Star Alliance ja muut maailmanympäri lennot

(Luettu 6547 kertaa)

Hisoka

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - the_shorty86@hotmail.com
    • Profiili
« : 28.03.2006, 23:48:34 »
Törmäsin tässä eBookersin sivuilla tällaisiin maailmanympärilentopakettitarjouksiin. Onko kellään kokemusta niistä? Näkyisi olevan monella yhtiöllä 5 ja 15 pysähdyksen paketteja joista löysin itseäni kiinnostavan vaihtoehdon Helsinki - Kuala Lumpur - Singapore - Tokyo - San Francisco - New York - Helsinki.

Hintaa ei näyttäisi olevan kuin 1765e. Onkohan noissa mahdollista vaihtaa pysähdyspaikkoja edes vähäisen? :P Näppärä paketti, mutta olisi kiva ujuttaa Sydney sinne mukaan esimerkiksi.

No mutta, kokemuksia? Varoituksen sanoja? Lähinnä kiinnostaa, että
a) onko tuo hinta ainoa mitä joudutaan maksamaan (lentokenttäveroja?)
b) miten voin/voinko suunnitella itse matkojani/pysähdyksiäni
c) onko pakko päättää etukäteen kauan viipyy paikanpäällä?
d) vedetäänkö tässä sikaa narussa? :D

Itse olen innoissani. Vetäisikö joku takaisin maanpinnalle karuilla faktoilla? Ei pakko, mutta apu ja valaistuneet neuvot otetaan vastaan ;)

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 29.03.2006, 07:43:54 »
Kyllähän niihin Star Alliancen ja muiden maailmanympäri paketeihin saa itse suunnitella pysähdyksensä. Hinnoittelussa otetaan kuitenkin huomioon pysähdysten määrä sekä maanosien määrä. Myös lentokilometrejä on käytössä rajoitetusti.

Star Alliancen kotisivulta http://www.staralliance.com voi ladata Round the World milage calculatorin, jolla voi suunnitella lentoreittejä ja katsoa riittääkö mailit haluamaasi reittiin.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

TK

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Star Alliance ja muut maailmanympäri lennot
« Vastaus #2 : 29.03.2006, 11:35:08 »
Itse tulin juuri maailman ympäri matkalta jossa minulla oli Star Alliancelta liput. Itse liput ostin aktiv-resorilta ja palvelu toimi erinomaisesti. Itse katsoin kaikki lennot, päivämäärät yms. Star Alliancen rtw mileage calculatorilla. Tämän jälkeen vain lähetin suunnitelmani Aktiv-resorille ja seuraavana päivänä oli hintalaskelma valmis.

Lainaus käyttäjältä: "Hisoka"

a) onko tuo hinta ainoa mitä joudutaan maksamaan (lentokenttäveroja?)
b) miten voin/voinko suunnitella itse matkojani/pysähdyksiäni
c) onko pakko päättää etukäteen kauan viipyy paikanpäällä?
d) vedetäänkö tässä sikaa narussa? :D)

A) Hinta mikä ilmoitetaan on hinta ILMAN lentokenttäveroja, Itselläni tuli noin 150e veroja vielä lisäksi kun oli 10+ pysähdystä. Tämä toki riippuu missä pysähtyy.
B) Star Alliancella voit itse suunnitella kaiken, eli päivämääristä, lentojen lähtöajoista ja missä haluat vaihtaa konetta(jos ei ole suoraa lentoa) yms. Voit myös jättää joitakin välejä itse kuljettaviksi(junalla, bussilla) tämä on hyvä tapa "säästää" maileja. Kaikki siis itse, juuri silloin kuin sinä haluat.
C) Lentojen päivämäärät tulee ilmoittaa, MUTTA vain ensimmäisen lennon(intercontinental) päivämäärä on sitova. Päivämääriä voi muuttaa ilmaiseksi ensimmäisen lennon jälkeen ja tämä onnistuu erittäin helposti puhelimella tai  faxilla suoraan lentoyhtiön toimistoon jolla seuraava(muutettava) lento on.
D) Itse en ainakaan tuntenut olevani sika narussa.

