Mikä kameramalli toimii reissussa?

(Luettu 187551 kertaa)

sembilan

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Mikä kameramalli toimii reissussa?
« Vastaus #440 : 04.01.2011, 12:06:14 »

Onko jollain kokemuksia tuosta Olympuksen mju Tough 3005:sta??

Itseäni kiinnostaa se, koska siitä löytyy HD-videokuvaus ja on myös pudotuksen(1.5m) ja veden (3m) kestävä.

Osaako joku kertoa käyttökokemuksia kamerasta?
Uskaltaako tällaisella kameralla snorklailla rauhassa??

Mulla on Olympuksen mju tough-8010, ja se on ainakin ihan loistava kamera. Helppo käyttää, mahtava setti valmiita säätöjä joista valita (erittäin tärkeä ominaisuus mun kaltaselle laiskalle, joka ei todellakaan jaksa käyttöohjeita pahemmin plärätä ja säätöjä ite viritellä). Ja kyllä, ihan rauhassa pystyi snorklailemaan. Videokuvaus veden alla toimi myös tosi hyvin.

En sitten tiedä miten paljon eroaa 3005:stä, mutta mulla oli edellinenkin kamera Olympuksen mju-sarjaa, ja sekin oli älyttömän hyvä. Sen perusteella uskallan suositella noita kameroita kyllä.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #441 : 15.06.2011, 20:59:41 »
Olen lukenut näitä kamera-topikkeja läpi, mutta osa keskustelusta on vanhaa. Olen siis etsimässä hyvää kameraa pitemmälle reissulle. Hyvä tarkoittaa riittävän hyvää kuvanlaatua, mutta toisaalta myös mieluiten kompaktia kokoa.

Olin jo pitkään aivan varma, että hankin järkkärin, opettelen kuvaamaan sillä jo kotopuolessa ja raahaan runkoa + kahta objektiivia mukana. Nyt en ole ollenkaan enää varma asiasta, kun haluaisin tavaran määrän pitää minimissä. Tähän asti olen kuvaillut Canon Ixus 80IS:llä. Ihan hyvin se on tähän asti palvellut, mutta tasoa haluaisin lisää, etenkin kunnon optista zoomia ja nopeutta kuvien ottamisessa.

Löytyykö näistä uudemmista digiporkkareista tai mitä nämä "kompaktijärkkärit" ovatkaan, sellaista kameraa jossa olisi kohtalainen optinen zoom, jotta saisi räpsittyä kauempaakin kuvia sekä kameraa, joka olisi suhteellisen nopea, että tilanteet eivät ehdi mennä ohitse? Näkyyhän noita olevan vaikka millä 16x optisella zoomilla varustettuja, mutta onko niistä oikeasti mihinkään? Vai vaadinko liikoja ja järkkäri pitäisi vaan ostaa (ja siihen joku 200mm polttoväliin asti menevä objektiivi? :P
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #442 : 15.06.2011, 21:09:54 »
Canonin Poweshot S95:sta olen kuullut hehkutettavan nimenomaan erinomaisena reissukamerana. Se on erinomaisen pieni ja kevyt mutta pystyy hyviin suorituksiin. Siinä on kuitenkin vain 3.8-kertainen optinen zoomi. Enemmän sitä kuitenkin luulisi laajaa päätä matkaillessa tarvittavan (katunäkymät, arkkitehtuuri jne.)? Myös videokuvausominaisuus optisella kuvanvakaajalla on hyödyllistä olla.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011, 21:11:57 kirjoittanut Orkesteri »

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #443 : 15.06.2011, 21:24:31 »
Joo, itseasiassa unohdin koko videokuvauksen mainita. Se on toki myös tärkeä. Vaikutti hyvältä kameralta tuo Powershot s95 mun tarpeisiini, pistetään vakavaan harkintaan.

Aivan, laajakuva on tärkeä, mutta joskus luonnossa kaipaisi sitä zoomia, jotta saisi esim. jostain eläimestä kauempaa kuvan, jonka lähelle ei voi mennä. Toisaalta ilmeisesti noissa kameroissa joissa on hyvä zoomi, valovoima objektiivissa kärsii?

www.villek.blogspot.com

Haroosh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #444 : 15.06.2011, 22:01:54 »
Itse harkitsen tätä    http://www.dpreview.com/news/1103/11030211olysz30mr.asp    Onkohan kellään kokemuksia kyseisestä laitteesta?       

