Vamos a la Barcelona..

(Luettu 183565 kertaa)

Jukapi

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Vamos a la Barcelona..
« Vastaus #140 : 05.06.2009, 20:11:18 »
Minäki laitan tänne nyt pari kysymystä koskien tulevaa reissua Barcelonaan. Eli minkä hintaista on kulkea busseilla/junilla esim. noin 40-60 km matka? (Esim. Barcelona-Calella)

Onko kukaan yöpynyt leirintäalueilla? Itse katselin tuossa sellaista camping-aluetta kuin El Garrofer, noin 35 km Barcelonasta. Busseja näyttää menevän ihan tunnin väleinkin, mutta entäs bussilippujen hinta?

Olisko joku toinen leirintäalue mitä voisitte suositella, yritetään siis nyt etsiä mahdollisimman halpaa majoitusta ja tuo leirintäalue on sitä ainaki.

Lisäksi mietittiin vierailua jonain päivänä Andorrassa, mistä lähtee junia (vai busseja?), ja tarviiko niihin varata lippuja etukäteen tai jotain muita järjestelyitä? Varmaankaan ei koska liikutaan eu:n alueella... Niistäkin lipuista kaipaisin hieman hintatietoja.

Toivottavasti joku osaa auttaa. :)

flimtrick

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #141 : 11.06.2009, 19:37:45 »
Meilläkin sitten Barcelonan matka takana. Lentokentältä otettiin sitten ihan suosiolla taxi kun oltiin väsyneitä ja tyttöystävällä tuli vielä laskun aikana kova pääkipu johtuen paineesta jne. Taxi maksoi kentältä keskustaan 28 euroa, 6 euroa veloittivat matkalaukuista.

Meidän hostelli oli Hostal Nuovo Colon joka sijaitsi Estacio De Francan vastapäätä. Ciutadellan puisto ja vanha kaupunkin oli myös ihan hostellin vieressä. Kahden hengen huone oli muistaakseni 47 euroa. Ihan siisti hostelli, puhtaat suihkut ja vessat ja huone siivottiin joka päivä. Hintaan ei sisälly aamiaista. Kahviautomaatti löytyi, 80 centiä oli kahvin hinta. Ei internetiä, oleskeluhuone löytyi missä tv. Mutta eipä sitä hostelliin tulla pyörimään Barcelonassa joten jos ei turhia mukavuuksia kaipaa vaan halpaa paikkaa missä nukkua niin voin suositella hostellia lämpimästi myös hyvän sijainnin puolesta.

Täytyy sanoa että Barcelona ei ihan täysin lähtemätöntä vaikutusta jättänyt vaikka hieno kaupunkin olikin. Voi olla että myös Rooman jälkeen kaupunki kuin kaupunkin tuntuu hieman tylsältä, riippuu tietysti mitä siltä hakee. Barcelonan nähtävyydet oli ihan ok mutta esim. Gaudin puisto oli pienoinen pettymys ja Sagra Familia oli kyllä komea ulkoapäin mutta sisälle ei jaksanut kallista lippua maksaa. Myöskään Gaudin talojen sisälle olis pitänyt pulittaa 10 euroa ja vielä kaiken lisäksi odottaa 20 minuuttia että saa yleensä lipun ostettua. Hienoja ne on kyllä ulkoapäinkin.

Meillä asui kaveri Barcelonassa ja se veikin meitä baareihin mitä ei olis itse varmasti löytänyt. Hyviä baareja kaupungista löytyy kyllä yllin kyllin ja juomakin oli halpaa kun oli paikallinen näyttämässä oikeat paikat. Ruoka oli hyvää, tapas ravintoloissa käytiin parissa ja kalaravintola oli myös aikamoinen kokemus. Meluisa ja karusti sisustettu missä keskityttiin olennaiseen eli syömiseen. Kalat ja ravut oli näytillä ja osa vielä elossa mistä sai sitten valita mitä ottaa ja vuoronumerolla käytiin hakemassa annokset.

Joku täällä myös mainitsi Juicy Jones kasvisravintolan mikä sattui meille ihan sattumalta matkan varrella ja mentiin sitten lounaalle. Todella hyvä lounsa menu mistä sai valita alkupalan, pääruoan ja jälkiruoan. Voin suositella. Kyllä kasvisruokaa kaupungista hyvin löytyi, kaveri joka asuu siellä on myös kasvisyöjä ja ei ollut mitään vaikeuksia saada kasvisruokaa. Voin myös suositella pita-falafelia joita sai pienistä falafel paikoista. En nyt tietenkään muista nimeä mutta oli kyllä eri luokka kuin suomessa. Falafelit oli rapeita ja maukkaita ja kaikki lisukkeet sai itse lappaa pitan sisään. Tarjolla oli kasviksia, kastikkeita ja kaikennäköisiä sooseja mistä sai lappaa pitaan sisään niin paljon kuin mahtuu.

