Madagaskar

(Luettu 45373 kertaa)

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« : 20.03.2006, 11:19:35 »
Olen pohtinut pitkään, että lähtisin Tansaniaan tai Sansibarille. Mutta hinnat on Tansaniassa kyllä todella korkeat, taitaa olla tällä hetkellä niin kauhea turistirysä  :roll:
Nyt löysin Madagaskarin ja ihastuin siihen todella! Valtavan kaunis ja iso saari, pääasiassa ekoturismia eikä juurikaan seuramatkailijoita  :wink:  Ja mikä parasta, palvelujen puutteen takia hinnat näyttää olevan huomattavasti edullisempia kuin siinä "vieressä" suosituimmissa valtioissa.

Onko kenelläkään käytännön kokemustá saaresta?
Löysin tällaisen matkanjärjestäjän: http://www.dodotraveltour.com ja vaikuttaa ihan lupaavalta. Mä haluan paratiisiin  :D

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskarille
« Vastaus #1 : 22.03.2006, 18:59:33 »
Olen päätynyt kanssasi samaan lopputulokseen ja olen lähdössä Mada-reissuun pikapuoliin. Voin siis kertoa myöhemmin, millaista oli.

Hintatasosta: ei Madagaskarillakaan kaiketi ihan järjettömän halvalla selvinne, jos haluaa vaikka ottaa vähäksi aikaa oppaan + auton, minkä olen siellä kävijöiden jutuista viisaaksi ymmärtänyt. (Lähinnä siis teiden käsittämättömän kunnon ja julkisilla matkustamisen hitauden takia...) Tai jos haluaa tehdä siellä jonkun näistä traveller-jutuista kuten vuokrata veneen ja laskea viikon verran jokea alas.

Sansibarista vielä: olin muutamia vuosia sitten ja en nyt tiedä voiko sitä ihan turistirysäksi sanoa, mutta varmasti sinne tehtävien valmismatkojen määrä on nostanut hintatasoa. Kävisin silti ehdottomasti myös siellä, jos olisin sinä! Myös Sansibarille voi ihan hyvin tehdä omatoimireissun, joskaan en osaa sanoa, pääseekö käytännössä halvemmalla kuin pakettimatkalla.

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #2 : 23.03.2006, 02:17:20 »
Mikäs siellä on turvatilanne nykyään?
Lähivuosina ainakin ollut erittäin levotonta.

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #3 : 24.03.2006, 17:26:56 »
Vuoden 2002 vaalien yhteydessä oli jonkin verran levottomuuksia. Sen jälkeen on ollut rauhallista. Maana on tietääkseni sieltä turvallisimmasta päästä ko. alueella.

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #4 : 24.03.2006, 19:34:40 »
Miten aiot matkustaa perille, Nairobin kauttako?
Jään odottamaan sun matkakertomusta saaresta, sen turvallisuudesta ja palveluista.  :D

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #5 : 27.03.2006, 12:48:47 »
Lennetään Pariisin kautta Antananarivoon. Ehkä hitusen halvemmallakin olisi päässyt kikkailemalla välilaskuja Itä-Afrikkaan, mutta päätettiin säästää rajallista reissuaikaa pyrkimällä mahdollisimman nopeasti paikan päälle. Jää sitten enemmän aikaa siihen puskataksissa istumiseen...

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #6 : 27.05.2006, 01:16:29 »
Saarella on käyty ja hienoa oli. Suosittelen ehdottomasti. Madagaskarissa ei ole varsinaista reppureissaajasceneä, mutta suomalaisittain edullista majoitusta ja ruokaa löytyy joka paikasta. Liikkuminen tosin on jossain määrin haastavaa, koska paria päätietä lukuunottamatta tiet ovat huonossa kunnossa ja pieniinkin matkoihin menee tunti- ellei päiväkausia. Mutta sisäiset lennot ovat melko kohtuuhintaisia, jos haluaa nähdä saaren eri osia.

Turvallisuuden kanssa ei mitään ongelmaa, melkein kuin Tallinnassa kävisi - no okei, jos nyt vähän liioitellaan. Mutta Madagaskar voisi olla ikään kuin pehmeä lasku Afrikkaan, jos ei ole ennen maanosassa ollut.

Kerron lisää, jos jotakuta kiinnostaa...

