Uganda ja vuorisogorillat

(Luettu 33844 kertaa)

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 04.04.2006, 14:57:04 »
Erittäin mielenkiintoinen matkakohde tämäkin! Maassa on kuulemma kehitetty ekoturismia ja luonnonsuojelua voimakkaasti viime vuosina. Luonto ilmeisesti todella upea puhumattakaan legendaarisista vuoristogorilloista  :)

Mitään tietoa lennoista, matkoista tai muustakaan ei vain tunnu löytyvän suomenkielisiltä sivuilta. Te, jotkas olette maassa käyneet: oletteko hoitaneet matkan järjestelyt itsenäisesti? Mikä lentoyhtiö tarjoaa lentoja Kampalaan?

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 04.04.2006, 15:17:17 »
Itse aasiassa löysin Brussels Airlinesin sivuilta kohtuuhintaisia lentoja Ugandan Entebbeen, about 1.000 euroa veroineen  :D

http://www.flysn.fi/en_fi/home/

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.04.2006, 15:55:59 »
Itse lensin Nairobiin ja otin sieltä bussin Kampalaan. Paikanpäällä on luonnollisesti lukuisia firmoja, jotka tarjoavat gorillaretkiä. Ovat kyllä arvokkaita - 300 dollarissa pyörivät.
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.04.2006, 16:07:27 »
Kauanko bussimatkaan meni aikaa? Minkä tasoisia bussiyhtiöitä reitillä liikkuu?

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.04.2006, 10:35:22 »
noin 12 tuntia, tämä siis Kampalaan. Gorillat majailee sitten taas länsirajalla, mutta Kampalasta on juuri näitä retkiä joten sitä ei tarvisi itse reissata. Toki niinki voi tehä. Matka Kampalasta ei oo kilometreissä pitkä, mutta aikana teiden kunnon vuoksi kylläkin.

Nairobi-Kampala tais maksaa noin 10-12 euroa, kalliimmallakin
(ja halvemmalla...  :wink: ) pääsee. Bussiyhtiö Akamba oli mun käyttämä. Yöbussi kannattaa ottaa. Välillä kulkee ihan hyviä bussiyhtiöitä. Ei ne ihan rämiä ole. Mut ei nyt mitää Suomalaisiakaa :D

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.04.2006, 12:09:30 »
Kiitos tiedoista  :D
Löysin myös hyvältä vaikuttavan safarimatkasivuston, jossa on aika runsas valikoima erityyppisiä safareita mm. Ugandassa.
http://www.ecoafrica.com Gorillasafari on varmasti hintansa arvoinen jos ja kun niitä todella pääsee metsässä näkemään  :)

puosu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.04.2006, 22:23:24 »
Gorilla-retki on tosiaan mahtava kokemus. Vaikka hinta onkin todella suolainen, niin ei se kyllä harmittanut hetkeäkään jälkeenpäin.

Jos sinulla on aikaa ja olet Ugandassa, niin suosittelen ehdottomasti menemään Ruandaan. Siellä voit tehdä vastaavan gorilla-retken ja samalla kokea käsittämättömän kauniin maan, joka on lähihistoriastaan huolimatta todella ystävällisiä ihmisiä.

Ikuisuustaistelu tietysti on se, onko gorillaretki parhaimmillaan Ugandassa vai Ruandassa...

Ugandan puolella ehdoton must-juttu on koskenlasku Niilillä! Lisää infoa löytyy tältäkin foorumilta. Voin myös kertoa tarvittaessa tuoreita kokemuksia tammikuun lopulta.

Jos olet lähdössä tuolle suunnalle, voin myydä edullisesti Bradtin Uganda ja/tai Ruanda -oppaan  :wink:

Rubin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.08.2006, 14:11:14 »
:?: Puosu, minkä firman kautta teit Ugandassa gorilla-safarin ja minkä pituisen :?:
Olemme suunnittelemassa ensi vuodelle Uganda-reissua, ja Ruandan puolella olisi tarkoitus poiketa Gorillasafarilla - osa niistä (Ugandan) firmoista tekee retkiä niin, että pääsee käymään Ruandan puolella.

Minkä tasoisia nuo lodget siellä on, jossa olit - jos yövyit?
Ja kaikki muutkin matkavinkit Uganda-Ruanda -akselilla olisi erittäin tervetulleita, kiitos

puosu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.08.2006, 18:13:14 »
En käyttänyt mitään firmaa. Varasin etukäteen suoraan ORTPN:ltä puistoluvan, menin bussilla Kampalasta ensin Kigaliin, lunastin luvan sieltä ja sitten parin päivän päästä siitä eteenpäin bussilla Ruhengeriin.  Lupa kannattaa varata reilusti ajoissa jos ei haluaa jonakin tiettynä päivänä retkelle.

Sain ORTPN:n virkailijalta jonkun paikallisen numeron, jolta sitten hoidin kyydin Ruhengerista puiston portille.

Olin Ruhengerissa yötä pienessä ja halvassa guest housessa, jonka laatu ei kyllä ollut järin häävi, mutta teki tehtävänsä. Muistona on vieläkin toisessa kyljessä jonkin hyönteisen (tjsp) puremajäljet...