Montserrat kukkula oli todella elämys ja sitä voi kyllä suositella. Maisema oli aivan käsittämättömän hienot ja vuorilla käppäily todellinen elämys.

La Rambla oli kokonaisuudessaan mielestäni aika ankea paikaa, käytiin heti ensimmäisenä päivänä kävelemässä ja todettiin että eipä siinä hirveästi ole katsottavaa. Tuhansittain turisteja ja siinäpä se. Itse ainakin suosittelen välttämään Ramblaa ja jo pari katua siitä poispäin oli meininki jo parempi. Vanha kaupunkin oli myös aikamoinen turistirysä mutta erittäin kaunis ja sokkeloinen. Sinne tuli eksyttyä kyllä useampaan kertaan.

Jos jollain kiinnosta levykaupat niin löysin Barcelonasta kolme levykauppaa jotka kaikki erittäin hyviä. Paljon vinyylejä, käytettyjä ja hinnat ihan kohdallaan. Yksi oli vanhassa kaupungissa ja kaksi muuta ihan vierekkäin El Ravalin alueella. Katu oli Riera Baixa, helppo löytää. Vanhan kaupungin osoitetta en muista mutta sijaitsi kapealla kadulla aivan kauppahallin vieressä.

Otettiin tällä reissulla rennosti ja ajateltiin että kaikkea ei tarvitse nähdä ja kattelaan mitä ehditään ja lomaillaan. Roomassa tuli juostua liikaa paikasta toiseen. Barceloneta ranta oli ihan jees, ilmainen ja siisti. Ei ollut edes ihan hirveetä ryysistä ja vesikin oli jo tarpeeksi lämmintä joten oli mukava uida.

Käytiin myös Ciutadella puistosssa sunnuntaipiknikillä kavapullon, sangrian ja mansikoiden kera. :) Parasta Barcelonassa oli oikeastaan vain nauttia kaupungin elämästä ja pyöriä siellä täällä. Sattui vielä paikallinen opastamaan niin mikäs sen parempaa.

« Viimeksi muokattu: 11.06.2009, 19:39:41 kirjoittanut flimtrick »

Louise

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #142 : 13.06.2009, 07:41:20 »
Voin myös suositella pita-falafelia joita sai pienistä falafel paikoista. En nyt tietenkään muista nimeä mutta oli kyllä eri luokka kuin suomessa. Falafelit oli rapeita ja maukkaita ja kaikki lisukkeet sai itse lappaa pitan sisään. Tarjolla oli kasviksia, kastikkeita ja kaikennäköisiä sooseja mistä sai lappaa pitaan sisään niin paljon kuin mahtuu.

Maoz?

melewi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #143 : 15.06.2009, 23:13:21 »
Heippa!

Torstaina olis sit aikanen lähtö Barcaan. Me ollaan vuokrattu hulppea kämppä kahdeksi viikoksi Poblenoun kaupunginosasta. Eli Vila Olympican (olympiakylän). Onko kellään kokemusta sijainnista? Näyttäis olevan aika kaukana keskustasta.

Kauanko esimerkiksi metrolla suhailee Ramblalta Poblenouhun? Klubit tuppaavat olevaan näin karkeasti Ramblasin ympärillä, lähellä ja kauempana. Taksikeissejä tuskin hirveesti raaskii maksamaan.

Alueella näyttäis olevan kaupungin ainoa pilvenpiirtäjä, ja muutenkin näyttää High-tech mestalta. Entinen työläiskaupunginosa on siis nykyään vähän arvokkaampien ihmisten (mikä toki lisää turvallisuutta). Eli mulle kiva että sijainti on vähän syrjässä, jotta pääsee paikalliseen kulttuuriin paremmin sisälle ja ei ehkä joka nurkassa nistit vedä kamaa hihaan :D
round the world.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 16.06.2009, 00:07:53 »
^ Olen asunut Vila Olimpicassa pari vuotta sitten, eikä sen sijainti ole minusta ollenkaan pöllömpi. Rannat siinä ovat vähän kivempia kuin totaalisen ylikansoitettu Barceloneta, ja itseasiassa usein kävelin keskustaan tai keskustasta kotiin, joten ei se ole niin kovin kaukanakaan, pari kilometriä. Poblenou on myös ihan hauska kaupunginosa, sehän tavallaan alkaa vasta siitä, mihin Olympiakylä päättyy.