Itse lensin reitin Helsinki-Peking//Shanghai-Seoul-Hanoi//Saigon-Bangkok//Singapore-Brisbane//Sydney-Auckland-Nadi-Los Angeles-Chicago-Stockholm-Helsinki Ja olin erittäin tyytyväinen, plus reissusta sain maileja muutamaan euroopan sisäiseen lentoon ;)
Kaikki lentoni oli jopa ajallaan ja palvelu oli hyvää, poislukien United. Tästä seikkailusta voit lukea "kauhein lentonne" ketjusta,  sivulta 5 viimeisenä.
Laita vaan lisää kysymyksiä jos tulee mieleen, yritän mielelläni vastata jos osaan :D

hugh

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.03.2006, 16:59:07 »
Juuri maksettuna Star Alliancen World Around Ticket (max 26000miles and 5 stops) varaus taskussa hintaan 1765+ verot (379€) = 2144€.

Varattu Ebookersin kautta, toimi hyvin vaikkakin piti maksaa parikymppiä jotta tekisivät varauksen. Ei siis voi mitenkään ilmaiseksi katsoa paljonko veroja kertyy ja mikä on matkan lopullinen hinta. Onneksi on mahdollista sitten veloituksetta vaihdella lentopäiviä ja pysähdyspaikkoja siihen saakka kunnes olet maksanut lipun kokonaisuudessaan (viimeistään 1kk ennen lähtöpäivää).

Onko kenelläkään tietoa mikä on maksimi matkatavaroiden paino maailman ympäri matkoilla? Lufthansan sivuilla lukee ett 2*32kg saa ottaa jos on Star Alliancen maailman ympärimatkalla kun taas Air Canadalla eikä Thai Airwaysilla mainita asiasta mitään. 2*32kg on tosi paljon.

hugh

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.03.2006, 17:04:00 »
Onko muuten kenelläkään tietoa mikä on näiden maailmanympärimatkojen lippuluokka? Star Alliance.comista sain sen käsityksen että olisi unrestricted eli Y-class joka antaa 150% mailit etuohjelmissa. Miten tämä viiden stopin vaihtoehto, onko se matalampi luokka. Kiinnostaisi tietää niin voisi laskea paljonko maileja tulee kerättyä ja minkälaisen ilmaismatkan voisi sitten näillä maileilla tehdä...

TK

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 30.03.2006, 17:08:04 »
Minulla lipuissa luki että 2pc on sallittu jokaisen lennon kohdalla.
Varausluokkana oli M eikä Y, eli maileja tulee "vain" 100%, en tiedä tosin onko tuo muutettu nykyisin Y luokkaan.

TK

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.04.2006, 20:10:38 »
Lainaus käyttäjältä: "hugh"
Onko muuten kenelläkään tietoa mikä on näiden maailmanympärimatkojen lippuluokka? Star Alliance.comista sain sen käsityksen että olisi unrestricted eli Y-class joka antaa 150% mailit etuohjelmissa. Miten tämä viiden stopin vaihtoehto, onko se matalampi luokka. Kiinnostaisi tietää niin voisi laskea paljonko maileja tulee kerättyä ja minkälaisen ilmaismatkan voisi sitten näillä maileilla tehdä...

Viitsitkö ilmoitella kun saat  liput käteen että mikä se varausluokka on, ihan mielenkiinnosta :)
Muista laskiessa maileja että ne sitten pyöristetään lähimpään sataan...

ania

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.04.2006, 15:36:00 »
Heips!
Bongasin tämän keskustelun juuri kun suunnittelin matkaa E-Amerikkaan, kun olen sinne menossa viideksi kuukaudeksi Chileen vaihtoon ja sitten matkaamassa muutaman kuukauden.