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #445 : 15.06.2011, 22:17:37 »
Haha, tiedän tasan tarkkaan tuon tunteen, kun se hemmetin kapybara ei suostu tulemaan sieltä risukasastaan yhtään lähemmäs ja näyttää kuvissa tuhruiselta läikältä laajan ruohikon keskellä. Eläintarhakuvaaminen tuli minulle ensimmäisenä mieleen, kun toit esille zoomin tärkeyden. Ja kuulema luonnostakin löytää elukoita. Kuvasin viime kesänä Berliinin eläintarhassa Nikonini kittilinssillä (18-55 mm), ja siitä loppui kyllä paikoin zoomi pahasti kesken, vaikka kaikkea muuta sain kuvattua aivan hyvin. Ja matkatovereiden potreteista sitä lopulta on eniten kiinnostunut, kun matkakuvia jälkeenpäin katselee, olen huomannut.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #446 : 15.06.2011, 22:36:15 »
Itse harkitsen tätä    http://www.dpreview.com/news/1103/11030211olysz30mr.asp    Onkohan kellään kokemuksia kyseisestä laitteesta?       

Vaikutti ihan mielenkiintoiselta myös tuo. Tosin mahtaakohan tässä joutua tekemään kompromissin: pidempi polttoväli ja parempi zoom, mutta objektiivin valovoima pienempi joten hämärässä otetut kuvat huonompia? Asiantuntijat kommentoivatkoon. Tuo olisi kyllä nopea kamera ainakin. Pitää vertailla rauhassa näitä ennen kuin tekee mitään hätiköityä.. :)

www.villek.blogspot.com

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #447 : 16.06.2011, 10:03:00 »
Kompromissejahan nuo pokkarit helposti ovat. Optisesti pitkä mutta fyysisesti pieneen tilaan menevä zoom tarkoittaa pientä valovoimaa. Lisäksi pokkareissa suuremmat ISO-herkkyydet tuottavat kohinaisempia kuvia kuin järkkäri vastaaavalla herkkyydellä.

Tuon edellä mainitun Olympuksen unohtaisin, jos on oikeasti tarkoitus kuvata eläimiä pitkällä zoomilla. Homma menee hankalaksi kun Olyssa ei ole muuta etsintä kuin iso LCD-ruutu. Järkkäri optisine etsimineen on paras pieniin kohteisiin tähdättäessä, monissa pitkäzoomikameroissa oleva sähköinen etsin (EVF) on huonompi mutta pesee täysin LCD-ruudun.

Etsimestä on iso apu juuri pitkällä putkella kuvatessa, kameran saa tuettua silmäkulmaan, mikä on huomattavasti vakaampi kuvausasento. Kameroitten omat kuvanvakaajat eivät riitä kovin pitkälle jos kuvataan LCD:n avulla pitäen kameraa vain kahden käden varassa. Myäs liikkuvan kohteen seuraaminen on helpompaa kun kamera on tuettu päähän.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

mikros

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #448 : 16.06.2011, 10:32:25 »
Onko joku ollut esim. reilaamassa tai muuten rinkan kanssa matkaamassa ja on pitänyt järkkäriä ja ehkä muutamaa objektiivia mukana? Onnistuiko mitenkään ja oliko niistä enemmän haittaa kuin hyötyä?

Meikäläisellä olisi Canonin EOS 500D ja Sigman 17-50mm 2.8 OS ja ehkä joku vielä joku tulossa mukaan reilille... onko mitään järkeä, vai kannattaisko vaan ostaa pokkari matkaa varten? Esim. Canon Powrshot S95?

Hopiska

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - lsgv@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #449 : 16.06.2011, 11:50:21 »
Ite ostin viime vuonna reissua varten tuon Sonyn DSC-HX1 kameran http://www.dpreview.com/reviews/sonydschx1/ eli siis tuollaisen pokkarin ja järkkärin välimallin. Tyytyväinen olin ostokseen, kuvat hyviä (omasta mielestäni enkä siis harrasta valokuvausta huom huom.. ) videokuvaus ja pitkä zoomi olivat monesti käytössä. Mutta pakko sanoa, että välillä alkoi turhauttaa kun oltiin vaikkapa päristelemässä skoottereilla ympäri p-Thaimaata ja itse joutui aina kuvauspaikan tullen kaivamaan kameran jostain esille ja nappaamaan linssinsuojuksen pois, niin samaan aikaan kaveri oli jo napannut pokkarinsa taskusta, ottanut kuvan ja oli valmis jatkamaan matkaa. Toisaalta sainpahan parempia kuvia kaukana olevista kohteista. Loppujen lopuksi tulin kaikenpuolin hyvin tuolla toimeen. Kaipa se on aina henkilökohtaista kuinka paljon haluaa nähdä vaivaa tai karsia kuvien laadusta.

edit: ainiin ja tuosta löytyi helppo ja toimiva panorama-tila ja se oli yksi vaikuttavista asioista miksi siihen päädyin.

