Matkatavaroiden lähetys

(Luettu 5968 kertaa)

Rey Yo

• Reissaaja
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« : 04.02.2006, 07:44:27 »
Yritin etsiä aiheesta threadia mutta en löytänyt. Miten kannattaa laittaa tavaraa menemään takaisin Suomeen? Lentorahti on ilmeisesti paras vaihtoehto. Olen lähettämässä noin 10kg pakettia Singaporesta Suomeen. Sisältö olisi läppis ja vähän kamerakalustoa. Uskaltaako laittaa?

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #1 : 04.02.2006, 12:30:19 »
Tata on kylla kasitelty jo mutta kertauksen vuoksi,
www.dhl.com, www.fedex.com, www.ups.com

Optiikka ja muut kulkevat suhteellisen turvallisesti, erityisesti vakuutettuna. Ottaisin kuitenkin selvaa

a) tullimuodollisuuksista jonka vastaanottajan on hoidettava
b) tuotteiden arvosta seka kuljetuksesta maksettava tulli seka alv.

Kohdan b) osalta kehottaisin soittamaan tulliin ja tiedustelemaan jos heilla on eritysikaytanto sellaisessa tapauksessa kun kyseessa on esim muuttokuorma (paluumuutto). Osa kuljetusyrityksista voi pystya vastaamaan tahan myos.

Voit tietenkin laittaa tuotteiden arvoksi jotain suhteellisen pienta mutta varoituksen vuoksi, tullilla on kaytossaan arviointilistat eika ihan kaikki mene lapi. Vaihtoehtoisesti vaaditaan alkuperainen ostokuitti jonka perusteella sitten maksat verot.

Veroja on mahdollista kiertaa mutta se - tai niiden julkaisu ei varmaankaan kuulu enaa taman foorumin aihepiiriin.
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

miuzu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #2 : 04.02.2006, 18:15:10 »
itse olen lähettänyt isojakin paketteja ympäri aasiaa. olen lähettänyt ihan vaan tavallisen postin kautta sekä tnt:n. ikinä ei ole ollut mitään ongelmia ja paketit ovat saapuneet perille yllättävän nopesti ja ilman mitään ongelmia. äiti tai kaveri on sitten vaan käynyt hakemassa paketin postista jos postin kautta, no hassle.. mulle sanottiin joskus jotta voi hyvin valehdella sisällöstä. jotta vähemmän arvokas kuin on, niin tulee halvemmaksi jne.. siinä on vaan sitten se ongelma, että jos sieltä sattuu jotain vaikka häviämään tai hajoamaan niin sulla ei sitten ole oikeanlaista kuittia siitä. joten vakuutusyhtiölle on sitten ihan turha mennä ruikuttamaan tai yrittämään muutenkaan saada korvauksia tai mitn. myös häviämistä ei voi ilmoittaa jos tullikuitissa ei lue oikeita esineitä..varsinkin jos noin arvokasta kamaa niin vakuutus ainakin kannattaa ottaa.. ja asioista kunnon selko..

kerran kylläkin mulle ausseihin suomesta lähetetty paketti ei koskaan saapunut perille siellä. sitten ihan yllättäen, kun olin kotona suomessa ollut jo yli puol vuotta, niin paketti saapui. oli kiertänyt maailman eri kolkilla perässäni jtn 1,5 v kunnes sitten löytänyt tiensä mulle suomeen.. oli aika hauska katsella missä maissa se oli käynyt ja missä kaupungeissa jne. ja saada sitten se sisältö...  :lol:

Rey Yo

• Reissaaja
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #3 : 05.02.2006, 08:22:50 »
niin, siis nämä tavarathan ovat käytettyjä ja suomesta ostettuja.ei kai niistä nyt tartte enää mitään veroa maksella? kuittejahan mulla ei tietenkään ole mukana täällä.

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #4 : 05.02.2006, 13:35:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Rey Yo"
niin, siis nämä tavarathan ovat käytettyjä ja suomesta ostettuja.ei kai niistä nyt tartte enää mitään veroa maksella? kuittejahan mulla ei tietenkään ole mukana täällä.

Kuten mainittu, tulli voi auttaa tuossa mutta akkia sanoisin etta kylla pitaa. Tietenkin voit koettaa todistaa tullille niilla kuiteilla etta niista on jo maksettu vero. Tullimaksu kuitenkin jaa maksettavaksi.

