Reissaaminen / opiskelu?

(Luettu 4672 kertaa)

BeatrixK

• Reissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« : 16.03.2006, 16:28:46 »
Nyt kaipais vähän vertaistukea :)

Oma tilanne on välivuoden reissaamisen jälkeen löytynyt aivan uusi maailma, mutta opiskelemaan täytyis lähteä
Erityisesti yliopisto-opiskelijat, miten pitkän ajan reissaaminen syksyllä /talvella / keväällä oikein onnistuu opintojen suhteen?

Erityisesti oon huolestunut miten ensimmäisen opiskeluvuoden kanssa onnistuu vuoden alussa ottaa semmonen 3 kuukauden reissu? Jos kenelläkään on/ on ollut samanlaista tilannetta, olisin enemmän kun kiitollinen kuulemaan miten kyseinen homma onnistuu? Varmasti vaihtelee tiedekunnasta riippuen, itelläni tähtäimessä humanistinen, mutta kaikki vastaukset ja pohdinnat on tervetulleita! :)
We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars" -Oscar Wilde-

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #1 : 16.03.2006, 16:40:49 »
Riippuu varmaan vähän, mitä opiskelee eli onko läsnäolopakkoja luennoilla, mutta ainakin näin humanistina kieltenopiskelijana voin sanoa, että 3kk poissaolo olisi sama kuin olisi koko syyslukukauden poissa, koska siinä missaisi jo aikalailla kursseista tai kokonaisia kursseeja todennäköisesti.
Nythän kun on se uus systeemi niin tulee niitä ns. lähiopetuksettomia viikkoja aina jaksojen väliin, eli jos on onnekas eikä ole silloin tenttejä tms. niin voi onnistua ihan helposti ottaa vaikka muutamakin reilun viikon loman vuodessa missaamatta mitään luentoja tms. ja tietenkin joululoma on pitkä, samoin kesäloma voi olla neljäkin kukautta.. näin ainakin meidän yliopistossamme.
Kannattaa siis varmaan ajoittaa se matkailu lomien ajalle.
Jos on varaa silloin matkustaa..lomathan usein menee työnteossa...mut sitäkin voi tietty tehdä ulkomailla.
do something crazy in your life

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #2 : 16.03.2006, 16:43:30 »
Jos maailma ei ole vallan mahdottomasti muuttunut sitten valmistumiseni, varsinkin humanistisessa tiedekunnassa moinen maailmalla huiniminen onnistuu erityisen hyvin. Ongelmia syntyy lähinnä opintotuen suhteen: ärsyttäviä kuulusteluja alkaa tippua postin mukana melko pian, kun opinnot hidastuvat. Silloin joko polkaistaan äkäiseen jostain vaadittavat suoritteet tai sitten ihan kylmästi yritetään pärjätä ilman valtion avustusta.

En nyt välttämättä silti ihan eka syksynä lähtisi ryntäilemääm. Toka syksynä ilman muuta! Itse jaksoin opiskella vähän niin ja näin ensimmäisen vuoden, ja sitten menin kesätöihin. Kapakassa sitten joku kaveri uhosi, etten muka tohtisi laittaa kesätienestejä sileäksi testaamalla kuinka pitkään niillä matkustaisi. Pitihän tuollaiselle uhoajalle näyttää mistä kana pissii! - Noo, ei niillä ihan kolmea kuukautta reissanut, mutta melkein...

Viime aikoina on tosin puhuttu tuosta opinto-oikeuden rajaamisesta. Onkos se edelleen pelkkää peloittelua vai ihan toteutunut kauhuskenaario?

