Ulkomaalaiselle töitä Helsingistä?

(Luettu 9012 kertaa)

meedja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« : 22.01.2006, 19:14:30 »
Heippa!

Taas kaipailisin apua ja neuvoja. Eli, suomea taitamaton britannian kansalainen tartteis töitä muutamaksi kuukaudeksi helsingistä.
Kokemusta mm. rakennusalalta ja baarityöstä..
Mikä on mielipide kuinka helposti voi äkkiseltään mitään löytää?
Varamiespalvelua tms oli ajatus ainakin alkuun kokeilla..
silirimpsis sileä tie, onnetarten ottolasta maailmanääriin vie"

moskva

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 22.01.2006, 22:03:57 »
Kannattaa katsella aktiivisesti www.mol.fi sivuja. Britti löytänee töitä suhteellisen helposti, jollei ole kovin iäkäs. Myös vuodenaika vaikuttaa ja paikkakunta.

mnium

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.01.2006, 10:15:52 »
Uskallan kyllä todeta, että liikoja ei kannata toivoa. Suomessa on nimittäin melkein välttämätöntä, että puhuu suomea. Ainakin silloin, kun etsii jotain tavallista työtä, eikä kyseessä ole mikään huippuvirka. Henkilöstöä välittävät yritykset ovat hyvin usein saaneet toimeksiantajiltaan ohjeeksi sen, että tulevan työntekijän on osattava suomenkieltä(edes jotenkin). Rakennusalalla asiaa perustellaan työturvallisuusasioilla. Ravintola-alasta en sen paremmin tiedä, mutta ehkä sieltä voisi jotain irrotakin. Aina olisi parempi, että olisi suhteita johonkin suuntaan... että edes sinä tuntistit jonkun, joka tuntisi ehkä jonkun toisen, jolla olisi joku duuni tarjolla.

Aina kannattaa kuitenkin kokeilla ja oma halu vie lopulta aika pitkälle! Onnea työnmetsästykseeen   :)

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.01.2006, 10:24:30 »
Tuli tuossa aiempia vastauksia lukiessa mieleen, että kyllä joissain baareissa on tullut vastaan myös suomea taitamattomia tarjoilijoita. Ainakin kalaravintoloissa. Jos on baarityöstä kokemusta, kannattaa ilman muuta lähestyä vaikkapa kalaravintoloita, tai tarjoutua tyrkylle jonkun vuokrafirman kautta. Ja tietty opetella pari fraasia suomea, että osoittautuu kehityskelpoiseksi!
Englanninkielellä operoivia IT-osaajia ja sellaisia on tietty paljonkin Suomessa töissä, mutta sellaiselle, joka jää työttömäksi, Suomi tuntuu olevan aika kylmä paikka. Olen seurannut läheltä eritasoisten kaupallisen alan ihmisten työnhakua; tohtorikin voi joutua kitkuttamaan tuntiopettajana vuosikausia.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

kirah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 23.01.2006, 12:35:14 »
Ainakin Kaivopihan Dublinersissa on tullut kohdattua suomea osaamaton baarimikko, samoin Molly Malonesissa Kaisaniemenkadulla ja Kämpissä.
The world is a book,
and those who do not travel
read only one page."
-- Saint Augustine

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.01.2006, 13:21:19 »
Aleksanterin kadun Wayne´s Coffeessa oon myäös joskus törmännyt englantia puhuvaan kahvilatyöntekijään eli kysyi tilaukseni tiskillä englanniksi. Eli ehkä sitä sitten voi tuollaisia töitä saada!
 következö buszon
Rajta leszek én is

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.01.2006, 13:42:41 »
Lainaus käyttäjältä: "anicca"
Aleksanterin kadun Wayne´s Coffeessa oon myäös joskus törmännyt englantia puhuvaan kahvilatyöntekijään eli kysyi tilaukseni tiskillä englanniksi. Eli ehkä sitä sitten voi tuollaisia töitä saada!

Kyseessä oli todennäköisesti toinen ko. kahvilan entisistä omistajista, joka kyllä ymmärtää jonkun verran Suomea mutta puhuu kai mielummin englantia.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 23.01.2006, 19:58:06 »
Pari suomea osaamatonta tuttua on saanut tarjoilijan töitä, mutta ilmeisesti vähissä nekin ovat.
Kuvaava tapaus oli jokunen vuosi sitten kun yksi kaverini joka puhuu lähes virheetöntä suomea, kyseli töitä samasta firmasta missä itse olin hommissa. Tämän kaverin isä on Turkista, ja myös pojalla on turkkilainen nimi. Kun hän soitti firmaan (missä todella etsittiin työvoimaa sillä hetkellä) ja esitteli itsensä, tuli aika pian vastaus että kaikki paikat on täytetty...  :lol:   No, hän soitti seuraavalla viikolla ja esitteli itsensä suomalaisella lempinimellään, ja pääsi työhaastatteluun ja duuniin. Kieroa meininkiä...

tiesulku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.01.2006, 20:54:58 »
Tässä teille lapsukaiset taas opetus.