Zodion

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #7 : 29.05.2006, 18:09:32 »
Bongasin Maailma kylässä festareilta Suomi-Madagascar seuran... pikkuinen yhdistys se on mutta niil olis takuulla jotain mielenkiintosii vinkkei jos sinne akselille lähtee reissaamaan :)
earching a country where there's not a map

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #8 : 31.05.2006, 17:00:29 »
Kai kyseessä oli sentään vakavasti otettava pulju eikä tämä Jkl:n hissanopiskelijoiden seura, joka on vaatinut Suomen ja Madagaskarin yhdistämistä ja mm. opiskelija-alennusta Alkoon? :)

chao

• Himoreissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #9 : 04.07.2006, 23:32:40 »
Lainaus käyttäjältä: "minä"
Kai kyseessä oli sentään vakavasti otettava pulju eikä tämä Jkl:n hissanopiskelijoiden seura, joka on vaatinut Suomen ja Madagaskarin yhdistämistä ja mm. opiskelija-alennusta Alkoon? :)

on suomi-madagaskar seura ja suomi-madagaskar seura ry, jolla puolestaan on esimerkiksi kehitysyhteistyöhankkeita mainitussa madagaskarissa. :wink:

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #10 : 06.07.2006, 12:47:24 »
No totta kai, kunhan vitsailin.  :wink:

Suza

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #11 : 28.07.2006, 03:47:30 »
Juu, Madagaskarilla on harva käynyt, mutta tuskin yksikään siellä käynyt palaa kotiin rakastumatta siihen tavalla tai toisella. Suomi-Madagaskar -seura on pienen pieni, mutta tiivis yhteisö. Porukkaan kuuluu myös muutamia Helsingin Yliopiston vaikuttajia, jotka ovat mukana em. kehitysyhteistyöhankkeissa, jotka liittyvät läheisesti Biotieteiden alaan mm. ympäristönsuojeluongelmien ja kestävän kehityksen puitteissa.

Alueella tehdään mm. kestävään viljelyyn, metsänhoitoon ja metsänistutukseen liittyviä hankkeita, joiden parissa osa suomalaisistakin aktiiveista on tiiviisti pulannut mukana niin Suomi-Madagaskar ry -yhdistyksen jäsenistön kuin myös ympäristöjärjestö Dodo ry:n jäsenistön osalta. Molemmilla yhteisöllä on siis omat erilliset projektinsa alueella. Edellisellä on muistaakseni ainakin jokin viljasatovaraston viljaa tuhoavien rottien torjuntakampanjan tyyppinen juttu meneillään ja jälkimmäisellä mm. monien Etelä-Madagaskarin kylien kanssa yhteistyössä toteutettavia kestävään kehitykseen liittyviä puiden ja pensaiden istutusprojekteja ja ilmastoon sopivien uusien hyötykasvien viljelyyn panostamisia. Tavoitteena on käsittääkseni tuottaa kullekin kylälle jokin osaamisalue, josta muodostuisi vähitellen kyseiselle kylälle pitkällä tähtäimellä kestävä toimeentulo ja hyvinvointi. Kokeilut ovat tähän mennessä olleet lupaavia ja enimmäkseen positiivisia...

Edelleen aika harvan tiedossa taitaa olla, että Madagaskarissa sijaitsee myös Helsingin Yliopiston pääosin rahoittama tutkimuskeskus, jonka puitteista käsin toimii tälläkin hetkellä monta alueellista projektia ja tutkimushanketta, jotka siis liittyvät enimmäkseen tavalla tai toisella biotieteisiin. Ainakin perusekologista tutkimusta alueella tehdään suomalaisvoimin useammankin eliöryhmän lajiston osalta tälläkin hetkellä.

Itselläni on jatkuvan työn alla ollut ängetä mukaan noihin juttuihin paikan päälle, mutta saamattomuuttani se on vain lykkääntynyt vuosi vuodelta. Kiitos kun muistutitte. Saitte minut taas haikeana muistelemaan asioita ja pitääkin taas alkaa lobbaamaan itseään tuolle uniikille ja hämmästyttävälle saarelle, jonka lajistosta lähes kaikki on sellaisia, jota ei tavata missään muualla...  ;)

Edit: Aijoo, unohtu mainita, että myös malaria on huomattavasti pienempi ongelma Madalla kuin muualla Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Madan ilmasto ja kasvillisuus myös vaihtelee melko voimakkaasti riippuen siitä, onko pohjoisessa vai etelässä. Kaikki varsinaiset jäljellä olevat sademetsät ovat käytännössä pohjoisessa Madan koillisrannikon myötäisenä vyönä. Teistä ajettavassa kunnossa ovat vain ne, joita Madagaskarin Presidentti ja pääministeri sekä muut silmäätekevät ja vaikutusvaltaa omaavat itse säännöllisesti käyttävät. Muilla ei kai sitten ole niin väliä ja autot tosiaan juuttuilee ja hajoaa milloin minnekin. Että sellaista peliä Madalla...  :shock:

Ja juu, Antananarivoon pääsee tosiaan kaikkein kätevimmin, simppelimmin ja nopeimmin juuri Pariisin kautta.

