Kokemuksia Deuterin rinkoista/repuista

(Luettu 60116 kertaa)

bongorumpu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #40 : 18.06.2006, 19:41:06 »
Hei, en ole seuraavassa morkkaamassa kenenkään käytössä olevia rinkkoja, mutta joitain havaintoja voisin kertoa rinkoista - reput jääkööt päiväkäyttöön.

Deuteria eri malleja käyttäneenä voin suosittella varauksetta, että vielä yli 15 kilon painoisilla kantamuksillakin kannattaa valita (tilavuusluokka 40-60 litraa) rinkaksi ACT Lite.

Siis Aircontact, Traveler, Guide tai (Vario)Futura jääkööt kaupan tavaraksi, mikäli kannettavuus, selkeys ja paino vaikuttavat valintaan. Nuo kaikki mallit ovat vähintään 500 grammaa painavampia ja selkeästi "huonompia" kantaa sinne 20 kiloon asti. Selkäosan X:n muodossa olevat alumiinijäykisteet ovat jämäkkyyden, mutta samalla joustavuuden tae.

Jos kaipaa pikkureppua kumppaniksi niin mieluummin sijoittaa rahansa "muutaman sadan" gramman painoisiin Speed Lite-sarjan laatureppuihin, kuin että pakko-ostaa ne travelerin tai Quantumin kyljessä. Yksi vaihtis on isompi vyölaukku, jonka voi tyrkätä myös rinkan ympärille kiinni.

Kaikissa malleissa kastuu vuoristossa ja tropiikissa selkä, mutta ACT Litessa vähiten. Sen tuuletus siis toimii.

Ja ehdottomasti se reilu 100 grammaa painavampi ja 10 litraa isompi malli (50+10). Kaiken lisäksi tämän vuoden vihreä väri on tosi nätti luonnossa :)

http://www.unterwegs.biz/index.php?load=/auction/shopware_item.php%3Fid=9372

sanguis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #41 : 16.07.2006, 17:57:49 »
Onko kellään kokemusta Deuter AirContact 50+10 käytöstä viikon tms. vaellusreissulla? Pitäis hommata rinkka, joka sopii pidemmälle reppureissulle Australiaan, mutta myös toimii täällä Suomessa joka kesäisten Lapin reissujen puitteissa.

Aiemmin omistin 75 litrasen Haltin rinkan, joka palveli hienosti 8 vuotta, mutta se taisi olla liian iso naiselle. Ei ollut kovin mukava kantaa 80 kilsaa maastossa, kun painoa oli 18 kiloa.  :(

mujune

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #42 : 27.07.2006, 11:37:17 »
Ostin Deuterin Vario Futuran 40+10 viime joulukuussa ja olen ollut todella tyytyväinen ostokseeni. Reppu sisältää mukavasti yksityiskohtia ja jämäkän materiaalin ansiosta istuu muutenkin selkään sopivasti. Säätövaraa löytyy joka hihnasta, ja omat asetukset löytyy nopeasti. Reissasin sillä viime talven aikana ympäri kaakkois-aasiaa noin sadan päivän verran. 50 litraahan ei ole paljoa pitempiä reissuja tehdessä, varsinkaan viileämmissa maissa. Mutta viikonloppureissuihin 50 litraa on mielestäni juuri sopiva, olkoon vaikka viileämpääkin.

Uutta ja pitempää reissua on suunnitteilla, joten tilantarve kasvaa. Isompaa noin 85 litrasta rinkkaa etsin parhaillaan, joten jos jotakuta kiinnostaa täysin ehjä ja hyväkuntoinen deuteri niin luovun siitä 50 euron hintaan. Reppu löytyy Lappeenrannasta.