Lukekaa, lukekaa, lukekaa tai ettei tulisi sorrettua joidenkin alan osaajia, niin opetelkaa, opetelkaa, opetelkaa niin teillä on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä, missä päin maailmaa hyvänsä.

Minä tiedän useita suomea taitamattomia, jotka ovat työllistyneen Suomessa. Kyseessä ei ole mitään huippuvirkoja, mutta vahvan koulutuksen vaativia virkoja.

Jälkeenpäin tehty lisäys: Tuota "Kyseessä ei ole mitään huippuvirkoja, mutta vahvan koulutuksen vaativia virkoja" kirjoittaessa ajattelin vain nuoria ihmisiä. Hetken ajan tarkemmin mietittyäni olenkin sitä mieltä, että on niitä suomea puhumattomia myös mielestäni ns huippuviroissa. Kenelle huippuvirka tarkoittaa mitäkin.

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.01.2006, 22:27:07 »
Lainaus käyttäjältä: "tiesulku"

Lukekaa, lukekaa, lukekaa tai ettei tulisi sorrettua joidenkin alan osaajia, niin opetelkaa, opetelkaa, opetelkaa niin teillä on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä, missä päin maailmaa hyvänsä.

Minä tiedän useita suomea taitamattomia, jotka ovat työllistyneen Suomessa. Kyseessä ei ole mitään huippuvirkoja, mutta vahvan koulutuksen vaativia virkoja.

Aamen. Puhut asiaa.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 23.01.2006, 23:24:12 »

Hyvän ammatin oppiminen on varmastikin suurimmalle osalle luontaista. Se ei valitettavasti takaa mitään. Sinnikkyys palkitaan, mutta ei välttämättä aina.
Yllämainittu opetus pätee enimmäkseen suomalaisiin. Toivottavasti tilanne muuttuu.

tiesulku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.01.2006, 01:30:01 »
Lainaus käyttäjältä: "silva"

Hyvän ammatin oppiminen on varmastikin suurimmalle osalle luontaista.

Hyvän ammatin oppiminen ja ammatin hyvin oppiminen. Itsellänikin olisi varaa ottaa koulu hieman tiukemmin, mutta minä ainankin olen mukana ihan tosissani. Omalta kohdaltani voin sanoa, että vaikeinta opiskelussa on motivaation löytäminen aina uudestaan ja uudestaan. Jos suomalainen haluaa tehdä töitä ympäri maailmaa, niin siinä luulisi olevan motivaationlähdettä hoitaa koulutkin kunnolla.

Se ei valitettavasti takaa mitään. Sinnikkyys palkitaan, mutta ei välttämättä aina.

Sillä sellaista elämä on. Ei mikään takaa mieleistä tulevaisuutta. Siinä on kuitenkin suuri ero yrittääkö pitkällä tähtäimellä sinnikkäästi vai yrittääkö saadaa kaiken nopeimman kautta heti.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 24.01.2006, 08:50:46 »

Sillä sellaista elämä on. Ei mikään takaa mieleistä tulevaisuutta. Siinä on kuitenkin suuri ero yrittääkö pitkällä tähtäimellä sinnikkäästi vai yrittääkö saadaa kaiken nopeimman kautta heti.

"yrittääkö saadaa kaiken nopeimman kautta heti"... jos palataan alkuperäiseen topickiin eli ulkomaalaisten työnsaantiin suomessa, niin moni heistä olisi tyytyväinen kun saisi edes lähellä omaa alaa olevan työn. Riippuu tietysti koulutuksesta ja työn vaativuudesta.

tiesulku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 24.01.2006, 17:52:59 »

"yrittääkö saadaa kaiken nopeimman kautta heti"... jos palataan alkuperäiseen topickiin eli ulkomaalaisten työnsaantiin suomessa, niin moni heistä olisi tyytyväinen kun saisi edes lähellä omaa alaa olevan työn. Riippuu tietysti koulutuksesta ja työn vaativuudesta.

Jos siirrytään pois alkuperäisestä topicista eli ulkomaalaisten työnsaannista Suomessa.

Minä en löytänyt varsinkaan sinun viimeisimmästä postauksesta mitään sisältöä. Moni suomalainenkin olisi tyytyväinen, jos saisi edes lähelle omaa alaa vastaavaa työtä. Olenko minä jotenkin antanut ymmärtää mitään muuta? Topikin ensimmäisestä postauksestani otettu lainaus:

Lainaus
opetelkaa, opetelkaa, opetelkaa niin teillä on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä, missä päin maailmaa hyvänsä.
Alun alkaenkin väitin vain mahdollisuuksien paranevan ja uskon väitteeseeni vieläkin. Jos ei olla samaa mieltä koulutuksen tuomasta mahdollisuuksien suuresta paranemisesta työllistyä lähes missä päin maailmaa hyvänsä, niin ollaan sitten reilusti eri mieltä ja asia sillä hyvä.

