Miksi matkustat?

(Luettu 114564 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Miksi matkustat?
« Vastaus #340 : 26.03.2014, 23:28:46 »
Mitä tarkoitat, että lomat eivät ole käytettävissä ennen kuin on ollut tuhat vuotta duunissa? Järki käteen minkälaisia sopimuksia kirjoittaa. Meillä on hyvä lainsäädäntö näiden juttujen suhteen.

En osaa tai muista lakitermejä, mutta eihän lomakertymä ole käytettävissä. Saat pari päivää kuussa lomaa, mutta yritäpä kahden kuukauden jälkeen pitää palkallista lomaa pari päivää. Ei onnistu Suomessa ainakaan lain mukaan. Talvilomaoikeuteenkin saat painaa toista vuotta eikä kesälomaa saa pitää talvella. Sitähän kuulee enemmänkin, että ei voi vaihtaa työpaikkaa, kun "lomat palaa".

Lomakausi alkaa 1.4. eli jos aloitat työt toukokuussa, niin et saa pitää lomaa ennen seuraavan vuoden huhtikuuta. Käytännössä varmasti onnistuukin monilla työpaikoilla, mutta ei se ole se pointti. Hieno järjestelmä.

Oletkos ollut toissa ihan oikeasti?

Ei kannata yleistaa, eika syyttaa systeemia tai  "ainakaan lain mukaan". Riippuu varmasti tyopaikasta. Itse olen aina pystynyt pitamaan kesalomani juuri silloin kuin haluan (talvella), itse asiassa monissa paikoissa pidetaan siita etta on lomalla eri aikaan kuin muut. Ja aina olen saanut neuvoteltua lisaa lomapaivia, vaikkei niita olekaan kertynytkaan edellisina vuosina.

Lomakertyman palamisesta puhuminen kuulostaa samalta kuin marginaaliverotuksesta puhuminen, ettei kysyja ymmarra systeemia. Aina ne lomat pitaa ansaita, jos vanhasta paikasta lahtee, saa ansaitut lomat kateen rahana tai vapaana.

Ja samantyyppinen systeemi kaytossa myos ainakin Ruotsissa ja Norjassa.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #341 : 27.03.2014, 00:16:12 »
Oletkos ollut toissa ihan oikeasti?

Ei kannata yleistaa, eika syyttaa systeemia tai  "ainakaan lain mukaan". Riippuu varmasti tyopaikasta.

Pallislaisista useimmat eivät taida käydä säännöllisesti töissä toisin kuin minä, koska en ole hippi. Suomessa on voimassa vuosilomalaki vuodelta 2005 missä asiat hyvin tarkkaan kerrotaan.

Juurikin on tullut HR-tyttö valittamaan kuinka "tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun pyydät tälläistä." Ei ollutkaan ensimmäinen kerta, kun tarvitsin kesälomaa maaliskuussa. Suomessa lomakausi on 2.5. - 30.9, kun taas monissa maissa lomakausi on ympäri vuoden. Tuo 1.4. onkin siis lomanmääräytymisvuoden alku.

Tietenkin, jos jossain työpaikassa ei saa lomaa silloin kuin haluaa, niin pitää vaihtaa työpaikkaa. Monet eivät vain tee sitä, koska suomalaiset tekevät töitä ja pitävät turpansa kiinni.

Henu_1

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #342 : 02.04.2014, 16:54:03 »
Miksi matkustan?

Välillä on mukava lähteä pakoon tätä Suomea ja ottaa pieni aikalisä tästä arjesta. Reissussa sitä oppii yllättävän paljon kaikista eri asioista. Oli se sitten kulttuuri, ihmiset, ruoka, matkustaminen jne.. Huomaat myös kuinka moni ihminen on sinun kanssa samassa tilanteessa.

Suomeen kun tulee niin vähän aikaa sitä ahistaa tämä meno täällä Suomessa kaikkinee veroineen ja säädöksineen. Vähän ajan päästä sitä huomaa, kuinka helvetin hyvin nää asiat täällä meillä oikeastaan on. Tilanteessa missä olen nyt niin Suomessa tästä voi vielä nauttia, mutta jos olisin jossain muualla niin kyllä olisi vitsit vähissä.

Voisin väittää että matkustaminen on kyllä ihmisen parasta aikaa, sillä ainakin omalla kohdalla muistelen lämpimästi kokemuksia joita tapahtui alkuvuodesta. Tämän myötä olen paljon avarakatseisempi.

Tätä viestiä kirjotellessa alkaa tehdä mieli taas lähteä reissun päälle. Onneksi parin viikon päästä pääsee viikoksi Kanarialle. Turistihelvetti jokatapauksessa, mutta  eiköhän sieltäkin löydy muitakin kuin finski turisteja. Kesällä voisi vaikka ottaa suunnaksi Thaimaan.