Jay

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 31.07.2006, 11:15:45 »
Itselläni oli just Euroopan kiertueella päiväreppuna Deuter AC Lite 22. Kiitosta menee erityisesti repun keveydelle ja selän ilmastointisysteemille. Kunnon helteissä sekään ei tietysti enää auta asiaa... Myös molemmin puolin olevat isot pullotaskut olivat plussaa, 1,5l pullo pysyy mukana vaivatta. Lisäksi repun "päällä" oleva pikkutasku on sopivasti piilossa, ettei sitä niin vain avata huomaamatta tungoksessa.

snufkin

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - liquidflit@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #44 : 10.11.2006, 18:52:37 »
Tammikuussa pukkaa reissua ja uuteen rinkkaan pitäis ennen sitä investoida. Rinkka tulee kuitenkin pääasiallisesti vaelluskäyttöön, joten minulle suositeltiin kantojärjestelmänsä vuoksi Deutorin AC rinkkoja.
Kävin tänään sitten mallailemassa näitä kapistuksia ja ihmetyksekseni naisten SL malli oli liian pieni.  :shock:  Ilmeisesti 8 vuoden lentopallo on tuottanut sellaset hartiat, ettei naisten malleja kannella.  :lol:
Unisexeistä AC 55+10 tuntui sitten jo paljon paremmalta, joten siihen luultavasti päädyn.  :D (Ne SL:t on vaan niin kivan värisiä...  :roll:  :lol:  )
olen optimisti - en tiedä, minne olen menossa, mutta olen matkalla"

The Rotta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 14.12.2006, 20:35:20 »
Olen tässä haarukoinut näitä Deuterin tuotteita.
Olen harkinnut Futura 50+10 Vario tai Aircontact 55+10 välillä.
Selkäänikin olen molempia kokeillut ja hyviltä tuntuivat molemmat.
Aircontact on hivenen kalliimpi mutta sillä ei ole tässä merkitystä.

Käyttötarkoitus on alkuunsa kuukauden Aasian reissu johon riittäisi kyllä pienempikin tilavuus. Toivon mukaan vuoden päästä suunniteltu rtw reissu toteutuu ja sitä silmällä pitäen ajattelin nyt jo hankkia riittävän rinkan.
Sitten rinkalle saattaa löytyä käyttöä Suomessakin jonkun pienen kevyen vaelluksen merkeissä.

Onko kenelläkään vinkkejä joilla osaisin tehdä päätöksen näiden kahden välillä??

Tänks

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #46 : 29.12.2006, 13:02:54 »
Lainaus käyttäjältä: "The Rotta"
Olen tässä haarukoinut näitä Deuterin tuotteita.
Olen harkinnut Futura 50+10 Vario tai Aircontact 55+10 välillä.
Selkäänikin olen molempia kokeillut ja hyviltä tuntuivat molemmat.
Aircontact on hivenen kalliimpi mutta sillä ei ole tässä merkitystä.

Käyttötarkoitus on alkuunsa kuukauden Aasian reissu johon riittäisi kyllä pienempikin tilavuus. Toivon mukaan vuoden päästä suunniteltu rtw reissu toteutuu ja sitä silmällä pitäen ajattelin nyt jo hankkia riittävän rinkan.
Sitten rinkalle saattaa löytyä käyttöä Suomessakin jonkun pienen kevyen vaelluksen merkeissä.

Onko kenelläkään vinkkejä joilla osaisin tehdä päätöksen näiden kahden välillä??

Tänks

Ostin Deuter Vario Futura 50 + 10 ( tarjouksessa 149 euroa) ja vaikuttaa erittäin kelvolliselta rinkalta. Tuossa se valmiiksi pakattuna odottelee parin kuukauden K-Aasian kierrosta.:) Voisinpa suositella rinkkaa jo nyt, vaikka en sitä ole vielä paljoa ehtinyt kantaakaan. Todella napakka ja kestävän oloinen: puolityhjänäkin näppärä ja kompakti. Mukavan reppumainen mutta kuitenkin todella tukeva! Eikä pitäisi selän päästä kovissakaan helteissä hikoilemaan aivan hurjasti, tilaa kun jää aircomfort -järjestelmän ansiosta selän ja rinkan väliin. Suosittelen.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #47 : 29.12.2006, 14:34:49 »
Kun näitä teidän Deuter-juttuja on lueskellut ja hankittua lapsenraahaus-Deuteria koekäyttänyt alkoi tehdä mieli uutta perusrinkkaakin, vanhat (lue -90 luvulla) vaelluskäyttöön hankitut Karrimorit alkavat tuntua kuppaisilta, varsinkin kun pienemmästä eli käyttökelpoisemmasta on lantioremmin solki hajalla. Isompi noin 80 litrainen on matkailukäyttöön kokonsa vuoksi kelvoton peli.

