Minkä ikäisenä ensimmäisen kerran ulkomaille?

(Luettu 58717 kertaa)

weeper

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #140 : 20.09.2007, 13:52:22 »
Ensimmäinen matka tehtiin vanhempien kanssa Pariisiin ollessani vain 6 viikkoa vanha. Olenpahan ainakin päässyt matkailun makuun aikaisin. Itse lähdin ulkomaille ilman vanhempia ensimmäistä kertaa 16-vuotiaana. Espanjassa kävin silloin.

zuwarah

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - zuwarah1@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #141 : 20.09.2007, 14:48:39 »
ihan yksin yksin lahdin tuossa pari viikkoa sitten tanne englantiin. (19v.) sita ennen kylla oon ilman perhetta matkustanu mut aina on ollu joku tuttu mukana.

Dra

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #142 : 26.09.2007, 22:27:35 »
17 vuotiaana Islannissa. Olin koko kesän töissä maatilalla, ainoana ulkomaalaisena. No meitä nyt muutenkaan ollut kun kolme neljä ihmistä koko tilalla, joten välillä kaipaili jotakuta jolle voisi selittää ja puhua ihan kunnolla suomeksi asioita. Tokihan sitä englanniksi keskustelee, mutta paljon sitä jättää sanomattakin ihan vain siksi ettei  aina jaksa miettiä että mitenköhän mie nyt itseni parhaiten ilmaisisin.

Insomnia_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #143 : 27.09.2007, 09:55:59 »
Kreikassa tuli käytyä muutaman kuukauden ikäisenä ensimmäisen kerran. Sen jälkeen vuosittain seuraavan kuuden vuoden ajan.

Oli kuulemma mukavat lentomatkat.  :)
ew York now leads the world's great cities in the number of people around whom you shouldn't make a sudden move.

David Letterman (1947 - )

Sap

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #144 : 02.10.2007, 20:57:19 »
Leirillä olen ollut joskus ennen yläastetta Ruotissa. Yksin matkustanut olen joskus samoihin aikoihin myös muualle ulkomaille, mutta siellä on kyllä sitten ollut sukulaisia.
Hmm, jos nyt mietitään sitten (omatoimi)matkaa täysin ilman huoltajaa, niin varmaankin sitten tämän vuoden alussa kun olin 17.
size=9]och det här är en resa
med en enkel biljett
som vi alla kommer göra
jag gör den på mitt eget sätt - BKO:Cigarett [/size]

Tiina58

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #145 : 03.10.2007, 20:23:42 »
Piti tarkistaa isältä ja sanoi että 3 v. Joka kesä Norjaa pohjoisessa ja sitten 8 v Ranskaan. Itse ilman muita 15 v liftaus eurooppaan ja 16 v Englantiin. Siitä säännöllisesti itse jonnekin kunnes kirjoitusten jälkeen Israeliin töihin...
Beirut rocks

alice in wonderland

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #146 : 10.10.2007, 23:02:20 »
Ikää oli 19-v ja kohteena Lontoo (siis täysin yksin ja omatoimisesti).
Porukat oli kauhuissaan. Siellä sitten tapasin tyttösen Uudesta Seelannista, joka kauhisteli nuorta ikääni ja uskallustani lähteä. Mitähän mahtaisi ajatella lukiessaan tätä sivustoa..? :roll:

Ja aloituskysymyksessähän tosiaan lukee, et niitä vanhempien kanssa tehtyjä matkoja ei nyt oteta lukuun...

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #147 : 11.10.2007, 07:35:27 »
Taisin olla 20v kun lähdin silloisen poikaystävän kanssa Lontooseen.

Äiti vielä on ollut aina sellainen, että loma tarkoittaa aikaa, jolloin on aikaa olla kotona. Eli ei reissuja. Toi oli ihan ekaeka.  :D

ellaZ

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - ellaszz@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #148 : 11.10.2007, 14:28:06 »
18-vuotiaana kyproksen ayia napassa kaverin kanssa, sen jälkeen käyny amsterdamissa ja sunnuntaina lähtö intiaan! tietty "yksinmuidenkanssa" eli jonku tuttavaperheen kans saattanu lähtä yksin esim. kreetalle muttei niitä kai laskettu.. :)

edit: 17-vuotiaana italiassa 3 viikkoa "vaihdossa".
try not. do, or do not.
-yoda

jay-b

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #149 : 12.10.2007, 22:27:50 »
Jaa joskus 15 vanhana lähdettiin parin kaverin kanssa tallinaan. Oli aika hurja reissu viivyttiin 3 yötä sielä ja kun toinen kaveri oli sieltä kotosin niin ties mestat minne normaalit turistit ei todellakaan menneet. Sen jälkeen reissattu kavereiden kanssa enempi ja vähempi ja nyt työkseen, mutta silti ensimmäinen yksin tehtävä reissu tulee eteen tossa viikon-parin päästä kun pääsee kuukaudeks intiaan.  8)

