Geiranger, Norja

(Luettu 20709 kertaa)

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« : 11.03.2006, 23:40:12 »
Onkohan kukaan ollut töissä Norjassa Geirangerissa?
Itse olen lähdössä toukokuussa ja olisi hyvä kuulla jotain kokemuksia tai vinkkejä?
do something crazy in your life

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/kookaburra82/albums/
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #1 : 12.03.2006, 12:14:15 »
Taalla ollaan! Tulin itsekin vasta talla viikolla joten paljon en osaa kertoa. Tyøskentelen taalla hotellissa, siivousta nain aluksi ja lisatøita saapi kuulemma ravintolasta jos haluaa. Tooosi pieni paikka ja hiljastakin viela nyt ennenku turistit tulee (ja niita sitten kuulemma kans tulee :shock: !). Taalta on aikamoinen matka Osloon, ajattelin ensin etta siella vois piipahdella sillon tallon viikonloppusin, mut siihen taytyy varata ainakin 3pv, matkaan meneen yhteen suuntaan n. 10h, parilla junalla, kolmella bussilla ja yhdella lautalla. Nuo vuoret hieman siis hidastaa matkantekoa, mut onhan niista hurjasti silmaniloa! Norjalaiset on mukavia, vahan samanlaisia ehka ku tanskalaiset. Aina hymy suupielessa ja tervehtimassa enka oo tavannut viela ketaan (!) joka ei ois puhunut ainakin jonkin verran englantia. Kysy lisaa tarvittaessa, koitan kertoa kunhan itsekin saan selville  :)
Kesyt linnut kaipaavat, villit lentävät...

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #2 : 12.03.2006, 12:15:12 »
Mita muuten oot tulossa tekemaan? Ettei vaan oltais sitten samassa paikassa tøissa :wink:

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #3 : 12.03.2006, 12:21:44 »
Hei!
Hyvä, että siellä on nyt sitten joku jolta kysellä jo ennakkoon vähän sisäpiirin tietoja:)
Oon tulossa toukokuussa siis Union hotelliin ja siellä lähinnä kai ravintolatyöhön. Hiukan pelottavaa, että miten se norja sujuu, mutta yritetään ainakin:)
Kuulin kans, että siellä tulee olemaan tosi paljon turisteja.
voidaan vaikka meilailla lisää!

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #4 : 12.03.2006, 13:04:29 »
Taalla Unionissa minakin :lol:. Norja on kauempana ruotsin kielesta mita etukateen ajattelin, kirjoitetusta ymmartaa jotain mut puheesta huonommin. Riippuu tietysti jos osaat hyvin ruotsia, toisin ku mina, niin voi olla eri asia. En halua pelotella :wink:. Onneksi norskit puhuu mielellaan englantia, ma aattelin nyt ensin puhua sita niin kauan ku kaikki tyøtehtavat ym. on selvia, ettei ainakaan kielen takia mokaa, ja sitten vaikkapa parin viikon paasta pyytaa ihmisia vaihtaan kielta.

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #5 : 12.03.2006, 13:27:57 »
joo englantia mäkin kyl mieluummin. Opiskelen kyllä ruotsia ja yks syy tulla sinne on just oppia ymmärtämään myös norjaa paremmin, mutta silti epäilyttää oma ymmärryskykyni, heh.
aiotko olla siellä kauankin töissä?
Nähdään sitten varmaan toukokuussa:)

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #6 : 12.03.2006, 15:58:59 »
Saa nahda, joulukuulle lupasivat tøita ja vaikka ensin aattelin et voisin ollakin sinne asti, niin nyt kun tulin tanne niin tuntuu etta tuskinpa vaan :wink:. Hienot maisemat taalla kylla on, mutta ma kuitenki oon enemman kaupunkielaja... Ja yhteydet taalta Saksaan, missa mun poikakaveri asuu, on aika tyølaat :x  Palkan puolesta tietty vois viihtya pitempaankin!! Heinakuulle jos asuis, niin vois jo parantua se kielitaitokin. Suomalaisia tanne vissiin pitais olla tulossa enemmankin tøihin, en tiia ehtiiko joku viela ennen sua.