Taitaa johtopäätös tästä ketjusta olla, että rinkan hinnassa ei ainakaan kannata säästää, eikä ostaa liian isoa. Kymmenessä vuodessa on tuotekehitys mennyt valtavasti eteenpäin, puhumattakaan reilusta kahdestakymmenestä, jolloin pienenä partiopoikana aloin rinkankantamista putkirunko-Haltilla opetella. Silloin jo lantiovyö oli luksusta (!).

Erde

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Deuterin rinkoista/repuista
« Vastaus #48 : 17.06.2008, 15:42:24 »
Tilattiin outdoorgb:stä 4 deuterin aircontactia. Ehdottomasti haluan tässä mainita että kannattaa aina laittaa mailia taikka soittaa ja kysyä mahdollista alennusta kun tilaa useampia rinkkoja. Kannattaa myös yrittää aina kerätä pikkuporukka tilaamaan niin saa paremman alennuksen.

"I am pleased to inform you that we will be able to provide a discount on 4 Deuter Aircontact Pro 60 + 15 Rucksacks. We would charge you €563.20 or £450 including VAT. There will also be an additional charge of €19.20 or £15 for shipping."

Ihan kohtuulliseen hintaan siis 4 rinkkaa.

Maksutapa hieman epäilytti. Piti suorittaa tilaus normaalisti, tämän jälkeen lähettää mailina tilauksen koodi yhteyshenkilölle joka sitten huolehtii sovitun alennuksen takaisinmaksun.

Jokatapauksessa suosittelen AINA kysymään mahdollista tarjousta mailitse tai soittamalla.

Willie_R

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 17.06.2008, 15:44:37 »

Deuterin 60 litrasesta pelkkää hyvää kerrottavaa, mukana tuli kestävä flight bag ja rinkka kesti hyvin. Möin pois kun tarvitsin isomman ja hyvin oli säilyttänyt arvonsa.
Oon mie ennenki ajanu!

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 22.06.2008, 23:52:01 »
Kiljoona kauppaa jaloin ja webbiselaimella kiertäneenä on selvää, että ainut järkevä käsimatkatavarksi käyvä "ainut" matkalaukku on noin 30-40l rinkka / reppu eli alkuperäiset suunnitelmat ja huutelot olivat turhia.

Tällä hetkellä Stockmannilla on myynnissä 40% alennuksella sekä trans alpine 30 (airstripesillä) ja (vario) Futura 38. Mustana hevosena partiokaupoista löytyvä Trans Alpine AC / Tunturisusi 30. Nimellisesti tunturisusi on käsimatkatavaramitoissa, mutta käpälöitynä myös futuran saisi menemään, kunhan ei liian täydeksi pakkaa. Optiona olisi ostaa myös Futura ja Transalpine, koska sen verran halvalla lähtevät.

Kaikkea kolmea kokeilleena (kevyenä ja vain hetken aikaa), selkätuntuma oli jämäkin AC malleissa. Toisaalta TA tuntui airstripeillään kotoisalta Eastpackin vastaavien tukien kanssa. Futurassa oli mukavimmat pehmusteet lantiovyössä, mikä oli odottettavissa, kun itsensä kategorisoi rinkaksi, toisena yllättäen transalpine ja viimeisenä tunturisusi, jossa oli pienimmät pehmusteet. Ylipäätänsä kaikki tuntuivat selkään mukavilta, mikä sinänsä oli kiusallista, koska sillä ei auttanut rankata yhtään pois.