Etsimestä on iso apu juuri pitkällä putkella kuvatessa, kameran saa tuettua silmäkulmaan, mikä on huomattavasti vakaampi kuvausasento. Kameroitten omat kuvanvakaajat eivät riitä kovin pitkälle jos kuvataan LCD:n avulla pitäen kameraa vain kahden käden varassa. Myäs liikkuvan kohteen seuraaminen on helpompaa kun kamera on tuettu päähän.

Tätä kyllä komppaan täysin, toisaalta itse onnistuin aina löytämään jotain lisätukeakin käsien lisäksi.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2011, 12:29:29 kirjoittanut Hopiska »

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #450 : 16.06.2011, 11:50:53 »
Itsellä on vanha Fuji Sun Fun, kertakäyttökamera ja filmi samassa.  ;D

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #451 : 16.06.2011, 12:19:51 »
Järkkäriä kannattaa kantaa, laseja sen verran, että tarvittava alue on hallussa. Kiinnostaisi Tamron 18-270, jos se ei ihan paska ole. Nykyinen yleislasi on Tamron 17-50, joten telepää puuttuu.

Varmaan jossain olen maininnut, että Tokina 11-16/2.8 ottaa laajakulmapään hyvin haltuun.

Mulla on erillinen kameralaukku, vaikeeta olisi kuljettaa lisälaseja rinkassa, muttei mahdotonta; neopreenisuojapussit ovat hyviä siihen tarkoitukseen. Saa halvalla dealextreme.com ´ista ja ovat lähes merkkivehkeiden tasoisia. En tosin reilaa.

Edit: merkkivehkeillä tarkoitan Zing-pussukoita, jollaisia myös omistan, kuten myös ko. merkkisen kameran ympärille kiskaistavan tyköistuvan neopreenisuojuksen, mikä on pikkusateilla aika kätevä. Löytyy eri kokoja, pikkurungosta ja lasista isoon runkoon ja pitkään putkeen.

Saa pokkareillakin kuvia joo. Edellä mainitulla LX3:lla (nykyään LX5) jopa hyviä.

Itsellä on vanha Fuji Sun Fun, kertakäyttökamera ja filmi samassa.  ;D

*aatana, pitikö käynnistää mun sisäiset stereot?? Heti alkoi soimaan se muinainen mainoksenrenkutus päässä. >:(
« Viimeksi muokattu: 16.06.2011, 12:56:44 kirjoittanut alan_mies »

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #452 : 16.06.2011, 12:32:07 »
Lähtökohtaisesti olen huomannut, että voin joko ottaa hyviä kuvia tai nauttia matkasta, mutta näiden kahden yhteensovittaminen on aika hankalaa. Kuvaaminen vaatii usein pysähtymistä ja aikaa, mikä on hyvä asia, mutta etsimen läpi maailmaa tulee katsottua paljon kapeammin kuin muuten vain fiilistellen. Ja jos omistaa järkkärin, ei voi mitenkään toimia oikein. Kun jättää kotiin, parempaa putkea olisi kuitenkin tarvinnut, ja kun ottaa mukaan, pokkarillakin olisi pärjännyt. :D

Tuomas78

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #453 : 16.06.2011, 12:44:59 »
Nyt on Aasiassa muutaman kuukauden matkassa mukana kulkenut Nikon d7000, siinä kiinni yksi kittilinssi 18-105mm, tällä kertaa tämä saa riittää ja hyvin on riittänytkin.
Kuvat on hyviä ja kamera ei ole liikaa mukana kannettavaksi, mutta en lähtisi reilaamaan jos mukana tarvisi kantaa enempää kuin yksi linssi.. Mukana meidän (+1) seurueessa on myös yksi pokkari, ihan vaan niitä tilanteita varten kun ei viitsi kantaa järkkäriä.
Hyvä sateenkestävä laukku on must, kun ei tiedä missä ja milloin rupeaa satamaan. Itselläni lisäksi kulkee aina myös muovipussi ihan vaan 100% varmuuden vuoksi.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #454 : 18.06.2011, 17:49:31 »
Tein sitten ratkaisuni ja olen siihen tyytyväinen. Hankin Canonin 500D:n ja siihen mukana tullut 18-55 mm ja erikseen 55-250 mm putket. Mietin laadukasta pokkaria, mutta totesin että olen aina halunnut edes kokeilla järkkärin kanssa kuvaamista. Haluan laatua ja haluan todella opetella sitä. Ja seuraavalla reissullani mulla on aikaa perehtyä siihen, ei ole kiirettä..

