Tennojiin (M23). Mutta en olisi sinuna siellä Raizanissa yhtä yötä enempää, se on on semmonen vähän nuhjunen salariman-bisneshotelli, oman huoneen saa mutta se on tosi pieni ja alue on semmosta vähän rupusta teollisuusaluetta. Siellä ei oikeen tutustu kovin helposti keneenkään ym. Asuin Osakassa vielä 5 yötä reissun lopulla semmosessa kun Umeda dormitory (http://www.ne.jp/asahi/umeda/dormitory/index.html) joka on Umeda sky buildingin vieressä, siellä maksoi 1500y/yö dormissa, tosin sain oman huoneen kun oli niin hiljaista. Mesta on Ogasawaran pariskunnan pitämä aika kotoisan nuhjuinen hostelli 5 krs tornissa, on netti, pesukoneet, keittiö, telkkari ja videot, siellä oli kaikki asukkaat sillä hetkellä pitkäaikaisia eli ei reissaajia mutta tosi mukavia. Tsygän sai vuokralle 200y/päivä, sanokaa terveisiä Oskarilta, olin eka suomalainen siellä! Tein päiväreissun Himejin "japanin hienoimpaan" linnaan, mutta ei ollut paljoa Osakan linnaa hienompi, odotin enmpi, mun mielestä kotimaiset linnatkin vie voiton :). Päiväreissun tein myöskin Minoon joka on luonnonpuisto jossa on korkea vesiputous, ja luonnonvaraisia apinoita, joita en tösin spotannut, näin kyllä villisikaperheen ja joitain villipeuroja. Minon asemalta hieman ylöspäin on hulppea hotelli/kylpylä keskus, jonne noustaan hissillä. Kävin siellä metsässä samoilun päätteeksi Sentossa (julkinen kylpylä), siellä oli myös ulkoallas!

lottimus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • watia.fi
« Vastaus #6 : 23.01.2006, 21:13:46 »
Voi vitsit jos siellä ei tosiaan kannata olla. Musta se näytti aika kivalta kotisivujen perusteella ja varasinkin kahdenhengenhuoneen itselleni ja ystävälleni ihan koko kahdeksi viikoksi mitä siellä meinataan olla. Tuolla on nimittäin noita japanese style -huoneita niin aattelin että sellasessa olis mukava olla. Eikös tolta alueelta pääse aika mukavasti kuitenkin kulkemaan metrolla minne tykkää? Mitä kattelin noita karttoja... Ja tossa on ihan kivoja kohteita lähelläkin. Olitko sellasessa western style vai japanese style -huoneessa? Mitä kaikkee siihen kuului? Sivuilla ainakin sanotaan et telkkarit ja videot on huoneissa ja pyyhkeet ja sellaset. Millaset pesutilat/wc siellä oli?
Yritän vakuutella itselleni että tuo on "ihan tarpeeksi hyvä". ;-p

P.S. Luin matkaoppaasta että tuolla alueella on halpaa bisseä baareissa! ;-D

lottimus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • watia.fi
« Vastaus #7 : 16.04.2006, 23:53:21 »
Jos jotain muutakin kiinnostaa laktoosittomuus Japanissa, niin jatkanpa tähän hieman.

Uskalsin syödä Japanissa siellä tehtyä suklaata ja muita maitotuotteita, eikä maha ollut moksiskaan. Eli ilmeisesti siellä ainakin suurin osa tuotteista on laktoosittomia, tai ainakin hyvin hyvin hyvin vähälaktoosisia. Täysin maitoallergisillekaan tuskin tulee ongelmia, koska lähes kaikki ruoka on maidotonta.

bakito

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Laktoosi-intoleranssi Japanissa. Ja muuta!
« Vastaus #8 : 22.05.2008, 11:01:08 »
Jos joku maitoallergikko (as in maitoproteiini) sattuu threadiin eksymään, niin pitäkää silmät auki ruokien suhteen. Moni maidottomalta vaikuttava ateria on saatettu valmistaa esim. valmiista voi-öljyseoksesta. Kahtena kertana kolmesta reissusta olen sairaalaan päässyt visiitille allergisen reaktion takia, molempina kertoina vakuutettiin olevan maidotonta ruokaa. Vasta jälkeenpäin palattuani raflaan, monen tarkistuksen jälkeen, ilmeni jostain tietystä ruoka-aineseoksesta löytyneen jonkin sortin maitotuotetta.

Eli silmät auki ja järki käteen. Best bet on sushi ja muut raakakala-riisi-annokset. Jos ei raaka kala maistu, niin ekstrawasabit ja soijat käyttöön :D
09/2008 - 01/2009 Osaka

dakos

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Laktoosi-intoleranssi Japanissa. Ja muuta!
« Vastaus #9 : 15.07.2008, 23:44:11 »
Aasiassa maito hapatetaan ja käsitellään eri tavoin, jolloin laktoosi hajoaa suureksi osaksi.

Käsittääkseni myös Japanissa käytetään paljon soijamaitoa lehmänmaidon sijasta. kannattaa kuitenkin ottaa mukaan matkoille laktaasikapseleita. saa apteekista, isommat purkit tulevat halvemmiksi.

theworldismyoyster

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Re: Laktoosi-intoleranssi Japanissa. Ja muuta!
« Vastaus #10 : 01.02.2009, 05:26:30 »
Lainaus käyttäjältä: lottimus
Tää nyt auttaa varmaan ihan hirveesti, mutta jotain samaan tyylistä muistan lukeneeni Kiinan osalta eli että siellä kans ihmisillä olis aika yleisesti laktoosi-intorelanssi ja että maitotuotteet (ne harvat mitä sieltä saa) olis useinmiten erityiskäsiteltyjä.

Oikeastaan laktoosia hajottava entsyymi säilyy aikuisikään vain Pohjois-Euroopan kansoilla. Eli siis niillä kansoilla, joiden keskuudessa maitoa on käytetty paljon (ja käytetään yhä). Eli jos matkustat mihin tahansa tuon alueen ulkopuolelle, ei pitäisi olla kyllä mitään ongelmaa. Ja monille vain maito pelkiltään ja muut vähän käsitellyt maitotuotteet tuottavat ongelmia, eli esimerkiksi juustot harvoin aiheuttaa mitään, käsittääkseni viilit yms. ei myöskään aiheuta oireita kaikille. Tietysti silti tarkkana kannattaa olla, mutta tuotteita tuskin tarvitsee laktoosin varalta tutkia varsinkaan Aasiassa tai Afrikassa, koska siellä ei laktoosia siedetä, joten eipä sitä tuotteissakaan ole.