Kun taas päätös on vaa'an kielelellä, kumpuaa kysymyksiä (joo, ja olen tyypillinen nykyaikainen kuluttaja, joka kaipaa vertaistukea päätöksenteossa ;):

Kumpi vai kampi? Käyttö on vähän pidemmät reissut sivistyksen keskellä koti- ja ulkomailla.

Onko AC-kantolaite ~40e hintaeron arvoinen? Jämäkyyttä tuo ilmeisesti mutta auttaako todella pitämään selän kuivempana. Itse hikoilen aika runsaasti - tänään kaupassa käydessä oli reppua mukavampi kantaa vain toisella olalla, ettei selkä vettyisi täysin.

Edit: Mittanauhan kanssa tarkastus johti siihen, että Futura Pro lähti mukaan lompakkoystävälliseen 65e hintaan. (Hauskaa sinällä Helsingin keskustan liikkeessä näytti olevan vielä runsaasti molempia malleja. Tapiolan myymälä tarjoilee vain ei-oota.

Kysymykseksi jää vain, että kuinka paljon kannattaa maksaa Transalpinessa AC:sta?

« Viimeksi muokattu: 23.06.2008, 18:29:28 kirjoittanut Kapteeni Tunkki »

theworldismyoyster

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 29.06.2008, 18:20:28 »
Kovasti joku tuossa parjasi Aircomfortia, onko se kuitenkin ihan kelpo peli? Sain ilmaiseksi Deuter aircomfort pron 55+10l, ja mietin, että onko tuo hyvä kapistus? Vähän iso se on, kun en hirveästi välttämättä pidä tavaraa mukana, mutta kyllä tuonkin pienemmäksi saa rutistettua. En itse saanut päättää mallia, joten nyt aloin pohtimaan, olisiko pitänyt vaan itse valita ja ostaa joku muu..  ???

theworldismyoyster

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 29.06.2008, 20:47:30 »
Piti lisäämäni, että itseäni ehkä häiritsee rinkan korkeus, mutta toisaalta, onhan se liika leveyskin tosi huono juttu (ellei huonompi). Myös miljoona remmit mietityttävät, koska kyseessä ei ole traveller-rinkka, joten niitä ei saa kätsysti piiloon. Toisaalta, ei ne pahemmin haittaa kuin koneeseen laitettaessa, ja minäkin olen aina pistänyt rinkan johonki erikoismatkatavara-puolelle ( ? ), jossa rinkkoja kai osataan käsitellä.

No, kai nämä pikkuhaitat kestetään, onhan se kuitenkin laadukas rinkka.

Eissi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 30.06.2008, 09:05:11 »
Mulla on Deuterin Traveller 60, ja diggailen kylla kovasti, kestaa kovaa kayttoa ja paivareppu on kateva.
Eli ainakin mun tarpeisiin toi on aivan riittava monenkin kuukauden reissulla.

Nälkätaiteilija

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #54 : 30.06.2008, 09:30:23 »
Tuossa aiemmin suositeltiin Deuterin ACT Litea mutta kun googletin sen niin esittelyjen yhteydessä oli aina maininta, että tarkoitettu lyhyt selkäiselle. Eli mikäs Deuterin malli sopisi sitten 180 cm pitkälle kaverille? Pitäisi olla kevyt ja sellainen jolla pysyy selkä mahdollisimman pitkään kuivana.

funk

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 30.06.2008, 10:24:17 »
Piti lisäämäni, että itseäni ehkä häiritsee rinkan korkeus, mutta toisaalta, onhan se liika leveyskin tosi huono juttu (ellei huonompi). Myös miljoona remmit mietityttävät, koska kyseessä ei ole traveller-rinkka, joten niitä ei saa kätsysti piiloon. Toisaalta, ei ne pahemmin haittaa kuin koneeseen laitettaessa, ja minäkin olen aina pistänyt rinkan johonki erikoismatkatavara-puolelle ( ? ), jossa rinkkoja kai osataan käsitellä.