BeatrixK

• Reissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #3 : 16.03.2006, 16:46:39 »
Suunnitelma siis  olisi käydä ahkerasti syyslukukausi ja sitten vuodenvaihteessa lähteä... Jostakin sain sellaisen käsityksen että tuommonen tietyssä määrin onnistuisi, jos saa 25 opistopistettä kasaan...? Tuohon läsnäolopakkoon en olekaan törmännyt tutkiessani asiaa...  :?  :?
We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars" -Oscar Wilde-

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #4 : 16.03.2006, 16:51:35 »
Omissa opinnoissani läsnäolopakko oli vain muutamalla kurssilla. Massaluennot on asia erikseen. Ja se on toki totta, että korkeakouluopinnoissa kolmen kuukauden poissaolo on käytännössä koko lukukauden poissaolo, mutta se on sitten se valinta, jonka ao. opiskelija haluaa tehdä. Kun menomono oikein pahasti vipatti, läsnäolopakolliset kurssit saivat odottaa.

Toiset haluavat valmistua nopeasti, ja mikäs siinä. Minulla aikuistuminen kesti luokattoman kauan, ja ilman ajoittaista maailmanmenon ihmettelyä pallon toisella puolen en olisi tässä nyt. Mainittakoon, että "tässä" on minulle oikein hyvä paikka olla.

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #5 : 16.03.2006, 16:52:22 »
läsnäolopakko sisi riippuu ihan kursseista ja opettajista. esim. käännöskursseilla läsnäolopakko on ihan ymmärrettävää, mutta tietty on monia kursseja, jotka suoritat vaan tenttimällä sen lopuksi. Ja kyllä jos ahkeraa opiskelee niin syyslukukaudella pystyy tienata kaikki tarvittavat opintopisteet opintotukea ajatellen.  ja voihan lähteä vaikka vaihtoon! opiskella ja matkustaa samalla:)
do something crazy in your life

nti

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - karoliinavirta@hotmail.com
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #6 : 16.03.2006, 17:48:18 »
Lainaus käyttäjältä: "BeatrixK"
Suunnitelma siis  olisi käydä ahkerasti syyslukukausi ja sitten vuodenvaihteessa lähteä... Jostakin sain sellaisen käsityksen että tuommonen tietyssä määrin onnistuisi, jos saa 25 opistopistettä kasaan...? Tuohon läsnäolopakkoon en olekaan törmännyt tutkiessani asiaa...  :?  :?

Jos olet kevään pois ni ei pitäisi olla ongelmaa...ja tosiaan ota kevääksi vain muutama kurssi joista riittää että ne tenttii tai sitten ei ollenkaan kursseja :D
Taitaa olla 12,5 ov /lukukausi mitä pitäisi saada jotta tuet pyörii, ja jos kirjeitä kelalta tipahtelee niin pitää selittää miksi ovareita on tullut vähemmän...ainahan siinä vaiheessa voi hyvän stoorin keksiä, kai.

Niin ja tuli tällänenkin vaihtoehto mieleen että riippuen alasta, mutta monella on jo joulukuu "lomaa" ja tammikuun voi aina olla pois, että jos 2 kk riittää niin ei tarvi ressailla tukia/ovareita yms...voi olla hyvin mielen pois!

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #7 : 16.03.2006, 18:08:06 »
Mä en oo käyny luennoilla puoleentoista vuoteen ja silti oon tehnyt kokoajan opintoja niin, että opintotukea tulee! Opiskelen yht kunt tieteellisessä. Tässä siis nähdään, miten merkittävästi eroja on laitosten välillä.

Mun mielest on todellakin mahdollista tehdä ovareita niin paljon, että voi olla 3kk tekemättä mitää! Parit esseet ja kirjapaketti kuussa tuo jo vähintää 6 ov:tä! Siinä jo  reilun parin kk:n vaatimukset opintomääriksi.
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

BeatrixK

• Reissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #8 : 16.03.2006, 18:46:33 »
Lainaus käyttäjältä: "nti"
Lainaus käyttäjältä: "BeatrixK"