Konkreettisia vinkkejä en nyt tähän hätään Ruandaan osaa heittää, itse vietin valitettavasti vain reilun viikon siellä, lähinnä Kigalissa, Ruhengerissa ja Gisenyissa. Ruanda on ehdottomasti yksi kauneimpia maita, joissa olen käynyt ja kannattaa varata aikaa siellä liikkumiseen.

Ugandassa kannattaa ehdottomasti mahduttaa ohjelmaan rafting-retki Niilin alkuvirroilla Jinjassa. Mieletön kokemus, joka ilmeisesti on patosuunnitelmien myötä muuttumassa mahdottomaksi lähitulevaisuudessa.

Laita privaattiviestiä tai kysy lisää, jos haluat lisäinfoa - tai jos tarvit edullisesti kerran reissatut Bradtin Uganda ja Ruanda -oppaat ;-)

Ucee

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jjsoini@hotmail.com
    • Yahoo Instant Messenger - jjsoini@yahoo.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 20.10.2006, 23:08:42 »
Gorillaluvista.... Ugandan luvat kannattaa ostaa etukäteen. Mitään alennusta ei paikanpäältä ostamalla tule jos sellaisen onnistuu saamaan, eli lupa on aina 360usd. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä eli mielellään pari-kolme kuukautta ennen reissuajankohtaa. Homma hoituu sähköpostitse ja kansainvälisellä pankkisiirrolla UWA:sta (Uganda Wildlife Authority), jonka nettiosoite on www.uwa.or.ug.
Kuljetukset voi sitten järjestää paikanpäältä.

Jos joku tarvitsee tietoa esim. autovuokrasta, raftingista, kansallispuistoista, kalastuksesta, tms. niin pistäkää viestiä.
ussi Soini
Matkanjohtaja/Aventura

Fenix

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.11.2006, 12:04:16 »
Ugandaan lähtö 12.12.!!!

Suuri kiitos kirjoittaneille kaikista loistavista vinkeistä, joita täältä on löytynyt!  Ja kiitos Ucee :)

... mutta ilolla otan toki vastaan lisääkin kokemuksia mm hyviksi koetut majoituspaikat, firmat yms vaikkapa 2006 päivityksellä, jos löytyy !!!

Ugh.  8)

chenny

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.07.2007, 11:07:12 »
heips!oon itekkin kiinnostunut lähtemään ugandaan.matkan päätarkotus on mennä moikkaamaan yhtä kaveria pariksi viikoksi tai kolmeksi, mutta meinasin samalla just tehdä jonkun gorillaretken ja safariretken niin ymmärsinkö oikein että siis siihen 360 dollariin gorillalupaan kuuluu matkat ja oppaat vai onko se ainoastaan se lupa ??! hurjan hintasta, ei voi muuta sanoa...

chenny

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 21.07.2007, 11:31:30 »
ja sit viel sitä oisin kysynyt JANELTA että löysitkö noita busseja ihan helposti vai mistä tiesit että niitä ylinpäänsä on?ja pääseekö rajan yli kummemmitta kommelluksitta?oon yksinreissava nuori nainen, kuinka turvallista siis :lol: heh kiitos jo etukäteen. koska huomasin kyllä suuren hintaeron kampalan ja nairobin välillä.400 euroa!ainakin!

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.07.2007, 12:51:01 »
Ymmartaakseni (=luin thorntreesta) gorillaluvat ovat nousseet nyt heinakuussa USD500 saakka.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 26.07.2007, 13:03:45 »
Syys-lokakuussa Ugandaa :P

Kyllä, gorillalupa on vain pelkkä lupa. Sen päälle tulee kulut päästä niiden luo. Hyvä vain, että on hintaa luvalla, ettei ihan jokainen *u**pää mene niitä häiritsemään. Toivoa sopii, että  joka tuon luvan hinnan maksaa olisi sen verran kiinnostunut asiasta, että ymmärtää toimia eläimiä häiritsemättä :)

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.07.2007, 21:21:59 »
Minulla olisi kysymys koskien jalkineita ja vaatetusta... eli kun mulla on audienssi vuorigorillojen kanssa niin miten pitäisi pukeutua? Lähinnä mietin, että onko vaellukseen ehkä varauduttava ihan vakavasti tai kelpaako serkuille vain maastopuvun värit  :roll: Matkaoppaat on tilattu ja toivon niissäkin olevan lisätietoa mutta omakohtaiset suositukset on aina parhaita :)

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 30.07.2007, 00:51:19 »
Lainaus käyttäjältä: "chenny"
ja sit viel sitä oisin kysynyt JANELTA että löysitkö noita busseja ihan helposti vai mistä tiesit että niitä ylinpäänsä on?ja pääseekö rajan yli kummemmitta kommelluksitta?oon yksinreissava nuori nainen, kuinka turvallista siis :lol: heh kiitos jo etukäteen. koska huomasin kyllä suuren hintaeron kampalan ja nairobin välillä.400 euroa!ainakin!