Noista remmeistä pari sanaa, kaverilta meni rinkka paskaksi lennolla nimenomaan roikkuvien remmien takia. Itse teen niin että vedän lantiovyön "väärää" kautta repun ympäri, siis siten että lukko tulee siihen repun päälle. Sitten vedän koko hoidon päälle sadesuojan (joka deuterissa tulee vakiona pohjassa) ja yritän saada vielä viilekkeet jotenkin nätisti kasaan. Tällä menetelmällä (vai tuurilla?) on rinkka säilynyt ehjänä. Muovittaminen olisi toki vielä parempi tapa.

Muutenkin tuo sadesuoja on aika näppärä kun kuljeskelee kaupungilla, ei pääse rosmo ihan yhtä helposti taskuihin käsiksi.

Beef

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 30.06.2008, 10:49:13 »
Tuossa aiemmin suositeltiin Deuterin ACT Litea mutta kun googletin sen niin esittelyjen yhteydessä oli aina maininta, että tarkoitettu lyhyt selkäiselle. Eli mikäs Deuterin malli sopisi sitten 180 cm pitkälle kaverille? Pitäisi olla kevyt ja sellainen jolla pysyy selkä mahdollisimman pitkään kuivana.

Meikäläinen kävi partioaitassa testailemassa pitkään ja hartaasti kohtuu pieniä rinkkoja / reppuja 50:n litran kokoluokassa. Tuli koluttua kyllä monia malleja, kokeiltua ja säädeltyä niitä testipainojen kanssa sun muuta ja lopulta mukaan tarttui ACT Lite 40+10. Se oli kaikkein mukavimman tuntuinen kantaa / säädöt kattavat, niin ja pituutta mulla on 190 cm, että ei selkäkään mikään kauheen lyhyt voi olla.  :D .

Nälkätaiteilija

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #57 : 30.06.2008, 14:52:33 »
Täytyy käydä testailemassa joskus noita. Toisaalta tuo Traveller 60 houkuttaisi kun siinä tulisi mukana tuo päiväreppu minkä voisi ottaa sitten lentokoneeseen käsimatkatavaroihin ja muutenkin olis tarvetta ihan tavalliselle repulle.

Nälkätaiteilija

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #58 : 02.07.2008, 11:10:13 »
Tuo ACT Lite 40+10 tuntui kyllä hyvältä selälle mutta taitaa olla turhan pieni. Mistähän löytäisi kokeiltavaksi tuon ACT Lite 50+10? Sellon Partioaitasta löytyi vain tuota pienempää eli mitäs muita liikkeitä täältä pk-seudulta löytyy missä olisi laaja valikoima rinkkoja? Traveller 60 tuntui myös hyvältä mutta vaikutti sen verran isolta, ettei sitä viitsi lyhyemmille reissuille raahata mukaan.

Nälkätaiteilija

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #59 : 19.08.2008, 19:46:46 »
Tuo ACT Lite 40+10 tuntui kyllä hyvältä selälle mutta taitaa olla turhan pieni. Mistähän löytäisi kokeiltavaksi tuon ACT Lite 50+10? Sellon Partioaitasta löytyi vain tuota pienempää eli mitäs muita liikkeitä täältä pk-seudulta löytyy missä olisi laaja valikoima rinkkoja? Traveller 60 tuntui myös hyvältä mutta vaikutti sen verran isolta, ettei sitä viitsi lyhyemmille reissuille raahata mukaan.
Päädyin sitten tuohon ACT Lite 50+10 ihan sen perusteella, että pienempi versio tuntui hyvältä selässä. Tilan luulisi riittävän juuri ja samalla ei ole liian suuri ettei tule turhaa roinaa mukaan. Hintaa rinkalla oli 99 € täällä http://www.funktionelles.de/.