Pienen rinkan / repun kanssa matkaavat: mitä mukana?

(Luettu 129867 kertaa)

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Pienen rinkan / repun kanssa matkaavat: mitä mukana?
« Vastaus #160 : 12.06.2014, 15:19:27 »
Olenkohan iha harhainen, kun kuvittelen pärjääväni ensimmäisellä reililläni 16 litraisella Fjallraven Kånken repullani? ...
Aliarvioinko mahdollisesti tarvittavan tavaran määrän?

Et suinkaan ole harhainen, vaan ennemmin fiksu ja käytännönläheinen. Arvioimasi tavaramäärä on juurikin hyvä. Itse ottaisin lisäksi mukaan pienen sateenvarjon, joka menee kätevästi toiseen Kånkenin sivuilla olevista taskuista. Ja ehkä sen takin / neuleen. Mun mielestä Kånken on ihan hyvä selässä painavanakin. Niihin hihnoihin tottuu. Toimii myös ns. päiväreppuna, kun jättää osan sisällöstä majapaikkaan.

Mä oon reissannut ~8 vuotta samalla 29 litrasella repulla useammankin kuukauden jaksoja. Samaan reissuun on mahtunut miinusasteita ja tropiikkia. Mukana perustavaroiden lisäksi usein esim. läppäri, laturit ja adapteri, pikakahvia, muki, monitoimityökalu, narua, teippiä ja hauskana kuriositeettinä hiustenkuivaaja, jota käytän tarvittaessa märkien kenkien / vaatteiden pikakuivaamiseen. Aina on jäänyt sen verran tilaa, että pari matkalta ostettua asiaakin on mahtunut sekaan. Ikinä en näytä reisuiselta hipiltä, joka kulkee likaisissa vaatteissa, mutta en myöskään goretexeissa säteilevältä reissaajalta, jonka tunnistaa turistiksi kilometrin päästä. Mulle on ihan mysteeri mitä tavaroita porukka raahaa mukanaan, jos siihen tarvitaan jättirinkkoja. Olen tosin aika minimalisti materian suhteen ihan kotonakin, että kai nää on vaan näitä eroja ihmisten luonteiden välillä...

edit: ainiin, unohtui kysyä Minty nimimerkiltä, että miksi lakanat mukaan? En ole ikinä ollut tilanteessa, jossa olisin tarvinnut ja halpoja majapaikkoja on takana yli sata.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2014, 15:31:33 kirjoittanut reissuruuna »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #161 : 12.06.2014, 19:09:13 »
Se suurempi reppu olikin 40 litraa, lähes rinkan kokoinen siis.

Viimeisella reissulla (7kk) oli mukana 40 litrainen rinkka, ja se oli sille ajalle hyva. Sinne mahtui jarkkari ja kaksi putkea, seka vaelluskengat ja vaatteita viileampiin ilmoihin (kuten parit paksut sukat, paksu fleece, pitkat housut ja lampokerrasto), joten uskoisin sen olevan liian suuri Euroopan kiertueelle. Mutta kaikki tyylillaan- joku pesee vaatteet altaassa joka ilta, itse en millaan viitsi/jaksa, joten kannan mielummin viikon edesta vaatteita ja pesetan ne aina valilla. Missaan tapauksessa en lahtisi yksilla kengilla. Kerran on hostellissa havinnyt kengat, ja lisaksi tuollaiset "suljetut" tennarit voi helposti alkaa ahdistaan, jos lampoa on yli 30 astetta. Jalat myos tykkaa vaihtelusta, oli sitten kuinka hyvat kengat mukana vaan.

Lisaksihan asiaan vaikuttaa, oletko kova shoppailija ja haluatko tuoda mukanasi tavaraa/ tuliaisia.
She rides rollercoasters but never screams

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : 12.06.2014, 22:05:13 »
Voisin tosiaan harkita lakanoiden vaihtamista toisenlaisiin, mutta silkki ei itseä materiaalina hirveästi miellytä. :-\ Enkä usko tavallisten lakanoiden niin paljon enempää painavan, ettenkö voisi sitten joka yö nauttia niistä.

Matkalakanoita löytyy muitakin kuin silkkisiä:

http://varuste.net/etsi.php?hakusana=travelsheet

Silkki on kevein ja pakkautuu pienimpään pakettiin. Tuo silkkinen Cocoon on pakattuna hieman 0.33 l limutölkkiä isompi, eli aivan eri sarjassa kuin kotilakanat.