Maahanmuutosta:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/04_Muuttotavarat/02_Muuttotavarat_EUn_ulkopuolelta/index.jsp

Muutoin yksityishenkiloista:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/index.jsp

Edelleen kehotan kuitenkin varmistamaan asian tullista, en nimittain akkiseltaan loytanyt vastausta.
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

VH

• Aloittelija
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #5 : 06.02.2006, 17:26:09 »
No eihän noista tarvi mitään alveja/tulleja enää maksaa. Pakettiin vaan GIFT päälle ja Suomeen. Eriasia jos ostat vaikka tavaraa EU:n ulkopuolelta esim. USA niin silloin paketti saattaa jäädä tulliin ja joudut maksamaan alv:n ja tullimaksun, tokihan rehellinen kansalainen maksaa tullit ja alvit vaikka paketti tulisi suoraan kotiinkin.  :roll:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/05_Lahjat/02_Lahjat_EUn_ulkopuolelta/index.jsp
ttp://www.eurotour07.tk

Miqel

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #6 : 05.02.2008, 11:57:18 »
Epaselvyytta ajatuskoneistossa, ote edellisesta linkista:

" Tullittomuutta ja myös arvonlisäverottomuutta sovelletaan enintään 45 euron arvoiseen lähetykseen. Jos lahjalähetyksessä on useita eri tavaroita, kuten esimerkiksi luistimet ja radio, joiden yhteisarvo ylittää 45 euroa, voidaan jompikumpi tavaroista kuitenkin selvittää tullittomana ja arvonlisäverottomana, jos tämän tavaran arvo ei ylitä mainittua arvorajaa. Yksittäisen tavaran arvoa ei voida jakaa osiin. Arvoraja on lähetyskohtainen. Tavaroiden arvo lasketaan lähettäjämaan hintojen mukaan. "

Miten tama teksti tulisi tulkita? Ensimmainen tummennus kuulostaa silta, etta yksittaisen tavaran arvo ei saa ylittaa 45 euroa. Jalkimmainen taas sanoo selkeasti, etta arvoraja on lahetyskohtainen! Voiko paketti sisaltaa kymmenen 44 euron arvoista lahjaa ja olla tulliton, vai joudunko pulaan jo 46:den euronhintaisen helyn lahetyksesta!? Onko tilanteessa mitaan eroa kohdistanko lahjan itselleni vai perheenjasenelle?

Olen lahettamassa Kathmandusta noin 10 kilon pakettia, jossa sisaltona lahinna ostamiani vaatteita ja tuliaisia. Rojua on yli 30 artikkelia, mutta harvan arvo ylittaa kahta euroa. Ainuttakaan kuittia en ole saanut.. Uskooko tullimies jos kirjoitan paketin mukaan kirjeen jossa (rehellisestikin) kerron mita mistakin olen maksanut, ja mika lahja menee millekin perheenjasenelle (mina mukaanlukien..)? Ainoa tuote paketissa, jonka hankinta arvo menee rajan yli, on kiinalaiset housut, tassavaiheessa jo likaiset ja kaytetyt. Ei kai kaytetyille vaatteille lasketa mitaan arvoa?

Uskon myos olevani onnekas, ehka paketti ei kiinnita tullissa minkaanlaista huomiota ja luistelee seulasta lapi. Parempi kuitenin tietaa ja valmistautua jos jotenkin vain onnistuu.

Yhteison viisautta odottelee,
Miqel

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #7 : 05.02.2008, 15:30:56 »
Käsittäisen että se menee näin:

Sinulla on 30 tavaraa*á 2 euroa kpl = 60 euroa yhteensä. Näistä 22 tavaraa voidaan selvittää tullitta (22*2=44) ja lopuista 8:sta tavarasta maksetaan tulli.

Lähetyskohtaisuus tuossa tarkoittaa sitä, että tullia ei kanneta 45 euroon asti per paketti. Eli jos lähetät erillisinä paketteina nuo kaikki tavarat, ei tullia kanneta ollenkaan.

kanki

• Aloittelija
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #8 : 05.02.2008, 20:48:49 »
Kannattaa ottaa selvää mitä maksaa lähettää Malesiasta. Itse lähetin muutama vuosi sitten matkalaukullisen roinaa Johor Bahrun postin kautta laivarahtina Suomeen. Ja perille tuli. Tietysti on eri asia lähettää läppäriä ja muuta arvokasta, mutta jokatapauksessa lähetys tuli paljon halvemmaksi kuin Singaporen puolelta.

jilola2

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #9 : 05.02.2008, 20:53:04 »
Jos arvokkaampaa kamaa aikoo mukanaan viedä on hyvä idea tehdä kamoista lista (yksilöivä sellainen, merkki, sarjanumero jne.) ja hommata listaan lähtiessä tullilta tms. leimoja tarpeeksi.
Taisi ainakin takavuosina tullilla olla valmis lomake tähän tarkoitukseen? En muista.

Voi sitten listaa käyttäen osoittaa vieneensä ne alunperin mukanaan, jolloin tulleja eri tarvitse maksaa.

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Matkatavaroiden lähetys
« Vastaus #10 : 16.08.2019, 12:18:57 »
Nostetaan vanhaa ketjua.

Hypoteettisesti mietin saisinko yhdistettyä Nepalin vaellusreissua ja muuta Aasian (kaupunkireissua). Millaisia hintoja olette maksaneet vajaan rinkallisen lähettämisestä takaisin Suomeen Aasiasta, nyt esimerkiksi vaikka Katmandusta? Jos menisi eka Nepaliin trekkaamaan ja pistäisi sen jälkeen sitten vaelluskamat takaisin Suomeen ja jatkaisi kesäkamoilla & käsimatkatavaroilla vaikkapa Etelä-Kiinaan tai Kaakkois-Aasiaan.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...