Muutama kysymys Ranskasta

(Luettu 2687 kertaa)

Fairy tale

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - fairytale_finland@hotmail.com
    • Profiili
« : 12.02.2006, 15:35:28 »
Olen ensimmäistä kertaa menossa Ranskaan. Rohkenin varata liput Air Berliniltä, mutta huomasin että tuohon tulee väkisinkin välilasku ja lentokoneen vaihto. Haluaisin mielelläni kuulla kokemuksia Air Berlinin lennoista Helsingistä Pariisiin. Tuliko vaihdoissa kiirettä? Miten matkatavarat? (Välilasku on vissiin Saksassa?)

En ole ennen konetta joutunut vaihtamaan. Kokemukseni rajoittuvat Tampere-Lontoo-akselille, jossa ei ollut koneen vaihtoa, eikä näinollen huolta matkatavaroista.

Sitten itse Ranskasta. Mitkä olisivat Pariisin lisäksi kaksi muuta näkemisen arvoista kohdetta / kaupunkia? Olen varannut matkaan aikaa 9 päivää toukokuun alussa ja tarkoitukseni on ostaa VR:ltä junalippu 3 päiväksi, jotta voisin vähän muitakin paikkoja katsella. (Tyylillä rinkka selässä ja yöpymiset hostelleissa.)

Entä pärjääkö joka puolella Ranskaa englannin kielellä? Minä en osaa pätkääkään ranskan kieltä. Entä onko syytä osata ranskaksi esim. sanat lähtevät-departures ja saapuvat-arrival? Löytyykö jostain selkeitä Ranskan juna-aikatauluja englanniksi? Yritin itse etsiä, mutta päädyin johonkin "yleistä-sivustolle."

Matkakärpäsen puraisema

:roll:
urjottaa Oravan kanssa

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 12.02.2006, 15:46:42 »
Hei, kun mietit mihin kaupunkeihin Ranskassa suuntaisit, niin aloita suunnan haistelu vaikka ao. ketjusta, ja laita lisäkysymyksiä samaan ketjuun! Tosi paljon vaikuttaa se, mitä oikeastaan haluaisit nähdä. Maisemia, linnoja, viinitiloja, museoita??

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=2719&highlight=nizza%2A+stras%2A

Kielen suhteen on toki hyvä olla kiinnostunut ja opetella pari fraasia etukäteen; ranskalaiset ilahtuvat erityisen paljon kun tervehdit bon jour - vaikka sitten jatkaisit englanniksi. Englantia puhutaan vaihtelevasti, varmimmin isoimmissa kaupungeissa.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Re: Muutama kysymys Ranskasta
« Vastaus #2 : 12.02.2006, 17:04:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Fairy tale"
Löytyykö jostain selkeitä Ranskan juna-aikatauluja englanniksi?

Koko Euroopan juna-aikataulut:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

xena

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 13.02.2006, 10:33:35 »
Ranskassa on tärkeää aina tervehtiä Bon jour (päivällä) ja Bon soir (illalla). Näkemiin on Au revoir. Ranskassa kuuluu myös pääsääntöisesti teititellä (te=vous). Muutenkin kohteliaisuus kannattaa...

jellyfish

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.02.2006, 16:50:36 »
Pariisissa en saanut edes mäkkärin kassalla palvelua englanniksi vaikka tervehdin bon jour, parle vous ingles (tai jotain sinnepäin.)

Aglaja

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.02.2006, 22:38:07 »
Minusta taas tuntuu, että Pariisissa viime kesänä miltei kaikki, joiden kanssa halusi puhua englantia, puhuivat sitä. (Poikkeuksena es. Versailles'n alueella kulkevan minijunan kuljettaja. :D) Matkakumppanini ja minä puhumme kyllä ranskaa jonkin verran, joten sillä yleensä yritimme ensin, mutta ei mitään mutinaa ikinä kuulunut, kun halusimme vaihtaa kieltä. Useinhan väitetään, että ranskalaiset eivät mielellään puhuisi muuta kuin omaa kieltään. Mutta tietysti kovin erilainen tilanne, jos ei osaa lainkaan kieltä. Suosittelen kyllä opettelemaan nuo muutamat fraasit. Luulisin, että jo niidenkin avulla saa iloisempaa kohtelua ja palvelua.

Pate

• Reissaaja
    • Profiili
Ranskaan töihin menossa...
« Vastaus #6 : 14.02.2006, 14:33:10 »
Minulle tarjottiin mielenkiintoinen ja hyväpalkkainen työ länsi-ranskasta. Minä en puhu kieltä ollenkaan  :oops:  mutta onneksi työnantajan vaimo suomalainen. Työssä en tarvi kielitaitoa sillä sen teen yksin. Illat ja viikonloput hieman pelottaa jos sielläpäin ei englantia puhuta. Pitää kuukaudessa nyt opetella se minkä ehtii, pakkohan se ostoksilla on käydä. Minusta vain ranskan ääntäminen  :twisted:  vaikeaa!!! No sitten nähdään miten äijän käy. Huhti-toukokuu siellä menee, sitten lento jonnekkin kauaaaas  8)  Kaikki Ranskassa asuneet ja sinne menevät laittakaa juttuu miten siellä oleskellaan ja eletään  :wink:
ver the hills and faraway..