Edullisempiakin silkkilakanoita on:

http://www.vietnamseura.org/fi/myyntitavarat/
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Liina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #163 : 12.06.2014, 23:24:39 »
Mä tein just kuukauden reissun parikytlitrasella repulla, ja hyvin riitti tila. Mukana oli vain yhdet kengät, matalavartiset converset ja ne kävi hyvin joka tilanteessa, niitä käytän muutenkin arkenakin aina. Kånken-pakkauslista näyttää hyvältä, mutta itekin jättäisin lakanat pois, ei niille oikeasti ole tarvetta. Hostelleista saa kuitenkin aina, ja jos ei saa, menee sellaseen josta saa. Eikä sitä reppua kuitenkaan määräänsä enempää tule kannettua, asemalta hostellille ja toisinpäin, eikä noin kevyen repun kantohihnojenkaan tarvi siis olla kovinkaan paksut. Inhoan tavaran raahaamista, joten repun kanssa reissaus oli mukavaa ja helppoa, en ikinä enää lähde rinkan kanssa, jos ei ole pakko.
Tupakoinnin on todettu lisäävän elimistön energiankulutusta noin 800 kJ vuorokaudessa.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #164 : 13.06.2014, 00:12:09 »
Tuli noista lakanoista mieleen, että jossain hostelleissa on jopa kiellettyä omien lakanoiden käyttäminen. Itse kannan Aasiassa silkkimakuupussia, koska siellä oikeasti lakanoiden laatu on välillä mitä sattuu, mutta Euroopassa en ole törmännyt samaan.

Minty

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #165 : 13.06.2014, 18:50:21 »
Jos omistaisin hostellin niin kieltäisi  ehdottomasti omat lakanat. Bedbugeista tulee varmaan helposti hankala riesa, mikäli leviävät patjoihin tms. Tai näin ainakin uskoisin.

Silti inhoan nukkua muiden lakanoissa jos on vähänkin nuhruiset/haisee hassulta tms, joskus en edes saa sellaisissa unta. :( ja eipä noi matkalakanat niin kalliita ole..

Ja vielä siitä kånken repusta. Se on ollut koulureppuna, eli sitä on tullut kannettua tota painavampanakin. :D Vaijerilukosta en usko olevan kauheasti apua, olkahihnat saa katkaistua varmasti halutessaan helposti.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2014, 00:18:25 kirjoittanut Minty »

teekissa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #166 : 07.10.2014, 14:09:41 »
Onko porukalla kokemuksia siitä, meneekö Haglöfs Tight Large käsimatkatavaroissa? Tuollaiseen ajattelin kaiken tarvittavan kuukauden reissulle mahduttaa. Tiedossa ensimmäinen reissu kauas & pitkäksi aikaa, ja haluaisin pakata vain kaiken välttämättömän mukaan  :) Pelottaa, että lentoyhtiö hukkaa matkatavarat ruumasta, kun kaksi vaihtoakin sisältyy matkaan. Mieluummin tosiaan kantaisin reppua mukanani.

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #167 : 07.10.2014, 16:29:16 »
Riippuu firmasta ja sen spekseistä, mutta jopa Wizzairillakin olen vastaavan kanssa lennellyt ilman mitään ongelmia. Katso yhtiön kokorajat ja mieti saatko repun sullottua sen kokoiseen muottiin jos tarve vaatii.

teekissa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #168 : 08.10.2014, 09:35:18 »
Riippuu firmasta ja sen spekseistä, mutta jopa Wizzairillakin olen vastaavan kanssa lennellyt ilman mitään ongelmia. Katso yhtiön kokorajat ja mieti saatko repun sullottua sen kokoiseen muottiin jos tarve vaatii.
Kiitos  :) Olen tällainen stressaajaluonne ja tuntuisi todella ikävältä luopua siitä ainoasta kassistaan kentällä  ;D

skugga

• Vieras
« Vastaus #169 : 26.01.2015, 08:12:29 »
Olenkohan iha harhainen, kun kuvittelen pärjääväni ensimmäisellä reililläni 16 litraisella Fjallraven Kånken repullani?

