Afrikan safarit?

(Luettu 33753 kertaa)

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
Afrikan safarit?
« : 19.01.2006, 13:26:48 »
Suunnittelen häämatkaa Tanzaniaan ja mahdollisesti Keniaan. Molemmat ollaan itsenäisiä reissaajia eikä liian valmiit reissut kiinnosta. Mutta osaako joku Afrikassa reissannut neuvoa, voiko safarille lähteä ilman valmiita paketteja/oppaita jne?

Olen katsellut safarien hintoja sekä Eurooppalaisita firmoista että paikallisten matkanjärjestäjien sivuilta ja aika kalliita ovat. Mikä siinä todellakin maksaa 1000-2000 dollaria? Luulisi tuolla mantereella selviävän pienemmälläkin matkabudjetilla?

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #1 : 19.01.2006, 14:47:21 »
Kyllä sie jos safarille meinaat lähtee, tarviit sinne paikallisen oppaan. Tai saattaa joihinkin luonnonpuistoihin (ainakin Kruger, Etelä-Afrikassa) päästä ajamaan omalla autollaankin, mutta saat kyllä 1000% enemmän irti safarista kun mukana on hyvä opas kertomassa. Ja ne oppaat maksavat kyllä kohtuullisen paljon. Itse olin Tansaniassa -98 muistaakseni, jolloin hommattiin opas Arushan kaupungista. Pakettiin kuului varsinainen opas ja kokki kunnon siirtomaaherra tyyliin, ja se maksoi n. 100 taalaa/vrk/lärvi. Todennäköisesti kuitenkin pääset halvemmalla järkkäämällä oppaat itse, mutta silloin kannattaa olla tarkkana, ettet saa todella huonoa opasta.
quot;Cachorro sem vergonha"

HippoPotaMus

• Aloittelija
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #2 : 19.01.2006, 15:42:57 »
Itsekin olen noita tutkaillut ja hintaa ihmetellyt. Mutta tarkemmin ajateltuna onhan tuossa paljon tekijöitä aiheuttamassa kuluja: 3 x ruokailu/pvä, opas, kokki, majoitus, kulkuneuvo yms jonka jälkeen joku $150/päivä ei tunnukaan enää niin kalliilta.

Reef

• Reissaaja
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #3 : 19.01.2006, 19:10:53 »
Botswanassa kävin safareilla viime syksynä siellä asuvien ihmisten kanssa. Eli asuimme omissa teltoissamme/asuntovaunussamme, laitoimme nuotiolla itse ruokamme (jonka siis toimme mukanamme), safarit ajoimme omalla autolla.

Halvaksi tuli, kun piti maksaa vain sisäänpääsy alueelle, joka Botswanassa oli 1,50e paikallisilta ja 20e turisteilta. Mutta meillä oli kaikki omat kamat. Kun lähtee lentokoneella Suomesta, ei mukaan voi ottaa telttailuvälineitä tai omaa autoa.

Lisäksi alueet ovat VALTAVIA, joten vaikka vuokraisikin auton, pitää osata suunnistaa ja käyttää gprs:ää niin, ettei puistoon eksy, eikä löydä pimeän tullen takaisin leiriin.

Että häämatkatapauksessa, uskoisin valmiin paketin olevan erinomainen vaihtoehto.
"The world is a book, and those who do not travel, read only one page."
- Saint Augustine

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #4 : 20.01.2006, 11:41:06 »
Mitä minä olen kuullut ja omien kokemusten perusteella kaikki, jotka ovat kehuneet safareita taivaisiin, olivat opastetulla safarilla. Ne, jotka ajelivat esim Tsavo Eastissa ominpäin sanoivat, etteivät olleet nähneet muuta loputtomien savannien lisäksi, kuin muutamia gaselleja. Me taas nähtiin mm ne punaiset elafantit, vesipuhveleita, gaselleja, erilaisia lintuja ja se kaivattu gepardi puolisoineen, pentuineen:

Ainoa, mistä on edes kohtaisen tyytyväisiä omatoimisafarilaisia tullut vastaan oli Kruger.

muoks. Meidän häämatkallamme teimme African Safari Clubin matkan Keniaan ja otimme osaa viikon pituiseen safariin nimeltään Out of Africa. Sitä ei ilmeisesti sellaisenaan tällä hetkellä ole myynnissä, mutta vastaavia. Lensimme ASC:n omalla pienkoneella puistosta toiseen ja näimme kyllä ihan ennätysmäärän eläimiä ja muutenkin se oli kyllä niiiiiin täydellinen honeymoon. Sen lisäksi olemme olleet vain Kiinassa järjestetyllä matkalla ja muuten rymyämme maailmaa ominpäin. Tuonne se valmismatka kyllä kannatti :!:

ASC:n linkki: http://www.asc-ch.net/ Firma on sveitsiläinen ja tuo on Sveitsin ASC-linkki, mutta ehkä siitä saa vähän osviittaa. Eurot saa Sveitsin frangeista kertomalla eurot 1.5:llä.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #5 : 20.01.2006, 15:57:23 »
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=4395

Kannattaa ehdottomasti maksaa tollasesta 3n päivän reissusta! Telttaretki millä oltiin oli 150$n paikkeilla kokonaisuudessaan. Ei oo ihan parii tonnii noi hinnat! Se on niiiin rahansa arvoista ja siistiä!!

Yksin en kyllä ihan het keksi ketää joka olis menny, omalla autolla juu kylläkin mentii Ugandassa, mutta auton vuokra per päivä on noin 60-100 $ joten halvemmalla pääsee kun menee tollasella retkellä - sillä siihe sisältyy maksut alueelle ja majoitus+ruoka. Ugandas oli jotain alueita, joihin saa mennä ilman autoakin, Serengetistä ja Masaista en tiedä - tosin ei Masai Maralla muut kävelly kun masait ite, joten varmaan on kiellettyä...
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

viikinky

• Aloittelija
    • Profiili
Kenia
« Vastaus #6 : 27.01.2006, 00:12:01 »
Esim. tuossa yksi kokemuksen perusteella suositeltava safarin järjestäjä:
http://www.pollmans.com/

Masai Mara on ehdottomasti käymisen arvoinen! Kuten voi mm. Animal Planet -kanavaltakin huomata...

maijajii

• Aloittelija
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #7 : 22.02.2006, 22:02:23 »
ite olin vajaan kk:n itäisessä Afrikassa tossa helmikuussa 2004. Se oli itse asias paketti mihin kuului Tansania (Kilimanjaro) ja Sansibar. Tansaniassa oltiin Ngorongoron safarilla päivän verran. aluks kuulosti mielettömän lyhyeltä ajalta mut jälkikäteen ihan ok. Siellä ei olis edes omilla autoilla saanut ajaa ja positiivista oppaissa on aina se että asiantuntijan löytäessäsi hän kyllä turisteja paremmin myös ne eläimet sieltä piiloistaan. ironista kyllä on se että meitä pyöri siellä vissiin neljä jeepillistä ja vaikka suht samoihin aikoihin, nähtiin hirveen eri asioita. ite venattiin 20min. et leijona liikahtais ruohomättään takaa ja sit kun jatkettiin matkaa niin perästätulijat oli pysähtyneet samaan kohtaan ja koko jellonan poikue oli kävellyt auton ohi. eli tuurista on myös paljon kiinni ja sen kannalta pidempi aika onkin varmaan suositeltavaa.eri luonnonpuisoissa on omat säännöt, jotka myös kannattaa muistaa. toisissa ajellaan miten satttuu ja toisissa on tarkat säännöt ajoreiteistä ettei eläimet häiriintyisi. eli tässäkin kannattaa etukäteen miettiä, mitä kaikkea on valmis tekemään nähdäkseen niitä eläimiä. kauhee miten pitkästi tuli, toiv. ehkä jotain apua....