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #7 : 12.03.2006, 19:04:33 »
Joo, yllättävän kalliiks tulee ainakin sinne matkustaminen täältä Suomestakin. Mul on nyt lennot Bergeniin, jossa kyläilen muutaman päivän eka siellä asuvia kavereita ja sitten suuntaan kohti Geirangeria varmaankin tuossa 14.5. En tiedä oikein, että kannattaisiko eka lentää Ålesundiin ja sieltä bussilla vai koko matka bussilla..mites sä saavuit sinne?
Millaset huoneet siellä muutes on? kun ne on kuitenkin aika halvat niin mietin, että ei varmaan kovin luksusta?
Ja miten muutes toimit sen verokortin kanssa? Sen voi ilmeisesti hankkia sitten siellä Geirangerissa? kuten myös sen henkilötunnuksen-D-nummer, vai mikä se norjaks olikaan..

innolla ja jännityksellä odottelen jo:)

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #8 : 13.03.2006, 18:47:25 »
Heips taas!
No tuolle verokortille ja muille paperiasioille en oo viela tehny mitaan, yritan talla viikolla ottaa selvaa miten taalla pankkitilin avaus ja nuo muut vastaavat hoituu. Olen vatys :D
Huone ainakin mulla on aika simppeli, seinat vaha karsineen nakoset mut muuten ihan ok; pari tuolia, sanky, peili... jaettu kylppari toisen tytøn kans ja vessa samoin. Pesutupa løytyy kans. Siina personal handbookissa on aika kattavasti kaytannon asioista, en tiia ovatko jo lahettaneet sulle sen. Ruoasta kannattaa maksaa silla taysihoitosysteemilla, saa syøda neljasti paivassa :) Eka paivana oli jotain aika erikoisia isoja harmaita perunapalloja (!) mika ei ollu mainittava makuelamys, mut sen jalkeen on ollu kaikkee ihan namia.
Tulin tanne junalla ensin Oslosta Åsdalsnesiin, sielta kolmella bussilla ja lautalla Sjøholtin kautta. Aikaa meni junalla joku viis tuntia ja nuo bussit siihen lisaks melkein toinen mokoma! Junaan mulla oli sellanen eurodomino-lippu, ostin jo Suomesta ja kolme paivaa Norjassa kuukauden sisalla 130e. Bussit Åndalsnesista jotain 30e. Tuo Eurodomino tulee kylla halvemmaksi kuin liput taalta ostettuna jos yhtaan enempaa meinaa matkustaa. Niita saa myøs useammalle ku 3 paivalle kuukautta kohti... Tuo 130e on muistaakseni alle 26-vuotiaille, vanhemmille jotain 170e/3pv. En tiia miten sun ois fiksuinta tehda, paaseeko Bergenista junalla tonne Ålesundiin? Mun taytyy nyt lopettaa, mut kysy vaan lisaa tarvittaessa :)
Joo ja lisays viela etta www.norwegian.no loytyy halpoja lentoja jos jonkinlaista, en kattonu tarkemmin reitteja mut hinnat nayttaa sopuisilta!

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #9 : 13.03.2006, 21:23:54 »
he heh, aivan loistavaa kyllä, että satuin kirjoittaa tälle foorumille ja voin nyt pommittaa suä kysymyksillä.
Sinne Ålesundiin ei kai pääse junalla Bergenistä..ja sieltä hotellista sanottiin että paras tapa on lentää ja sit ottaa bussi, mut mun norjalainen kaveri sano et halvinta ois mennä bussilla bergenistä asti, et täytyy kattoo noita aikatauluja sitten myöhemmin vähä tarkemmin..
harmi tosiaan että matkustus siellä on noin hankalaa..koska itekin suunnittelin et oslossa ja bergenissä vois käydä useemminkin jos on varaa ja aikaa..mut täytyy sit kattoa..
hyvä tietää tosta junalippusysteemistä!
ja mietiskelinkin että kannattaako tota ruokaa ottaa..
sain kans sen oppaan ja oon sitä lueskellutkin.
kiitti infosta tähän asti, kyselen viel lisää:)

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #10 : 13.03.2006, 23:27:02 »
Länsi rannikolla olen tosiliianvähän matkustanu, mutta norjalainen byrokratia on valitettavasti tutumpi. Verokortin ja henkilötunnuksen saa verovirastosta hakemalla. Minulta halusivat kopion passista, mutta kai jokin muu henkilöllisyystodistus käy siinä missä passikin. Käsittääkseni ulkomaalaisen pitää olla maassa, ennenkuin voi hakea verokorttia. Geirangerissa tuskin on Skatteetatenia, mutta lähimmästä kaupungista sellainen varmaankin löytyy. Lisää infoa voi etsiä täältä: http://www.skatteetaten.no
ämä on minun totuuteni.