Päivät sitä roikottaa kyllä mukana repussa ja illaksi jättää sitten majapaikkaan. Ja ihan sama jos pöllitään, onpahan vakuutus ja muistikortti on kumminkin rahavyössä jemmassa. Pääasia että kuvia eivät vie. Mukaan lähtee kyllä rinnalle Canonin peruspokkari iltamenoja yms. varten. Eli kyllähän tuota nyt raahaa siinä samassa repussa missä miniläppäriäkin, kun sen verran pitkä reissu on tulossa että näitä vermeitä tarvitsee. Nyt vaan harjoittelemaan! Kuukauden päästä ensin Balkanille välireissulle viideksi viikoksi reenaamaan ja sitten vuoden alusta pitemmälle retkelle.. :)

www.villek.blogspot.com

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #455 : 18.06.2011, 21:17:24 »
^

Siinä vaiheessa, kun huomaat, että laajispää puuttuu, harkitse em. Tokinaa.

Alan_harrastajalle sillä ekojen kuvien ottaminen on jonkinlainen henkinen orgasmi, muttei sillä mikä tahansa onnistu; vääristymä pitää hallita sommittelulla. ;)

Ammattilaisille on sitten omat, mutta tuo onkin eri hintaluokassa.

Miika

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #456 : 04.07.2011, 23:10:33 »
Onko joku ollut esim. reilaamassa tai muuten rinkan kanssa matkaamassa ja on pitänyt järkkäriä ja ehkä muutamaa objektiivia mukana? Onnistuiko mitenkään ja oliko niistä enemmän haittaa kuin hyötyä?

Meikäläisellä olisi Canonin EOS 500D ja Sigman 17-50mm 2.8 OS ja ehkä joku vielä joku tulossa mukaan reilille... onko mitään järkeä, vai kannattaisko vaan ostaa pokkari matkaa varten? Esim. Canon Powrshot S95?

Ensimmäinen päivä takana kolmen viikon Sveitsin ja Alppien vaeltelusta. Alunperin oli tarkoitus lähteä pelkällä pokkarilla (S95) liikenteeseen, mutta kun se oli juhannuksen testikäytössä totesin, ettei sen kuvanlaatu riitä minulle. Tämä ei tietenkään tarkoita absoluuttisella tasolla se olevan huono, minulle vain on kehittynyt liian kovat vaatimukset 18 vuotta harrastaneena. Eli vieläkään ei järkkäri päässyt eläkkeelle. Lisäpainoa tuli noin 4kg, kun mukaan tuli Canon 1Ds II ja Zeissin 21/2.8, 35/2 ja 100/2. Kamera ja yksi lasi kulkee joko olkahihnassa, tai lisäkiinnikkein rinkan kantohihnoissa. Lisälasit ovat vaatteiden seassa rinkassa. Mukana on myös yksi tarkoituksella objektiiville suunniteltu, vyöhön kiinnitettävä, pussi, jonka voi kiinnittää rinkkaan tai yleisemmin vyölle, kun rinkka makaa hostellin lokerossa. Edellisellä reissulla oli mukana erillinen olkalaukku niitä varten, mutta siihen paloi niin hermot, että en ikinä ota toista, etenkään olkamallista, laukkua rinkan lisäksi.

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #457 : 07.07.2011, 12:27:14 »
Lisäpainoa tuli noin 4kg, kun mukaan tuli Canon 1Ds II ja Zeissin 21/2.8, 35/2 ja 100/2.
Arrgh, kovan luokan kuvauskalusto todella rankaisee painollaan. Neljä kiloa on puolet siitä, mitä yleensä otan mukaan vaatteineen kaikkineen. Nuo eivät millään mahdu painobudjettiini, vaikka tuohonkin voisi hyvin lisätä vielä pienikokoisen jalustan, ulkoisen salaman, vara-akun, filttereitä... Olen ihan tyytyväinen, että opiskelijabudjetti rajoittaa vielä toistaiseksi sitä, kuinka paljon gearia voin hankkia. Eihän tälle varustelulle ole mitään loppua.