menninkäinen

• Tosireissaaja
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #8 : 22.02.2006, 22:42:56 »
Tansaniassa himpun pidempään hilluneena fiilistelen jo pelkästä ajatuksestakin sinne lähtemisestä. Työharjoittelun lisäksi olen ollut pari kertaa Tansaniassa safareilla Ngorongorossa ja Lake Manyaran luonnonpuistossa. Kahden päivän safarit Arushasta startattuina maksavat tosiaan 100< euroa/vrk, mutta ovat todellakin sen arvoisia, jos tykkää ihastella norsuja, kirahveja, leijonia, virtahepoja, gnuita, antilooppeja, seeproja, sarvikuonoja, apinoita, lintuja ym.

Suosittelen lämpimästi arushalaista JM-tours-matkatoimistoa. Sen omistaa Tansaniassa jotain 30 vuotta asunut suomalainen Barbro Finskas. Tämä ihastuttavan huolehtivainen nainen on kotoisin muistaakseni Vaasasta, puhuu siis äidinkielenään ruotsia, mutta myös suomi, englanti ja swahili sujuu. Sähköpostiosoite on [email protected] (kannattaa kirjoittaa englanniksi, kun hommissa on muitakin kuin suomenkielen taitoisia).

Muuten suosittelen järkkäilemään kaikki toiminnot itse. Arushassa on paljon epämääräisiä retkien järkkääjiä, mutta myös kunnollisia löytyy. Esimerkiksi kaupungin turisti-infosta saa hyvin tietoa mm. maasai-kyliin suuntautuvista patikointiretkistä, joissa turisteilta saadut maksut menevät alueen koulujen rakentamiseen ja terveydenhuollon kehittämiseen. Arushan ja Dar es Salaamin välillä kulkee ihan hienoja busseja, jos ei vaikka halua lentää suoraan Arushasta Sansibarille.

Ja Sansibarille teidän on ihan pakko mennä! Siellä on mahtavat mahdollisuudet sukellukseen, patikointiin, rannalla löhöilyyn, kaupungin elämän menon ja varsinkin arabityylisen arkkitehtuurin ihmettelyyn, maustematkailuun, delfiinien kanssa uintiin ym.

r.pete

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.tkk.fi/~proine
Afrikan safarit?
« Vastaus #9 : 28.02.2006, 12:05:12 »
Lainaus käyttäjältä: "menninkäinen"
Esimerkiksi kaupungin turisti-infosta saa hyvin tietoa mm. maasai-kyliin suuntautuvista patikointiretkistä, joissa turisteilta saadut maksut menevät alueen koulujen rakentamiseen ja terveydenhuollon kehittämiseen.

Maasait asuvat kraaleissa noin 2 - 3 kuukautta, kunnes heille elintärkeältä karjalta loppuu syötävä ja maasait vaihtavat paikkaa ja rakentavat uuden kraalin. Tältä pohjalta ei taida paljoa kannattaa rakennella kouluja. Eipä niitä siellä maasai-kraalien luona näkynytkään vaan ihan jossain muualla. Rahat menevät silti varmasti hyvään tarkoitukseen ja käynti on ehdottomasti kokemisen arvoinen.
h Yeah,
the moon - beautiful,
the sun - even more beautiful

Tuppatuur

• Tosireissaaja
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #10 : 06.03.2006, 22:00:39 »
Todella tuo J-M-Tours on huippu paikka! Olin kaksi viikko Tansaniassa viime lokakuussa, ja toimisto hommasi kaiken aivan nappiin. Heillä on hirmu hyvä kokemus ja on upeaa kun joku osaa yhtäkkiä suomea ja osaa hommansa. Kuskit ovat todella mukavia ja päteviä.