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #7 : 14.02.2006, 15:17:36 »
ranskassa pärjää pitkälle kohteliaalla käytöksellä, vaikkei niin kieltä osaisikaan. kun aina muistaa toivotella hyvää päivää/ruokahalua ja kysellä kuulumiset ja kiitellä niin omakin kielitaito kohenee ja saa, jos ei ystäviä niin edes tuttavia. ranskalaiset myös tykkäävät jutella ruoasta..yllätys.  :D

minulla meinasi mennä hermot jatkuvan ca va?/ca va bien, merci et toi?/ca va:n kanssa  :?
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Piupau

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.02.2006, 21:50:26 »
Minä olin erittäin yllättynyt ranskalaisten ystävällisyydestä. En puhu sanaakaan ranskaa, mitä nyt nuo perustervehdykset. Lähdin matkaan hieman ennakkoluuloisena juuri tätä kieliasiaa ajatellen, mutta palasin kyllä ihan iloisin mielin  :) Meiltä tultiin jopa muutaman kerran kysymään englanniksi, josko tarvitsemme apua kartan kanssa tai että haluaisimmeko yhteiskuvaan. Ainoana poikkeuksena hotellin respan täti, joka vähän pyöräytti silmiään, kun kuuli, ettei ranskaa puhuta sekä metron luukulla ollut nuori tyttö.

En sitten tiedä, vaikuttiko asiaan se, että meidän iloisesta tyttöporukasta 3/4 oli vielä blondeja  :D

Saturnus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Luxor-info.net
« Vastaus #9 : 15.02.2006, 08:29:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Piupau"
Minä olin erittäin yllättynyt ranskalaisten ystävällisyydestä. En puhu sanaakaan ranskaa, mitä nyt nuo perustervehdykset. Lähdin matkaan hieman ennakkoluuloisena juuri tätä kieliasiaa ajatellen, mutta palasin kyllä ihan iloisin mielin  :)

Ihan samat kokemukset!

keijis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 18.02.2006, 00:05:05 »
Puolisen vuotta Ranskassa asustelua takana, ja vaikka lahtiessa ranskan kielen taito oli kohtalainen ja englannin sujuva, nyt tokkii englanti niin pahasti etta mieluummin hoidan asiani ranskaksi. Mutta piru vie kun yleensa jos jossakin pahoittelen, etten puhu taydellista ranskaa tai pyydan toistamaan, kysytaankin heti puhunko englantia. Sitten oletetaan tietenkin, etta olen iloinen saadessani puhua englantia. Ja katsotaan vahan vinoon kun selitan, etta juu puhun englantia mutta jatketaanko ranskaksi vain...

No joo, kyllahan se kuitenkin totta on, etta kun edes jotkut perussanat ranskasta haltsaa niin helpommalla paasee.

Lainaus käyttäjältä: "tirmo"
minulla meinasi mennä hermot jatkuvan ca va?/ca va bien, merci et toi?/ca va:n kanssa  :?

Sanos muuta...
"Samalla hinnalla millä täällä sais gourmet-aterian, sais Suomessa jonku hikisen McPerseen"

dua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.02.2006, 11:46:20 »
Lainaus käyttäjältä: "keijis"
Puolisen vuotta Ranskassa asustelua takana, ja vaikka lahtiessa ranskan kielen taito oli kohtalainen ja englannin sujuva, nyt tokkii englanti niin pahasti etta mieluummin hoidan asiani ranskaksi. Mutta piru vie kun yleensa jos jossakin pahoittelen, etten puhu taydellista ranskaa tai pyydan toistamaan, kysytaankin heti puhunko englantia. Sitten oletetaan tietenkin, etta olen iloinen saadessani puhua englantia. Ja katsotaan vahan vinoon kun selitan, etta juu puhun englantia mutta jatketaanko ranskaksi vain...

Ihan samat kokemukset omasta oleskelustani Ranskassa. Viime kerralla pyydettiin vielä lentokentän tätiä useaan otteeseen, että voitteko puhua ranskaksi, ymmärrämme sitä paremmin, mutta ei, tädin piti välttämättä kommunikoida ulkomaalaisten kanssa englanninmongerruksella, eikä välittänyt vaikka me vastattiin aina ranskaksi :roll:

Paras lohdutus minkä aiheeseen olen saanut, on eteläranskalaisen kaverini tarina Pariisista, jossa kaverin isi oli kysynyt poliisilta tietä, ja poliisi oli vastanut englanniksi. Ummikkoranskalainen isi oli kuin puulla päähän lyöty, mutta kaverini kouluja käyneenä oli sentään osannut sanoa poliisille että tänkiy tänkiy. Onhan se toki aika vahva se etelän aksentti, mutta poliisin palvelualttius oli kanssa aikamoinen.

Mitä taas tulee tuohon cavatteluun ranskassa, juttelin tässä yhden erasmusranskalaisen kanssa, joka marmatti, kun ulkkarit ei osaa ranskassa koskaan vastata oikein cavaan, sanovat vaan että cava eikä koskaan kysy että entäs sinulle, miten epäkohteliaalta ja töykeältä se tuntuu. Minusta se on ihan hyvä tervehdys ja keskustelunavaus, mutta ehkä osaan arvostaa sitä vasta takaisin suomalaiseen töykeyteen palanneena..
"annettu on kaikki mitä onneen tarvitaan
kädet levällään sen kaiken eessä itketään"

Fairy tale

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - fairytale_finland@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #12 : 20.02.2006, 22:24:38 »
Kiitoksia kaikille vastanneille. Olen mielenkiinnolla lukenut kokemuksianne ja toivottavasti ottanut myös onkeeni jotain. Matkan suunnittelu jatkuu.  8)
urjottaa Oravan kanssa