Jopa hyvinkoulutettujen osalta suomalaisella on monesti paremmat mahdollisuudet työllistyä Suomessa kuin ulkomaalaisella. Keksit varmasti itsekkin syitä, miksi monesti on helpompi palkata suomalainen kuin ulkomaalainen? SILTI!!!!! SILTI!!!!! on helpompi työllistyä Suomessa ja missä tahansa jos on hyvin kouluttautunut.

Ulkomaalaisella harjoittelijalla/työntekijällä on myös omat kilpailuvalttinsa verrattuna suomalaiseen.

Mikä v###n järki oli lainata tekstistäni "Siinä on kuitenkin suuri ero yrittääkö pitkällä tähtäimellä sinnikkäästi vai yrittääkö saadaa kaiken nopeimman kautta heti." pätkä "yrittääkö saadaa kaiken nopeimman kautta heti"? Eli irroittaa se asiayhteydestä ja liittää vuodatukseen, miten moni ulkomaalainen on kyllä yrittänyt kovasti ja olisi vähäänkin tyytyväinen ja silti tiesulku sanoo noin loukkaavasti, että he eivät yritä sinnikkäästi pitkällä tähtäimellä. Sellaiselle vuodatukselle tekstisi vaikutti.

Ehkä mielipiteisiini vaikuttaa lukemani kirjoituksesi yhteiskunnallisista asioista. Minulle on tullut kuva, että sinun mielestäsi se ei kelpaa, että kaikki eivät voi saada tosi hyviä virkoja ja alaansa vastaavaa työtä. Olisiko valtion puututtava asiaan ja taattava kaikille se työ, mitä he haluavat tehdä? Sitä valtio kai yrittääkin kouluttamalla joillekkin aloille liikaa ihmisiä.

En vain ymmärrä esim edellisen viestisi tarkoitusta. Oliko tarkoitus vain sanoa viimeinen sana vai etkö hyväksy ajatusta, ettei kaikkea voi saada vai yritätkö saada aikaan uutta turhaa väittelyä vai etkö lue minun kirjoituksiani ja vastaat silti vai mikä se tarkoitus oli?

Eräs tamperelainen yksityisyrittäjä sanoi tuossa syksymmällä, että vaikeinta firman pyörittämiessä on uusien työntekijöiden rekrytointi. Kyseessä on pienehkö, mutta hyvin menestyvä ja hyvämaineinen yritys, joten rekrytoinnin ongelma ei ole hakijoiden puute.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 24.01.2006, 21:15:31 »
Ota rauhallisesti hyvä mies...  :lol: Ei mitään hätää...

En minä sinun postausta vastaan hyökännyt, vaan lähinnä yleisellä tasolla olevan kommentin työnsaannista.

"vai etkö hyväksy ajatusta, ettei kaikkea voi saada vai yritätkö saada aikaan uutta turhaa väittelyä vai etkö lue minun kirjoituksiani ja vastaat silti vai mikä se tarkoitus oli?"

Turhaa väittelyä täällä on ollut jo liikaa. Jos nyt oikein suomea ja omaa tekstiäni ymmärrän, niin en tuossa ole käsittääkseni sano että kaikki pitäisi saada heti-mulle-nyt ? Noista muista mainitsemistasi vaihtoehdoista voit valita sen mikä itseäsi eniten miellyttää.

Ihan niin paljon en näistä kinaamisista iloa saa että haaskaisin aikaani   pelkästään sinun kanssa väittelyyn. Jos aina hyökkäät yhtä antaumuksella jokaista ihmistä kohtaan jolla täällä on eriävä mielipide kuin sinulla, ei sulla ainakaan aika käy pitkäksi.

Jokainen taaplaa tyylillään...

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 24.01.2006, 21:42:23 »

Heh. Tämän lainasit itse Leniniltä. :roll:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

tiesulku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 24.01.2006, 22:29:45 »
En minä sinun postausta vastaan hyökännyt
Olenko minä syyttänyt sinua hyökkäämisestä tai yleensäkkään eri mieltä olemisesta?

Jos aina hyökkäät yhtä antaumuksella jokaista ihmistä kohtaan jolla täällä on eriävä mielipide kuin sinulla
Ketä kohden olen hyökännyt? En löytänyt sisältöä postauksestasi, jossa lainasit tekstiäni ja toisekseen kysyin mitä järkeä näet tavassasi lainata tekstiäni?

Ihan niin paljon en näistä kinaamisista iloa saa että haaskaisin aikaani pelkästään sinun kanssa väittelyyn.
Siispä tällä kertaa viimeinen sana on minun?

Lainaus käyttäjältä: "Jouni"

Lukekaa, lukekaa, lukekaa

Heh. Tämän lainasit itse Leniniltä. Rolling Eyes

En. Lainasin se Madventuresta, jossa se lainattiin Leniniltä, joka mahdollisesti lainasi sen joltain muulta. Leninin tunnetuksi tekemä tuo lausahdus on. Pisteet siis Leninille.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 24.01.2006, 22:38:54 »
Siispä tällä kertaa viimeinen sana on minun?

..heh..