Safareilla suosittelen kyllä järjestettyä juttua. Voi jäädä elukat muuten ihan sivu suun. Kuskit tietää missä ja miten nähdä ne "big five"t ja muut nassikat.

Kunpa pääsisi jo takaisin.

Reissu Sanna

• Aloittelija
    • Profiili
safari, no joo...
« Vastaus #11 : 13.03.2006, 15:02:03 »
Kävin Keniassa tsavo eastissa ihan vaan päivä reissun. Olihan ne elukat ihan kivan näkösiä, mut kyllä mulle tuli välillä tosi idiootti olo ku mini bussista kaikki seisoo ja osottaa jotain antiloppia sormella 50 m päässä ja napsii kuvia minkä ehtii. Eli mun safari intoon kyllä riitti se päivän reissu ja hinta oli sille ihan soppeli vajaa 70€. Kaverit kävi Masai marallla 3pvää ja kehu kovasti, hinta 350€. En kyllä ole mikää eläin ihminen joten kai se riippuu mistä tykkää ja mistä haluaa maksaa...

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Afrikan safarit?
« Vastaus #12 : 13.03.2006, 18:39:13 »
Mun mielestä ei tarvi olla eläinihminen tykätäkseen safareista. Antiloopit ja niitten kaverit ei ehkä herätä suuria tunnelatauksia, mutta on kyllä todella hämmentävää, jos ei koe kunnon fiiliksiä kun ohi painelee elefanttilauma, ihan parin metrin päästä autosta, hipot pötköttelee rantavedessä tai kun leijonat parittelee vieressä  :lol: ...
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Shepherd

• Vieras
Vs: Afrikan safarit?
« Vastaus #13 : 04.05.2008, 21:42:36 »
Heipparallaa!
Onko kukaan käynyt suoraan Dar Es Salaamista safarilla? Että olisi kuljetus kaupungista safarille ja takaisin? Olen suunnitellut reissua Tansaniaan ja kohteena siis Dari, joku safari (vielä mietintämyssyssä mikä olisi mielenkiintoisin) sekä Darista lauttamatka Sansibarille, siellä hengailua ja sieltä lento kotiin. Eniten tässä mietityttää, mihin ottaisin menolennon? Arushastahan varmaan saisi halvalla safarireissun, mutta jos ottaa lennon Dariin pitää matkustella paljon edestakaisin. Olisiko fiksuinta ottaa menolento esim. Nairobiin, josta olisi Arusha sitten matkan varrella Dariin? Nairobista ilmeisesti myös paljon lähtee noita valmismatkoja, jotka voisi varata etukäteen jo Suomesta.
Tämmöisiä tämän matkalaisen päässä pyörii  :) Kiva jos joku asioista paremmin tietävä/tämän tyyppistä reissua kokenut jaksaisi vastailla!

Shepherd

• Vieras
« Vastaus #14 : 04.05.2008, 21:58:23 »
Löysinkin melkein heti tämmöisen matkanjärjestäjän kuin Art in Tanzania.
On joku vapaaehtois-systeemi näköjään ja tekisi ilmeisesti juurikin sellaisen reissun kuin olin suunnittelemassa.

http://www.artintanzania.org/ruahafin.htm

Onko kenelläkään kokemusta tästä matkanjärjestäjästä?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 05.05.2008, 07:23:52 »
Ainakin jokunen vuosi sitten KLM lensi Arushaan (Kilimanjaro) ja saattoi ostaa paluun Dar es Salaamista. En ole suunnaton isojen kehitysmaakaupunkien ystävä (ja aika harva on), joten suosittelen ennemminkin panostamaan aikaa muualle kuin pääkaupunkiin. Itse tie Darista Arushaan oli uskomattoman hyvässä kunnossa (=nopea) ja bussi oli hyvätasoinen (hinnasta ei tosin ole enää mitään muistikuvaa). Oma safarini oli sellainen 3 tai neljän päivän telttasafari (siis tavallisissa retkeilyteltoissa) ja olisi voinut olla kyllä parempikin (eläimiä siis näkyi, mutta muuten järjestelyiden osalta), mutta taisikin olla halvin, mitä löysin paikan päältä. Ja Kilimanjarolle kiipeäminen oli hieno kokemus, sen sai myös järkättyä paikan päältä. Sansibarilla on tosiaan myös hyvää sukellusta!
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Chicha