Koeppakkailin tänään seuraavasti:
-3 toppia
-t-paita
-pitkähihainen
-shortsit
-farkut
-4 sukat ja alusvaatteet
-suuri, ohut huivi
-meikkipussi (meikit, hammasharja, tarvittavat lääkkeet, laastaria ja pienet putelit shamppoota, hoitoainetta, hammastahnaa, aurinkorasvaa ja perusrasvaa)
-pyyhkeenä pyyhkeen kokoinen pala kangasta (testattu, toimii)
-kukkaro
-kännyän laturi ja vara-akku
-alus- ja pussilakana, tyynyliina (makuupussin pussukassa, saa kiinnitettyä tukevasti repun ulkopuolelle)
-pieni muovinen muki, muovinen haarukka ja lusikka, tölkinavaaja

Laukkuun jäi arviolta muutaman litran verran tilaakin.
Aliarvioinko mahdollisesti tarvittavan tavaran määrän?
Ihan on asiallinen pakkauslista. Jos tulee kylmä, voi laittaa useamman vaatekerran: toppi, ohut pitkähihainen ja teepaita ohuen takin alla lämmittää kyllä mukavasti. Ja jos ei niin sitten vaan kävelee vähän reippaammin tai istahtaa kahvilaan lämmikkeelle. Vähemmän on enemmän, kun kamoja raahataan.
Sadevaatteita en itse koskaan raahaa mukanani. Ne vie liikaa tilaa, hiostavat ja muutenkin on epämukavat. Kuoritakki pitää jonkin verran sadetta ja kun kamat on repun sisällä pakattu vettäpitävästi, ei repun kastuminen haittaa. Harvemmin sitä tulee edes sateessa tepasteltua, jos ei pakko ole.
Myöskään lakanoita tai makuupussia en raahaa mukanani.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2015, 08:14:33 kirjoittanut skugga »

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #170 : 01.02.2015, 14:45:51 »
Oon lähdössä ekalle reissulle 40l rinkan kanssa ja mulla on hirveitä ongelmia pakkaamisen kanssa. En mielestäni ota ihan älyttömästi tavaraa mukaan, mutta silti tuntuu, että kaikki ei vaan mahdu mukaan tai rinkka tulee ihan liian täyteen. Äsken koepakkasin mm. nämä:
1 pitkähihainen
"ulkoilutakki" (aika lailla välttämätön tähän vuodenaikaan ja etenkin, kun pitää matkustaa bussilla helsinkiin -> kentälle)
"ulkoiluhousut"
fleece
2 t-paitaa
2 toppia
varvastossut
ballerinat
lenkkarit (lähtiessä jalassa)
alusvaatteita ja sukkia
shortsit
mekko
kosmetiikkaa (2kpl aurinkorasvaa, hyttyskarkoitetta, matkakokoisia tuotteita) jne.
Argh.  Pitänee yrittää pakkailla uusiksi ja miettiä, voiko mistään luopua. Eniten tilaa luonnollisesti vie nuo vaatteet, mitkä on päällä lähtiessä...  >:(

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #171 : 01.02.2015, 15:44:25 »
Eniten tilaa luonnollisesti vie nuo vaatteet, mitkä on päällä lähtiessä...  >:(

Kun olen lähtenyt pakkasesta tropiikkiin (pidemmäksi ajaksi, paluu keväällä), olen ottanut lähtötakiksi jonkun vanhan retkun. Jos sellaista ei ole ollut, olen ostanut kirpparilta. UFF:in tarjouspäivät tammikuussa ovat usein ajoittuneet matkan lähdön alle, ei ole ollut suuri investointi. Tämän takin olen sitten hylännyt tropiikkiin päästyäni.

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #172 : 01.02.2015, 15:52:36 »

Kun olen lähtenyt pakkasesta tropiikkiin (pidemmäksi ajaksi, paluu keväällä), olen ottanut lähtötakiksi jonkun vanhan retkun. Jos sellaista ei ole ollut, olen ostanut kirpparilta. UFF:in tarjouspäivät tammikuussa ovat usein ajoittuneet matkan lähdön alle, ei ole ollut suuri investointi. Tämän takin olen sitten hylännyt tropiikkiin päästyäni.
Pitääkin harkita tuota :)

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #173 : 02.02.2015, 07:08:21 »

Pitääkin harkita tuota :)

kelpaa varmasti jollekkin paikalliselle kodittomalle niin ei tarvitse edes roskiin heittää.

skugga

• Vieras
« Vastaus #174 : 11.02.2015, 16:16:12 »
Sain vihdoin pakattua pikku reppuni mukaan 3kuukauden reissuun! (25l joka painaa 5kg)

Alusvaatteet
4toppia
1shortsit
1housut
sandaalit
pyyhe
särkylääkkeitä
tikka
lukkoja
tabletti
pari kirjaa
laturit
pullonavain
pikkukassi
kansio johon sain tungettua paperit

Tikka?! what?  ;D

Itse laittaisin päälle useamman sellaisen vaatteen jonka joka tapauksessa ottaisin mukaan ja sit ohuen kuoritakin, jota voi reissussa muutenkin tarvita iltaisin tai tropiikissa. Eli tyyliin kaikki vaatteet päälle, ja sit kohteessa riisuisin reppuun takaisin ne ylimääräiset.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2015, 16:18:51 kirjoittanut skugga »