Täysin aloittelija lentoasioissa ja koko lentokoneiden maailma on kääntynyt aivan sekaiseksi.
Siispä mahdollista kun on ostaa menopaluu ja sitten vaikkapa jonkinlainen pikkulentopätkä itse mantereella tai sitten voipi ostaa tuollaisen maailmanympärimatkan ja niitäkin on eri laatuja.

Ihan sekaisin jo olen. Eikä vaikuta fiksulta että samalla hinnalla voi lentää aikamoisen eri määriä.

Jos sitten haluan matkustaa sieltä chilestä osisttain busseilla ja sitten toisaalta esim brasiliaan varmaankin lentäen niin kannattaako katsoa noita maailmanympärimatkoja. Hauskaahan se olisi muitakin mantereita nähdä.

Tuntuu että pää repee ja kiva muuttuu ahdistukseksi kun on aika vaikea suunnitella missä sitten todella haluaa kierrellä tuon opiskelujakson jälkeen.

Rahaa ei hirmuisesti ole mutta aikaa kyllä.

Onko minkäänlaista peukalosääntöohjeistusta minkälainen matkustus sopii mihinkin, mikä halpaaja miksi ja olenko jo valmiiksi ihan huijaantunut?
haa!

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
Monimutkaista
« Vastaus #8 : 04.04.2007, 00:58:07 »
Ihmetyttää täälläkin nuo maailmanympärimatkaliput. Star Alliancen Mileage Calculatorin käyttö on jotenkin könkköä (kunpa voisi vain hakea eri paikkoja lentomailien vertailua varten ilman lentoaikojen hidasta näpyttelyä, jotka eivät tässä vaiheessa suunnittelua ole lainkaan ajankohtaisia) joten ajattelin homman hoituvan näppärimmin lentoyhtiöiden toimistossa, mutta Star Alliancen jäsenyhtiöillä (Blue1 ja Lufthansa) ei niitä Helsingissä olekaan. Lentokentän tiskeille en usko voivani mennä puoleksi tunniksi palvelua pyytämään. Siispä ajattelin ottaa selvää One Worldin maailmanympärilipuista, koska Finnair kuuluu siihen.

En voi sanoa palvelun olleen tiskillä nuivaa, mutta siihen käsitykseen jäin, että eri matkavaihtoehdoista selville ottaminen vaatisi minun ottavan varauksen, mutta miten ihmeessä pitäisi tehdä varaus ennen kuin tietää mitä tarkemmin haluaa varata. Pitäisi maksaa 50 euroa toimitusmaksua, samoin jos toisin suunnitelmani toimistolle paperilla ja lähettelisivät minulle sitten laskelmansa. Hinnan sain kyllä selville, Tier2, johon kuuluvaan 29.000 lentomailiin reissuni voisi sisältyä, maksaisi 2.200e + jopa 300e veroja. Ei se paha hinta olisi, mutta olisi kiva tietää mitä kaikkea siihen pystyisi sisällyttämään.

Pitää siis alkaa puhelimitse pommittamaan lentoyhtiöitä ja kyselemään jokaisesta kinkkisestä asiasta. Kuulemma puhelimessa olevalta virkailijalta voi kysyä sähköpostiosoitetta, jos menee kovin monimutkaiseksi yrittää puhelimessa hoitaa asiaa. Lentoyhtiöillä ei tietenkään ole mitään sähköpostivastailupalvelua, kun kysyin onko mitään osoitetta, mitä kautta voisin suunnitelmiani kysellä.