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.05.2008, 08:38:40 »
Itse oon ollut Keniassa neljän päivän safarilla, maksoi muistaakseni n. 400 euroa kun varattiin se täältä etukäteen. Huomattavasti halvemmalla olisi kuitenkin päässyt jos olisi varannut sen paikan päältä, esim. Nairobissa tuli koko ajan ihmisiä tarjoamaan retkipaketteja. Ja muut matkaseuruelaiset olivat tosiaan varanneet sen sillä tavalla ja huomattavasti halvemmalla kuin me. Yksi brittimies aikoi viettää kaks viikkoa tällä retkellä, eri luonnonpuistoissa ja myös Ugandassa, ja koko lystistä kaikkine kuljetuksineen Nairobista lähtien oli maksanut n. 600 euroa jos nyt oikein muistan.
Täytyy kyllä sanoa että Keniassa autolla matkailu oli aika kokemus; teiden kunto yhdistettynä autojen ikään :)

Shepherd

• Vieras
« Vastaus #17 : 05.05.2008, 12:47:37 »
Kiitos vastauksista :) Viime yönä seikkailin netissä ja suunnittelin reissua ja huomasin, että myös Kilroy järjestää safarimatkoja Krugeriin ja Serengetiin. Sekin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, joskin kallis.

Kovasti vaan on mielikuva reissusta muuttunut, kun on tullut enemmän tietoa asioista. Ensin oli mielessä vain Sansibar, sitten safari ja nyt mieli halajaisi myös etelä-afrikkaan ja sukeltamaan...Voisihan sitä tietenkin ottaa kaiken ilon reissusta irti, kun kerran Afrikkaan lähtee. Ei sinnekkään nyt ihan joka vuosi varmaan sitten tule matkattua, luulisin :)

Nuo Kilroyn seikkailupaketit vaikuttaa kyllä ihan päteviltä..
Jos sitä ensin Ammanista seikkailisi Kairoon, sitten Sharm el Sheikhiin sukeltamaan, sitten lentäisi Etelä-Afrikkaan, sieltä safarille ja sansibarille....

oi että kun pää ihan sauhuaa näiden suunnitelmien kanssa :D

Nyt pitää kyllä lopettaa kirjottaminen ettei mene ihan sivuraiteille tämä keskustelu :D

auringonkukka

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 07.05.2008, 20:27:41 »
Löysinkin melkein heti tämmöisen matkanjärjestäjän kuin Art in Tanzania.
On joku vapaaehtois-systeemi näköjään ja tekisi ilmeisesti juurikin sellaisen reissun kuin olin suunnittelemassa.

http://www.artintanzania.org/ruahafin.htm

Onko kenelläkään kokemusta tästä matkanjärjestäjästä?

Mä olin ison porukan kanssa art in tanzanian järkkäämällä matkalla vuodenvaihteessa. Mä tykkäsin kovasti, meille oli räätälöity matka, johon kuulu 2 safaria, Sansibar, Masai-kylässä yöpyminen ja Dar es Salaam. Yövyttiin vapaaehtoistaloissa Darissa ja Moshissa (tuo ei taida kyllä olla se normaali järjestely).

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 03.11.2008, 17:15:30 »
6 pvän safari edessä jouluna Tansaniassa ja Keniassa. Osaisiko joku kokeneempi listata hieman juttui,mitä kandee ottaa messiin. Pärjääkö esim sandaleilla, vai tartteisko ihan vaelluskenkiä? Jeepillä liikumme siellä... 8)