Jos olet kevään pois ni ei pitäisi olla ongelmaa...ja tosiaan ota kevääksi vain muutama kurssi joista riittää että ne tenttii tai sitten ei ollenkaan kursseja :D
Taitaa olla 12,5 ov /lukukausi mitä pitäisi saada jotta tuet pyörii, ja jos kirjeitä kelalta tipahtelee niin pitää selittää miksi ovareita on tullut vähemmän...ainahan siinä vaiheessa voi hyvän stoorin keksiä,

Niin ja tuli tällänenkin vaihtoehto mieleen että riippuen alasta, mutta monella on jo joulukuu "lomaa" ja tammikuun voi aina olla pois, että jos 2 kk riittää niin ei tarvi ressailla tukia/ovareita yms...voi olla hyvin mielen pois!
:D

Ai että, pelastit nti mun päivän, ja jane kans... niiiiiin toivon että onnistuis, opintotuesta en niinkää oo hirveen huolissani enää, mutta mietin että se siis ylipäätänsä on mahdollista olla poissa ettei pihalle potkaista  :D  :D  ja noin ensimmäisenä vuonna käytäviä perusopintoja voi sitte seuraavanakin vuonna suorittaa...?

akamaru

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #9 : 16.03.2006, 21:51:17 »
Niin aivan, luulisi onnistuvan, eihän niitä käännös- ynnä muita läsnäolopakollisa kursseja tarvi ottaa sillon jos tietää että on reissuun lähdössä. Ja fuksivuotena noi kelan tädit ei niin tiukkoja edes vielä ole, eli sillon vielä katsellaan sormien läpi eikä tarvii edes selitellä mitään.

Ja sekään ei niin vaarallista ole ettei nyt ihan täysin opinto-oppaitten ohjeiden mukaan mene, eli voi niitä kursseja myöhemminkin suorittaa.. nimim. kokemusta on  :lol:

Eikä sieltä pihalle potkita, älä huoli. Joten sitten vaan reissua suunnittelemaan.

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #10 : 17.03.2006, 04:01:23 »
Juu nou hata, kaveri! Eikun reissuun vaan, ei ne sua yo:lta pihalle potki. Ite opiskelin eka vuojen tunnollisesti, toka vuonna lahin vaihtoon, kolmannen vuojen reissasin niin etta valilla piipahdin suomessa tekemassa jotain kirjatentteja ja neljantena vuotena (eli nyt) paatin etta paskat, nyt lahen ihan kokonaan reissuun. Taalla ollaan, ja ehka parin vuojen paasta tuun takas. Jos tuun. Jyvaskylassa yhteiskuntatieteellisessa siis opiskelen. En tiija miten hommat on nyt, vaan oon kuullu jostain jakso-systeemeista, niin enta jos oot koko jakson pois? Tai sitte lahe kevaalla vika jaksolla pois, tai siis pari kuukautta ennen kesaloman alkua jollei mitaan jakso juttua ole olemassa. Teet vaan sita ennen tarpeeks opintoviikkoja (joko niita kutsutaan opintopisteiksi???). Ja hei, ei hataa myoskaan niista kelan karhukirheista. Ite oon moisen saanu joka vuosi eka vuojen jalkeen, ja aina vahan krokotiilin kyynel silmassa selitelly jotain ja tuet senkun juoksee. Ei tosin nyt kun lahin koko vuojeksi pois enka yritakaan opiskella. Mutta siis kelan tadit on loppupeleissa aika hellamielisia kun niille vahan selittaa.

Kyllapas ma kuulostan nyt suorastaan vastuuttomalta ja laiskalta opiskelijalta. Ihan rebelilta suorastaan. Mutta enhan ma niin paha ole, enhan?

Reissaminen ennen kaikkea.

Pokahontas

• Reissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #11 : 20.03.2006, 22:03:06 »
Suunnitelmissa on ensi talvena joku n. 3kk matka Aasiaan päin, jonka en oleta sotkevan opintojani kovin paljon. Periodisysteemi tuntuu kyllä hyvältä sinänsä, että nyt voi huoletta feidata ekan periodin kevään lukukaudesta. Toki niitä kursseja löytyy, jotka kestävät kahden periodin ajan, mutta suurempana ongelmana pidän opiskelumotivaation löytämistä taas reissun jälkeen  :(
quot;Iske kitarasi tuleen, kohota se palavana, siinä sinulle lippu."

Kajsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #12 : 21.03.2006, 14:00:11 »
Oikiksessa kun opiskelen niin melkein minkäänlaisia läsnäolopakkoja ei ole, joten ei tarvitse käydä luennoilla ja reissailla voi kuinka haluaa    :D
Esim. jossain lääkiksessä läsnäolopakko on aika todellinen ja olenkin kuullut, että he eivät paljon voi pidempiä reissuja tehdä - monet kuulemma kuitenkin pitävät välivuoden ja lähtevät ulkomaille.
Tietty jos haluaa opintotuen jatkuvan niin kannattaa suorittaa riittävä määrä opintoja (esim. kirjatenttejä jolloin lukemisen ajankohdan voi sovittaa reissurytmiin) tai sitten jättää opintotukea ottamatta joiltain kuukausilta, jolloin ei tarvitse suorittaa niin paljon opintoja vuodessa.
Mutta mutta, en tiedä miten tämä toimii nyt uuden systeemin aikana, kun nyt taitaa olla jonkinlainen aikaraja opinnoille   :?  Onneksi tämä ei kuitenkaan koske minua, kun olen jo aloittanut opiskelut hyvissä ajoin ennen tätä  :lol:

Opiskelumotivaatiosta: Itse tein kuukauden mittaisen Aasian reissun viime vuoden tammikuussa ja vasta viime viikolla alkoi tuntua, että lukemisesta sai taas kiinni ja pystyi jopa hieman keskittymään. (toisaalta tähän ovat saattaneet vaikuttaa koko ajan joko vasta suunnitteluvaiheessa tai jo toteuttamisvaiheessa olevat reissuni)  :oops:

PortaBle

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #13 : 21.03.2006, 14:48:21 »
Minä olen tehnyt opintoviikkoja säästöön nyt parin vuoden ajan.
Ne sitten hyväksiluen tuossa ensi lukukauden aikana.
Hieman suoritan myös täysin etänä, mutta harmillisen vähän on kursseja, joiden tentteihin ei tarvitse osallistua fyysisesti.
Kokonaisen lukuvuoden voi ainakin meillä olla helpommin poissa kuin yksittäistä pätkää -etänä kun on enempi kaikkea syventävää sälää.
A neverending yearn for new
http://portable.kulkijat.com

Viper S

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - paloasema@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - randomsuperstarr
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #14 : 30.03.2006, 22:56:34 »
Lainaus käyttäjältä: "oppilaitokseni intranetistä"
Kesällä 2005 hyväksyttiin laki, joka rajoittaa opiskelijoiden tutkinnon suorittamisaikaa. Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran lukuvuonna 2005-2006 tutkinto-opintonsa aloittaviin opiskelijoihin. Sellaiset opiskelijat, jotka ovat ottaneet opiskelupaikkansa jo aiemmin vastaan, mutta eivät ole aiemmin ilmoittautuneet läsnä olevaksi eivät tämänhetkisen tiedon mukaan kuulu opintoaikojen rajauksen piiriin.

Eli nykyään potkitaan ulos. Mein koulussa valmistumisen tavoiteaika 5 vuotta, joten opiskeluaikaa 7 vuotta + 2 vuotta poissaolevana jostakin muusta syystä kun armeija tai äitiysloma. Eli ei kahden vaihtovuoden jälkeen taida jäädä muuta mahdollisuutta kun hommautua paksuks? :lol:
What is the feeling when you're driving away from people, and they recede on the plain till you see their specks dispersing?"
~Jack Kerouac

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #15 : 31.03.2006, 02:10:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Viper S"
Eli ei kahden vaihtovuoden jälkeen taida jäädä muuta mahdollisuutta kun hommautua paksuks? :lol:

Tai valmistua? Vaikka se ei suurella osalla opiskelijoista taida edes olla tavoitteena.
ämä on minun totuuteni.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #16 : 31.03.2006, 07:07:58 »
meillä käyttäytymistieteellisessä omassa koulutuksessani on niin tiukat läsnäolopakot että opinnoista ei vaan voi olla pois tai ne siirtyvät automaattisesti seuraavalle vuodelle seuraavan vuosikurssin kanssa tehtäväksi. lähes kaikki opinnot ovat pienryhmätyöskentelyä josta 10% saa olla poissa joistakin kursseista lääkärintodistusta vastaan (tai joillakin opettajilla ei tarvitse sitäkään), joistakin kursseista sisältö on niin tiukka että mikäli on pois joltain pienryhmäkerralta eikä opettaja suostu korvaavaan tehtävään niin joutuu sitten suorittamaan sen 45min, 1,5h tai vastaavaa seuraavana vuonna jotta saa kurssin läpi.

näistä ikävistä läsnäolopakoista huolimatta olen kyllä onnistunut reissaamaan mulle hyvin sopivalla tavalla eli kesälomaa on aika tarkkaan 4kk, joululomaa 1kk, 1 viikon pääsiäisloma ja siellä lukukausien aikana muutama tenttiviikko (ja jos oikeen onnistaa tai pystyy järjestämään/luottaa suorittavansa kurssit rästitenteissä niin ei osu yhtään tenttiä itse tenttiviikolle..) eli reissuun vaan, jaksaa sitten taas opiskella kun on mieli virkeänä ja motivaation ylläpitäjänä seuraava reissu :)

Blanche-Neige

• Vieras
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #17 : 31.03.2006, 08:44:22 »
Mä kans mietin liikaa sitä, että miten käy opintojen, ja kuinka paljon valmistuminen lykkääntyy jos lähen mualimalle.

Elikkä nyt taas pitkäksi suunniteltu reissu vaihtui viikon mittaiseen. No, voipahan taas tehä niska limassa töitä koko kesän...

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #18 : 31.03.2006, 11:46:59 »
Tosiaan riippuu siitä mitä opiskelee. Mun esim. sivuaineet on sellasia, että on ihan hirveesti vaan kirjatenttejä. ja niitähän voi tehdä milloin vaan ja opintopisteitä kertyy sitten niistä, ei tarvi luennoilla istua. Ihan ehkä ekana syksynä en lähtis - ja ainakin ittelläni nimenomaan ekoina vuosina oli eniten pakollisia luentokursseja, sitten vikat vuodet on sellasia, että ei paljon tarvii yo:lla käydä kääntymässä, kun on vaan tenttejä ja se gradu 8) .

Mutta kuten suomineito sanoi, onhan tuo kesälomakin tosi pitkä, kun luennot käytännössä loppuu toukokuun alussa ja alkaa taas syyskuussa. Eli voihan sitä silloinkin reissata...
 következö buszon
Rajta leszek én is

Blanche-Neige

• Vieras
Reissaaminen / opiskelu?
« Vastaus #19 : 31.03.2006, 14:00:38 »
Lainaus käyttäjältä: "anicca"

Mutta kuten suomineito sanoi, onhan tuo kesälomakin tosi pitkä, kun luennot käytännössä loppuu toukokuun alussa ja alkaa taas syyskuussa. Eli voihan sitä silloinkin reissata...

Millä rahalla te sitten taas elätte opiskeluaikana jos reissaatte koko kesän? Mä ainakin kärsisin nälästä, jos pitäis pelkällä opintotuella pärjätä. Eli pakko käydä töissä ympärivuotisesti, kesällä kokopäiväisesti. Oon usein ihmetelly, että mistä ihmeestä opiskelijat repii sitä rahaa matkusteluun, jopa useita kertoja vuodessa.