Olisi kivaa kuulla täällä muiden kokemuksista, eli miten saitte selville kaiken mitä pystytte hintaan sisällyttämään, mitä maksoi ja missä kaikkialle pääsitte käymään ja minne kaikkialle olisitte vaihtoehtoisesti voineet mennä samaan hintaan? En odota kenenkään selvittelemään puolestani, mutta tässä esimerkki kinkkisestä asiasta, joka ei mistään verkkosivuilta voi selvitä:

- Star Alliancen Mileage Calculatorin kartan mukaan Delhistä Uuteen Seelantiin (nämä olisivat paikat, joihin ainakin haluaisin mennä, muut extraa) mennään joka tapauksessa Japanin kautta. Ei aivan suora reitti, joten lisääkö koukkaus lentomailimäärääni? Jos sitä kautta jokatapauksessa joutuu lentämään, lienee siis ilmaista pysähtyä siellä pidemmäksi aikaa, mikäli pysähdysmäärään mahtuu?

- Onko välttämätön pysähtyä P- tai E-Amerikassa, vai voiko vain lentää yli ja ohi?

Ilmoittelen täällä sitä mukaan kun saan asioita selvitettyä... Ehkä pitää turvautua matkatoimistoon, joiden käyttö on ollut tähän asti vierasta.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

Teppo Tulppu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Monimutkaista
« Vastaus #9 : 29.03.2008, 10:58:08 »
Ihmetyttää täälläkin nuo maailmanympärimatkaliput. Star Alliancen Mileage Calculatorin käyttö on jotenkin könkköä (kunpa voisi vain hakea eri paikkoja lentomailien vertailua varten ilman lentoaikojen hidasta näpyttelyä, jotka eivät tässä vaiheessa suunnittelua ole lainkaan ajankohtaisia)
Jos lentokenttien tunnukset ovat yhtään tuttuja, maileja voi kätevästi laskea osoitteessa http://gc.kls2.com/ ja todeta vaikkapa että HEL-MUC-BKK-SIN-SYD-NRT-SFO-LAX-EWR-CPH-HEL on 28421 mailia pitkä reitti.

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Monimutkaista
« Vastaus #10 : 29.03.2008, 14:33:31 »
Ihmetyttää täälläkin nuo maailmanympärimatkaliput. Star Alliancen Mileage Calculatorin käyttö on jotenkin könkköä (kunpa voisi vain hakea eri paikkoja lentomailien vertailua varten ilman lentoaikojen hidasta näpyttelyä, jotka eivät tässä vaiheessa suunnittelua ole lainkaan ajankohtaisia)
Jos lentokenttien tunnukset ovat yhtään tuttuja, maileja voi kätevästi laskea osoitteessa http://gc.kls2.com/ ja todeta vaikkapa että HEL-MUC-BKK-SIN-SYD-NRT-SFO-LAX-EWR-CPH-HEL on 28421 mailia pitkä reitti.
Tuo (sen lisäksi että ei maililleen välttämättä pidä paikkaansa) ei vaan osaa tarkistaa onko ehdottamallasi välillä yhteyksiä ko. allianssilla. Toki suuntaa-antavasti voi tuotakin käyttää.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

hetafeta

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Star Alliance ja muut maailmanympäri lennot
« Vastaus #11 : 02.10.2008, 00:01:55 »
Tuo linkki ei enää toiminut..Suunnitelmissa 2010 tammikuussa tämmöinen reitti: New York - (Meksiko) - Uusi-Seelanti - Sydney - Kuala Lumpur... Mistähän kaikista paikoista kannattais kysellä tarjouksia reissua varten?  :-\

culture

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.10.2008, 09:52:09 »
Itse ostin suoraan Air New Zealandin (kuuluu Star Allianceen) nettisivuilta FRA-NRT-AKL-CHC-AKL-SFO-FRA lennot hintaan 1340€ veroineen. Siihen päälle HEL-FRA-HEL Lufthansalta satasella niin koko paketti kustansi naurettavat 1440€.

hetafeta

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 12.10.2008, 19:36:06 »
Oliko siinä mitään rajaa, kuinka paljon piti olla välipysäkeillä?