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #175 : 26.02.2015, 23:18:37 »
Matkatavaran määrä senkun mulla vähenee! Vuoden E-Amerikan matkalla oli 15 kiloa, mutta siitäkin puolet oli vaellusvarusteita. Silloin oli siis 70 L iso rinkka. Nyt olen lähdössä kuukaudeksi Eurooppaa kiertämään ja tarkoituksena on ottaa matkaan 5 kg tavaraa (rakas ystäväni Wizzair! en varmasti maksa edes 10 euroa lisä :D). Seuraavat kamat tulevat mukaan

- Neljä paitaa, kaksi lyhyt- ja kaksi pitkähiaista
- Yksi mekko, yksi hame ja sukkahousut 
- Yhdet farkut
- 5 kpl alusvaatteita ja sukkia
- Pieni mikrokuitukäsipyyhe
- Kännykkä & laturi
- Muovinen veitsi/haarukkasetti (ei metallia käsimatkatavaroihin)
- Kevyt kosmetologia: naamavoide, ripsiväri, naamanpesuaine, pikkuhammastahna, hammasharja, pikkushampoo
- Kirja
- Minigrip- pussi pesupulveria
- Miniharja

Ja tietysti kaikkein "tarpeellisin" eli minitermos, matekuppi pillin kanssa, ja yerbaa (Argentiinassa reissanneet tietää.. tää on parasta matkalla  ;D..)

Eiköhän noilla yksi kuukausi mennä.  ;D Sitten jos tulee hätä niin kaupasta saa, olen menossa kumminkin itä-Eurooppaan, missä on Suomea paljon halvempaa.
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

emmanen

• Vieras
« Vastaus #176 : 01.04.2015, 18:41:17 »
En tiedä tuleeko tämä "tyhmä kysymykseni" likimainkaan oikeaan paikkaan (vai olisiko oikea osio olisi ollut peräti tyhmät kysymykset), mutta kokeillaan.
Olen lähdössä 6viikon reppureissulle Aasiaan mieheni kanssa. Ollaan tuumiskeltu minkälaiset rinkat ja/tai reput olisi riittävät meille mukaan.

Miehellä on omasta takaa 65l rinkka sekä 30l reppu. Itseltäni löytyy 50l rinkka sekä 25l reppu. Jos molemmat ottavat mukaan rinkat, sekä molemmat ottavat nuo reput päivärepuiksi niin onko se liikaa? Vai riittäisikö molemmilta nuo reput ja niiden lisäksi vain toinen rinkoista? :D
Mitään erikoista ei oteta mukaan, vaatteita nyt molemmilta tietty jonkinverran (1 pitkät housut molemmilta, 1 pitkähihainen molemmilta, 3t-paitaa molemmilta, 2 kengät (toiset päällä), 5alusvaatteet+sukkaparit, järkkäri, puhelimenlaturi, matkaopaskirjanen, hiusharja, aurinkorasvatuuni, pakolliset lääkkeet. ym)

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #177 : 01.04.2015, 19:01:09 »
Nää meneekin lopulta kätevästi aina niin että mies kantaa molempien kamoja 65l rinkassa ja nainen päiväreppua...

skugga

• Vieras
« Vastaus #178 : 06.04.2015, 12:22:44 »
Meillä menisi niin että otettaisiin pienempi rinkka ja lisäksi päiväreppu.

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #179 : 06.04.2015, 12:32:11 »
Riippuu vähän tietenkin mihin aasiassa (esim. Nepalin vuoristossa tarvitsee vähän raskaammat varusteet), mutta itse en kyllä 'rantakohteisiin' lähtisi muuten kuin carryon-koolla (eli <= 35l noin suunnilleen). Jopa viikon pyykittömät työmatkat läppäreineen yms kanssa sujuvat minulla 35 litran Osprey Atmoksella, ja jos kyse on puhdas lomamatka, läppäri pois ja tilalle jotkut järkkäri tai varakengät. Kyllä kerran viikossa voi jotain tehdä pyykin eteen, tai sitten nyrkkipyykata vähän fiiliksen mukaan useammin.

That said, 2 viikoksi Japaniin meni viimeksi 50L+25L per henkilö meillä, kun oli ohjelmassa urheilua lumisessa vuoristossa, kiipeilyä, yms, jonka takia oli kahdet 'lisä'kengät, sandaalit, kävelysauvat, välikerrastot, talvitakit, hanskat, yms (ja edellleen myös nuo etätyö-tilpehöörit).