Viimeiset sanat jotka on varmasti kuultu monien suusta.

Jos on vaa mahdollisuus niin ottakaa ja lähtekää reissuun. Koskaan ette voi tietää mitä edestänne löydät. Nim.merkillä. Tammikuussa Tallinnassa tutustuin venäläiseen naiseen. Tänään hän tuli Lappeenrantaan ja käytiin siinä kävelyllä ja kahvilla. Ilman Tallinnan reissua tätäkään ei olisi tapahtunut.

Elämä on täynnä hyviä ja huonoja kokemuksia, valitkaa ne hyvät.

NKP

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #343 : 02.04.2014, 18:51:54 »
Luonto, arkkitehtuuri, kulttuurit, ihmiset ja liikkeessä pysyminen sekä ennen kaikkea oppiminen tuntuvat kiehtovilta.
jos ei elämässä muuta opi, niin ainakin hiljaa kävelemään

Manitoba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #344 : 07.11.2014, 19:56:53 »
Kaikille tätä kysymystä pohtiville (ja miksei myös muillekin) suosittelen Alain de Bottonin kirjaa The Art of Travel.

Tiger

• Aloittelija
  • "Trans-Europe-Express" - Kraftwerk
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #345 : 29.03.2017, 03:49:15 »
Uudet ihmiset, uudet maisemat, kulttuuri, vapauden tunne. Sekä tietysti se ettei koskaan tiedä mihin reissuillaan törmää  8)

Maailmallamenossa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #346 : 11.04.2017, 08:25:47 »
Itse matkustelen kerätäkseni elämääni kohokohtia.

Kun kuuntelee vanhempien ja isovanhempien tarinoita keskittyvät ne pääosin kahteen ryhmään:

- Saavutuksiin

sekä

- Kohokohtiin

Haluan toki keskittää kaikki mahdollisen panokset näiden molempien saavuttamiseen, mutta matkustelun koen kuuluvan tähän jälkimmäiseen.
Kertomuksia läheltä ja kaukaa, sekä vinkkejä matkustamiseen: http://www.maailmallamenossa.wordpress.com

Virtanen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #347 : 11.04.2017, 14:31:06 »
Elämäntavaksi muodostunut kultti, enkä ihan heti osaa luetella parempaa tekemistä. Tasan tarkkaa tiedän sen, mikä on hinta vapauden.
Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla.

star-crossed

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #348 : 14.04.2017, 17:55:15 »
Elämä on täynnä hyviä ja huonoja kokemuksia, valitkaa ne hyvät.

Juuri näin. Minulle tämä tarkoittaa esimerkiksi itseni toteuttamista, uusia kokemuksia ja elämyksiä, uuden oppimista ja uteliaisuuden tyydyttämistä, taidetta ja arkkitehtuuria, kulttuureja, luontoa, liikkeellä olemista ja vapauden tunnetta. Matkustamisessa yhdistyvät nämä kaikki.
Can’t keep my eyes from the circling skies
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I.

shootarz

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Twitter
« Vastaus #349 : 22.06.2017, 03:29:19 »
Maapallo on iso ja kiehtova! En keksi mitään parempaakaan käyttöä rahalle ja vapaa-ajoilleni kuin vaihtaa maisemaa ja tutustua uusiin paikkoihin. Matkailu avartaa ja se antaa paljon uusia elämyksiä. Siitä saa myös kokemusta ja hyviä muistoja! Käytän rahani mieluummin matkailuun kuin materiaan. Ja miksi olisin lomalla kotona, kun voin olla siellä aina arkisin?
"The journey, not the destination"

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #350 : 22.06.2017, 11:01:15 »
Vapaus. Se on se juttu numero yksi.  Kun pitkän aikaa vääntää kotona sitä samaa oravanpyörää, jossa joku toinen taho on päättänyt miten minä käytän aikani joka päivä....niin reissussa se vapaus on käsinkosketeltava. Lisäksi rakastan sitä tietämättömyyttä. Sitä tunnetta, kun tuntuu, että kaikki on mahdollista. Voit tavata ihan kenet tahansa ja päätyä ihan minne tahansa. Ei sitä voi selittää. Meikäläinen on luotu kulkemaan, ei olemaan paikallaan.  8)

JamieR

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #351 : 27.08.2017, 13:07:10 »
Miksi?

No, ihan vaan koska voin! Olen siitä etuoikeutettu että minulla on ylipäätään mahdollisuus matkustaa (mikä on tässä maailmassa mahdollista ehkä noin alle prosentille), joten olisihan vähän tyhmä jättää mahdollisuus käyttämättä.