Kun tuli painosta puhe, PPUClipin mainitseminen lienee paikallaan. Kyseessä on Lenmarin valmistama yleislaturi, jonka kontaktiosa säätyy melkein mihin tahansa kamera-akkuun sopivaksi. Se on varmasti kevyempi kuin yksikään Canonin tai Nikonin mukana tuleva laturi. Koska se osaa ottaa virtaa USB:stä, läppärin kanssa matkustavat voivat ladata kameransa tietokoneen kautta. Näin ei välttämättä tarvitse ottaa mukaan mitään ylimääräisiä latauslaitteita tai jatkojohtoja. Tietokoneen virtalähde riittää silloinkin, kun majapaikassa on vain se yksi kämäinen pistorasia. Olen kuullut PPUClipiä hehkuttevan esimerkiksi täällä. Jos tapana on kuljettaa mukana paljon elektroniikkaa, virtalähteissä ja latureissa on mahdollista säästää painoa, tilaa ja hermoja.

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #458 : 11.07.2011, 11:48:21 »
Lisään vielä kiinnostavan linkin. Paljon matkaileva kirjoittaja Greg Mod hehkuttaa Lumix GF1 -kameraansa, ja hänen esittelemänsä testiotokset  ovat kieltämättä sangen pysäyttäviä. Perinteinen järjestelmäkamera ja kunnon objektiiviarsenaali saattaa tuottaa absoluuttisesti parasta kuvanlaatua, mutta minusta GF1 + yksi pannukakkuobjektiivi -kombon jälki on aika pirun hyvää kameralta, joka mahtuu takin taskuun ja käynnistyy kuvausvalmiiksi parissa sekunnissa. Tällaiset kompaktit järkkärit ovat erittäin kiinnostava kameratyyppi, jolta kuvauksesta kiinnostunut matkailija voi tulevaisuudessa odottaa paljon.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2011, 12:02:37 kirjoittanut Orkesteri »

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #459 : 11.07.2011, 13:30:08 »
Lisään vielä kiinnostavan linkin. Paljon matkaileva kirjoittaja Greg Mod hehkuttaa Lumix GF1 -kameraansa, ja hänen esittelemänsä testiotokset  ovat kieltämättä sangen pysäyttäviä. Perinteinen järjestelmäkamera ja kunnon objektiiviarsenaali saattaa tuottaa absoluuttisesti parasta kuvanlaatua, mutta minusta GF1 + yksi pannukakkuobjektiivi -kombon jälki on aika pirun hyvää kameralta, joka mahtuu takin taskuun ja käynnistyy kuvausvalmiiksi parissa sekunnissa. Tällaiset kompaktit järkkärit ovat erittäin kiinnostava kameratyyppi, jolta kuvauksesta kiinnostunut matkailija voi tulevaisuudessa odottaa paljon.

Toki huomioitava että juttu on yli vuoden vanha ja kameramalli pari vuotta vanha. Ei sillä että pitäisi olla koko ajan vaihtamassa kameraa, mutta ostopäätöstä tekevät varmaankin huomioivat tämän hetken tilanteen. Toki jotkut kuvat ovat hyvinkin vakuuttavia, mutta Greg selkeästi osaa myös kuvankäsittelyn tavallista tallaajaa paremmin.

Omalta osalta minulla on ainakin toistaiseksi vielä se vaihe, että kuvaan lähes yksinomaan reissuissa ja bileissä, ja kummassakin tapauksessa kameran paino ja koko on älyttömän tärkeää ja olen erittäin paljon kävellen liikenteessä. En tiedä olenko ikinä halukas hommaamaan kameraa joka ei mene housujen taskuun (yleensä reisitaskut mutta välillä farkut). Toistaiseksi siis Canon S90 käytössä mutta pikkuhiljaa alkaa päivitys kiinnostamaan, tällä hetkellä odottelen tietoja tulevasta S95:n seuraajasta...tosin merkit viittaavat siihen että päivitykset ovat pieniä (hieman lisää zoomia, lisää turhia megapikkelssejä). Mutta toivottavasti tekniikkakin kehittyy entisestään tuossa kokoluokassa.

« Viimeksi muokattu: 11.07.2011, 13:31:58 kirjoittanut Vandit »