Metrolla pääsee tuonne myös kätevästi, Ciutadella/Vila Olimpican metroasemalle liikennöi L4 eli keltainen metrolinja. Linjan keskustaisimmat pysäkit ovat Jaume I ja Urquinaona, joista on lyhyt kävely esim. sinne Ramblalle, mikäli sinne haluaa. Ja metrohan taitaa nykyään kulkea viikonloppuisin läpi yön. Myös yöbussilla pääsee tuonne Vila Olimpican kulmille, en tosin enää muista bussin numeroa.

Mitä Vila Olimpican turvallisuuteen tulee, niin se on kyllä rauhallista seutua. Tästä huolimatta Barcelonassa viettämäni vuoden aikana ainoa paikka, missä minulta ikinä kähvellettiin mitään, oli matkalla kotoa Vila Olimpican metroasemalle. Kesäisin tuolla on aika lailla trafiikkia rantojen ja erilaisten ravintoloiden ja klubien takia, joita siinä lähellä on. Tuo Olympiakylä ei tunnu kovin "paikalliselta" tuonkaan takia. Pilvenpiirtäjistäkin toinen on hotelli.

Ainiin. En tietenkään tiedä, mitä/millaisia klubeja tarkoitat, mutta kyllä niitä klubeja löytyy aika kaukaa keskustastakin. Etenkin jos nyt jotkut La Pachan tyyppiset jättimestat kiinnostavat, niin aika kauas joutuu lähtemään. Mutta joo, onhan niitä toki siinä ytimessäkin aika lailla.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

melewi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #145 : 16.06.2009, 02:01:57 »
Kiitos vastauksestasi!
Kuullostaa kyllä varsin mukiinmenevältä paikalta tuo Poblenou. Itse en niin valita, mutta pari frendiä jotka ovat käyneet tuolla aiemminkin pelästyivät sijaintia. Mutta mikäli kertomasi on totta, ei etäisyyksistä pitäisi olla turhaan huolissaan. Itse en ikinä halua keskelle pahinta turistiryysistä kaikkine rosvoineen ja humalaisten lontoota puhuvien kaaokseen :).

Hyvä jos joku yöbussi kulkee, koska metrot eivät taida kulkea 24h paitsi lauantai-sunnuntai yönä.
round the world.

flimtrick

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #146 : 21.06.2009, 17:41:15 »
Voin myös suositella pita-falafelia joita sai pienistä falafel paikoista. En nyt tietenkään muista nimeä mutta oli kyllä eri luokka kuin suomessa. Falafelit oli rapeita ja maukkaita ja kaikki lisukkeet sai itse lappaa pitan sisään. Tarjolla oli kasviksia, kastikkeita ja kaikennäköisiä sooseja mistä sai lappaa pitaan sisään niin paljon kuin mahtuu.

Maoz?

Juu tais olla juuri Maoz.

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #147 : 27.06.2009, 20:28:38 »
Barcelonan kasvisravintoloista puhuttaessa täytyy heti varoittaa yhdestä. Siellä vähän Joaquim Costa -kadulta alespäin käppäiltäessä on sellainen kasvisravintola kuin l'Hortet. Kaksi viikkoa sitten erehdyttiin tilaamaan siellä kasvispizza. Pöytään saapui lätykkä, jonka pohja oli kova ja palanut ja uskomattoman suolainen. Päälle ripotellut kasvikset (munakoisoa ja kesäkurpitsaa) olivat puolestaan rakoja. Vesipullo maksoi 4 euroa. Voin antaa yhden vinkin, älkää menkö.

Annelinne

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #148 : 02.07.2009, 12:30:47 »
Onko kukaan käynyt Barcassa La Merce-juhlan aikaan? Näyttäisi olevan tämä maaginen päivä 24.9. ja nettilähteissä arvellaan sijoittuneeko tapahtumat tänävuonna joko tätä edeltävälle vkonlopulle vaiko seuraavalle. 24.9. on tänä vuonna torstaina.

Itse olen menossa siippani kanssa Barcaan 25.-28.9. eli pidennetty vkonloppu kyseessä. Toivon kovasti, että La Merce osuu kohdalle! Mitä olen aiheesta lukenut, kiehtoo kovasti.

Kokemuksia?

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #149 : 02.07.2009, 13:43:17 »

Maoz?