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #12 : 31.07.2006, 10:12:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Suza"
Edelleen aika harvan tiedossa taitaa olla, että Madagaskarissa sijaitsee myös Helsingin Yliopiston pääosin rahoittama tutkimuskeskus, jonka puitteista käsin toimii tälläkin hetkellä monta alueellista projektia ja tutkimushanketta, jotka siis liittyvät enimmäkseen tavalla tai toisella biotieteisiin. Ainakin perusekologista tutkimusta alueella tehdään suomalaisvoimin useammankin eliöryhmän lajiston osalta tälläkin hetkellä.

Jep, Itä-Madagaskarissa Ranomafanan kansallispuistossa suomalaiset tunnettiin. Muualla meikäläisiin ei sitten törmännytkään.

Aijoo, unohtu mainita, että myös malaria on huomattavasti pienempi ongelma Madalla kuin muualla Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.

Taas päästiin lempiaiheeseeni, malariaan... Jos noin todella on, en ainakaan itse löytänyt mistään lähteestä ennen matkaa (ja luin muutakin kuin LP:tä). No, talvella/kuivalla kaudella keskusylängöllä malariahyttyset ei menestyne, mutta onhan Madalla sitten tasapuolisuuden vuoksi esim. sitä chikungunyaa  :)

Suza

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #13 : 01.08.2006, 01:34:11 »
Lainaus käyttäjältä: "minä"

Taas päästiin lempiaiheeseeni, malariaan... Jos noin todella on, en ainakaan itse löytänyt mistään lähteestä ennen matkaa (ja luin muutakin kuin LP:tä).

Et varmaan löytänytkään (en minäkään), kun kerran on paikallisten tiedonanto eli ns. epävirallinen paikallisilta kuultu mielipide. ;)

Siis tässä on korjattava sen verran, että tietyillä alueilla sääskiä tietenkin on aivan yhtä lailla kuin Manner-Afrikankin puolella, mutta monien paikallisten mukaan itse malarialoisiota ei ole samassa määrin eikä se tarttuessaan ole kovinkaan ärhäkkä laatuaan. Ei nyt kuitenkaan kiinnosta ottaa selvää kenttäkokeilla, joissa sääskien antaa pistellä randomilla mielinmäärin ja testata kauan menee, ennen kuin sen sitten lopulta saa. Eli suojautua nyt toki aina kannattaa. Tuo mainitsemasi chik on nykyisin todella yleinen, mutta ei siihen kuole. Kiusallinen se epäilemättä on, kun seuraavat puoli vuotta elämästä menee isoisoäitiä matkiessa... :)

Ennaltaehkäisy edelliseen samoin kuin malariassakin...

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #14 : 01.08.2006, 16:31:18 »
Tuo mainitsemasi chik on nykyisin todella yleinen, mutta ei siihen kuole. Kiusallinen se epäilemättä on, kun seuraavat puoli vuotta elämästä menee isoisoäitiä matkiessa... :)

Ja kaikille Madalle ehkä lähitulevaisuudessa matkaaville pitäisi varmaan vielä mainita, että chikungunyaa ei ole tällä hetkellä muualla kuin koillis-/itärannikolla ja siitä jonkin matkaa sisämaahan ulottuvalla alueella. Ei siis koko maassa. Joskin esim. itärannikolla sen sitten saakin vähintään joka toinen.

Suza

• Reissaaja
    • Profiili
Madagaskar
« Vastaus #15 : 03.08.2006, 03:49:43 »
Niin no joo, unohdin sanoa, ettei minua trooppisiin ja subtrooppisiin sademetsiin hurahtaneena luonnontieteilijänä juuri muilta alueilta löydäkään kuin kyseisen saaren pohjoisen Madan koillis- ja itäosista, jos saarelle ylipäätään on asiaa... ;)

Whig

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.petrilopia.net/
Madagaskar
« Vastaus #16 : 31.01.2007, 13:39:51 »
Yäh... tässä juuri seuraavaa reissua katselen ja Madagaskar on yksi suosikki =) Viime vuonna kävin Galapagoksella ja näin valokuvauksen harrastajana Madagaskar kiinnostaisi.

Tosin myös Kenia/Australia mutta kyllä tuossa Madagaskarissa jotain houkuttavaa on =)

Siellä käyneet voisivat hieman kertoa oliko siellä hyviä mahdollisuuksia valokuvaamiseen (Lähinnä luonto/eläimet/maisemat)?

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
Madagaskar
« Vastaus #17 : 08.02.2007, 09:39:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Whig"
Yäh... tässä juuri seuraavaa reissua katselen ja Madagaskar on yksi suosikki =) Viime vuonna kävin Galapagoksella ja näin valokuvauksen harrastajana Madagaskar kiinnostaisi.

