Hei,
vapaaehtoistöitä majoitusta ja ruokaa vastaan on melko vaivaton järjestää esimerkiksi helpx.net sivuston kautta, jolla on paikkoja tarjolla melkein kaikissa maailman maissa, eikä paikkaa ole kovin vaikea saada. Itse olen saanut melkein aina, kun olen sähköpostia lähettänyt. Olen ollut Ukrainassa, Puolassa ja Liettuassa. Ukrainassa keräsin sieniä ja marjoja, Puolassa opetin englantia ja espanjaa, Liettuassa hoidin maatilatöitä. Yleensä on muitakin ihmisiä, tai voi ainakin valita sellaisen paikan, jossa on muitakin.
Toinen vaihtoehto on SCI:n (Suomessa KVT Finland niminen järjestö) "työleirit", jossa pääset haluamaasi projektiin pariksi viikoksi ryhmässä tekemään haluamiasi juttuja. Jos haluat olla pitemmän aikaa, voit valita useamman leirin samassa maassa, sillä yksi työleiri kestää vain kaksi viikkoa. Suurin osa on ehkä alle 30-v, mutta sieltä löytyy myös yli 50v konkareitakin, ja kaikki ovat avoimilla mielin eivätkä katso kieroon, jos ei ole enää kaksikymppinen. Olen ollut itse neljä kertaa - kaksi kertaa Sloveniassa, kerran Ukrainassa ja kerran Venäjällä. Olen rakentanut jokisurffausradan, järjestänyt festivaalit, ollut perustamassa luonnonpuistoa ja siivoamassa puistoa. Kaikki upeita kokemuksia!
Siinä pari ideaa päästä tekemään mielenkiintoisia juttuja ja oppimaan kieltä porukalla!

Sitten jos puhtaasti maatilatyöt kiinnostaa, niin on toki olemassa myös WWOOF. En ole itse käyttänyt, mutta ilmeisesti sekä hyviä että huonoja kokemuksia.
Jos haluat kysellä lisää noista, voin vastailla!