Juu tais olla juuri Maoz.

Kävin Maozissa sekä Madridissa että Barcelonassa, ja safka oli molemmissa oikein maukasta. Ja halpaa. Sesamo about 100m rannasta, lähellä Ramblaa (selkeät ohjeet...), oli ainakin pari vuotta sitten hyvä paikka. Ei mitää erityisen hyvää tai huonoa, mutta maha tuli täyteen.

Li_za

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #150 : 02.07.2009, 20:51:47 »
Onko kukaan käynyt Barcassa La Merce-juhlan aikaan? Näyttäisi olevan tämä maaginen päivä 24.9. ja nettilähteissä arvellaan sijoittuneeko tapahtumat tänävuonna joko tätä edeltävälle vkonlopulle vaiko seuraavalle. 24.9. on tänä vuonna torstaina.

Itse olen menossa siippani kanssa Barcaan 25.-28.9. eli pidennetty vkonloppu kyseessä. Toivon kovasti, että La Merce osuu kohdalle! Mitä olen aiheesta lukenut, kiehtoo kovasti.

Kokemuksia?

Joooo! Merce on Barcelonassa ihan mieletöntä aikaa! Siellä on menoa päivät ympäri sis oikeesti tyyliin koko ton viikon ajan. tapahtumia kaikkialla kaupungilla, rannalla ilotulituksia, kaikenlaisia esityksiä, musiikkia, konsertteja, viininmaistajaisia.... siis kauheasti tapahtumia.
Olin itse vaihdossa Barcelonassa ja syksyllä Mercen aikaan kierreltiin vaihtariporukalla kaupunkia: siellä on kojuja joissa jaetaan esitteitä Mercen tapahtumista ja se koko tapahtuma on hyvin organisoitu: netistäkin löytyy varmaan jo nyt paljon ohjelmasta.
eikä siellä tartte eritysesti mitään mennä katsomaan, kunhan sukeltaa vaan ihmispaljouteen ja nauttii bileistä! metro kulkee kai läpi yön ton tapahtuman aikana. suosittelen, ja menisin ite milloin vaan uudestaan juhlimaan Merceä! (Merce eli Mercedes on siis Barcelonan suojeluspyhimys).

Annelinne

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #151 : 03.07.2009, 10:49:06 »
Joooo! Merce on Barcelonassa ihan mieletöntä aikaa! Siellä on menoa päivät ympäri sis oikeesti tyyliin koko ton viikon ajan. tapahtumia kaikkialla kaupungilla, rannalla ilotulituksia, kaikenlaisia esityksiä, musiikkia, konsertteja, viininmaistajaisia.... siis kauheasti tapahtumia.
Olin itse vaihdossa Barcelonassa ja syksyllä Mercen aikaan kierreltiin vaihtariporukalla kaupunkia: siellä on kojuja joissa jaetaan esitteitä Mercen tapahtumista ja se koko tapahtuma on hyvin organisoitu: netistäkin löytyy varmaan jo nyt paljon ohjelmasta.
eikä siellä tartte eritysesti mitään mennä katsomaan, kunhan sukeltaa vaan ihmispaljouteen ja nauttii bileistä! metro kulkee kai läpi yön ton tapahtuman aikana. suosittelen, ja menisin ite milloin vaan uudestaan juhlimaan Merceä! (Merce eli Mercedes on siis Barcelonan suojeluspyhimys).

Kuulostaa juuri sellaselta mistä me tykätään :)

Itse lähden matkaan yleensä mitään erityistä suunnittelematta. Otan selvää ehkä kuinka julkinen liikenne pelaa, mutta siihen se sit jääkin. Merce kuulostaa senkin puoleen hyvältä, että aikatauluja tuskin tarvitsee kytätä vaan riittää että vaeltaa pitkin katuja ja varmasti näkee mielettömästi kaikkea ihanaa ja uskomatona!