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #11 : 14.03.2006, 18:28:02 »
jees, eli paperisotaa edessä. Taitaa olla aika samanlainen systeemi kuin Islannissa, jossa olin kanssa töissä jonkin aikaa vaihdossa ollessani. Mutta Norjassa myös henkilötunnus siis verovirastosta..okei. kiitos linkkivinkistä.
Eihän pohjoismaista muuttokirjaa kysytä siellä missään? jos viipyy maassa vain max. 3,5kk? eikös se raja ole Norjassakin 6kk..
noh, mulla on vielä jonkin aikaa ottaa selvää näitä asioita:)

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #12 : 14.03.2006, 19:09:38 »
En tiia viela kysytaanko, kun en edelleenkaan oo tehny noille asioille mitaan :lol:  mutta sen kylla saa Suomesta aika helposti, maistraatista. Makin luulin aluksi etta oon taalla yli puoli vuotta, niin kavin sen hommaamassa. Maksoikohan jotain alle 3e. Siina tulee samalla joku takaisinmuuttolappunen kans.

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #13 : 14.03.2006, 21:29:44 »
Ootko Pablo, tai kukaan muu sattunu liftaamista kokeileen taalla Norjassa? Autoja nayttaa menevan aika harvakseltaan.. Sain loppukuusta 3pv vapaata ja AION kayda Oslossa! Lautat, bussit ja muut saavat menna minne haluavat (kylla, aikataulut eivat tasmaa omiini...) mutta aion paasta sinne. Niin prkle :twisted:

Alessa

• Reissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #14 : 14.03.2006, 22:00:06 »
Olisin koettanut liftaamista yksi kerta kun olin kaverini luona kylassa ja viimeinen bussi meni menojaan ilman minua. Mutta ei kaveri antanut lupaa vaan soitti isansa kyyditsemaan minut kotiin..kylla mina viela joku kaunis paiva koetan, mutta jos myy paaset yrittamaan ennemmin niin kerrohan miten meni  :)
ich auf dem Boden kugeln und sich kaputt lachen.

Pablo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #15 : 15.03.2006, 00:43:58 »
Lainaus käyttäjältä: "groupie"
Eihän pohjoismaista muuttokirjaa kysytä siellä missään? jos viipyy maassa vain max. 3,5kk? eikös se raja ole Norjassakin 6kk..
noh, mulla on vielä jonkin aikaa ottaa selvää näitä asioita:)

Joo, voit tehdä väliaikaisen muuttoilmoituksen jos asut täällä max 6kk. Jos meinaat jäädä pitemmäksi aikaa, niin tarvitset pohjoismaisen muuttokirjan ja sen saa maistraatista soittamalla ja pyytämällä. Muistaakseni en siitä edes maksanut mitään.

Henkilötunnuksesta vielä, että jos ensin teet vain väliaikaisen muuttoilmoituksen, niin saat myöskin väliaikaisen henkilötunnuksen joka alkaa muuten syntymäajallasi, mutta ensimmäiseen numeroon lisätään 4. Jos sitten jäätkin pidemmäksi aikaa, niin saat uuden henkilötunnuksen. Tämä voi aiheuttaa pientä sekaannusta, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Kannattaa säästää kaikki liput ja laput ja mitkä saa eri virastoista.
ämä on minun totuuteni.

Pablo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #16 : 15.03.2006, 00:46:28 »
Lainaus käyttäjältä: "pikkumyy"
Ootko Pablo, tai kukaan muu sattunu liftaamista kokeileen taalla Norjassa?

Ei ole ikinä ollut niin paljon ylimääräistä aikaa, että olisin viitsiny liftaten mihinkään mennä. Ehkä vielä joku päivä.
ämä on minun totuuteni.

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Geiranger, Norja
« Vastaus #17 : 23.03.2006, 15:50:16 »
Sorry, taisikin olla allekirjoitettu passin kopio mista maksoin eika muuttokirja!
No, kaytiin tanaan Valldalissa paikallisessa Folkeregisteretissa viemassa papereita, ottivat kopiot tyosopimuksista ym., ja verokortti seka D-numero kuulemma tulevat viikon-parin sisaan postissa ja sitten voin avata pankkitilin..Se kavi helposti!!

Pate

• Reissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #18 : 25.03.2006, 18:01:04 »
Osloon :arrow: Reilun viikon päästä töihin raksalle tulossa. Minä ainakin lähetin passista kopion ja 2 passikuvaa, vero-ja id-korttia varten, ovat sitten valmiina. Maisemien, luonnon ja kalastuksen takia sinne  :wink:  Toki rahallakin osuutta asioiden kulkuun. Hyvää kevättä kaikille  8)  Oulussa aurinko laskee juuri ja silleen....
ver the hills and faraway..

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Geiranger, Norja
« Vastaus #19 : 25.04.2006, 10:54:41 »
hei pikkumyy!

miten on sujunut siellä?
munkin h-hetki alkaa lähestyä...
joko siellä on paljon turisteja? ja kiirettä töissä?