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Minkä ikäisenä ensimmäisen kerran ulkomaille?
« Vastaus #150 : 15.10.2007, 11:55:52 »
Lainaus käyttäjältä: "marinna"
Minkä ikäsenä olitte ekan kerran ulkomailla/reissussa?Siis jos nyt ei lasketa vanhempien kanssa tehtyjä reissuja.

Miten ulkomailla syntyneelle määritellään 1. matka ulkomaille?

Jos matka suomeen on ulkomaan matka niin alle yksi vuotiaana.

Coult

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Minkä ikäisenä ensimmäisen kerran ulkomaille?
« Vastaus #151 : 01.04.2008, 02:12:59 »
Moi!

Lainaan threadia, enkä oikein sopivampaa löytänyt. Olen 17-vuotias poika, täytän ensi helmikuussa 18. Olen ollut itsenäistä tyypiä jo nuoresta alkaen, hoitanut omat asiani, maksanut laskut ja ruokani ja käynyt töissäkin (olen asunut nyt puoli vuotta omassa asunnossa yksin). Saan todennäköisesti kesätyöpaikan kesä-heinäkuuksi ja tienaan sieltä yhteensä n. vajaa 2000 euroa käteen.

Mulla on ollut matkakuume jonkun aikaa (johtuu varmaan siitä, että veljet käyneet ainakin viidesti tai kuudesti kaukomailla viimesen viiden vuoden aikana), koska vanhempien kanssa en ole voinut suurperheen ja heidän passiivisuutensa takia. Ajattelin, että nyt jos koskaan olisi tilaisuus lähteä ja kuluttaa kesätyörahat johonkin järkevään, ikimuistoiseen juttuun. Vanhemmilta saisin todennäköisesti luvan lähteä. Kokemusta ulkomailta siis ei ole Tukholman ja Tallinnan matkaa enempää. Syksyllä (syyskuu luultavasti) olisin lähdössä ja pari kysymystä kuitenkin olisi:

1. Voiko hostellin varata ja voiko niissä yöpyä alle 18-vuotiaana ilman lähiomaista? Varmasti maakohtainen kysymys, mutta noin niin kuin suuntaa-antavasti?

2. Kuinka kauan tuollaisella n. 1800 eurolla matkailee (tilillä on tarvittaessa lisääkin muutama satanen, ehkä tonni)? Aikaa voi aina järjestää koulusta. Tietenkin mitä pidempi matka, sen parempi! Kuukauden reissu olisi ihan mahtava.

3. Olen selannut monta kymmentä tuntia tätä foorumia ja en osaa oikein päättää mihin lähtisin. :D Euroopasta Kreikka olisi mahtava tavernoineen, hiekkarantoineen ja kaikkine luostareineen ja kukkuloineen. Toisaalta myös Väli-Amerikka kiehtoo, esim. Panama tai Belize. Aasiasta perinteinen kohde olisi sitten ihan Thaimaa, joka hypetyksen perusteella olisi sellainen perinteinen kohde. Miksei myös Kiina olisi varteenotettava vaihtoehto. Halvalla ainakin pääsisi. 

4. Kannattaa ilmeisesti hankkia kaupungin kartta aina, että tietää mihin on menossa? Miten käytännössä onnistuu jos haluaa bussilla johonkin kaupunkiin, eli bussilipun varaus yms.?

5. Kannattaako rahat vaihtaa lentokentällä vai voiko ne vaihtaa muualla? Visa Electron ei varmaan käy missään eksoottisissa maissa, joten onko ainoa mahdollisuus kantaa rahoja mukana?

PS. Tämä voi tuntua hulluudelta, mutta ihan tosissani olen. Alun perin tarkoitus oli lähteä heti, kun täytän 18, mutta rupesin miettimään, että miksei ihmeessä jo aiemmin kun rahaakin olisi. 

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #152 : 01.04.2008, 11:08:35 »
Minkä ikäsenä olitte ekan kerran ulkomailla/reissussa?Siis jos nyt ei lasketa vanhempien kanssa tehtyjä reissuja.

16-vuotiaana Ruotsin risteilyllä jos se lasketaan ulkomaan reissuksi. Jos ei niin 17-vuotiaana kielikurssilla Englannissa kuukauden.
Soarele este galben

jusku

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #153 : 01.04.2008, 12:38:37 »
17- vuotiaana espanjassa ja ranskassa.