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 14.10.2008, 12:22:13 »
Suunnittelen maailmanympärimatkaa. Onkohan mahdollista lentää Tongalta Eteläamerikkaan? Haluaisin siis matkallani käydä Uudessa Seelannissa, Australiassa, Tongalla/Tahitilla tai niillämäin.. ja jatkaa siitä Etelä-Amerikkaan..

culture

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.10.2008, 19:15:23 »
Oliko siinä mitään rajaa, kuinka paljon piti olla välipysäkeillä?

Jotain rajoituksia oli matkustusajankohdan kanssa; oma hintaluokkani oikeutti matkustamaan huhti-kesäkuussa. Tokiossa vietämme viikon, NZ:ssä kuusi vkoa ja San Franciscossa viisi yötä. Ainoa rajoittava tekijä stopeille olikin ilmeisesti lentojen saatavuus.

ojala

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 18.10.2008, 10:04:59 »
Ainakin meidän kohdalla olennaisin ero OneWorldin ja muiden allianssien välillä oli mailirajoitus, eli OW:ltä löytyy lippuversio missä mailirajoituksen sijaan lasketaan mantereet.  Tällöin reitin voi optimoida hiukan paremmin omien tarpeiden mukaan eikä tarvitse miettiä lyhyintä mahdollista reittiä.  Jos taas lentokohteita on vain muutama, mailipohjainen lippu voi olla se edullisin vaihtoehto.

Edellisen lipun ostimme Ruotsista (OneWorldin-lippu neljälle mantereelle paikallisesti AA:n toimistosta, emme lentäneet kertaakaan AA:lla ja liput oli noutovalmiina Oneworld-tiskillä Tukholmasa) ja nyt palasimme juuri Etelä-Afrikasta uusien lippujen kera -- lensimme sinne pisteillä, pidimme lomaa lähimaissa ja paluulippu oli sitten ensimmäinen maailmanympärilipun lento ja Helsinki on yksi "kohteista".  Varaus meni täysin sähköpostilla / faxilla eli katsoin ensin lentoreitin ja lennot valmiiksi, laitoin itinenaryn sisään, pari lentoa piti muuttaa, sain lopullisen hinnan ja lähetin luottokorttiveloitussuostumuksen.  Lippu on tällä kertaa e-lippu, edellinen on paperilla koska lentoja oli yli 16 (nykyään raja on 16).

Hyviä työkaluja suunnitteluun löytyy;

Mileage Monkey (http://slfft.allhyper.com/) jolla voi tarkistaa reitin, lentomailit ja muut.  OWE-reitiksi vaikkapa jnb-lhr-hel-mad-eze-syd-hkg-jnb niin näkee miten toimii.

Muutaman kuukauden tilaus www.expertflyer.com:iin, jolla voi katsella kuka lentää mitäkin väliä, löytyykö lipun edellyttämästä matkustusluokasta tilaa jne.

Tai vaihtoehtoisesti http://www.kvstool.com/ jolla voi tehdä samanlaisia hakuja mutta omalla sovelluksellaan.

Meillä muutama lentomuutos on vielä työn alla koska ExpertFlyer kertoi tilaa olevan mutta kun tilaa haettiin toisesta tilausjärjestelmästä / myyntipaikan ollessa Etelä-Afrikka, tilaa ei ollutkaan oikealle lennolle.

Jos tarkoitus ei ole lentää jotain "suoraa reittiä" a'la HEL-JFK-SFO-HKG-NRT-HEL niin näkisin että kannattaa suunnitella oma RTW-matka aika pitkälle valmiiksi ennenkuin menee matkatoimistoon.  RTW-lipun hyviä puolia on se, että lentopäiviä voi muuttaa veloituksetta tai pienillä kuluilla matkan aikana kunhan reitti pysyy samana.

Star Alliance vs. OneWorld yms jutut riippunee lähinnä siitä, minne ja millä yhtiöillä haluaa lentää.  Hintaluokka on kuitenkin sama.