Siellä käyneet voisivat hieman kertoa oliko siellä hyviä mahdollisuuksia valokuvaamiseen (Lähinnä luonto/eläimet/maisemat)?

Lemurit ovat pysäyttävän näköisiä otuksia, ja niin ovat tenrecitkin, joskin ensinmainitut ovat söpömpiä. Molempia on kymmeniä eri lajeja, eikä kumpiakaan löydy mistään muualta maapallolta kuin Madagaskarilta. Itse tykkäsin kuvata mausteviljelykseen liittyviä asioita: esim. pesäpallomailan kokoiset kanelitangot sekä omakotitalon pihan peittävä kangas täynnä auringossa kuivuvia neilikoita mykistivät, kun ne ensi kerran näki - älä kuitenkaan kuvaa missään, missä on sotilaskohteita tai lähetystöjä lähimaillakaan, tai kamera/filmi otetaan pois ennen kuin arvaatkaan. Nimim. kokemusta on.

Matkaamiseen joudut varaamaan paljon aikaa muustakin syystä kuin huonon tieverkoston vuoksi. Bussiliikenne toimii samalla periaatteella kuin monissa muissakin kolmannen maailman maissa, eli bussi lähtee sitten kun kaikki paikat on myyty. Jos ei kaikkia paikkoja myydä tänään, niin sitten bussi ei lähde ennen kuin huomenna. Länsimaalainen voi varoissaan olevana tietysti ostaa ne ylimääräiset paikat, jolloin hän voi ne myös käyttää (ylimääräinen tila saattaa muutenkin olla tarpeen meille kolhon kokoisille vazahoille...)

Paikallinen ruoka ei ole mitään gourmeeta lukuunottamatta ehkä ranskalaisten expattien ravintoloita. Viimemainituista suositeltavin on Chez Vavate, joka sijaitsee Île Sainte Marien eteläkärjessä. Ko. paikka ansaitsisi Michelin-erikoismaininnan, jos Michelin-opas kattaisi Afrikan.

tompe

• Aloittelija
    • Profiili
budjetti
« Vastaus #18 : 03.01.2008, 10:11:24 »
Osaisiko joku kertoa, että paljonko lentomatkat Madagasgarille ovat tulleet teillä maksamaan? Entä mitä kautta ne ostitte?

Kiinnostaisi myös tietää, että onnistuukohan majoituksen saamaan paikan päällä, vai varasitteko etukäteen jotakin kautta?

Haluaisin periaatteessa lentää suoraan Nosy Be:lle tai Sainte Marielle...periaatteessa voisi lentää myös Antanarivoon, mutta sieltä pitäisi kuitenkin jotenkin päästä tuonne ylöspäin.

minä

• Reissaaja
    • Profiili
Re: budjetti
« Vastaus #19 : 06.01.2008, 22:09:27 »
Lainaus käyttäjältä: "tompe"
Osaisiko joku kertoa, että paljonko lentomatkat Madagasgarille ovat tulleet teillä maksamaan? Entä mitä kautta ne ostitte?

Kiinnostaisi myös tietää, että onnistuukohan majoituksen saamaan paikan päällä, vai varasitteko etukäteen jotakin kautta?

Haluaisin periaatteessa lentää suoraan Nosy Be:lle tai Sainte Marielle...periaatteessa voisi lentää myös Antanarivoon, mutta sieltä pitäisi kuitenkin jotenkin päästä tuonne ylöspäin.

Me ostettiin lennot suoraan Air Francelta, Helsingistä Pariisin kautta Antananarivoon. Hinnaksi tuli vajaat 1200 euroa per lärvi. Oli ostohetkellä kaks vuotta sitten halvin vaihtoehto.

Majoituksen saaminen riippuu siitä, mihin aikaan vuodesta matkustat. Jos ei ole varsinainen turistisesonki eli eurooppalaisten loma-aika, uskoisin että saat joka paikassa yösijan ilman etukäteisvarauksia. Tosin on ihan kätevää varata hotelli (pariks) ekaks yöksi Antananarivoon. Air Francen lento ainakin saapui niin myöhään illalla, ettei olis ollut kiva alkaa enää siinä vaiheessa etsiä pimeässä hotellia.

Air Madagascarin kotimaanlennot ei olleet törkeän kalliita, mutta sen sijaan melko buukattuja - kannattaa varata etukäteen, jos pitää saada lennot joillekin tietyille päiville.

Italiasta (Milanosta?) oli muuten ainakin vuonna 2006 suoria lentoja Nosy Belle, vai olisikohan ollut Sainte Marielle.