`vilma

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - kristalliprinsessa03@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #154 : 02.04.2008, 21:37:27 »

1. Voiko hostellin varata ja voiko niissä yöpyä alle 18-vuotiaana ilman lähiomaista? Varmasti maakohtainen kysymys, mutta noin niin kuin suuntaa-antavasti?

2. Kuinka kauan tuollaisella n. 1800 eurolla matkailee (tilillä on tarvittaessa lisääkin muutama satanen, ehkä tonni)? Aikaa voi aina järjestää koulusta. Tietenkin mitä pidempi matka, sen parempi! Kuukauden reissu olisi ihan mahtava.

1. Hostellien varausmahdollisuus taitaa olla hostellikohtaista. Kun oltiin kaverin kanssa lähdössä reilaamaan ja joitain hostelleita varattiin etukäteen, niin varaus tapahtu joko sähköpostilla tai sitten hostellin omilla nettisivuilla oli varaussysteemi. Osaan piti ennakkoon maksaa jonkun verran hinnasta, esim. 10 tai 20%.
Joissain hostelleissa ongelmana voi olla se, että varauksen yhteydessä pitäis antaa luottokortti tiedot, ja luottokorttia kun meidän (minäkin siis olin sillon 17) ikäisiltä ei voi löytyä. Joissain toimi niin että voi käyttää toisen luottokorttitietoja (kyseisen henkilön luvalla toki  :D), ilman että tän henkilön piti itse olla yöpymässä hostellissa, toisissa taas sen piti olla oikeesti oma luottokortti tai sit ei voinu varata.
Eli jos jostain hostellin haluat varata etukäteen niin kannattaa katella netistä, tai kysyä esim. sähköpostilla onko mahdollista.
Yleensä ainakin meidän reissulla melkein kaikissa hostelleissa pysty olemaan alaikäisenä ilman vanhempia, mutta on myös hostelleja joihin ei alaikäiset yksinään pääse. Sekin selviää siis parhaiten hostellin nettisivuilta tms, tai sitten kysymällä.  :)

2. Reilatessa, 28 päivää, reitti meni pohjosmaiden kautta länsi-eurooppaan, mulla meni ehkä yhteensä kaikkineen suurinpiirtein ton verran, eli liput ja muut. päiväbudjetti oli n.30 euroo mutta tais mennä melko usein vähän yli. Riippuu tietysti miten elää ja missä.   :)
quot;Life is a journey so everyone is a tourist." -Friedrich Nietzsche

Pullosorsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #155 : 11.04.2008, 21:55:59 »
Olin 15 vuotiaana Bulgariassa ihan pakettimatkalla ja seuraavana vuonna omatoimisesti kiertelin Norjaa ja Ruotsia.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #156 : 14.04.2008, 16:26:41 »
16-vuotiaana poikaystäväni kanssa autoreissulla Tanskassa. Oltiin viikko Dronningmöllen leirintäalueella ja köröteltiin takaisin. Kivaa oli. Ja kotoa oli lupa reissuun  ;D
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

Dafu Simba

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #157 : 24.04.2008, 14:47:29 »
9-vuotiaana Kanarialla.

(En ollut vanhempien vaan setäni kanssa. :P)
"Make the choice adventurous stranger, strike the bell and bide the danger or wonder 'till it drives you mad what would have happened if you had." C.S. Lewis

schokokatze

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #158 : 24.04.2008, 15:16:23 »
joskus käytiin virossa laivalla, kun olin n. 10 mutta sitä ei kai lasketa. :) eka "iso" reissu oli 16-vuotiaana Itävaltaan ystävää tapaamaan. ei meinannut äiti päästää matkaan eikä ukkikaan tykännyt, kun muka "liian nuori" olin, mutta niin minä lähdin ja olisin melkein voinut jättää tulematta takaisin<3
I mog Österreich. ♥ Steiermark - Das Grüne Herz Österreichs

borracha

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - sagittarius89@luukku.com
    • Profiili
    • http://irc-galleria.net/view.php?nick=borracha
« Vastaus #159 : 24.04.2008, 15:22:41 »
15-vuotiaana olin kielimatkalla Englannissa. 17-vuotiaana Aurinkomatkojen matkalla Espanjassa.

Kesäkuussa ensimmäinen ulkomaanmatka ilman vanhempia, kavereita tai mitään matkanjärjestäjää ja opasta. Espanjaan vuodeksi :)
La vida es una aventura y hay que vivirla.