Varasin juuri lennot ja hotellin. Nyt odotan vain syyskuuta... Pääsee hetkeksi pois täältä pohjolasta! Minulle riittää, että saan kulkea puistoissa, kaduilla, istua kahviloissa, ravintoloissa ja nähdä miten ihmiset ovat maassa maan tavalla. Tällaiseen matkailuun Barca varmasti on omiaan :)

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #152 : 03.07.2009, 11:48:17 »
Maozeja on myös Pariisissa ja A´Damissa ainakin.

mkp78

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #153 : 05.07.2009, 23:04:33 »
Hei,

mullakin on Barcelonan reissu edessä. Ekaa kertaa ko.kaupunkiin. Vaikka netistä saa tietoa suht hyvin, kysäisen nyt täältäkin, kun joku teistä varmasti osaa auttaa. Lento takaisin Suomeen lähtee lauantaiaamulla klo 06:40 Barcelonasta- miten julkiset kulkee varhain aamulla vklpna?

tessuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #154 : 05.07.2009, 23:58:24 »
Hei,

mullakin on Barcelonan reissu edessä. Ekaa kertaa ko.kaupunkiin. Vaikka netistä saa tietoa suht hyvin, kysäisen nyt täältäkin, kun joku teistä varmasti osaa auttaa. Lento takaisin Suomeen lähtee lauantaiaamulla klo 06:40 Barcelonasta- miten julkiset kulkee varhain aamulla vklpna?

Menisin taksilla. Ei paljon maksa. Mutta esim. Placa Catalunyalta lähtee ison ostoskeskuksen edestä tiheesti busseja kentälle (rapiat 3 euroa). Menisin nimenomaan sillä enkä metrolla, joissa vaihdoissa saattaa kestää yllättävän pitkään.
Work like you don't need the money, love like you've never been hurt and dance like no one is watching!

Bahiya

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #155 : 06.07.2009, 00:24:54 »
Miksi ihmiset sanovat Barcelonaa Barcaksi? Barca = FC Barcelona ja tuo lempinimi lausutaan vielä 'barsa' eli kuulostaa vähän parsalta. Barcelonan oikea lempinimi on Barna!

Lisäyksenä vielä, että barca tuolla tavalla lausuttuna tarkoittaa venettä espanjaksi. ;)
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009, 00:32:25 kirjoittanut Bahiya »

Annelinne

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #156 : 06.07.2009, 14:34:04 »
^ Kymiläisten tapa on ollut nimittää Barcelonaa nimenomaan BarSaksi, ehkä luontevammin kirjoitusasu olisi Barca... Mutta Parsa mikä Parsa ;)

Paikallisesta tavasta en tiedä, mutta näin meillä päin. Ja jalkapallosta en tiedä mitään...

Li_za

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #157 : 06.07.2009, 22:28:43 »
Hei,

Taitaa olla Austrian airlinesin lento? tolla samalla itse lensin toukokuussa. kentälle menee yöbussi, joka lähtee placa catalunyan läheltä. sillä voi matkustaa ihan samalla lipulla ku barcelonan metrossa yms. menin siis itse yöbussilla, ja matka kesti melkein tunnin (!), bussi oli täynnä mutta onneksi ei kännisiä ihmisiä vaan oikeasti kentälle menijöitä. mutta jos haluaa nukkua vähän pidempään ja majoituspaikasta ei ole kävelymatka bussin jollekin pysäkille niin taxi on kyllä hyvä vaihtoehto!

mkp78

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #158 : 06.07.2009, 22:55:08 »
Kyllä, Austrian airlinesilta onnistuin saamaan hyvän hintaiset lennot, Wienin kautta tosin. Mutta siis, kiitos infosta. Bussilla siis aamuyöstä kentälle. Taas on yksi asia vähemmän mietittävää ;)

Gotuffa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #159 : 17.07.2009, 11:38:12 »
Itellä sen verran Barcelonasta sanottavaa, notta kaupunkihan on ihan mahtava paikka kaikinpuolin. 8)

Kadut on, ainakin kesäkuussa oli, erittäin siistejä. Siis joka aamu ne puhdistaa vedellä ja harjoilla keskustan kadut. Varsinkin Eixamplen kaupunginosa oli järkyttävän puhdas. Helsingissä tai Oulussa on puolet enemmän kakkaa kaduilla.
Toisin sanoen aamupäivällä kun kaupungilla käveli, ei edes tupakan tumppeja näkyny kaduilla.

Arkkitehtuuri on kertakaikkiaan makeaa.
Jotenkin kaupunki onnistuu yhdistämään uuden ja vanhan, mielestäni aika upeasti.

La Rambla ei yöaikaan ole mitenkään viehättävä katu, johtuen erittäin aggressiivisista prostituoiduista. Suomeksi sanottuna ne on koko ajan munissa roikkumassa, yrittävät saada jotain chanssejä viedä rahaa tjsp. Ne kannattaa tosissaan ignorata, voi olla, että niitä joutuu kiroilemaanpois ympäriltä...  :P

Mutta niitä ei juuri muualla näe ku ramblalla, joka ei tod. ole kaupungin hienoin katu.

Niin, ja metro toimii hyvin.  ;D