Busseja löytyy todella helposti - kysyt taksikuskilta/hotellista dösiä Ugandaan ja he ohjaavat kyllä oikealle yhtiölle, oikeaan paikkaan... Eiköhän löydy ihan LPstäkin.

Rajan yli pääsee ostamalla viisumin rajalta (ellei sitä ole hankkinut ennakkoon Nairobista lähetystöstä.

Turvallista oli ainakin oman reissuni aikana. Nairobi on asia erikseen, mutta Kampala on todella miellyttävä kaupunki!

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.08.2007, 15:26:04 »
Eikö kukaan osaa neuvoa tän vaatetus ja jalkinekysymyksen kanssa? Riittääkö tukevat lenkkarit vai pitääkö olla kunnon vaellusjalkineet?

Lainaus käyttäjältä: "Alppiruusu"
Minulla olisi kysymys koskien jalkineita ja vaatetusta... eli kun mulla on audienssi vuorigorillojen kanssa niin miten pitäisi pukeutua? Lähinnä mietin, että onko vaellukseen ehkä varauduttava ihan vakavasti tai kelpaako serkuille vain maastopuvun värit  :roll: Matkaoppaat on tilattu ja toivon niissäkin olevan lisätietoa mutta omakohtaiset suositukset on aina parhaita :)

Mojave

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.08.2007, 09:29:07 »
Kannattaa ottaa mielummin vaelluskengät kuin tavalliset lenkkarit. Ei kuitenkaan mitään kovin raskaita vaelluskenkiä, koska matkalla tulee todella kuuma. Vaellus on tosin todella tapauskohtainen ja sen rankkuus riippuu täysin siitä, missä gorillat ovat sinä päivänä. Oppaat koittavat valita reitin siten, että rämeikössä ja tiheässä sademetsässä kävelyä tulisi mahdollisimman vähän. Esimerkiksi meillä itse vaellus ei kestänyt kuin 6 tuntia ja siitä suurin osa käveltiin helppokulkuisessa maastossa. Viimeinen tunti oli sellaista rämeikköä ja ylämäkeä, että eteneminen oli todella rankkaa. Jollain toisella ryhmällä sinä päivänä vaellus oli ollut todella helppo, mutta edellisellä viikolla ryhmät olivat joutuneet kävelemään lähes 10 tuntia. Eli aika paljon tuurista siis kiinni. Mutta todellakin kaikki on sen vaivan arvoista!

Olet varmaan Bwindiin menossa vai? Se on uskomattoman siisti paikka ja lähtisin sinne milloin tahansa uudelleen. Hyvää reissua!

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 14.08.2007, 09:48:36 »
Kiitos Mojave näistä tiedoista :D

Meillä on aikamoinen ohjelma. Ensin vaeltelemme Ruandan ja Ugandan rajalla Kirosossa (?), sitten on Mgahinga ja Nkuringo ohjelmassa.
Mutta ei ohjelma ei rajoitu gorilloihin vaan käymme myös Murchison Falls:n, Queen Elizabeth:n ja Lake Mburonn kansallispuistossa +  muuta. Siitä tulee hyvin intensiivinen reissu ja hieman jännitän kuntoni puolesta kun ei ole ollut oikein aikaa treenata :lol:

Semmoinen kysymys mulle tuli vielä mieleen, että kannattaakohan statiivin kannistelu? En ole mikään huippukuvaaja todellakaan mutta luin matkaoppaasta, että gorillametsät ovat melko pimeitä ja salamoiden käyttö on luonnollisestikin kiellettyä ... meinaan vaan, että jos sitten pitää käyttää pitkiä valotusaikoja niin oisko statiivi tarpeen :roll: Mun statiivini on nimittäin kyllä hyvin kevyt, ihan sillä semmoisen ostin, että sitä on helppo kanniskella. hmmm siinäpä taisin itse vastata itselleni - kyllä mä sen mieluummin raahaan mukaani, kuin sitten harmittelen, että se on kotona.

Kauhee matkakuume taas :oops: Tää on ihan hirveetä kun tähän reissaamiseen ei sitten totu. Oon kattonu Dian Fosseyn tarinan gorillas in the mistinkin jo moneen kertaan vaikka aina pitää itkeskelläkin. No mussa on vähän masokistin vikaa.... :oops: Ihan jo sillä sitä katon, että mitä vaatteita niillä on siinä päällään ja aika vilposalta se osin näyttää.

Kävin myös semmoisesta kaupasta, joka myy armeijan vanhoja kamoja ostamassa Saksan armeijan ison sadeviitan - maastokuvioidun luonnollisesti 8) Ja reppuuni olen ommellut maastokuvioidun suojan, kun se on muuten aika kiljuvan keltainen. Myös pitkähihaisia oon ostanut parit hillityn väriset kun kaapista löytyy vaan "huomio täältä tulee Alppiruusu"-värejä :lol: Vihree safarihattu mulla on jo Kenian jäljiltä.
Jännittääääää ja vielä pitää kitua tasan kuukausi ja yksi viikko :lol: mutta tällänen kituminen on vaan kivaa :)